• Anonym (Hur?)

Hur slutar man längta efter kärlek?

Jag har ett bra liv, bra jobb, gör karriär, har eget vid sidan av. Har familj runtomkring mig. Tycker om att hitta på saker ensam, läsa en bok, titta på en serie, vara ute i naturen. Men det jag inte förstår är varför jag känner att något fattas? Att en partner fattas i mitt liv, att jag liksom längtar efter kärlek? Jag har ju liksom ?allt? och borde väl vara nöjd. Jag orkar inte dejta eller så, har gjort det förut och har bara lett till att jag blivit sårad, och har bara träffat på konstiga människor så det orkar jag inte med. Men det är jobbigt att behöva gå runt och längta. Känner ni igen det här? Jag saknar ju att kramas och mysa med någon jag tycker om, men jag vill inte sakna det, så hur slutar jag sakna det?

Hjälp mig här! =)

• Svar på tråden Hur slutar man längta efter kärlek?
  • GodOnlyKnows
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-26 17:05:57 följande:

Ja det är jag väl redan eftersom att jag inte har sex eller dejtar

Jag har heller inte sex och jag dejtar inte.

Känns modernt i dessa COVID-19-tider.

Och har "övat" på ensamhet och distansering under lång tid.
  • Anonym (Charlotte)
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-26 17:05:23 följande:

Jag förstår vad du menar, jag orkar inte ens dejta, jag orkar inte ge mig ut i dejtingdjungeln, jag är less på det innan jag ens har börjat. Jag känner mig även så stressad då jag inte är ung längre, jag tänker att jag vill ha ett barn, och då måste jag typ träffa någon nu i sådana fall.

Det är inte så att jag inte vill älska, det vill jag, men jag förstår inte hur jag ska kunna bli kär i någon igen. Mitt ex spökar tyvärr fortfarande och hör av sig då och då, så faller tillbaka hela tiden. Jag har fortfarande känslor för honom.

Du kommer att kunna älska igen men det kommer när du är redo för det. Det kan du inte stressa fram eller tvinga fram.

Att ha känslorna kvar för exet är ju ett störningsmoment och hjälper inte dig att läka. Många gånger kan såna känslor också vara ett skydd mot att slippa bli besviken på nytt. Att ha kvar känslor för exet är bekvämt för att man då inte är mottaglig för andra män. Så du bör fundera över vad exet har för funktion i ditt liv. Vill du gå vidare måste du släppa honom och säger nej en gång för alla. Även en vänskap kan hindra dig att gå vidare. Blocka om du måste.

Använd din längtan efter barn som morot att komma vidare. Då har du ett mål att jobba mot.
  • Tunnis
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-26 16:45:44 följande:
    Ne jag är tyvärr för gammal för att hitta kärlek. Försökt dejta men leder ingenvart och orkar inte mer nu.
    Varför leder det ingenvart, är det du eller killarna som är ointresserade?
  • Anonym (Hur?)
    Tunnis skrev 2020-04-26 18:22:53 följande:

Varför leder det ingenvart, är det du eller killarna som är ointresserade?

Jag är ointresserad, de flesta har velat ses igen, men jag kan inte, de killar jag träffat är inte mitt ex, jag kan inte bli intresserad av någon annan.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Charlotte) skrev 2020-04-26 18:05:25 följande:

Du kommer att kunna älska igen men det kommer när du är redo för det. Det kan du inte stressa fram eller tvinga fram.

Att ha känslorna kvar för exet är ju ett störningsmoment och hjälper inte dig att läka. Många gånger kan såna känslor också vara ett skydd mot att slippa bli besviken på nytt. Att ha kvar känslor för exet är bekvämt för att man då inte är mottaglig för andra män. Så du bör fundera över vad exet har för funktion i ditt liv. Vill du gå vidare måste du släppa honom och säger nej en gång för alla. Även en vänskap kan hindra dig att gå vidare. Blocka om du måste.

Använd din längtan efter barn som morot att komma vidare. Då har du ett mål att jobba mot.

Ja jag vet inte hur jag ska sluta ha känslor för honom?! Hur gör man? Jag har sagt att jag har känslor för honom men ändå så hör han av sig. Jag tycker ju om när han hör av sig, men jag kan samtidigt inte gå vidare. Vänner vet jag inte heller om vi är riktigt, hur kan han vilja vara vän med mig när han vet att jag har känslor för honom? Så många frågor, men finns inga svar på frågorna heller
  • Tunnis
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-26 18:44:45 följande:
    Jag är ointresserad, de flesta har velat ses igen, men jag kan inte, de killar jag träffat är inte mitt ex, jag kan inte bli intresserad av någon annan.
    Ok, problem found.. du är inte redo att dejta.
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-26 18:48:12 följande:
    Ja jag vet inte hur jag ska sluta ha känslor för honom?! Hur gör man? Jag har sagt att jag har känslor för honom men ändå så hör han av sig. Jag tycker ju om när han hör av sig, men jag kan samtidigt inte gå vidare. Vänner vet jag inte heller om vi är riktigt, hur kan han vilja vara vän med mig när han vet att jag har känslor för honom? Så många frågor, men finns inga svar på frågorna heller
    Man bryter kontakten helt, man hörs inte som "vänner" då kommer du aldrig komma vidare, om han är tvedylig och hör av sig trots att han inte vill bli tillsammans igen så blocka honom. Alternativet är att du plågar dig själv med dom här känslorna.
  • Anonym (Charlotte)
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-26 18:48:12 följande:

Slut betyder slut. Då har man noll kontakt what so ever. Ni gjorde slut av en anledning, fokusera på det. Man behöver inte vara ovänner men det finns ingen anledning att ha kvar kontakt och förlänga lidandet. Han hindrar ju dig att gå vidare. Det är inte snällt och oerhört respektlöst mot dig.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Charlotte) skrev 2020-04-26 19:18:45 följande:

Slut betyder slut. Då har man noll kontakt what so ever. Ni gjorde slut av en anledning, fokusera på det. Man behöver inte vara ovänner men det finns ingen anledning att ha kvar kontakt och förlänga lidandet. Han hindrar ju dig att gå vidare. Det är inte snällt och oerhört respektlöst mot dig.

Men förlänger han inte lidandet hos sig själv också då? Han gör ju sig själv en otjänst med?
  • Tunnis
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-26 19:27:45 följande:
    Men förlänger han inte lidandet hos sig själv också då? Han gör ju sig själv en otjänst med?
    Han har väl inte insikt i sitt eget agerande, fokusera på dig själv istället tycker jag.

Jag tror att du själv också behöver reflektera lite över dig själv, du startade en tråd som handlade om att inte behöva sakna kärlek, du beskrev det som at du egentligen inte saknar något i ditt liv men det hela handlade hela tiden om att du saknar ditt ex och har svårt att gå vidare.

Förr eller senare kommer du komma över honom och du kommer säkert hitta den rätte men just nu är det nog dags för dig att läka.
  • Anonym (Hur?)
    Tunnis skrev 2020-04-26 19:43:00 följande:

Han har väl inte insikt i sitt eget agerande, fokusera på dig själv istället tycker jag.

Jag tror att du själv också behöver reflektera lite över dig själv, du startade en tråd som handlade om att inte behöva sakna kärlek, du beskrev det som at du egentligen inte saknar något i ditt liv men det hela handlade hela tiden om att du saknar ditt ex och har svårt att gå vidare.

Förr eller senare kommer du komma över honom och du kommer säkert hitta den rätte men just nu är det nog dags för dig att läka.

Eller det kanske är så att han har kommit över mig? Det har jag iofs inte tänkt på.
Svar på tråden Hur slutar man längta efter kärlek?