• Anonym (Besviken?)

Oäkta/billig förlovningsring..

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

• Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..
  • Tunnis

Ett vanligt sätt att förlova sig annars är att man köper temporära ringar och sen går och väljer ut riktiga ringar tillsammans, att köpa en ring som överraskning kan ju vara ganska hit and miss eftersom man ska ha den resten av livet.

• Anonym (varierar)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-26 09:14:07 följande:
    Gällande punkt två, varför tycker du att det är fånigt(bortsett från att kvinnan inte är oskuld, för det har du redan skrivit). Personligen tycker jag att det är bra att vi har vissa traditioner.  
    Traditioner har väl sitt värde men de kommer och går. Idag har det ju t ex enligt utländskt mönster blivit ganska vanligt att  ha stenar i förlovningsring, existerade knappt förr. (Titta på "alla" något äldre, två släta ringar för gifta är vad som gäller.) Ändå talar ganska många idag om "traditionen" att ha förlovningsring med diamant. 
  • Anonym (XXX)
    Andreaaaa skrev 2020-05-26 04:51:36 följande:
    Ehh, jo det gör det. De flesta kedjor har såna ringar, i typ silver el något, som köps billigt och byts ut till något som den som ska ha ringen hela livet verkligen gillar, efter frieriet. Orka ha lite attityd trots noll koll.
    Jag googlade nu och jag ser att kedjorna säljer sådana, ja. Det måste vara väldigt nytt, och ett sätt de hittat på att tjäna pengar på bridezillas som gått ner sig i Askungenfilmen! Skrattande Som sagt, jag tycker att det är urfånigt att kvinnor som a) inte är några oskulder, b) redan bor ihop med mannen som friar och i värsta fall redan har barn (med honom eller någon annan) och c) har en egen inkomst och är självständiga även i övrigt, går och väntar på att bli friade till. 

Däremot kan det vara fint om det är en ung kvinna som faktiskt är oskuld, och bor i föräldrahemmet. Då det motsvarar den gamla traditionen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-26 09:14:07 följande:
    Gällande punkt två, varför tycker du att det är fånigt(bortsett från att kvinnan inte är oskuld, för det har du redan skrivit). Personligen tycker jag att det är bra att vi har vissa traditioner.  
    Men herregud. Om man redan har delat kroppsvätskor, och sett den andra kissa och känt lukten av dens fisar i en massa år, och sedan ska mannen plötsligt falla på knä och överräcka en ring, som om hon skulle vara prinsessan i Askungenfilmen? Och hon ska låtsas att hon blir överraskad och barnsligt förtjust? Det skär sig. Det är superfånigt! Om du inte ser det, så är det ingen idé att jag försöker förklara. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 13:26:00 följande:
    Men herregud. Om man redan har delat kroppsvätskor, och sett den andra kissa och känt lukten av dens fisar i en massa år, och sedan ska mannen plötsligt falla på knä och överräcka en ring, som om hon skulle vara prinsessan i Askungenfilmen? Och hon ska låtsas att hon blir överraskad och barnsligt förtjust? Det skär sig. Det är superfånigt! Om du inte ser det, så är det ingen idé att jag försöker förklara. 
    Varför tycker du att man är prinsessan i Askungefilmen bara för att man vill bli friad till?

Vadå, låtstas bli överraskad? Man blir överraskad. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 13:21:10 följande:
    Jag googlade nu och jag ser att kedjorna säljer sådana, ja. Det måste vara väldigt nytt, och ett sätt de hittat på att tjäna pengar på bridezillas som gått ner sig i Askungenfilmen! Skrattande Som sagt, jag tycker att det är urfånigt att kvinnor som a) inte är några oskulder, b) redan bor ihop med mannen som friar och i värsta fall redan har barn (med honom eller någon annan) och c) har en egen inkomst och är självständiga även i övrigt, går och väntar på att bli friade till. 

Däremot kan det vara fint om det är en ung kvinna som faktiskt är oskuld, och bor i föräldrahemmet. Då det motsvarar den gamla traditionen. 
    Jag reagerar över punkt a. Vadå, inte några oskulder, varför är det så viktigt för dig att kvinnor är oskulder? Har du Hora-Madonna komplex? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-26 13:33:26 följande:
    Jag reagerar över punkt a. Vadå, inte några oskulder, varför är det så viktigt för dig att kvinnor är oskulder? Har du Hora-Madonna komplex? 
    För att frieri, där mannen faller på knä och överräcker en ring, hör ihop med den traditionen. Mannen och kvinnan sällskapar, men är aldrig ensamma någonstans där de skulle kunna ha sex. En dag knackar han på och frågar om de två ska ta en promenad, och föräldrarna och syskonen anar att det är "den betydelsefulla frågan" som ska ställas. Sedan kommer hon hem med en ring på fingret, och alla gratulerar. 

Har paret redan delat säng, så blir ju det här bara fånigt. Och ÄNNU värre om dessutom brudens far ska tillfrågas, och därefter leda bruden fram till altaret...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 13:38:16 följande:
    För att frieri, där mannen faller på knä och överräcker en ring, hör ihop med den traditionen. Mannen och kvinnan sällskapar, men är aldrig ensamma någonstans där de skulle kunna ha sex. En dag knackar han på och frågar om de två ska ta en promenad, och föräldrarna och syskonen anar att det är "den betydelsefulla frågan" som ska ställas. Sedan kommer hon hem med en ring på fingret, och alla gratulerar. 

Har paret redan delat säng, så blir ju det här bara fånigt. Och ÄNNU värre om dessutom brudens far ska tillfrågas, och därefter leda bruden fram till altaret...
    Jaha. 
    Gjorde prins Harry(eller är han fortfarande prins?), fel när han friade till sin Meghan Markle?
    Och gjorde prins Carl Phillip fel när han friade till prinsessan Sofia?
    Osv. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-26 13:44:26 följande:
    Jaha. 
    Gjorde prins Harry(eller är han fortfarande prins?), fel när han friade till sin Meghan Markle?
    Och gjorde prins Carl Phillip fel när han friade till prinsessan Sofia?
    Osv. 
    Ja, det var i högsta grad fånigt i båda fallen. Att du tar sådana exempel visar ju att du inte har koll alls. Meghan hade dessutom varit gift förr, och Sofia hade vikt ut sig i herrtidningar samt varit hålldam åt en äldre man i New York. Inte riktigt "the stuff that dreams are made of"...

I fråga om Prinsessan Diana däremot, var det fint - hon var värd ett riktigt frieri..! :) 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 16:24:05 följande:
    Ja, det var i högsta grad fånigt i båda fallen. Att du tar sådana exempel visar ju att du inte har koll alls. Meghan hade dessutom varit gift förr, och Sofia hade vikt ut sig i herrtidningar samt varit hålldam åt en äldre man i New York. Inte riktigt "the stuff that dreams are made of"...

I fråga om Prinsessan Diana däremot, var det fint - hon var värd ett riktigt frieri..! :) 
    Jo, jag visste visst att Meghan Markle har varit gift tidigare. 
    Och jag visste det med prinsessan Sofia.

Nej, nej, nej, alla är värda ett riktigt frieri. 

Och det med prinsessan Diana, äktenskapet höll inte ens. 
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..