• Koncentration

    Jag vill sluta med flytande margarin!

    Hej!


    Jag har nu fått i mina tankar att flytande margarin kanske inte är så nyttigt och bra överhuvudtaget för kroppen. Olivolja är något jag märker att många kockar använder när de skall visa hur man lagar en vis rätt. Är olivolja något att föredra? Jag läste om att det var nyttigt.

    Den erfarenheten jag dock har med rapsolja är att äggen vid stekning blir så oljigt och inte alls trevligt. Därav har jag föredragit flytande margarin. MEN! Är det kanske detsamma med olivolja?

    Tack för svar!! :)

  • Svar på tråden Jag vill sluta med flytande margarin!
  • Koncentration
    Amak skrev 2020-05-23 10:33:45 följande:
    Mitt förslag är att du bara använder smör. 
    Okej!

    Så utesluter totalt med olivolja. Jag blev nyfiken om smaken skulle bli annorlunda. Så om jag använder olivolja till pastan eller efter att maten blir klar och häller upp en skvätt på tallriken eller i själva kastrullen, när maten är färdig som sagt. Så kan det ändå dyka upp dessa ''gifter'' som inte är bra för kroppen?

    Tack snälla du!

    Jag vart dock små besviken, såg framemot att använda något nytt i köket, tänkte det kanske blir annorlunda smak och så.

    Tack för dina svar! :)
  • Xenia
    Lillmajsan skrev 2020-05-23 21:49:50 följande:

    Mitt råd är att läsa innehållsförteckningen. Finns det ord du inte kan uttala eller inte förstår=lägg tillbaka i hyllan. Riktigt smör, riktig Bregott och fullfeta mejeriprodukter är de som innehåller minst främmande ingredienser och som har gått igenom minst process= Bättre för kroppen.

    Min morfar jobbade många år på mejeri och ett par år som ostmästare. När min mormor hade köpt hem margarin för första gången så tog morfar och läste på baksidan. Tyst gick han ut ock slängde det i sopnedkastet och när han kom in så sa han att "det där giftet kommer INTE in i mitt hus igen!"

    Jag är av samma åsikt. Det ska vara smör att steka i. Margarin i alla former är motorolja (framställs på liknande sätt) Olivolja används kallt pga saker som tidigare skribenter har nämt. Slut på diskussion.

    //Utbildat kock, kallskänka, dietist, inom näringslära mm och jobbat 20+ år inom restaurang  


    Din morfar låter som en riktig hustyrann, vaddå "mitt hus", var det inte lika mycket mormors? Hon lagade maten men hade ingen rätt att bestämma vad hon skulle köpa.

    Jag har ingen sådan hustyrann så jag använder margarin på smörgåsen. När jag steker använder jag både margarin, olja och smör. Smör är fetast, så det är inte nyttigt om man försöker hålla vikten. Det smakar dock bäst i vissa fall.
  • Lillmajsan
    Xenia skrev 2020-05-24 00:57:29 följande:

    Din morfar låter som en riktig hustyrann, vaddå "mitt hus", var det inte lika mycket mormors? Hon lagade maten men hade ingen rätt att bestämma vad hon skulle köpa.

    Jag har ingen sådan hustyrann så jag använder margarin på smörgåsen. När jag steker använder jag både margarin, olja och smör. Smör är fetast, så det är inte nyttigt om man försöker hålla vikten. Det smakar dock bäst i vissa fall.


    Han var värdens snällaste så nej, någon hustyrann var han då rakt inte. Han hade bara väldigt bestämda åsikter i just denna frågan som handlade om just margarin precis som min mormor hade i andra. Hon kunde tex säga till honom att hon inte ville ha sprit i ?sitt hus?.

    Så din tolkning om min morfar är felaktig.

    Du får naturligtvis använda vad du vill. Det bekommer mig inte det minsta. JAG vill dock inte tillföra just margarin till min kropp få jag vet vad det är gjort utav och hur den tillverkas. Jag väljer därför smör i alla lägen alla dagar i veckan. Inte nyttigt för vikten? Då tar jag mindre om nu så skulle vara fallet att jag behöver tänka på vikten. Men alla gör naturligtivs som dom själva vill.
  • myskmalva
    Koncentration skrev 2020-05-24 00:54:40 följande:
    Okej! Så utesluter totalt med olivolja. Jag blev nyfiken om smaken skulle bli annorlunda. Så om jag använder olivolja till pastan eller efter att maten blir klar och häller upp en skvätt på tallriken eller i själva kastrullen, när maten är färdig som sagt. Så kan det ändå dyka upp dessa ''gifter'' som inte är bra för kroppen? Tack snälla du! Jag vart dock små besviken, såg framemot att använda något nytt i köket, tänkte det kanske blir annorlunda smak och så. Tack för dina svar! :)

    Lyssna inte bara på den som skriver mest, utan ta till dig av vad alla skriver här och leta även efter säkrare källor till information! Näringslära är ett område där det finns många starka åsikter. Media rapporterar gärna om små studier, för att de kan skriva en dramatisk rubrik som ger många klick, och det är lätt att tolka dessa artiklar som om det vore sanningen. Men små studier är inte nog för att man ska veta hur det ligger till. Det är först när det gjorts många olika studier som bilden börjar klarna, men då har media ofta tappat intresset.
  • SupersurasunkSara

    Jag använder rapsolja till det mesta och riktigt smör till tex ägg. Det behövs så pass lite smör att jag inte tycker att det påverkar min hälsa på ett negativt sätt. 

    Om man inte använder så mycket så finns det ofta små paket att köpa, annars kan man frysa in i lagom bitar. Frys dem åtskilda först och lägg sen i påse när de är genomfrysta så kan du lätt ta upp den klick som behövs. 

    Har för mig att jag har läst att olivolja inte är bra vid högre temperaturer, då är rapsoljan bättre. Men jag kan ha fel där  

  • Giraffeeen

    Margarin är ju en hårt processad industriprodukt, oftast väljs de billigaste oljorna och sen framställs margarinet kemiskt. Innehåller på tok för mycket omega -6. Jag väljer alltid att steka i smör eller kokosolja - som skall vara det bästa. 


    You can lock the door, pretend your safe, but the evil is out there, waiting...
  • fjanten
    Lillmajsan skrev 2020-05-23 21:49:50 följande:

    Mitt råd är att läsa innehållsförteckningen. Finns det ord du inte kan uttala eller inte förstår=lägg tillbaka i hyllan.

    //Utbildat kock, kallskänka, dietist, inom näringslära mm och jobbat 20+ år inom restaurang  


    Med det tankesättet ska man väl inte äta äpplen eller jordgubbar som exempelvis innehåller diethoxymethane
  • Lillmajsan
    fjanten skrev 2020-05-24 12:39:01 följande:

    Med det tankesättet ska man väl inte äta äpplen eller jordgubbar som exempelvis innehåller diethoxymethane


    Man kan ju naturligtvis dra allt till sin spets men både du och jag vet att det inte finns någon innehållsförteckning på varesig äpplen eller jordgubbar. Och är man en någorlunda smart person med förmåga att tänka ett steg längre så räkna man ut med lilltårn att jag menade innehållsförteckningen på varor som är framställda utav människor och inte de som finns naturligt i våran natur.
  • klyban
    Koncentration skrev 2020-05-24 00:54:40 följande:
    Okej!

    Så utesluter totalt med olivolja. Jag blev nyfiken om smaken skulle bli annorlunda. Så om jag använder olivolja till pastan eller efter att maten blir klar och häller upp en skvätt på tallriken eller i själva kastrullen, när maten är färdig som sagt. Så kan det ändå dyka upp dessa ''gifter'' som inte är bra för kroppen?

    Tack snälla du!

    Jag vart dock små besviken, såg framemot att använda något nytt i köket, tänkte det kanske blir annorlunda smak och så.

    Tack för dina svar! :)

    Olivoljan tål uppvärmning bättre man trott och mot andra oljor, men finns bättre helt klart.
    Man säger en del fröoljor kan skapa inflammationer i vissa människor, och kan ge en ökad cancer risk.
    Sen får man ställa sig frågan om sin mat alltid ska ha en ton av olivolja, och i de fall man inte kryddat bort den smaken.


    Man har även talg och ister som ett alternativ.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Xenia

    Är det inte så att det finns olika olivoljor? En del passar bäst att använda i salladssås, andra tål bra att steka i.

    I Medelhavskosten (som anses så nyttig) används mycket olivolja. Men också mycket grönsaker och fisk.

  • Aniiee
    Xenia skrev 2020-05-25 13:36:51 följande:

    Är det inte så att det finns olika olivoljor? En del passar bäst att använda i salladssås, andra tål bra att steka i.

    I Medelhavskosten (som anses så nyttig) används mycket olivolja. Men också mycket grönsaker och fisk.


    Det stämmer. Zeta har till och med färgkodat sina olivoljor, Silverkork för matlagning, guldkork för smaksättning och svart för det där extra där olivoljan nästan är huvudnumret.
    I have a growing lack of disgust for you
  • klyban
    Aniiee skrev 2020-05-25 14:05:49 följande:
    Det stämmer. Zeta har till och med färgkodat sina olivoljor, Silverkork för matlagning, guldkork för smaksättning och svart för det där extra där olivoljan nästan är huvudnumret.

    Den för matlagning, är det den som är utspänd med raps ibland?
    Eller vilken typ sav olivolja är det som är utspädd, pratar inte om de som är märkta som multiolja på framsidan.
    Frågar för aldrig engagerat mig i frågan på området, eller hur man gör skillnad på dom.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Nimzay

    Använd smör som vissa i tråden föreslaget, brukar själv för egen del skifta lite mellan vanligt smör och icke flytande margarin Flört

  • Aniiee
    klyban skrev 2020-05-25 14:38:34 följande:

    Den för matlagning, är det den som är utspänd med raps ibland?
    Eller vilken typ sav olivolja är det som är utspädd, pratar inte om de som är märkta som multiolja på framsidan.
    Frågar för aldrig engagerat mig i frågan på området, eller hur man gör skillnad på dom.


    Om olivoljan är utblandad med rapsolja så ska det stå väldigt tydligt på flaskan. Är det bara olivolja brukar det vara från äldre oliver (senare skörd) eller så är den raffinerad eller blandade oliver. Hur just Zeta gör vet jag faktiskt inte.
    I have a growing lack of disgust for you
  • klyban
    Aniiee skrev 2020-05-25 15:57:30 följande:
    Om olivoljan är utblandad med rapsolja så ska det stå väldigt tydligt på flaskan. Är det bara olivolja brukar det vara från äldre oliver (senare skörd) eller så är den raffinerad eller blandade oliver. Hur just Zeta gör vet jag faktiskt inte.
    Oki, fick uppfattningen att man försökte halvdölja detta på de allra billigaste olivoljorna.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Jag vill sluta med flytande margarin!