• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • fultextad användarhandbok
    Åbolands skärgård, januari 2018

Minus 8 grader, temperaturen sjunker stadigt. Vind nordnordost 2 m/s. Öde, fullständigt öde vinterlandskap. Varför söker man sig till ensamheten? Jag är inte den enda som gör det. Astronomer blickar ut i ensamheten via sina teleskop. Vandrare stegar in i den på sina färder. Vad finner de? Gemenskap kanske. Insikten att man är en del av det man upplever, att det man upplever är en del av en själv. Kanske finner de, liksom jag, att objekt, subjekt och verb är den heliga treenigheten som är beroende av varandra för att samexistera. Hur ser materia ut utan betraktare? Hur låter ljudvågor utan lyssnande öron? Inte alls. Subjektet skapar objekten, objekten skapar subjektet. 

Detta är en ensamhetens ritual. En hyllning till de förutsättningar som skapat mig. Här ute blir tystnad till sång. Strax ska jag starta motorerna, annars kommer isens kramande händer att ta fast skrovet. Skärgården är skrudad i kyla. Jag gillar det här polaraktiga och någon gång ska jag kanske segla till Sydpolen.

Det går bra att köra i drivis som inte är för tjock. Kör man tillbaka i samma fåra man kom i kan det vara fruset runt omkring. När man startar motorerna ger man gas framåt, propellerströmmen kommer att pumpa bakåt och lossa eventuellt isgrepp om det inte är för hårt. När jag stannar i sådana här förhållanden slår jag alltid av huvudströmmen som säkerhetsåtgärd, ifall något skulle dra ström. 

Det är ett tryggt ljud, motorernas gurglande, doften. Reglaget ligger skönt i handen. Snart är det alldeles mörkt ute.
    Nordsjön, september 2019

Vind nordnordväst 9 m/s. Seglar för styrbords halsar med god fördevind mot Schiermonnikoog. Vågorna är bara cirka mellan 1.20-1.40 meter nu, mjuka, följsamma och vattnet fräser kring fören. Tröstlösa grå, lågt hängande sjok och ett lätt duggregn driver över ett lika grått hav. Gårdagens storm har lagt sig, havsytan var mer vit av skum än de olika färgvarianter den brukar ha eller anta beroende på ljus. Ett fradgande rytande inferno. Även i luften fanns detta skum, lossbrutet från vattnet, sikten var därför dålig. Inget annat att göra än att i tid dreja bi och kasta i drivankaret och skalka luckorna. Varför gör man det här? Varför ger man sig ut i detta element, på havets stigar att föras av vindens hand? För att det är meditativt med den närvaro som tarvas och för att då, nu och sen flätas samman i presens. För att rädsla inte finns på havet. Även den enfaldiga skäriflickan kan lite grand om någonting. Älskar detta, och jag kommer älska att vända åter hem och se hemlandets konturer och ljus igen.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-27 17:19:02 följande:
    Nordsjön, september 2019

Vind nordnordväst 9 m/s. Seglar för styrbords halsar med god fördevind mot Schiermonnikoog. Vågorna är bara cirka mellan 1.20-1.40 meter nu, mjuka, följsamma och vattnet fräser kring fören. Tröstlösa grå, lågt hängande sjok och ett lätt duggregn driver över ett lika grått hav. Gårdagens storm har lagt sig, havsytan var mer vit av skum än de olika färgvarianter den brukar ha eller anta beroende på ljus. Ett fradgande rytande inferno. Även i luften fanns detta skum, lossbrutet från vattnet, sikten var därför dålig. Inget annat att göra än att i tid dreja bi och kasta i drivankaret och skalka luckorna. Varför gör man det här? Varför ger man sig ut i detta element, på havets stigar att föras av vindens hand? För att det är meditativt med den närvaro som tarvas och för att då, nu och sen flätas samman i presens. För att rädsla inte finns på havet. Även den enfaldiga skäriflickan kan lite grand om någonting. Älskar detta, och jag kommer älska att vända åter hem och se hemlandets konturer och ljus igen.
    Vilka spännande texter du delar med dig av! Konkreta saker att ta fasta på och djupa tankar i en utmärkt blandning. Jag kommenterar mer efter att jag varit bokmässan 😊 Tack för att du ville och vågade dela med dig av anteckningarna! 🙏
  • Freddie K

Work all night and I drink a rum. Daylight come and me want to go home. *Ylar*.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

Ta-da. En förkortning av Da-ta-da-ta-da. Skrattande

• Freddie K

En kollega har tjatat hela dagen på mig att jag ska åka med till Blekinge. Jag sa gång på gång att jag inte kan då. Borde inte ett nej räcka?

Freddie K skrev 2023-09-28 15:57:23 följande:

En kollega har tjatat hela dagen på mig att jag ska åka med till Blekinge. Jag sa gång på gång att jag inte kan då. Borde inte ett nej räcka?

Det var ett roligt namn. Ska du svara nekande bestämt så ska du svara så här: Nä int! Alternativt: Int nä!
    Eurydike skrev 2023-09-27 22:04:34 följande:
    Vilka spännande texter du delar med dig av! Konkreta saker att ta fasta på och djupa tankar i en utmärkt blandning. Jag kommenterar mer efter att jag varit bokmässan 😊 Tack för att du ville och vågade dela med dig av anteckningarna! 🙏
    Tack, vad trevligt att du tyckte om det. Åh, ha det så trevligt på bokmässan!
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2023-09-28 18:06:11 följande:
    Det var ett roligt namn. Ska du svara nekande bestämt så ska du svara så här: Nä int! Alternativt: Int nä!
    Här i Göteborg så säger vi:" Dö, det kan du fetglömma!" Tungan ute
  • Anonym (Anonymia)
    Freddie K skrev 2023-09-28 15:46:34 följande:

Ta-da. En förkortning av Da-ta-da-ta-da. Skrattande

Sheldon du citerar här va?
Svar på tråden Här är vi alla vänner.