amaliaj skrev 2020-04-12 12:37:54 följande:
Hej
Jag har en 16-årig son med Autism 1. Han är intelligent och högfungerade och väldigt mycket fungerar bra, men inte mat och sömn. Han föddes utan mat- och sovklocka.
Min son har varit väldigt känslig för olika smaker hela uppväxten. Vi valde tidigt att inte tvinga honom att äta saker, viktigare att han åt alls. Vi andra har ätit allsidigt, men det har alltid funnts saker på bordet att plocka av om man är hungrig. Bara ris, bara pasta, bara morot, smörgås etc. Vi har fokuserat på att måltiden ska vara en trevlig stund utan tvång och krav. Middagen är något att se fram emot, för alla! Men inte helt anpassat efter hans behov, det hade inte varit rätt mot oss andra.
Han har också behövt extra koststillskott. Be om tid hos dietist och få näringsdrycker utskrivet, det fungerar för oss. Gillar sonen chockladbollar; Ge honom två om dagen! Bra med fibrer och fett i hemmagjorda.
Idag äter vår son allsidigt, men först vid 13-14 års ålder började han prova lite mer varierad smak. Han kan fortfarande inte äta är så mycket att han får i sig tillräckligt utan behöver två näringsdrycker om dagen. Han känner ju inte hunger. Han blir bara väldigt låg och trött när han borde ätit. Han kan inte heller sova utan behöver melantonin om kvällarna.
Konsekvensen för oss om vi låtit bli och servera den mat sonen äter och hela följt upp att han får i sig tillräckligt hade blivit - och i perioder också varit - rejäla panikångestattacker, oförmåga till socialt umgänge, att han inte orkat skolan. Problematiken blev också tydligare i den ålder din son är, för då förväntas barn klara mer själv. Mer än ett barn med ett osynligt funktionshinder kan.
Jag tycker att du ska strunta i råden från de som har barn utan samma diagns som din son troligen har. Satan i gatan vad jag blivit idiotförklarad av folk som säger att " barn äter när de är hungriga". "barn sover när de är trötta".
Nä, mitt barn gör inte det. Han bara rasar i vikt och går under. Han är nästan aldrig hungrig och kan nästan aldrig somna av sig själv. Han är inte helt "normal"l, bara fantastisk och vår perfekta, fina son som vi älskar kollossalt.
Kram!
Har en son på 11 år med autism 1, och instämmer i allt amaliaj skriver. För vår son är dessutom själva ätandet så energikrävande att han behöver sitta ensam i en lugn miljö för att få i sig maten, och att det ofta tar flera timmar... Så gemensamma måltider har vi inte haft med hela familjen de senaste åren.
Vår lösning är att ha hans tre-fyra favoriträtter i frysen, och sedan får han välja av dessa. Problemet är att det kan växla från en dag till en annan vad han kan äta och inte... så rätt som det är har vi två kilo fiskpinnar över, eller en massa hemlagad pizza...
Jag har en bakgrund som elitidrottare, och har därifrån rätt bra koll på det här med mat och näringsintag. Lagar dessutom gärna mat och har koll på råvarorna. Sonen ratar näringsdrycker, puddingar mm, men det går att göra bra alternativ själv om man vet vad man gör, eller få råd av en dietist.
Gör ingen stor sak av det, utan låt honom äta sin egen mat. Frys in och erbjud alternativ som är gångbara är mitt bästa tips för att få lugna måltider för resten av familjen.
Och våga se alternativ. Chokladbollar och popcorn behöver inte vara fel
Till och med glass kan vara en ok middag, om man gör den själv med ägg, grädde, frukt och bär. Det viktiga är inte vad maträtten heter eller hur vi brukar äta den, utan att våra barn får i sig tillräckligt.
Hemma hos oss är det just nu ofta köttfärssås och spagetti till frukost, cheesekake till middag och en eller två hamburgare till kvällsmat de dagar han äter bra. De dagar han mår dåligt är det oftast bara ett kilo morötter...