• Anonym (Besviken?)

Oäkta/billig förlovningsring..

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

• Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-27 07:00:04 följande:

Ja, delar av det jag räknade upp är importerat. Och oavsett i vilka länder det började, så har det ingått i en traditionsbild s.a.s.. Man kan inte bara ta en bit av det. Tycker du inte själv - att döma av vad jag har läst av dig tidigare - att det är ganska fånigt att vuxna sammanboende kvinnor i Sverige idag, går omkring och väntar på att mannen ska köpa en ring som en överraskning, och fria till dem genom att falla på knä? Jag tycker att det är URlöjligt.

Men i den mån som det fortfarande finns unga kvinnor som sällskapar med män utan att ha sex under tiden, så tycker jag att det kan vara fint om mannen friar på det sättet. För då passar det in i bilden s.a.s..

Tycker också det är urlöjligt med dessa förväntningar på amerikanska frierier.

Jag hade nog känt mig väldigt obekväm om jag blivit utsatt för något sådant

Appropå frieri, har du hört talas om nattfriare, förekom i vissa delar på den svenska landsbygden under 1800-talet
  • Anonym (XXX)
    Gameofthrones skrev 2020-05-27 03:30:58 följande:
    Camilla och Prins Charles var redan kära ifrån början. Dem fick inte gifta sig då. Diana kommer ifrån en fin,

adlad familj.

Det var kungafamiljens fel att dem inte stötta Diana med pressen av journalister. Och av Charles, han gifte sig med Di, för det var så kungafamiljen hade valt.

Se dokumentären på Netflix, där går man höra med hennes ord och hur han beter sig mot henne.

Ja håller med dig om bröllopet, superfint =)
    Jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när Charles och Diana gifte sig och förlovade sig! 

Charles och Camilla hade förmodligen fått gifta sig på den tiden då Camilla var ung och ogift. Camilla var liksom Diana adlig men inte kunglig - hon hade status- och klassmässigt varit ett utmärkt val. Men Charles ville - vad jag har förstått - inte binda sig så tidigt, utan leka av sig... medan Camilla (som många kvinnor) ville gifta sig och skaffa barn. Så då gifte hon sig med Parker-Bowles - och sedan var det ju kört för henne. En frånskild kvinna med barn hade varit helt otänkbar som Prinsessa av Wales, blivande Drottning, och mor till den blivande tronföljaren. 

Charles och Diana var inte tvungna att gifta sig, men visst hade Charles en press från sin mor att gifta sig med någon lämplig flicka och skaffa nästa tronarvinge, och Diana var ju - utåt sett, poängmässigt - hundra procent rätt. Vacker, adlig (mycket gamla anor), god uppfostran som innefattade finishing school i Schweiz - men ingen hysterisk karriärkvinna med eget yrke. Och oskuld naturligtvis. Diana visste från början att hon med sin medfödda ställning och vackra utseende, skulle kunna bli utvald som hustru till någon mäktig man med höga krav, och hon sa att hon därför måste "keep herself very tidy". 

Sedan är det en annan sak, att de inte var särskilt personligt kompatibla. Diana var inte bara mycket yngre än Charles, utan dessutom barnslig för sin ålder. Och de hade helt olika smak och intressen, där Charles var och är mycket intresserad av både kultur och vetenskap, medan Diana inte förstod sig på sådant. 
  • zooägaren

Hur kan det spela någon roll vad ringen kostade?

Så löjligt. Är det för att du ska kunna skryta för dina vänner om hur dyr ring du har?

Hållbarhet sitter inte i prislappen..

Min förlovningsring kostade 300kr och kommer hålla längre än jag lever. Men förstår att om du fokuserar på vad ringen kostade så skulle du aldrig tänka på hållbart material i första hand.

Vi har både förlovningsringar och vigselringar i titan för att vi vill att dom ska hålla livet ut.

Men eftersom det är så viktigt för dig vad ringen kostar så kommer gissningsvis din förlovningsring kosta med än vad hela vårt bröllop gjorde inklusive ringar.

Jag är hård , men ärlig!
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2020-05-27 07:07:51 följande:
    Tycker också det är urlöjligt med dessa förväntningar på amerikanska frierier.

Jag hade nog känt mig väldigt obekväm om jag blivit utsatt för något sådant

Appropå frieri, har du hört talas om nattfriare, förekom i vissa delar på den svenska landsbygden under 1800-talet
    I Hälsingland, ja. Förekom även i Bayern lustigt nog. De unga fick vara tillsammans på natten "på tro och loven", d.v.s. de fick inte ha sex. Men ibland hände det förstås ändå... Flickans far kunde ha överseende, om det var en storbondeson som sedan blev tvungen att gifta sig med hans dotter. Då tjänade ju alla på det. Ganska krasst. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-27 07:09:28 följande:
    Sedan är det en annan sak, att de inte var särskilt personligt kompatibla. Diana var inte bara mycket yngre än Charles, utan dessutom barnslig för sin ålder. Och de hade helt olika smak och intressen, där Charles var och är mycket intresserad av både kultur och vetenskap, medan Diana inte förstod sig på sådant. 
    Nu var inte jag född när Charles och Diana gifte sig, men jag är intresserad av kungligheter och har sett och läst mycket om det på senare tid. Jag blev rätt paff när jag fick veta att Diana inte alls var särskilt smart eller allmänbildad. Media har ju hela tiden fått Diana att framstå som den smarta med hjärna när det i själva verket är Charles som är den mogna och allmänbildade. 

Tro inte någon utav dom gifte sig av kärlek (Inte Charles iaf). Det var dömt att misslyckas. 

För att återkoppla lite till tråden så tror jag att det är få som har ett stort frieri med knäböj, blommor och hela köret. Oftast kommer par nog fram till det tillsammans. 

TS om din man nu tjänar merparten av de 100 000:- ni drar in i månaden så är det ju inga problem för honom att köpa en dyr ring. Kanske tycker han att han lagt tillräckligt med pengar på dig eller så vill han testa din girighet (som någon tidigare skrev).
  • Anonym (Rosie)

Den här tråden är så jäkla underhållande! Man märker verkligen vilka som inte har någon koll alls. Så bara för att något ser likadant ut är det plötsligt samma sak? Om någon skulle servera er realistisk, japansk plastmat, tror ni då att ni skulle bli mätta och belåtna för att det ser ut som riktig mat? Självklart inte.

Tror nog en treåring skulle kunna se skillnad på en silverring med CZ och en guldring med diamanter när båda har använts dagligen i kanske 10-15 år. CZ och silver håller helt enkelt inte lika bra. 

Skulle man dessutom skiljas och har en guldring med diamanter kan en guldsmed enkelt fixa ihop ett nytt smycke av den gamla ringen, när den billiga silverringen fortsätter vara just billigt skräp.

Och att någon skulle tro att någon skulle kunna "skryta" med en ring för ynka 10 000 är ju bara skrattretande. Ingen skulle bli impad av den prislappen.

• Anonym (Direktören)
    Anonym (NoName) skrev 2020-05-27 04:15:10 följande:

"Jag ska ha den livet ut"... 

Först och främst: Med tanke på skilsmässostatistiken är chansen att du verkligen kommer ha den livet ut ungefär 50%.

Du skriver också att du kunde betala den själv (du tjänar ju så mycket, minsann! ). Gör det då! Tycker det är j-a taskig stil du visar, vore jag killen skulle jag ärligt talat ha tänkt om angående förlovning med någon som verkar vara så ytlig.

Som någon annan skrev, silver ser ut som vitt guld (inte många ser skillnad utan lupp). CZ-stenar är väldigt fina, men visst kan man kanske tänka sig att diamant/er är det bästa om man nu verkligen ska ha ringen resten av livet.

Jag och min man är inte heller direkt fattiga, men när vi förlovade oss ville jag ha en silverring just med tanke på att det ser likadant ut som vitt guld. Har iofs en äkta diamant. Vigselringen är dock äkta vitguld, men det beror inte på val utan för att det är arvegods.

Hela bjäfset om ringar och att det är så viktigt att det 'är äkta, och at de helst ska se ut som pråliga amerikanska ringar, är ytligt och larvigt. Skulle fan skämmas att köpa en ring för 10K när folk är hemlösa och svälter.

Jag kan upplysa dig om att silver och vitt guld INTE är snarlikt, speciellt efter en tids användning. Silver blir repigt och fult och kräver dessutom putsas med jämna mellanrum. Vitt guld är mer beständigt, men kräver omrhodinering så och då. CZ är också lätt att identifiera eftersom de ofta är för vita och för klara, jämfört med vanliga diamanter.

Och varför skulle man vilja gå runt med en fejk? Om man resonerar så att man lika gärna kan ha smycken av fejkmetall och fejkstenar så kan man ju lika gärna ha fejkväskor, fejkkläder och fejkmöbler? Och det vill väl de flesta inte?
  • Alessia
    Anonym (Direktören) skrev 2020-05-27 21:36:36 följande:
    Jag kan upplysa dig om att silver och vitt guld INTE är snarlikt, speciellt efter en tids användning. Silver blir repigt och fult och kräver dessutom putsas med jämna mellanrum. Vitt guld är mer beständigt, men kräver omrhodinering så och då. CZ är också lätt att identifiera eftersom de ofta är för vita och för klara, jämfört med vanliga diamanter.

Och varför skulle man vilja gå runt med en fejk? Om man resonerar så att man lika gärna kan ha smycken av fejkmetall och fejkstenar så kan man ju lika gärna ha fejkväskor, fejkkläder och fejkmöbler? Och det vill väl de flesta inte?
    Jag läste för ett tag sedan i en amerikansk tidning att de gigantiska diamantringar vissa kändisar och filmstjärnor flashar med oftast är just fake - välgjorda kopior.. Den äkta varan ligger mestadels i kassaskåp ( utom vid speciella evenmang och då träder enorma försäkringar in) p g a rån- och överfallsrisk. 
  • Anonym (varierar)
    Diana var ju - utåt sett, poängmässigt - hundra procent rätt. 
    OT Mer på prick hade det säkert varit om hon tillhört något europeiskt kungahus, men skulle han nu gifta sig inom landet (det fick ju engelska tronföljare göra i motsats till svenska) prickade hon säkert in kravlistan.
    Charles och Diana var inte tvungna att gifta sig, men visst hade Charles en press från sin mor att gifta sig med någon lämplig flicka och skaffa nästa tronarvinge, och Diana var ju - utåt sett, poängmässigt - hundra procent rätt. Vacker, /.../ vackra utseende...
    OT Om hon var attraktiv kan jag som heterosexuell kvinna inte uttala mig om men jag har mer än en gång undrat varför prinsessan Diana så många gånger beskrivits som vacker. Just ditt uttalande kan ju handla om eget tycke och smak men samma beskrivning har stått i otaliga damtidningar. Visst var hon stilig med snygga kläder på och söt och fräsch som leende mamma i tjugoårsåldern (så gammal blev hon ju aldrig heller), men i sig själv såg hon helt normal ut, snarast på "fel sida" om alldaglig. Då som nu hittade man tio snyggare kvinnor på närmaste fik. 

Bortsett från utseendefrågan - som aldrig varit avgörande vid kungliga äktenskap - kan man väl lugnt även som utomstående hålla med om att matchningen mellan en artonåring som slutat skolan vid sexton (och med nöd och näppe klarat sig så långt), med en praktiskt inriktad "finishing school" på ett halvår och lite praktiska timjobb därefter som enda påbyggnad, kanske inte var perfekt med en intellektuellt intresserad 30-plussare.
  • smulpaj01
    Anonym (NoName) skrev 2020-05-27 04:29:21 följande:

1. Jag är 50+ och har hört talas om "frieriring" en gång i mitt liv - och det var när jag läste din trådstart. Men jag antar att det är någon amerikansk sed som prompt ska implementeras i Sverige också...

Att det är löjligt är måhända en subjektiv åsikt, men det samma kan sägas om åsikten att det är vettigt.

2. Exakt; en fin symbol. Som du genast förvandlade till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen.

3. Ja ja, livet ut... 

4. Det är ju äktenskapet; inte frieriet, ringarna, bröllopet etc, som är det viktiga. Det inser alla människor med lite mer djup än yta.

Men grattis till bröllopet - det där äktenskapet har goda odds!

PS! Att du lägger tråden under "Relationsproblem" bådar inte heller gott för framtiden... Om du tycker det här är ett problem kommer du få vara med om otaliga känslostormar framöver. Just sayin'.

1. Nej, precis. Och vem - förutom en gemmolog eller möjligtvis en Real Housewife of something - ser att det är äkta diamanter bara genom att se en ring på ett finger?

2. reagerade också på det där "av nyfikenhet". Min gissning är att det inte var någon nyfikenhet - TS ville kolla så att det var en äkta ring. Antagligen tittar hon igenom mobilen och sökhistoriken på datorn också - givetvis bara "av nyfikenhet". 

Ja, personalen var säkert "chockade" - men knappast av det skäl TS vill tro.

Jag förstår inte att han vill prata med henne över huvud taget. Jag hade dumpat henne på studs. 

Haha... Jag är i samma ålder och har inte heller hört talas om det innan.

Håller med om resten du skrev också
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..