Fjäril kär skrev 2020-04-26 16:58:14 följande:
Fokusera på en sak i taget. Om du nu arbetar på anknytning så håll fokus på det och hela dig själv. Ta en behövlig paus och se vad som händer med dig under tiden.
Jag läkte från skilsmässan i 2 långa år och gick i terapi under tiden. Att träffa någon ny fanns inte alls i tankarna då eftersom jag lämnade ett dysfunktionellt äktenskap som satt djupa sår. Min terapeut förklarade att känslan av att aldrig mer vilja älska är ett sätt att skydda sig mot att bli sårad så länge såren blöder och är färska. Men för varje dag som går så läker man ju.
Idag är jag klar med terapin men mycket återstår. Jag är fortfarande livrädd för att bli illa behandlad igen men jag har i alla fall vågat börja dejta även om det inte leder nånstans, det vill jag inte just nu. Nu har jag bättre verktyg med mig i hjälpen med läkande. Jag vågar känna känslor men jag behöver inte agera på dom, jag måste inte. Det är en befrielse och en aha-upplevelse. Jag njuter just nu av att bli förälskad på håll. Tids nog kanske jag vågar gå in i ett förhållande.
Ta helt enkelt hand om dig själv först och ta inga förhastade beslut. Du är ung, låt det ta tid.
Jag förstår vad du menar, jag orkar inte ens dejta, jag orkar inte ge mig ut i dejtingdjungeln, jag är less på det innan jag ens har börjat. Jag känner mig även så stressad då jag inte är ung längre, jag tänker att jag vill ha ett barn, och då måste jag typ träffa någon nu i sådana fall.
Det är inte så att jag inte vill älska, det vill jag, men jag förstår inte hur jag ska kunna bli kär i någon igen. Mitt ex spökar tyvärr fortfarande och hör av sig då och då, så faller tillbaka hela tiden. Jag har fortfarande känslor för honom.