• Anonym (Hur?)

Hur slutar man längta efter kärlek?

Jag har ett bra liv, bra jobb, gör karriär, har eget vid sidan av. Har familj runtomkring mig. Tycker om att hitta på saker ensam, läsa en bok, titta på en serie, vara ute i naturen. Men det jag inte förstår är varför jag känner att något fattas? Att en partner fattas i mitt liv, att jag liksom längtar efter kärlek? Jag har ju liksom ?allt? och borde väl vara nöjd. Jag orkar inte dejta eller så, har gjort det förut och har bara lett till att jag blivit sårad, och har bara träffat på konstiga människor så det orkar jag inte med. Men det är jobbigt att behöva gå runt och längta. Känner ni igen det här? Jag saknar ju att kramas och mysa med någon jag tycker om, men jag vill inte sakna det, så hur slutar jag sakna det?

Hjälp mig här! =)

• Svar på tråden Hur slutar man längta efter kärlek?
  • Anonym (Munken)
    Tonkeryd skrev 2020-04-22 22:27:35 följande:

Genom att älska dig själv!

Innebär inte att man anser sig fulländad, utan att man prioriterar sig själv i första rummet och eftersträvar det bästa för ens egna psyke.

Fundera kring vad du vill uppnå, vad för kunskaper och erfarenheter du vill skaffa, och jobba dig uppåt i enlighet med dina principer och de medel som står till ditt forfogande.

Du kommer märka att du blir trygg i och respekterar dig själv på ett helt annat sätt. Då du nått dit kommer det (sanna mina ord) kvitta dig fullkomligt om du så skulle dö ensam. 

Detta är sann frihet! Förstå att du själv är den enda person du kommer behöva tillbringa hela livet med vad som än sker. Så låt dig inte tryckas ned av andra; infinner sig personer i ditt liv som hjälper dig skrida framåt, omfamna det, i annat fall inget att grubbla över.

Må gott!

Här kom facit!

Annars tänker jag att du kanske kan vidga vyerna. Vilka män har du träffat? Vad är konstiga män?

Finns nästan obegränsat många män från Mellanöstern och Afrika som är singlar.

Har du åkt på singelresor?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-22 22:55:59 följande:

Nej närhet utan att jag har känslor ger mig ingenting tyvärr. Men ok, det låter lovande, får se om ett halvår då om jag slutat sakna det. Tack!

Bara för att det tog ett år för mig, så behöver det ju inte bli så för dig. Det är ju individuellt. Men jag hoppas att du finner ro, oavsett om det blir i ensamhet eller om du springer på den rätte i kassakön på Ica :) Lycka till!
  • Anonym (s)
    Anonym (Charlotte) skrev 2020-04-22 21:34:25 följande:
    Kärlek är ett grundläggande behov. Däremot är inte sex varken en skyldighet eller rättighet som man kan kräva. Alla kan hitta någon att bli kär i men det betyder inte per automatik att man kan kräva sex. Jag är en av dom som ofta hänger i inceltrådar och det är ofta sex och kärlek blandas ihop.
    Alla kan inte hitta kärlek det är en myt. Vissa får bara vänja sig vid att vara singel. Och bland oss män har det alltid varit män som hamnat utanför. Nu när det är överskott på män då kommer det rent mattematiskt bli många som aldrig kommer få ett förhållande. Sen får man inte kärlek om man inte haft sex det är därför dom blandar ihop det. Som man får man tidigt lära sig att man är värdelös om man inte haft sex innan man är 20 så har man inte lyckas innan dess då är det inte så stor mening att leta varken efter någon att ha sex med eller kärlek.
  • Anonym (s)
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-22 22:19:19 följande:
    Ok då har jag ett halvår till att vänta innan jag slutar sakna det. Jag vill inte ha en man för bekräftelse, saknar mer närheten, kramar och mys, men det kanske man också slutar sakna?
    Har själv aldrig haft flickvän så jag kan väl inte direkt sakna något som jag aldrig haft. Men jag kan känna längtan efter att ha någon. Det var riktigt jobbigt när jag var yngre. Men när man blir äldre inser man att det inte kommer ske och då måste man hantera det. Mitt sätt var att acceptera och försöka att hitta andra saker i livet. Sen får man försöka se sig som en som är annorlunda och det är ok. Jag försöker att satsa på annat i livet. Försöker träna och hålla mig i form. Musik är också något som är viktigt för mig och att spela får mig att glömma alla bekymmer. Sen finns det ett sätt också och det är att inte försöka titta på alla som har det bra utan titta på dom dåliga förhållandena som man definitivt inte vill va i då känns det inte så illa. Har ett par som jag bor granne med som är i ungefär i min ålder och när jag ser hur dom lever då känns det direkt bättre att vara singel. Kanske lite elakt men dom vet ju inte om att jag använder dom för att må bättre.
  • Anonym (Hur?)
    Fjäril kär skrev 2020-04-22 23:01:37 följande:

Att gömma dig handlar om att omedvetet eller medvetet undvika alla situationer som skulle kunna vara en möjlighet för att träffa någon, att gömma sig bakom ursäkter och bortförklaringar som en slags sköld mot att slippa bli sårad igen. För egentligen är det väl just precis det din fråga handlar om. Nån har sårat dig så till den milda grad att du i full panik flyr åt motsatt håll för att aldrig mer behöva utsätta dig för det.

Det tog mig två år att läka sorgen från min skilsmässa som krossade mig fullständigt där alla former av svek förekom. Jag avskydde män totalt och var så hatisk. Jag är fortfarande livrädd för kärleken men nu kan börja känna längtan efter närhet och dela tankar med någon. Men att faktiskt känna viljan att träffa någon ja det kommer dröja men jag känner att kroppen läker och jag känner att kroppen svarar på att nån faktiskt ger mig komplimanger och flirt.

Nej ingen har sårat mig till den grad att jag är rädd för kärlek. Handlar mer om att jag inte dejtar för att det i princip bara finns oseriösa och konstiga människor därute på nätet, så att hitta kärlek går inte. Jag har därför slutat att dejta, men saknaden efter en partner eller kärlek har inte försvunnit ändå. Och jag vill ha tips på hur jag kan bli av med den saknaden? För jag har tappat hoppet om att någonsin hitta kärleken igen.
  • Fjäril kär
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-23 00:09:20 följande:

Nej ingen har sårat mig till den grad att jag är rädd för kärlek. Handlar mer om att jag inte dejtar för att det i princip bara finns oseriösa och konstiga människor därute på nätet, så att hitta kärlek går inte. Jag har därför slutat att dejta, men saknaden efter en partner eller kärlek har inte försvunnit ändå. Och jag vill ha tips på hur jag kan bli av med den saknaden? För jag har tappat hoppet om att någonsin hitta kärleken igen.

Du kanske ska jobba på dig själv där. Du kommer inte sluta sakna eftersom du vet att andra finner kärlek i din närhet och du vet att det inte är ouppnåeligt. Du har förmågan till kärlek och att undvika den kommer tyvärr bara leda till bitterhet. Det är rimligt att du faktiskt ångrar dig.

Fundera istället varför du i så fall dras till fel män? . Finns det en röd tråd mellan dig och dom männen? Brist på Självkänsla och dåligt självförtroende är det som nästan alltid är orsaken till att man hittar fel personer och det som gör att man till slut undviker kärlek. Att undvika kärlek blir en skyddsmekanism för att slippa bli besviken på att aldrig hitta rätt. Och det går att lära sig sitt egenvärde och hitta män som förtjänar din kärlek.
  • GodOnlyKnows
    Anonym (Hur?) skrev 2020-04-22 20:29:49 följande:

Jag har ett bra liv, bra jobb, gör karriär, har eget vid sidan av. Har familj runtomkring mig. Tycker om att hitta på saker ensam, läsa en bok, titta på en serie, vara ute i naturen. Men det jag inte förstår är varför jag känner att något fattas? Att en partner fattas i mitt liv, att jag liksom längtar efter kärlek? Jag har ju liksom ?allt? och borde väl vara nöjd. Jag orkar inte dejta eller så, har gjort det förut och har bara lett till att jag blivit sårad, och har bara träffat på konstiga människor så det orkar jag inte med. Men det är jobbigt att behöva gå runt och längta. Känner ni igen det här? Jag saknar ju att kramas och mysa med någon jag tycker om, men jag vill inte sakna det, så hur slutar jag sakna det?

Hjälp mig här! =)

Har inte det du räknar upp och har samtidigt samma längtan.

Tänker att jag kanske hade haft större framgång på sex- och relationsmarknaden om jag hade haft ett mer välordnat liv.

Sedan kan det tydligen vara lika svårt att möta någon även för den som har det man oftast förväntas ha som vuxen.

Komplicerat.
  • Anonym (Hur?)
    GodOnlyKnows skrev 2020-04-23 07:07:19 följande:

Har inte det du räknar upp och har samtidigt samma längtan.

Tänker att jag kanske hade haft större framgång på sex- och relationsmarknaden om jag hade haft ett mer välordnat liv.

Sedan kan det tydligen vara lika svårt att möta någon även för den som har det man oftast förväntas ha som vuxen.

Komplicerat.

Hur kommer det sig att du inte har ett ordnat liv? Psykisk ohälsa som du inte tagit tag i?
  • Anonym (Hur?)
    Fjäril kär skrev 2020-04-23 06:54:54 följande:

Du kanske ska jobba på dig själv där. Du kommer inte sluta sakna eftersom du vet att andra finner kärlek i din närhet och du vet att det inte är ouppnåeligt. Du har förmågan till kärlek och att undvika den kommer tyvärr bara leda till bitterhet. Det är rimligt att du faktiskt ångrar dig.

Fundera istället varför du i så fall dras till fel män? . Finns det en röd tråd mellan dig och dom männen? Brist på Självkänsla och dåligt självförtroende är det som nästan alltid är orsaken till att man hittar fel personer och det som gör att man till slut undviker kärlek. Att undvika kärlek blir en skyddsmekanism för att slippa bli besviken på att aldrig hitta rätt. Och det går att lära sig sitt egenvärde och hitta män som förtjänar din kärlek.

Ja att andra finner kärlek är väl mer tur, känns som om jag haft min tur här i livet med kärlek och så har jag sabbat det varje gång.

Vet inte hur du menar med att jag dras till fel män? Jag svarar oftast på de meddelanden som jag får av män, någon lovar att ringa men gör inte det, någon blir sur när jag inte svarar på en timma, någon ringer men har inte tid att prata. Det är inte så att jag väljer en viss typ av män, jag är öppen för de flesta män bara de har något i sitt utseende som attraherar mig så nej det kan inte vara något sådant. Sedan säger jag ifrån direkt när jag känner att jag inte får det jag behöver.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Munken) skrev 2020-04-22 23:20:48 följande:

Här kom facit!

Annars tänker jag att du kanske kan vidga vyerna. Vilka män har du träffat? Vad är konstiga män?

Finns nästan obegränsat många män från Mellanöstern och Afrika som är singlar.

Har du åkt på singelresor?

Konstiga män har jag beskrivit längre ner. Jag attraheras inte av män från Mellanöstern eller Afrika
Svar på tråden Hur slutar man längta efter kärlek?