• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Eurydike
    flygrl skrev 2023-06-10 00:59:13 följande:
    Tack! Semester blir först senare. 😉
    Eurydike skrev 2023-06-09 23:08:38 följande:
    Det har den tack och lov! Först var det som ett svullet streck på huvudet 😅
    Oj, jag visste inte ens man kunde bränna sig där men huden är väl extra känslig där antar jag. 😮Fascinerande för den som är mörkhyad läsa sånt här. Men man ska ha respekt för solens strålar, det har jag med även om jag älskar att sola. Du kanske borde bära solhatt eller keps eller nåt för skydda hårbotten? 😉

Det visste inte jag heller förrän jag gjorde det första gången. Men eftersom man inte har benan på exakt samma ställe varje dag, så är den ju vitare än resten av kroppen. Eftersom jag har mörkt hår och mörka ögon tror många att jag inte är känslig för solen, men min hy är väldigt ljus. Har du bränt dig någon gång trots att du är mörkhyad? Ja, jag skulle säkert behöva en solhatt, men om jag bara smörjer in benan är det inga problem 😂
  • Mortiscia80

Jag tror jag stannar hemma idag. Skulle ha åkt på dans men det kommer att vara ca 18 grader ute så även om vi är under tak känns det som att det blir rätt jobbigt att flänga runt då. Lite synd, men om jag stannar hemma får jag ca 8 timmar för mig själv i lugn och ro, och det har jag nog aldrig haft de senaste sex åren. Då kan jag göra i ordning balkongen, ordna lite finare hemma, äta något gott i lugn och ro istället. Dessutom vill jag sy minst en ny kjol om jag ska ut på fler danser, nu har jag bara två att skifta mellan (särskilda stora kjolar som rymmer gräddfluff till underkjol). Jag vill sy klänningar och lite allt möjligt nu! :)

• Eurydike
    Mortiscia80 skrev 2023-06-10 11:08:13 följande:

Jag tror jag stannar hemma idag. Skulle ha åkt på dans men det kommer att vara ca 18 grader ute så även om vi är under tak känns det som att det blir rätt jobbigt att flänga runt då. Lite synd, men om jag stannar hemma får jag ca 8 timmar för mig själv i lugn och ro, och det har jag nog aldrig haft de senaste sex åren. Då kan jag göra i ordning balkongen, ordna lite finare hemma, äta något gott i lugn och ro istället. Dessutom vill jag sy minst en ny kjol om jag ska ut på fler danser, nu har jag bara två att skifta mellan (särskilda stora kjolar som rymmer gräddfluff till underkjol). Jag vill sy klänningar och lite allt möjligt nu! :)

Det låter som om det kommer bli bra hur du än väljer att göra! Antingen dans eller lugn och ro och tid för dig själv. Spännande att du syr egna kjolar! Om du vill och vågar får du gärna posta en bild på någon kjol/klänning som du gjort 💃 Det vore spännande att se! 😊
  • Mortiscia80
    Eurydike skrev 2023-06-10 11:38:29 följande:
    Det låter som om det kommer bli bra hur du än väljer att göra! Antingen dans eller lugn och ro och tid för dig själv. Spännande att du syr egna kjolar! Om du vill och vågar får du gärna posta en bild på någon kjol/klänning som du gjort 💃 Det vore spännande att se! 😊
    Ja det vore kul att visa! :) Av de två jag har nu har jag sytt den ena men har tyvärr ingen bild så det får jag fixa. Har iaf bild av en klänning, rak modell, men framöver blir det mer figurformade saker istället.

• Eurydike
    Mortiscia80 skrev 2023-06-10 11:52:23 följande:
    Ja det vore kul att visa! :) Av de två jag har nu har jag sytt den ena men har tyvärr ingen bild så det får jag fixa. Har iaf bild av en klänning, rak modell, men framöver blir det mer figurformade saker istället.

//
    Wow! Vilken fin klänning 🤩 Vad kul att få se och roligt att du vågade/ville dela med dig! När man inte kan sy själv känns det nästan som magi hur man lyckas få ihop alla sömmarna på rätt sätt ????✨
  • Mortiscia80
    Eurydike skrev 2023-06-10 12:22:03 följande:
    Wow! Vilken fin klänning 🤩 Vad kul att få se och roligt att du vågade/ville dela med dig! När man inte kan sy själv känns det nästan som magi hur man lyckas få ihop alla sömmarna på rätt sätt ????✨
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja, att sy basic-modeller är egentligen inte svårt men jag kan tänka mig att man gärna behöver någon som visar lite grunder ändå. Har man ett mönster som inte är så avancerat klarar man det mesta :)

Jag är sugen på att testa en fjärilsärm, de är så snygga! Tänkte mig att jag klipper ut en stor cirkel, klipper in till mitten (radien alltså) och sedan syr fast den delen (radien) mot kroppsdelen, alltså fram- och bakstycke som man redan sytt ihop. Hoppas du förstår hur jag tänker då x) I vanliga fall klipper man ut en stor cirkel och gör sedan ett hål lite off center för armhålet.

Bilden nere till höger visar en sådan ärm.

• fultextad användarhandbok
    flygrl skrev 2023-06-09 22:13:43 följande:
    Och välgång till dig med. Gillar verkligen din poesi och öht sätt att uttrycka dig och typ vrida och vända på saker. 😉
    fultextad användarhandbok skrev 2023-06-06 21:53:35 följande:
    Tack så väldigt mycket! Hoppas att du har fått njuta av ditt Earl Grey i dag. Jag bryggde en kopp te förut, riktigt gott. Varit lite förkyld här, på bättringsvägen nu, sedan bär det av ut i skärgården ett tag. 
    Jag gillar också te. Olika sorter och även rooibos som ju är lite skonsammare utan tein/koffein. Earl Grey dricker jag gärna när jag vill pigga upp hjärnan lite. Har du provat Lady Grey? Där är citrustonen ännu mer påtaglig och uppfriskande än i Earl Grey. ????

Det är alltid bra att vända på saker, så man får se hur månens baksida ser ut, och hur undersidan av botten ter sig, och så där. Jag är väl inte överförtjust i smaksatta teer, eller så kanske jag bara har smakat sådana som inte fallit mig i smaken. Citron kanske man kan pressa ner i ett redan välsmakande te. Jag tror att kardemumma och kanel hade kunnat lämpa sig också. Rooibos har jag faktiskt aldrig smakat ännu. Det kanske jag borde.
    flygrl skrev 2023-06-09 22:35:11 följande:
    Polyrytm skrev 2023-06-08 02:03:23 följande:
    Precis.

För en stund komma tillbaka till Enhet. 

Skärvor av ljus. 

I syndafallet  och den stora explosionen materialiserades himlakroppar och människokroppar. 

I återgången förs skärvor av ljus klädda i kött, ett liv i taget.
    Polyrytm skrev 2023-06-08 21:53:48 följande:
    Magiskt. Jag vill också vara på en liten ö...

Ja, det finns en trygghet i det. Vi alla hör ihop och tillhör någonting större än vi kan tänka oss.

Såg att du skrev något om skärgården. Stockholms skärgård? Kommer du därifrån?
    Vilken vacker dialog. Att fultextad användarhandbok har ett magiskt språk har jag börjat förstå men inser nu att även Polyrytm kan uttrycka sig väldigt bra. Och väldigt inspirerande med det andliga perspektivet i det ni skriver. Att universum och vi är ett och att vi kan jorda oss i det, finna trygghet. Tack till er båda! 🌔✨💫☄️????

(Och så fick jag svar på nåt jag frågade i en annan tråd. Nämligen att du fultextad användarhandbok finns på andra sidan Bottenhavet i Finland. Jag blev verkligen nyfiken på eran skärgård efter du beskrivit den så härligt. 🇫🇮 😉)

Det kan han, säkert väldigt mycket när han önskar. Skarp och verbal. Visst är det en skön tanke! Man känner förtröstan i det och det är viktigt att kunna känna det. Så klart att du ska utforska åtminstone den delen av Finland, som är ett mycket fint land, tycker jag så klart. Skärgården är min helgedom. Det är mitt rike och solen min krans, båten min farkost. Döpt av vinden i havets famn, själens längtan som kompass. Hemvändaren ska åter komma i förväntans vår med hopp i hjärta och bröst, åter fras till forna hemmets trygghet och tröst. Där livet böljar i vildgräs och himmel och hav smälter samman i horisontens gränslösa vy.

Du som varit med om så mycket. Sårat hjärta, drömmars skönhet fördunklas ibland. Sårande ord och kanske vad värre är. Förräderiets ögonblick, förvanskad blick av tårars hetta. Ropar i avgrundens djup. I varje ingenting finns potentialers frö, en kraft som pulserar i existensens tö, en oändlighet i tomrummets sällsamma kärna, där intet är något och allt kan vara. Du är så klart välkommen ut i skärgården, att göra mitt rike till ditt. Det är verkligen fantastiskt där om man gillar natur. Den verkliga stillheten sänker sig först till hösten, årstidernas växlingar är påtagliga. Mer så än här i staden faktiskt. Välkommen!
    Mortiscia80 skrev 2023-06-10 12:29:53 följande:
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja, att sy basic-modeller är egentligen inte svårt men jag kan tänka mig att man gärna behöver någon som visar lite grunder ändå. Har man ett mönster som inte är så avancerat klarar man det mesta :)

Jag är sugen på att testa en fjärilsärm, de är så snygga! Tänkte mig att jag klipper ut en stor cirkel, klipper in till mitten (radien alltså) och sedan syr fast den delen (radien) mot kroppsdelen, alltså fram- och bakstycke som man redan sytt ihop. Hoppas du förstår hur jag tänker då x) I vanliga fall klipper man ut en stor cirkel och gör sedan ett hål lite off center för armhålet.

Bilden nere till höger visar en sådan ärm.
    Vilken snitsig klänning du har sytt på den tidigare bilden! Den där med fjärilsärm ser faktiskt väldigt tilltalande ut.
  • Mortiscia80
    fultextad användarhandbok skrev 2023-06-10 15:33:35 följande:
    Vilken snitsig klänning du har sytt på den tidigare bilden! Den där med fjärilsärm ser faktiskt väldigt tilltalande ut.
    Tack så mycket! :) Ja jag tycker det är en väldigt feminin, luftig och somrig ärm. Passar till både blus och klänning.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.