• Sat 28 Mar 2020 11:28
    1322 visningar
    26 svar
    26
    1322

    Barn kränkt i skolan

    Tänkte bara höra om de är jag som överreagerar?

    Mitt barn är 7år går i förskoleklass. Han är väldigt känslig kille.

    I veckan klippte han sig, han tyckte inte alls de blev bra och ville inte

    gå till skolan, men de va han tvungen så klart. Väl i skolan när han va lämnad och skulle gå in i klassrummet så vägrade han ta av sig luvan för han skämdes för sin frisyr. Då säger fröken att han inte får komma in i klassrummet, han blir jätte ledsen och gömmer dig och gråter. Fröken säger att han måste gå in och ta av sig luvan. Han får panik och gråter hysteriskt. Dom ringer mig och vill att jag hämtar honom. Jag va 40 min hemifrån så när jag kommer fram har de gått över, men då vill fröken inte att han stannar kvar för han skall inte få välja själv att bara va med när han själv vill. För mig va denna en vinst att han väl tagit av sig luvan och gått in i klassrummet så jag blev väldigt chockad när hon tyckte att han skulle bli ?utkastad?. Han är väldigt blyg och skäms lätt för saker, skulle aldrig göra en sån grej bara för att jäklas. Jag blev upprörd och sa att han visst skall stanna osv. Men hennes attityd va inte jätte rolig mot varken mig eller min son. Överreagerar jag eller?

  • Svar på tråden Barn kränkt i skolan
  • Sat 28 Mar 2020 14:02
    #11

    Han va alltså inte ledsen påväxten till eller vid lämning.

  • Anonym (M)
    Sat 28 Mar 2020 14:14
    #12
    -2 +1

    Anmäl skolan om inte rektorn tar itu med läraren. Alla barn har både skolplikt och rätt till utbildning i Sverige enligt lag. Finns dock ingen lag om förbud mot luvor. Gå in och läs på skolverkets hemsida. Stå på dig.

  • Anonym (Svar på tal)
    Sat 28 Mar 2020 14:19
    #13
    +3

    Din son har inte blivit utsatt för någon kränkande behandling, men väldigt dumt tänkt av den där fröken. Hade din son verkligen blivit kränkt hade det inneburit något i stil med att fröken slet av honom luvan men så var inte fallet.

    https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/krankande-behandling-mobbning-och-diskriminering

    Ett barn som är helt hysteriskt och vägrar följa en enkel tillsägelse skulle inte jag heller vilja ha i rummet, det går inte att fortsätta undervisningen på det sättet. Då ska man vänta tills barnet lugnat ner sig innan det får komma in igen. Däremot skulle han så klart inte ha skickats hem för den sakens skull.

  • hawtho­rne
    Sat 28 Mar 2020 14:29
    #14
    -1 +2
    Anonym (M) skrev 2020-03-28 14:14:28 följande:
    Anmäl skolan om inte rektorn tar itu med läraren. Alla barn har både skolplikt och rätt till utbildning i Sverige enligt lag. Finns dock ingen lag om förbud mot luvor. Gå in och läs på skolverkets hemsida. Stå på dig.
    Ja vad fan!
    Vi anmäler alla lärare som vägrar följa ungars och föräldrars minsta vink!
    Anäl, anmäl, anmäl, anmäl!

    Och japp, föräldrar gör verkligen det! Det kommer in ca 1000 anmälningar PER DAG från föräldrar som är kränkta by Proxy bara för att lärarna inte fogar sig i ungarnas minsta vilja!
    PER DAG!

    Så usla är inte lärarna. Faktiskt.
    Det är snarare föäldrarna som misslyckats kapitalt både i föräldrarollen och med sina barn.

  • Anonym (M)
    Sat 28 Mar 2020 14:36
    #15
    hawthorne skrev 2020-03-28 14:29:26 följande:

    Ja vad fan!

    Vi anmäler alla lärare som vägrar följa ungars och föräldrars minsta vink!

    Anäl, anmäl, anmäl, anmäl!

    Och japp, föräldrar gör verkligen det! Det kommer in ca 1000 anmälningar PER DAG från föräldrar som är kränkta by Proxy bara för att lärarna inte fogar sig i ungarnas minsta vilja!

    PER DAG!

    Så usla är inte lärarna. Faktiskt.

    Det är snarare föäldrarna som misslyckats kapitalt både i föräldrarollen och med sina barn.


    Jag har mycket stor respekt för lärare och läraryrket. Att skicka hem små barn från skolan för att de haft panikkänslor har inget med yrket att göra och är dålig pedagogik. Det ska tas itu med. Bara för att någon blivit lärare är det inte säkert att kompassen hos den enskilda personen är rätt kalibrerad. Det finns lagar, riktlinjer och regler att följa. Även om man är lärare.
  • hawtho­rne
    Sat 28 Mar 2020 15:21
    #16
    +2
    Anonym (M) skrev 2020-03-28 14:36:52 följande:
    Jag har mycket stor respekt för lärare och läraryrket. Att skicka hem små barn från skolan för att de haft panikkänslor har inget med yrket att göra och är dålig pedagogik. Det ska tas itu med. Bara för att någon blivit lärare är det inte säkert att kompassen hos den enskilda personen är rätt kalibrerad. Det finns lagar, riktlinjer och regler att följa. Även om man är lärare.
    Jo och det finns regler som gäller barn och föräldrar. Självklart att man ylar om regler för lärare men bortser helt från barn som inte kan bete sig. Än värre med föräldrar som försvarar barnens beteende. Faktiskt.
  • Sat 28 Mar 2020 15:23
    #17

    Oj, vad jag känner ilskan inom mig reser sig över denna frökens agerande - detta hoppas jag du pratar med skolan om.

  • Sat 28 Mar 2020 15:31
    #18
    +1
    ThreeCherries skrev 2020-03-28 15:23:01 följande:

    Oj, vad jag känner ilskan inom mig reser sig över denna frökens agerande - detta hoppas jag du pratar med skolan om.


    - men måste tillägga att jag snabbt blir irriterad av såna fröknar, jag tycker det blir för okänsligt och krasst. Kränkning är det nog inte, men känns som fröken gör det utifrån irritation och inte rationalitet. Barnet var ju lugnt nu, och har skolplikt, varför skicka hem en sjuåring? Nä. Märklig stil. Jag hade velat prata med fröken och rektor om det, i lugn och ro efteråt.
  • hawtho­rne
    Sat 28 Mar 2020 15:33
    #19
    +1
    ThreeCherries skrev 2020-03-28 15:31:45 följande:
    - men måste tillägga att jag snabbt blir irriterad av såna fröknar, jag tycker det blir för okänsligt och krasst. Kränkning är det nog inte, men känns som fröken gör det utifrån irritation och inte rationalitet. Barnet var ju lugnt nu, och har skolplikt, varför skicka hem en sjuåring? Nä. Märklig stil. Jag hade velat prata med fröken och rektor om det, i lugn och ro efteråt.
    Frågan är hur fröken upplevt situationen. Här har vi bara en version, via hörsägen.
  • Anonym (M)
    Sat 28 Mar 2020 15:39
    #20
    -1
    hawthorne skrev 2020-03-28 15:21:20 följande:

    Jo och det finns regler som gäller barn och föräldrar. Självklart att man ylar om regler för lärare men bortser helt från barn som inte kan bete sig. Än värre med föräldrar som försvarar barnens beteende. Faktiskt.


    Och det finns ingen föreskrift om huruvida ungar får ha luva eller inte på sig. Barnsliga barn är ju rimligt. Barnsliga, vuxna och utbildade lärare är inte rimligt i en miljö där barn enligt lag måste vara. Läraren kunde enkelt låtit barnet vara och under rasten pratat enskilt med honom och frågat vad som gjort att han nu hade sin luva på sig. Jobbar man med sjuåringar behöver man kunna hantera barnen väl. Hennes agerande kan ju rimligtvis få mycket större konsekvenser för eleven än läraren själv.
  • Sat 28 Mar 2020 15:46
    #21
    hawthorne skrev 2020-03-28 15:33:00 följande:

    Frågan är hur fröken upplevt situationen. Här har vi bara en version, via hörsägen.


    Ja, precis! Så är det. Jag skulle uppskatta att få prata ordentligt med dem i efterhand. Kanske får man mer förståelse för hur fröken har agerat, kanske blev det helt rätt. Jag har svårt att tro det, men är öppen.
  • Sat 28 Mar 2020 15:56
    #22
    +1

    Okej, han blev inte kränkt. Jag använde för stark rubrik.

  • Anonym (Lärar­e i försko­leklas­s)
    Sat 28 Mar 2020 18:39
    #23
    +1

    Om jag vore du ts så skulle jag kontakta läraren och be om ett möte för att få reda ut historien. Då ges både du och läraren en möjlighet att tillsammans få prata,lyssna och tänka.

    Själv uppskattar jag när vårdnadshavare vill ses och prata om saker (även när det är kritik mot mig som lärare, min undervisning etc), är så mycket lättare att bibehålla en god relation och ger mig en möjlighet att förklara varför jag/skolan gör på ett visst sätt, hur vi ska gå vidare - allt beroende på vad frågan gäller såklart. Det ger även mig som lärare en möjlighet till självreflektion över mina förhållningssätt.

    Så, oavsett rätt eller fel, nu hamnade ni i en situation som inte blev bra och jag tror att det absolut bästa är att reda ut den så snart som möjligt.

    Mvh

  • Sat 28 Mar 2020 19:59
    #24
    +2

    Kränkt eller inte, ordvalet spelar väl mindre roll. Men det var förbannat olyckligt gjort av läraren. Handlar inte om curlade barn eller att lärarna måste lyda elevernas minsta vink. Jag var själv väldigt känslig som barn, och en liknande grej hände mig. Efter att läraren pratat med mamma så förstod hon hur tokigt det blev, och hur uppriktigt ledsen jag blev. Läraren kom hem till oss samma kväll och bad mig om ursäkt. Jag blev så uppriktigt glad av det! Inte för att jag var kränkt eller tyckte att hon var skyldig mig en ursäkt, utan för att jag upplevde att hon verkligen förstod mig.

    Ts, jag tycker du ska prata med läraren och förklara för henne hur din son upplevde situationen. Kanske hon kan få en bättre förståelse för nästa barn som har liknande funderingar. Sedan tycker jag det var extremt märkligt gjort att slänga ut en 7-åring för en så obetydlig och liten konflikt, speciellt när han redan lugnat sig. Om det varit jag som barn, hade jag blivit oerhört ledsen och ängslig.

  • Anonym (Louis­e)
    Sat 28 Mar 2020 22:54
    #25
    +2

    Jag tycker det var rätt agerat av läraren. De har sina regler för klassrum och skolan och allt förmånga föräldrar är släpphänta! 

    Mitt ena barn går i 4an nu och de fick veta i förskoleklass att kepsar, mössor osv lämnas utanför klassrummet. Hade de luvtröjor fick luvorna inte vara på huvudet. 

    Och vet ni vad - denna klassen är en helt fantastisk klass för den läraren satte KRAV på sina elever. De lärde sig respektera både varandra och läraren. Är så sjukt tacksam för den läraren då klassen än idag har en enorm grundtrygghet och alla är ok med och mot varandra. Är uppriktigt ledsen för att mina övriga barn inte fått lärare i förskoleklass med samma krav. Frågar man barnen i klassen idag så är deras bästa lärare den första läraren de hade, för de hade tydliga ramar om vad som gällde. Och nä, det var ingen gammal sträng tant utan en käck lärare runt 45-50. 


    Sedan förstår jag att du skulle plocka hem ditt barn. De ringde när han var hysterisk. Lite tid mer er föräldrar är helt rätt, då kan ni lugnt och sansat prata vidare hemma om det hela och sedan uppdaterar du dig i lugn och ro med läraren. Du skrev ju själv att det tog 40 minuter innan du kom. Då hade de säkert ändå försökt locka och pocka och lugna ditt barn en bra stund innan de ringde. 

    Jag säger inte att skolan skall införa aga eller skämshörn, men däremot så vill jag att skolan återinför att de får sätta krav på eleverna från förskoleklass, på respektive åldersnivå. Idag finns det skolor där man inte får sätta ordet "skall" framför, då det är för hårt... Ex "du skall komma i tid till skolan" eller "du skall ansvara för dina egna saker". Vi kan inte linda alla barn i bomull, det kommer gå åt skogen då. (och ja, det är klart att undantag för vissa barn i vissa fall, men de flesta ungar är ändå normala ungar som klarar långt mer än föräldrarna tror!)

  • hawtho­rne
    Sun 29 Mar 2020 07:24
    #26
    Anonym (M) skrev 2020-03-28 15:39:38 följande:
    Och det finns ingen föreskrift om huruvida ungar får ha luva eller inte på sig. Barnsliga barn är ju rimligt. Barnsliga, vuxna och utbildade lärare är inte rimligt i en miljö där barn enligt lag måste vara. Läraren kunde enkelt låtit barnet vara och under rasten pratat enskilt med honom och frågat vad som gjort att han nu hade sin luva på sig. Jobbar man med sjuåringar behöver man kunna hantera barnen väl. Hennes agerande kan ju rimligtvis få mycket större konsekvenser för eleven än läraren själv.
    Många skolor har sådana regler. 
    Varför tycker du att inga regler gäller barnen?
    Varför tycker du att barn ska få göra precis som de vill?
    Varför tycker du att barn ska få bråka, gnälla och skrika sig till att få sin vilja fram i alla lägen?

    Förklara när barn ska börja följa regler, vid 18-års dagen?
Svar på tråden Barn kränkt i skolan