• Anonym (Hur?)

Hur slutar man längta efter kärlek?

Jag har ett bra liv, bra jobb, gör karriär, har eget vid sidan av. Har familj runtomkring mig. Tycker om att hitta på saker ensam, läsa en bok, titta på en serie, vara ute i naturen. Men det jag inte förstår är varför jag känner att något fattas? Att en partner fattas i mitt liv, att jag liksom längtar efter kärlek? Jag har ju liksom ?allt? och borde väl vara nöjd. Jag orkar inte dejta eller så, har gjort det förut och har bara lett till att jag blivit sårad, och har bara träffat på konstiga människor så det orkar jag inte med. Men det är jobbigt att behöva gå runt och längta. Känner ni igen det här? Jag saknar ju att kramas och mysa med någon jag tycker om, men jag vill inte sakna det, så hur slutar jag sakna det?

Hjälp mig här! =)

• Svar på tråden Hur slutar man längta efter kärlek?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Charlotte) skrev 2020-04-22 21:34:25 följande:

Kärlek är ett grundläggande behov. Däremot är inte sex varken en skyldighet eller rättighet som man kan kräva. Alla kan hitta någon att bli kär i men det betyder inte per automatik att man kan kräva sex. Jag är en av dom som ofta hänger i inceltrådar och det är ofta sex och kärlek blandas ihop.

Hur menar du med att alla kan hitta någon att blir kär i? Långtifrån alla hittar någon, bara så du vet, jag har inte gjort det och kommer aldrig att göra det heller.
  • Anonym (-)
    Anonym (Charlotte) skrev 2020-04-22 21:34:25 följande:

Kärlek är ett grundläggande behov. Däremot är inte sex varken en skyldighet eller rättighet som man kan kräva. Alla kan hitta någon att bli kär i men det betyder inte per automatik att man kan kräva sex. Jag är en av dom som ofta hänger i inceltrådar och det är ofta sex och kärlek blandas ihop.

Sex klarar jag mig utan. Men att vara utan kärlek är för j-igt. Jag beklagade mig inte för att jag var oskuld utan för att jag var just utan kärlek.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-22 21:24:02 följande:

Väntat ett halvår nu, hur lång tid gav du det? När slutade du dejta? Hur gammal är du?

För mig tog det ca ett år från det att mitt senaste förhållande tog slut, till att jag nu inte saknar en man för fem öre. Som det känns nu, vill jag leva ensam och vara singel resten av livet. Har inte dejtat alls det senaste året och det känns inte troligt att jag kommer vilja göra det igen. Jag är 40+ och njuter verkligen av att slippa kompromissa och ta hänsyn, slippa se på dåliga actionfilmer när vi skulle ha myskväll. Nu får jag ha det precis så som jag vill, och det är underbart! Har vuxit som person under detta året och börjat se mig som en självständig kvinna som inte behöver en man för bekräftelse. Jag trivs med mitt liv, bättre än på länge!
  • Fjäril kär
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-22 21:23:06 följande:

Nej jag kan inte hitta någon utan att dejta. Jobbar på ett litet företag, alla män gifta där. Har inga manliga vänner, pluggar inte på universitetet och har ingen hobby där jag träffar massa folk, så för mig är det omöjligt där.

Grattis till dig!

Att det ser ut så just nu betyder inte att det alltid kommer vara så. Livet förändras hela tiden och man får nya intressen och nya människor dyker upp i ens liv på olika sätt. Just nu är du inte redo för kärlek av nån anledning men det kan faktiskt ändras med tiden. Göm dig inte bara, för då kommer du bli vettskrämd av att nån en dag tittar på dig.
  • Anonym (Hur?)
    Fjäril kär skrev 2020-04-22 22:03:55 följande:

Att det ser ut så just nu betyder inte att det alltid kommer vara så. Livet förändras hela tiden och man får nya intressen och nya människor dyker upp i ens liv på olika sätt. Just nu är du inte redo för kärlek av nån anledning men det kan faktiskt ändras med tiden. Göm dig inte bara, för då kommer du bli vettskrämd av att nån en dag tittar på dig.

Hur menar du med att jag skulle gömma mig? Någon man har aldrig ens tittat åt mitt håll så tror inte det skulle hända framöver heller =)
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-04-22 21:56:10 följande:

För mig tog det ca ett år från det att mitt senaste förhållande tog slut, till att jag nu inte saknar en man för fem öre. Som det känns nu, vill jag leva ensam och vara singel resten av livet. Har inte dejtat alls det senaste året och det känns inte troligt att jag kommer vilja göra det igen. Jag är 40+ och njuter verkligen av att slippa kompromissa och ta hänsyn, slippa se på dåliga actionfilmer när vi skulle ha myskväll. Nu får jag ha det precis så som jag vill, och det är underbart! Har vuxit som person under detta året och börjat se mig som en självständig kvinna som inte behöver en man för bekräftelse. Jag trivs med mitt liv, bättre än på länge!

Ok då har jag ett halvår till att vänta innan jag slutar sakna det. Jag vill inte ha en man för bekräftelse, saknar mer närheten, kramar och mys, men det kanske man också slutar sakna?
  • Tonkeryd

Genom att älska dig själv!

Innebär inte att man anser sig fulländad, utan att man prioriterar sig själv i första rummet och eftersträvar det bästa för ens egna psyke.

Fundera kring vad du vill uppnå, vad för kunskaper och erfarenheter du vill skaffa, och jobba dig uppåt i enlighet med dina principer och de medel som står till ditt forfogande.

Du kommer märka att du blir trygg i och respekterar dig själv på ett helt annat sätt. Då du nått dit kommer det (sanna mina ord) kvitta dig fullkomligt om du så skulle dö ensam

Detta är sann frihet! Förstå att du själv är den enda person du kommer behöva tillbringa hela livet med vad som än sker. Så låt dig inte tryckas ned av andra; infinner sig personer i ditt liv som hjälper dig skrida framåt, omfamna det, i annat fall inget att grubbla över.

Må gott!

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-22 22:19:19 följande:

Ok då har jag ett halvår till att vänta innan jag slutar sakna det. Jag vill inte ha en man för bekräftelse, saknar mer närheten, kramar och mys, men det kanske man också slutar sakna?

Ja, det har jag också slutat sakna. Känner inte alls det behovet längre. Men blir det för outhärdligt så kan du ju skaffa en kk?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-04-22 22:49:58 följande:

Ja, det har jag också slutat sakna. Känner inte alls det behovet längre. Men blir det för outhärdligt så kan du ju skaffa en kk?

Nej närhet utan att jag har känslor ger mig ingenting tyvärr. Men ok, det låter lovande, får se om ett halvår då om jag slutat sakna det. Tack!
  • Fjäril kär
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-22 22:17:51 följande:

Hur menar du med att jag skulle gömma mig? Någon man har aldrig ens tittat åt mitt håll så tror inte det skulle hända framöver heller =)

Att gömma dig handlar om att omedvetet eller medvetet undvika alla situationer som skulle kunna vara en möjlighet för att träffa någon, att gömma sig bakom ursäkter och bortförklaringar som en slags sköld mot att slippa bli sårad igen. För egentligen är det väl just precis det din fråga handlar om. Nån har sårat dig så till den milda grad att du i full panik flyr åt motsatt håll för att aldrig mer behöva utsätta dig för det.

Det tog mig två år att läka sorgen från min skilsmässa som krossade mig fullständigt där alla former av svek förekom. Jag avskydde män totalt och var så hatisk. Jag är fortfarande livrädd för kärleken men nu kan börja känna längtan efter närhet och dela tankar med någon. Men att faktiskt känna viljan att träffa någon ja det kommer dröja men jag känner att kroppen läker och jag känner att kroppen svarar på att nån faktiskt ger mig komplimanger och flirt.
Svar på tråden Hur slutar man längta efter kärlek?