• Anonym (Hur?)

Hur slutar man längta efter kärlek?

Jag har ett bra liv, bra jobb, gör karriär, har eget vid sidan av. Har familj runtomkring mig. Tycker om att hitta på saker ensam, läsa en bok, titta på en serie, vara ute i naturen. Men det jag inte förstår är varför jag känner att något fattas? Att en partner fattas i mitt liv, att jag liksom längtar efter kärlek? Jag har ju liksom ?allt? och borde väl vara nöjd. Jag orkar inte dejta eller så, har gjort det förut och har bara lett till att jag blivit sårad, och har bara träffat på konstiga människor så det orkar jag inte med. Men det är jobbigt att behöva gå runt och längta. Känner ni igen det här? Jag saknar ju att kramas och mysa med någon jag tycker om, men jag vill inte sakna det, så hur slutar jag sakna det?

Hjälp mig här! =)

• Svar på tråden Hur slutar man längta efter kärlek?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (s) skrev 2020-04-23 00:08:23 följande:

Har själv aldrig haft flickvän så jag kan väl inte direkt sakna något som jag aldrig haft. Men jag kan känna längtan efter att ha någon. Det var riktigt jobbigt när jag var yngre. Men när man blir äldre inser man att det inte kommer ske och då måste man hantera det. Mitt sätt var att acceptera och försöka att hitta andra saker i livet. Sen får man försöka se sig som en som är annorlunda och det är ok. Jag försöker att satsa på annat i livet. Försöker träna och hålla mig i form. Musik är också något som är viktigt för mig och att spela får mig att glömma alla bekymmer. Sen finns det ett sätt också och det är att inte försöka titta på alla som har det bra utan titta på dom dåliga förhållandena som man definitivt inte vill va i då känns det inte så illa. Har ett par som jag bor granne med som är i ungefär i min ålder och när jag ser hur dom lever då känns det direkt bättre att vara singel. Kanske lite elakt men dom vet ju inte om att jag använder dom för att må bättre.

Du har testat nätdejting då?
  • Fjäril kär
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-23 07:29:12 följande:

Ja att andra finner kärlek är väl mer tur, känns som om jag haft min tur här i livet med kärlek och så har jag sabbat det varje gång.

Vet inte hur du menar med att jag dras till fel män? Jag svarar oftast på de meddelanden som jag får av män, någon lovar att ringa men gör inte det, någon blir sur när jag inte svarar på en timma, någon ringer men har inte tid att prata. Det är inte så att jag väljer en viss typ av män, jag är öppen för de flesta män bara de har något i sitt utseende som attraherar mig så nej det kan inte vara något sådant. Sedan säger jag ifrån direkt när jag känner att jag inte får det jag behöver.

På vilket sätt tycker du att du har sabbat det?

Att vara öppen för de flesta män är ju nästan som att be om att bli sårad om du förstår vad jag tänker. Bara för att en man är snygg betyder ju inte det att han är en bra man att satsa på. Du behöver kanske lära dig ställa ordentliga krav på inre egenskaper att bli intresserad av först. Har de inte det spelar det ingen roll hur snygg dom kan vara. Och kanske lära dig spelet på dejtingsidor om det är där du träffar dom.
  • Anonym (Hur?)
    Fjäril kär skrev 2020-04-23 07:42:16 följande:

På vilket sätt tycker du att du har sabbat det?

Att vara öppen för de flesta män är ju nästan som att be om att bli sårad om du förstår vad jag tänker. Bara för att en man är snygg betyder ju inte det att han är en bra man att satsa på. Du behöver kanske lära dig ställa ordentliga krav på inre egenskaper att bli intresserad av först. Har de inte det spelar det ingen roll hur snygg dom kan vara. Och kanske lära dig spelet på dejtingsidor om det är där du träffar dom.

Jag har en otrygg anknytning i grunden så har svårt med nära relationer, så har sabbat mina tidigare relationer pga det. Går dock i terapi nu för det.

Nehe och nu får jag inte vara öppen för de flesta män heller? Jag ska inte välja fel men heller inte vara öppen för de flesta? Jag väljer inte bara de som är snygga men jag måste ju attraheras av något i personens utseende, kan inte bygga ett förhållande med någon jag inte attraheras av? Och på nätet är det ju utseendet först sen börjar man känna personen, stämmer han inte med de egenskaper jag vill ha så tackar jag ju för mig. Och ja jag träffar bara män på nätet för har inte möjlighet att träffa män någon annanstans.

Jag satsar ju inte på en man förrän jag lärt känna honom, det jag menar med att jag blir ?sårad? är att mannen visar sig vara otrevlig eller liknande. Så sårad är väl inte rätt ord där, mer besviken är
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Jag) skrev 2020-04-22 21:56:10 följande:
    För mig tog det ca ett år från det att mitt senaste förhållande tog slut, till att jag nu inte saknar en man för fem öre. Som det känns nu, vill jag leva ensam och vara singel resten av livet. Har inte dejtat alls det senaste året och det känns inte troligt att jag kommer vilja göra det igen. Jag är 40+ och njuter verkligen av att slippa kompromissa och ta hänsyn, slippa se på dåliga actionfilmer när vi skulle ha myskväll. Nu får jag ha det precis så som jag vill, och det är underbart! Har vuxit som person under detta året och börjat se mig som en självständig kvinna som inte behöver en man för bekräftelse. Jag trivs med mitt liv, bättre än på länge!
    Bara en fråga: om du inte har en man i ditt liv - har du någon annan (syskon, vän, förälder, vuxet barn..?) som sällskap? T.ex. när du går på bio, teater, opera, konsert, museum, åker på utlandsresa? Eller gör du allt detta ensam? Känns det i så fall bra att göra det, mitt ibland alla par?

Själv känner jag, att det skulle vara OK att vara ensam på sådana ställen - om alla andra var det också. Men som majoriteten av alla där är med någon/några, så känner jag mig uttittad, utanför och mindre värld. Detta är ett mycket större problem än längtan efter kärlek, för när jag är ensam i min lägenhet så är jag rätt nöjd med ensamheten. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Fråga) skrev 2020-04-23 21:14:26 följande:

Bara en fråga: om du inte har en man i ditt liv - har du någon annan (syskon, vän, förälder, vuxet barn..?) som sällskap? T.ex. när du går på bio, teater, opera, konsert, museum, åker på utlandsresa? Eller gör du allt detta ensam? Känns det i så fall bra att göra det, mitt ibland alla par?

Själv känner jag, att det skulle vara OK att vara ensam på sådana ställen - om alla andra var det också. Men som majoriteten av alla där är med någon/några, så känner jag mig uttittad, utanför och mindre värld. Detta är ett mycket större problem än längtan efter kärlek, för när jag är ensam i min lägenhet så är jag rätt nöjd med ensamheten. 

Jag förstår vad du menar, och håller delvis med. Jag har egentligen inte ont av att t ex gå på bio ensam, men i och med normen att "man ska" göra sådant tillsammans med någon, så känner jag mig udda, konstig och utanför. Men för varje gång jag gör något ensam blir jag säkrare och säkrare, och nu tänker jag inte alls lika mycket i de banorna som jag gjorde första gången. Det gäller att vänja sig och bli bekväm helt enkelt. Men jag har en förälder och ett par olika vänner som jag gör saker med också. Men jag tycker lika mycket om att göra något på egen hand. Det kan vara riktigt skönt.
  • GodOnlyKnows
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-23 07:24:17 följande:
    Hur kommer det sig att du inte har ett ordnat liv? Psykisk ohälsa som du inte tagit tag i?
    Stämmer att jag mött motstånd i livet, som haft negativ påverkan, och bland annat resulterat i att jag missat kärlekståget.

Jobbar med mig själv.

• Anonym (Naturen)

Det kan vara en naturlig längta.Själv trivs jag bäst själv.Det enda jag kan sakna är beröring och sex.Men det händer inte så ofta.Så jag klarar mig .

• Anonym (L)

Kärlek och närhet är ingen mänsklig rättighet.

Gäller även kvinnor.

• GodOnlyKnows
    Anonym (L) skrev 2020-04-25 15:43:07 följande:

Kärlek och närhet är ingen mänsklig rättighet.

Gäller även kvinnor.

Är det någon i tråden som menat att kärlek och närhet är en mänsklig rättighet?
  • Anonym (L)
    GodOnlyKnows skrev 2020-04-25 15:59:42 följande:
    Är det någon i tråden som menat att kärlek och närhet är en mänsklig rättighet?
    Inte i denna tråden men det är ett standard svar när män startar liknande trådar,
Svar på tråden Hur slutar man längta efter kärlek?