Salvia77 skrev 2020-04-12 11:47:47 följande:
Jag är helt med dig i det tänket och hade verkligen, verkligen velat ha det så. Och vi har inte testat det under någon längre tid så det skulle kunna fungera. Problemet här ligger hos mig. Vi har så många strider varje dag med vår 11 åring. Det är bråk nästan från morgon till kväll. Middagarna är viktiga för mig Och jag vill att det ska vara vår trevliga stund tillsammans. De gånger vi äter mat som han inte äter, vilket ändå händer i alla fall varannan vecka så står vi inför sammanbrott som varar i timmar. Han blir fullständigt hysterisk och panikslagen och känner sig oerhört orättvist behandlad. Jag vet att han vet vilka strängar han ska spela på för vem vill som förälder bli anklagad för att inte ge sitt barn mat trots att jag vet vad som hänt så brister det hos mig där. Hans problematik gör också att inga argument biter på honom. Han låser sig helt i sina tankar och är i princip omöjlig att få på ?rätt? tankar. Han har det också väldigt tufft i skolan just nu så vi får ta mycket frustrationer här hemma. Vill inte heller att min 14 åring ska behöva stå ut med all den här draman som är.
Inser att allt jag skriver bara är ursäkter och inte till vinst för varken honom eller resten av familjen. Det kanske är detta man står inför helt enkelt. Att bita ihop och försöka ta striderna. Velar så bara om det är det bästa för vår familj just nu.
Men du, de här striderna - de hjälper varken dig eller ditt barn. Om det nu är så att han kommer få en diagnos (som du verkar misstänka) - varför inte helt enkelt testa
som om han har diagnos? Använd sådana tips som man ger runt NPF. Om ni har strider mest hela dagarna så gäller det ju inte enbart mat?
Och du- diskutera inte så mycket. Jag förstår precis vad du menar när du beskriver

, har varit i tusentals sådana diskussioner - och de tar aldrig slut! Det enda du kan säga är typ som nedan (logiskt, eftersom logik är det enda som kan bita):
1. Du vill äta sånt du tycker är gott? ja eller nej (han: ja)
2. Tycker du det är rättvist att vi lagar sånt som du tycker om? (ja eller nej) (han: ja)
3. Tror du att vi andra vill äta sånt vi tycker är gott? (ja eller nej) (han: ja)
4. Tycker du det är rättvist att vi lagar sånt som vi tycker om? (här anar han nog ugglor i mossen, om han är smart. Men är han smart så kan han inte svara nej på frågan, eftersom han inser hur ologiskt det vore

)
5. Då lagar vi sånt du tycker om och sånt andra tycker om - samtidigt, så får man det man vill ha!
End of debate!
Om det inte gick hem hela vägen kan man ta så här:
1. Tycker du det är rättvist att vi tvingar dig att äta sånt du inte tycker om? (han:nej)
2. Tycker du det är rättvist att tvinga oss andra att äta sånt vi inte tycker om? (han:nej)
3. Vore det bra om alla kan få äta det de tycker om? (han: ja)
4. Bra, då lagar vi sånt du tycker och och sånt vi andra tycker om - samtidigt.
Om du inte orkar detta så säg inget alls - bara duka upp det ni tänkt äta, med lite extra saker som jag skrev om tidigare, som en buffé och bara säg: Idag kör vi buffé! - Det betyder att man tar av det man vill ha och man behöver inte ta av allt om man inte vill.
Ingen diskussion.
Förklara gärna konceptet med buffé dagen innan så att han är förberedd om han inte är van vid det.
Läs på om vanliga tips vid NPF, testa några av dem och se vad som fungerar. Även om han inte skulle få en diagnos så är det bra tips som fungerar för många barn som behöver lite rutin och styrsel.
Jag har två ungdomar med asperger. Ingen av dem har ätit ihop med familjen på flera år. De föredrar att äta ensamma och det märks på dem hur stressade de blir vid tillfällen när man har tvingat dem att sitta med vid bordet.
Vi lever i en kultur där det anses "rätt" att äta tillsammans, helst varje måltid. Det gynnar inte människor som känner på det viset. Du skriver att det är så viktigt med måltiden (för dig), men du får försöka tänka att det inte är din föreställning som kommer vara det som styr framöver. Nu förstår jag det som att ert barn ändå äter ihop med er, men om det visar sig att det utvecklas som för mina barn, så ska du inte bli överraskad (mina åt också ihop med familjen vid 11års ålder men i takt med puberteten blev vissa saker bara jobbigare, bl.a detta att äta flera personer tillsammans).
Känner en person med ett barn med autism, ungefär i din sons ålder. Det barnet har ätit pasta morgon middag och kväll i långa perioder. Där kan man snacka oro för näringsbrist osv, men även det barnet överlever även om föräldrarna nog har det stundtals väldigt jobbigt.