• Anonym (Besviken?)

Oäkta/billig förlovningsring..

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

• Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-05-26 18:34:45 följande:

Tror att detta var ett test för att se vilken person du är. En girig sådan tydligen.

Ert förhållande kommer hålla lika länge som en ring för 500kr.

Haha vad är logiken i det här? Jag är inte girig. Jag kan betala för min ring själv, men jag vill gärna ha en förlovningsring med min blivande man som ska hålla resten av våra liv som jag planerar att vara tillsammans med honom. Jag har sagt till honom att han valt en jättefin ring och att jag är jätteglad över att han vill dela resten av sitt liv med mig. Tro inte att jag blev någon surpuppa på grund av det där.
  • Pope Joan II
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-26 21:27:07 följande:
    Haha vad är logiken i det här? Jag är inte girig. Jag kan betala för min ring själv, men jag vill gärna ha en förlovningsring med min blivande man som ska hålla resten av våra liv som jag planerar att vara tillsammans med honom. Jag har sagt till honom att han valt en jättefin ring och att jag är jätteglad över att han vill dela resten av sitt liv med mig. Tro inte att jag blev någon surpuppa på grund av det där.
    Varför sade du att ringen är jättefin? Det tycker du väl inte?
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2020-05-26 19:35:34 följande:
    Nja mannen frågade faktiskt kvinnans far om lov. Det där med att falla på knä är rätt nytt och en överklasssed som under 1900-talet börjades att tas över i resten av samhället. Men även långt in under 1800-talet så var äktenskap ett sätt att säkra sina ägor. Och att fadern leder bruden till altaret är inte en svensk tradition. Den svenska traditionen är att brudparet går tillsammans. Har varit så i ungefär 300 år
    Du har inte förstått något av vad jag har skrivit. 
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 21:41:07 följande:

Du har inte förstått något av vad jag har skrivit. 

Snarare att man skriver lång tradition om något en del importerat.
  • Anonym (Lyykke)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-26 21:27:07 följande:
    1. Du tycker ju inte att det är en jättefin ring eftersom man ser att det inte är äktaaaa diamanter.
    2. Sedan kan vi kika i din trådstart där du endast "av nyfikenhet" tittar på vad det är för material.. mm,ok karen, du hade alltså aldrig kollat annars....framhåller att din pojkvän tjänar mycket pengar och inte har problem med att lägga pengar på "annat" men att det är snålt med en 500kr ring. Och hur personalen blev CHOCKADE över ringen...trots att det då är en frieriring..... Samtidigt kritiserar du pojkvännens köp och får honom att framstå som en idiot. Du låter enormt girig. Jag förstår att din pojkvän inte vill prata om ringar med dig mer.
  • Gameofthrones
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 16:50:40 följande:

Nej, men det var Charles och Camillas fel. Frieriet var himlans romantiskt i alla fall! :) 

Camilla och Prins Charles var redan kära ifrån början. Dem fick inte gifta sig då. Diana kommer ifrån en fin,

adlad familj.

Det var kungafamiljens fel att dem inte stötta Diana med pressen av journalister. Och av Charles, han gifte sig med Di, för det var så kungafamiljen hade valt.

Se dokumentären på Netflix, där går man höra med hennes ord och hur han beter sig mot henne.

Ja håller med dig om bröllopet, superfint =)
  • Anonym (NoName)

"Jag ska ha den livet ut"... Skrattande

Först och främst: Med tanke på skilsmässostatistiken är chansen att du verkligen kommer ha den livet ut ungefär 50%.

Du skriver också att du kunde betala den själv (du tjänar ju så mycket, minsann! Drömmer). Gör det då! Tycker det är j-a taskig stil du visar, vore jag killen skulle jag ärligt talat ha tänkt om angående förlovning med någon som verkar vara så ytlig.

Som någon annan skrev, silver ser ut som vitt guld (inte många ser skillnad utan lupp). CZ-stenar är väldigt fina, men visst kan man kanske tänka sig att diamant/er är det bästa om man nu verkligen ska ha ringen resten av livet.

Jag och min man är inte heller direkt fattiga, men när vi förlovade oss ville jag ha en silverring just med tanke på att det ser likadant ut som vitt guld. Har iofs en äkta diamant. Vigselringen är dock äkta vitguld, men det beror inte på val utan för att det är arvegods.

Hela bjäfset om ringar och att det är så viktigt att det 'är äkta, och at de helst ska se ut som pråliga amerikanska ringar, är ytligt och larvigt. Skulle fan skämmas att köpa en ring för 10K när folk är hemlösa och svälter.

• Anonym (NoName)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-26 21:17:21 följande:
    1. Det finns visst något som heter frieriring. En ring som är symbolisk, men tanken är att man sen ska välja ut ringar tillsammans. Sen att du tycker det är fel eller löjligt är ju en subjektiv åsikt.

2. Nej han föll inte ner på knä heller, utan vi satt bredvid varandra på en vacker plats i naturen (vi båda älskar natur). Helt perfekt enligt mig. Och ja, vi diskuterade då mer praktiska saker också, men det var för mig en fin symbol att han också hade en ring som jag kunde bära sedan.

3. Det tycker jag också, varför det var det jag sa i butiken. Vill inte bara ha vilken förlovningsring som helst utan vill att det ska vara uttänkt så att den passar med vigselring, livet ut.

4. Jag vet att äktenskapet betyder mycket för honom, men nej bröllopet och ringarna betyder inte lika mycket för honom som för mig :)
    1. Jag är 50+ och har hört talas om "frieriring" en gång i mitt liv - och det var när jag läste din trådstart. Men jag antar att det är någon amerikansk sed som prompt ska implementeras i Sverige också...
     Att det är löjligt är måhända en subjektiv åsikt, men det samma kan sägas om åsikten att det är vettigt.

2. Exakt; en fin symbol. Som du genast förvandlade till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen.

3. Ja ja, livet ut... Drömmer

4. Det är ju äktenskapet; inte frieriet, ringarna, bröllopet etc, som är det viktiga. Det inser alla människor med lite mer djup än yta.

Men grattis till bröllopet - det där äktenskapet har goda odds!

PS! Att du lägger tråden under "Relationsproblem" bådar inte heller gott för framtiden... Om du tycker det här är ett problem kommer du få vara med om otaliga känslostormar framöver. Just sayin'.
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-05-26 22:56:59 följande:
    1. Du tycker ju inte att det är en jättefin ring eftersom man ser att det inte är äktaaaa diamanter.
    2. Sedan kan vi kika i din trådstart där du endast "av nyfikenhet" tittar på vad det är för material.. mm,ok karen, du hade alltså aldrig kollat annars....framhåller att din pojkvän tjänar mycket pengar och inte har problem med att lägga pengar på "annat" men att det är snålt med en 500kr ring. Och hur personalen blev CHOCKADE över ringen...trots att det då är en frieriring..... Samtidigt kritiserar du pojkvännens köp och får honom att framstå som en idiot. Du låter enormt girig. Jag förstår att din pojkvän inte vill prata om ringar med dig mer.
    Skrattande

1. Nej, precis. Och vem - förutom en gemmolog eller möjligtvis en Real Housewife of something - ser att det är äkta diamanter bara genom att se en ring på ett finger?

2. reagerade också på det där "av nyfikenhet". Min gissning är att det inte var någon nyfikenhet - TS ville kolla så att det var en äkta ring. Antagligen tittar hon igenom mobilen och sökhistoriken på datorn också - givetvis bara "av nyfikenhet". Drömmer

Ja, personalen var säkert "chockade" - men knappast av det skäl TS vill tro.

Jag förstår inte att han vill prata med henne över huvud taget. Jag hade dumpat henne på studs. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-26 19:13:51 följande:
    2000-talet, hört talas om det? Du vet, vi lever på 2000-talet, inte på 1800-talet. 
    Ja? Och frieri-seden hör hemma på 1800-talet. Man kan inte cherrypicka bara de bitar man vill ha från 1800-talet!
  • Anonym (XXX)
    sextiotalist skrev 2020-05-26 22:23:44 följande:
    Snarare att man skriver lång tradition om något en del importerat.
    Ja, delar av det jag räknade upp är importerat. Och oavsett i vilka länder det började, så har det ingått i en traditionsbild s.a.s.. Man kan inte bara ta en bit av det. Tycker du inte själv - att döma av vad jag har läst av dig tidigare - att det är ganska fånigt att vuxna sammanboende kvinnor i Sverige idag, går omkring och väntar på att mannen ska köpa en ring som en överraskning, och fria till dem genom att falla på knä? Jag tycker att det är URlöjligt.

Men i den mån som det fortfarande finns unga kvinnor som sällskapar med män utan att ha sex under tiden, så tycker jag att det kan vara fint om mannen friar på det sättet. För då passar det in i bilden s.a.s..
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..