• Anonym (TS)

Hur gjorde du för att rasa i vikt snabbt?

Ja, som rubriken lyder. Och då vill jag såklart bara ha hälsosamma alternativ. Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-23 16:40
    Bör nog tillägga att jag redan äter bra. Fikar ytterst sällan, äter sällan godis, vi äter inte kolhydrater hemma. Så sunt förnuft räcker inte, verkar det som.

• Svar på tråden Hur gjorde du för att rasa i vikt snabbt?
  • Fjäril kär

Sunt förnuft till att börja med. Inget godis, inget fikabröd, ingen läsk, inga snacks, inget onödigt socker som müsli, flingor, fruktyougurt, sylt och saft. Skippa allt färdigt som Risifrutti, drickyoghurt, latte på burk, Pucko och takeaway-kaffe.

Fortsätt sen med att laga mat från grunden så mycket som möjligt, skippa färdiga såser, kladdiga tillbehör, grädden och smöret. Inga limpmackor och inget rostat bröd med marmelad. Drick vatten, ät frukt och grönsaker. Fuska inte med måltider utan ät frukost, lunch och middag.

• Anonym (Jenna)

Undvek kolhydrater, socker och fel sorts fett! Mer grönsaker istället. 45-60 minuters rask promenad varje dag. Ganska basic!
    Gick ner 5 kg (från 57 - 52) på ca en månad. Förvånad över hur snabbt och lätt det gick eftersom jag aldrig har försökt gå ner i vikt förut! Så detta funkade kanon för mig iaf!

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-04-23 15:26:38 följande:

Ja, som rubriken lyder. Och då vill jag såklart bara ha hälsosamma alternativ. Tack.

Åt färre kalorier och tränade mera.

• Anonym (gg)

Promenad på 30 min till en timma varje dag utan undantag. Träning 2-3 ggr/vecka. Åt kolhydrater främst på morgonen, gröt eller liknande, sedan åt grönsaker ihop med protein. Dvs bara en stor mängd grönsaker av olika slag, kokta eller råa (ofta båda) och kött/fisk/vad man gillar och äter. Fördelen var att jag blev ganska mätt på detta då man faktiskt kan äta ganska mycket protein om man plockar bort kolhydrater. 

Sedan räknade jag kalorier, men efter ett tag så fick man rätt bra koll ändå.

• Anonym (...)

Det som inte funkade var en massa tråkiga ensidiga dieter. Vill man att det ska hända något på vågen ska man äta INGENTING ett tag. Några timmar hit och dit. Bra för hälsan dessutom.

• Anonym (S)

Jag har gått ner 18 kg på 5 månader. Det jag gjorde var helt enkelt att börja äta normala portioner, och bara en portion vid varje måltid. Jag hade tidigare svårt att kontrollera mitt ätande och hävde i mig alldeles för mycket. Dessutom var jag enormt sockerberoende, satte i mig stora mängder varje dag. Nu har jag fått ett sunt förhållande till mat. Sockerberoendet är borta. Nu när jag har kontroll kan jag ta en fika då och då, och ändå gå ner i vikt. 
    Motionen är såklart en viktig del också. Jag har gått mycket promenader. Jag går nästan varje dag, ca en timme. Promenader är ett bra sätt att förbränna fett. Kroppen måste aktiveras för att få igång en effektiv förbränning. Jag har också gått på lite olika träningspass på gymmet. Det är kanon att gå på pass så att man blir peppad av andra. Jag har svårt för att gå och träna själv på gym, men när man är i en grupp så är det mycket lättare. Kolla upp vad det finns på gymmen i närheten av dig, och prova dig fram. Jag tycker till exempel danspass är jättekul. 
    En annan sak som är viktig att poängtera, är att många äter mycket mindre än de behöver när de vill gå ner i vikt. Då hamnar kroppen i svältläge och gör allt den kan för att behålla det den har. Jag hamnade i en sådan platå ett tag. När jag började äta mer, så kom viktminskningen igång igen. Skaffa lifesum eller liknande, där du kan hålla koll på hur mycket du får i dig, och hur mycket du behöver. Lycka till! 

• Anonym (H)

Jag åt efter 16:8-metoden och gick ner 2kg i veckan. Efter två månader hade jag gått ner 10kg. Att gå ner mer än 2kg i månaden är inte rekommenderat..

• Anonym (fabulous)

Undvik flytande kalorier som pesten.

Jag dricker bara kaffe, te och vatten med några droppar lime eller citron i när jag dietar. Kanske ett halvt glas vitt vin någon helg om jag har nått det nål jag ska för veckan.

• Anonym (H)

Men gud, menade ju att det inte är rekommenderat att gå ner mer än 2kg i VECKAN.

• Anonym (Jones)

Mindre portioner! Ät enligt tallriksmodellen.

Rör på dig! Gör av med fler kalorier än du stoppar i dig. Skaffa stegräknare så du ser svart på vitt hur lite/mycket du faktiskt rör på dig.

Det finns alltid en dålig vana/dålig last! Var kritisk! Kanske är det självplockning av nötter varje fredag som blir för mycket av det goda? Kanske blir det för mycket vin på helgerna? Kanske det där du unnar dig då och då är mycket mer än du tror? Du kanske småäter hela tiden och inte tror att nyttiga saker kan påverka?

Svar på tråden Hur gjorde du för att rasa i vikt snabbt?