Inlägg från: Anonym (givemeliberty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (givemeliberty)

    Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?

    För att de lyckligtvis insett(och till och med sagt) att vi inte är Kina och att Kinas modeller inte ska tillämpas i ett fritt land. Särskilt inte för ett virus med över 99 % överlevnad och långtlångtlångt värre konsekvenser av lockdown och ekonomisk och samhällelig depression.

  • Anonym (givemeliberty)
    Anonym (...) skrev 2020-05-26 08:56:34 följande:

    Håller med.

    Om man tittar på hur det ser ut just nu, så har vi inte lyckats varken bäst eller sämst i den här pandemin. Inom vissa områden kunde vi gjort saker bättre, men vi kan inte räkna med att i något så nytt och okänt skall Sverige vara bäst av alla på allt.

    På lång sikt vet vi inte hur det går. Dör viruset ut? Kommer en andra och tredje våg? Kommer vaccin? Hur klarar sig alla länders ekonomi? Det finns väldigt många osäkerhetsfaktorer, men vi lever just nu och måste förhålla oss till det. Vi har våra restriktioner som bromsar bättre ju fler som följer dem. Att stänga ner mer än så känns fortfarande som ett vettigt val.


    Ingen vet. De amerikanska stater som öppnat upp och fick höra från team apocalypse att "vänta två veckor och ni får vada fram i döda kroppar" har inte sett någon andra våg. Inte heller europeiska länder som öppnat upp. Den där smittspridningen i nattklubbskvarteren i Seoul för några veckor sedan visade sig vara en stor nothingburger. Men kanske kommer det. Kanske inte.

    Kanske går viruset upp i rök som sars covid-1(en del forskare ser tecken på det ch tror på det). I UK är ju största problemet med vaccinutvecklingen nu att allt kan klappa ihop eftersom att det inte finns tillräckligt med aktivt virus för att kunna testa vaccinet...

    Kanske är detta ett coronavirus som många andra, dvs det med tiden kommer utveckla sig till en helt vanlig förkylning som inte en människa bryr sig om trots att gamla och sjuka dör i vanliga förkylningar.

    Det viktigaste att ha i åtanke är dock...varför har världrn nu stängts ner när den aldrig tidigare stängts ner? Trots att det funnits och finns så mnga enormt mycket dödligare sjukdomar.
  • Anonym (givemeliberty)
    FDFMGA skrev 2020-05-26 09:51:52 följande:

    Intressant perspektiv. 

    Det finns en del skrivet om hur världen hade reagerat inför coronapandemin om man leker med tanken att det är möjligt att flytta den bakåt i tiden. 

    Förmodligen med mindre panik och på gott och på ont med större acceptans för att människor kan dö av sjukdomar.

    Att fler kommer att dö av konsekvenserna av att en stor del av världens länder stängde ner än av covid-19 är jag övertygad om.


    2020 stängs världen ner. 1968(Hongkonginfluensan som var dödligare) hölls Woodstock.

    Även på andra sätt kan man flytta tillbaka viruset. Fler och fler fall identifieras lååångt innan världen ens kände till viruset. I, om det var, Ohio och UK talade man tidigt på säsongen om en monsterinfluensa. Men inget tal om lockdown. Influensasäsongen 99/00 var oerhört svår runt världen och dödade fler än corona, men inget tal om att låsa in folk eller döda ekonomier. Influensasäsongen -18 i USA genererade krigsrubriker om patienter som behandlades på sjukhusens parkeringar. Ingen lockdown. Det är möjligt att vi inte tänkt att det var något annat än en svår influensa om detta inte hade ett namn och ett syfte.

    Redan nu är konsekvenserna av lockdown värre än viruset. Redan nu syns konsekvenserna av ekonomisk depression (som matbrist i USA).

    Det här handlar inte längre om viruset.
  • Anonym (givemeliberty)
    Nimzay skrev 2020-05-29 23:15:33 följande:

    För att vår regering är ondskefull.


    För att människor dör av naturliga orsaker? Eh..ok... Någon är fredsskadad...
  • Anonym (givemeliberty)
    FDFMGA skrev 2020-05-26 12:38:53 följande:

    Ja, det är synd att Kinas åtgärder blev en mall för hur många andra länders agerande.

    Paniken och de överdrivna restriktionerna bottnar nog också i skräcken för det okända, i detta fall ett virus som påstods vara mycket smittsamt och där alla riskerade att gå en plågsam död tillmötes.

    Nu verkar det ju som viruset inte alls är lika smittsamt som man först trodde - eller att det bara är ordentligt smittsamt under omständigheter man ännu inte förstått sig på.

    Här i Stockholm var antalet avlidna vecka 20 bara en tredjedel av antalet några veckor tidigare - och utvecklingen sedan vecka 20 ser ut att vara densamma.

    vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/covid-19-avlidna-2020.pdf


    Dvs Kinas/WHO(nästintill samma sak..) Intention, att skrämma upp folk. Medierna hakar på i vanlig ordning. I början kan msn skylla på okunskap, det rättfärdigar dock inte lockdowns, som man redan långt tidigare VISSTE var förödande. Till och med Dr Faucienstien visste att lockdown hade bevisats vara totalt förödande på alla plan OCH på lång sikt. Att sedan, när vi nu vet att detta är ett generellt mycket harmlöst virus, inte dra tillbaka 1984 säger allt. Vi har tur i Sverige, men måste passa våra makthavare och myndigheter mycket noga. SVT har ändrat ton nu och det skrämmer mig, vet de något? Ett gott tecken är dock skolornas öppnande, att FHM tagit till sig alla rapporter från världen över om att barn och unga inte är hotade, att de inte smittar i hög grad och att skolor inte varit kända smittokluster. Men som överallt gäller att lockdown är över när folket säger att det är så. Låt oss bara hoppas att det blir innan poströstningen i USA och innan Hongkong går under.... Vilket för övrigt bara råååkar sammanträffa med coronahystein....

    Viruset är troligen ordentligt smittsamt(dock inte på den monsternivå som medierna vill få det till). Dock harmlöst för nästan alla och till och med riktigt gamla överlever i hög grad. Man bör betänka att i alla länder så är medelåldern för död av/med corona högre än medellivslängden i landet.

    Ser man till siffror så är inte heller 2020 ett överdrivet dödligt år. Det är som om folk tappat huvudet och tror att folk aldrg dött förr.
  • Anonym (givemeliberty)
    Nimzay skrev 2020-05-30 12:10:16 följande:

    Nej men för att de är falska hycklare som inte bryr sig.


    Hur då menar du? Det gör fysiskt ont för mig(som verkligen inte är sosse om man säger så) att säga det, men regeringen har skött sig oväntat bra. De har inte kvävt de medborgerliga rättigheterna och propsar inte på övervakning. De är vettiga och tar beslut efter vetenskap och sans och inte efter politik och makthunger(än i alla fall). Gamla träiga myndighetssverige ska vi vara tacksamma för, den är pragmatisk och omöjliggör signalpolitik. De har också generellt varit bra på att tala till oss som vuxna människor och just inte lägga dimridåer eller vara falska.
  • Anonym (givemeliberty)
    Nimzay skrev 2020-05-30 12:28:03 följande:

    Hmm, det där sista kan jag ju hålla med om hursomhelst. Kan ju liksom inte låta bli att känna det lite som att folk är liiite väl hysteriska, undrar lite om det, iallafall vad gäller vissa, möjligen beror på nån slags välfärds-bortskämdhet, typ att folk är så bortskämda med att leva i välfärd och med att bara lulla runt i sina curlade och problemlösa liv, att de typ blivit så pass otränade att stå ut med kriser att de knappt orkar stå upp när det blåser.


    Jag tror inte att orsaken är fredsskador(eller välfärds -bortskämdhet som du kallar det, jag gissar dock att vi menar ungefär samma sak), men det är grunden till varför befolkningen i västländer är så mottagliga för politisk och mediernas propagande. Det gör oss väldigt lättmanipulerade och när man väl är fångad i paniken så funkar inte det kritiska tänkandet längre. Vilket såklart är meningen. En rädd befolkning är en fårskock. Men som jag sa, sätter folket ner foten så är det över och makthavare kan plötsligt hänga från lyktstolpar(vilket inte är något jag förespråkar!). Därför är det söndra och härska som gäller.
  • Anonym (givemeliberty)
    Nimzay skrev 2020-05-30 12:36:36 följande:

    Ok, är möjligt att det är positivt just att det varit sansade och så. Fast har liksom bara så svårt att lita på dem då jag verkligen inte gillar dem och då de skrämmer mig så mycket. Och jag anar liksom bara nån slags dold falskhet och lömskhet bakom deras lugna och sansade fasader. Men men, hur som helst ändå skönt att höra lite lugnande ord av någon som inte är tvättäkta socialdemokratsälskare, lättare att åtminstone försöka ta till sig och fundera kring, typ. Ska fundera lite kring det du har skrivit. Men kommer dock alltid hata regeringen oavsett. 


    Som jag sa så gillar jag varken dem eller deras ideologi och et finns nog ingen annan fråga där jag känner tillit till dem. Det kritiska tänkandet är vår viktigaste egenskap just nu. Ifrågasätt ALLT. Därför kan jag stå bakom Sveriges strategi(så länge den inte drar iväg och bra gjort saker i omvänd ordning, dvs vi ska sakta vaggas in i 1984 istället för med dunder och brak som i resten av värden. Jag tror dock inte det)

    semi-lita på(vaksamhet är a och o).

    Hata regeringen kan du göra, det är din demokratiska rättighet och den stödjer jag till tusen. Men vad fint att du, även om du i slutändan kanske kommer fram till något annat, är villig att fundera över vad jag sagt! Det är det verkligen inte alla som är villiga att göra. Jag har märkt att många som är långt ifrån regeringen och emot allt vad clowneri heter går emot Sveriges corona-strategi för att de vill att det ska gå åt helsike, bara så att de kan säga"haha, jag visste väl att clown-Sverige skulle fucka upp i vanlig ordning". Och det är ju fruktansvärt korkat och cyniskt och dessutom inte direkt att tänka fritt. Jag säger dock givetvis inte att du tillhör dessa.

    En annan tragikomisk observation: Många av de som kallar sig höger är de som högst skriker och bönar och ber om att få bli inlåsta, chippade, övervakade och bli fråntagna sina fri- och rättigheter. De börjar sina argument med "Jag gillar vanligen inte kommunism, men...". Som om de tror att de skulle vara del av härskarklassen i den kommunistiska diktaturen(nu får vi se om fl tar bort det här inlägget, de gillar inte när man nämner diktatur om den är vänster....).
  • Anonym (givemeliberty)
    Anonym (ja) skrev 2020-06-08 13:43:43 följande:

    Som sagt, det vore bra om du slutar ljuga Andrea. 

    Virologidoktorn Lena Einhorn, en av 22 författare bakom en debattartikel i DN som är kritisk till Folkhälsomyndighetens coronastrategi, menar att principen ?stanna hemma om du är sjuk? är livsfarlig.

    www.fplus.se/virolog-om-fhm-s-rad-det-ar-en-livsfarlig-strategi/a/RReBO5


    Lena Einhorn är en av de 22 och 26 och en stor dramaqueen och Karen. Hon gillar inte demokrati av olika anledningar. Ingen att lägga vit vid. Inte Björn Olsen heller som har ekonomiska intressen i panik.
  • Anonym (givemeliberty)
    Anonym (ja) skrev 2020-06-08 15:03:50 följande:

    Om hon är dramaqueen, har taskig andedräkt eller fula strumpor är totalt irrelevant, hon ÄR en virolog vilket motbevisar påståendet om att kritik inte kommer från virologer.

    Som sagt, FHM fanklubbens försök att på alla sätt bortförklara alla misstag som begåtts och bortförklara all slags kritik är nästan komiskt... 


    En yrkesmänniska kan alltså inte tappa huvudet av panik/ha sina agendor. Låt mig introducera dig för MR.Ferguson....
  • Anonym (givemeliberty)
    Anonym (Fia) skrev 2020-06-08 15:02:13 följande:

    Att få kontroll på smittan borde vara högt prioriterat. Det får man genom att smittspåra och att använda karantän på smittade och de som de har haft nära kontakt med, såsom familjemedlemmar, kollegor, klasskompisar osv. Samt minska grupper på 50 pers. Eftersom vi vet att viruset sprids även innan man får symptom.

    Samt att vi borde skydda riskgrupper, både äldre och yngre, istället för att "tvinga" yngre riskgrupper att gå till jobb och skola. Och som nu låta viruset sprida sig hos de äldre på äldreboende och hemtjänst.


    Nope

    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32405162/
  • Anonym (givemeliberty)
    Anonym (ja) skrev 2020-06-08 16:01:57 följande:

    nu var det iof 22 som gått ihop och kritiserat och det är bara ett exempel av många. Att samtliga dessa skulle tappat huvudet samtidigt är nog lite väl mycket önsketänkande från din sida.

    Jag tycker det snarare är nästan komiskt hur man med alla medel försöker förneka att kritik öht förekommit och att den som man ens lyckas medge har förekommit försöker man förvanska till någon slags pyskisk förvirring.... det är ju allmänt känt att vår strategi ÄR enormt kritiserad världen över.. att sitta och förneka det och låtsas som att alla håller med FHM tycker jag i sig är en slags psykisk förvirring.

    Nej alla håller inte med FHM, inte ens alla svenska forskare och experter håller med FHM, den absolut störta majoriteten av världens forskare håller heller inte med FHM. Det är ett faktum oavsett hur mycket vissa här försöker förneka det. 


    Eh..har du missat masspsykosen världen runt....? Har man dessutom ekonomiska intressen i panik och vänder och vrider på siffror till sin fördel försvinner trovärdigheten.

    Vem förnekar att kritik förekommer? Det gör det i hela världen. Ros med förstås. I och mot alla länder och strategier. Vår strategi är inräknad där förstås. Den har från start fått både ris och ros ute i världen, nu på senare tid mer ros. Kritik i sig är dessutom något extra viktigt just nu när frihet och demokrati ät hotat.
  • Anonym (givemeliberty)
    AndreaBD skrev 2020-06-08 17:16:43 följande:

    Precis. EN av 22. 


    Om de andra är #Karens eller dramaqueens vet vi inte(för övrigt är det kul hur folk framhåller att det Lena E kan sina saker pga att hon verkar inom rätt område, flera andra av de 22 verkar dock inom helt andra prylar som tandläkeri och ändå är det "experter"), de är ju inte ansiktena utåt. Förutom Björn Olsen då som älskar sina 15 minuter...
  • Anonym (givemeliberty)
    AndreaBD skrev 2020-06-08 17:19:47 följande:

    Precis. Nästan synd att han är en av dem få experterna som är på "andra sidan", dvs. vill ha karantän till varje pris. Då ser det ut som om jag är partisk igen. 

    Men han HAR agerat mot sina egna regler.


    Expert med det track record:et som han har?

    mobile.twitter.com/JoshSchoen/status/1257756595859140608/photo/1

    Inte bara han har agerat mot sina råd och regler, det gäller också många, många politiker. Social distancing for thee, but not for me. En klassiker när undersåtarna ska tvingas på något.
  • Anonym (givemeliberty)
    AndreaBD skrev 2020-06-09 09:44:20 följande:

    Nåja. Man kan ha fel när det gäller om det blir en stor epidemi eller inte. Och jag tycker det skadar inte att vara lite extra försiktig. Men det verkar finnas ett mönster där. Annars har han haft extrem otur. 


    Nåja? Det där är inte ett "nåja", det är ett "are you freaking kidding me!!!" Det är inte heller att vara lite extra försiktig eller att räkna lite fel eller att ha otur. Ja, det finns ett mönster, ett klart och destruktivt mönster. Senast för några dagar sedan så var ju nån matematikprofessor ute och sa att han hade underkänt en elev som modellerade så korkat som katastrofen Ferguson. Fergusons modell har sedan stått till grund för många beslut världen över.
Svar på tråden Corona, hur kan våran regering göra så olika mot resten av världen?