• Anonym (Besviken?)

Oäkta/billig förlovningsring..

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

• Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-05-25 15:24:36 följande:
    https://www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_20028626 
    För min del var det diamanter som räckte och blev över (tänker fastna i kläder, kan inte ha under handskar osv)

Billigaste jag hittade var kanske 5000

Denna gillade jag
    https://www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_20028379

Din 10 k förlovningsring var ganska stor och klumpig, skulle inte kunna ha den och en ring till på mitt finger, men jag har rätt små händer
    Jag har inte skickat ringen som jag valt ut :) här är den jag tänkt mig. Tycker den är nätt och fin, också tillsammans med en enstensring som vigselring sedan (ingen jättesten). Jag vill ha platina då det är slittåligt och det håller färgen, som inte vitguld gör. Så jag lägger några tusen extra på att den håller sig fin i längden, eftersom jag tänkt ha den hela livet ;) 
     https://www.hallbergsguld.se/article/diamantring_i_platina_20029817
  • Lilyje
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-25 15:26:55 följande:

Känns som att tråden börjat handla mer om var man hittar ringar för runt 2000 kr. 

Vi kan köpa ringar för 10k eller 50k eller till och med 100k utan att det ens märks från våra vanliga lönekonton (alltså inte ens sparkonton.. och ja man kan ifrågasätta att man har så mycket pengar placerade utan ränta/avkastning) så det handlar absolut inte om att vi måste hitta billiga ringar.. vi köper det vi VILL ha helt enkelt :) 

Sen gör alla precis som de vill, även om man är som vi miljonärer och har bra inkomster så behöver man inte prioritera lika. Så för oss handlar det heller inte om att vi kanske ska lägga pengarna på smekmånad eller bröllopet heller - det har vi också pengar för :) 

Handlade mest om min besvikelse över att en ring för 500 kr kändes rimligt, men som någon skrev i tråden så kan man ju istället se det som en kul grej. Sedan kommer vi skratta åt det! 

Och då verkar det som att det du vill ha, och det som din fästman vill ha inte stämmer överens. Så ni får kompromissa fram ett pris som ni båda är nöjda med.

Nu har du sett att man kan få ?samma? ring för olika priser. Så hitta en som ni båda är nöjda med :)
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Bjoer
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-25 15:16:38 följande:
    Märkligt.. ser själv inte riktigt skillnad på dessa ringar och den som jag länkade. Samma tillverkare också? Men det kan ju ha med bredden på ringen att göra, men tycker ändå inte att skillnaden borde vara så stor. En slät ring som denna är dock för min pojkvän, och han vill inte ha en för smal då han har ganska stora händer. Då ser ringen rätt fjuttig ut, men ja jag kan inte riktigt förstå vad skillnaden är på ringarna. Båda 18 karats guld också. 
    Den du länkade till väger 10g. Den andra väger 2g. Måtten (tjocklek, bredd) är skillnaden.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-25 15:30:41 följande:
    Jag har inte skickat ringen som jag valt ut :) här är den jag tänkt mig. Tycker den är nätt och fin, också tillsammans med en enstensring som vigselring sedan (ingen jättesten). Jag vill ha platina då det är slittåligt och det håller färgen, som inte vitguld gör. Så jag lägger några tusen extra på att den håller sig fin i längden, eftersom jag tänkt ha den hela livet ;) 
     https://www.hallbergsguld.se/article/diamantring_i_platina_20029817
    Den ringen var bra, men kolla ihop så att det inte bara blir en liten glitterhög på fingret, man vill ju att ringarna och dess design ska synas på ett fint sätt.

Vill man lägga några tusen extra på en ring är det inget fel, bara det inte blir samma sak på klänning, mat, dryck, lokal osv När jag räknade på ett förslag till bröllop till min sambo sa jag 20 k på bröllopet inkl 10 k på en ring till mig och 80 k på en resan. Men vi kom överens om att det var bättre att göra två resor tillsammans för 50 k styck.  
  • Gameofthrones

För mig är ringarna viktiga och äktenskapet, inte ceremonier, klädsel utan äktenskapet. NO:1

Har tre ringar 6 mm.bredd,slät, vitt guld med rosenkvarts sten rosa, Köptes i USA.
    Vitt guld med våra initialer 3 mm. bredd,
    En vanlig ring formad som en krona vitt guld med guld på kanterna. 

Vet ej exakt summan men tillsammans kanske 25.000kr. -30.000kr.

För mig är det ett smycke som man har hela livet, gillar inte övriga smycken. 

För mig är det inte priset heller, men det blev så vi gjorde detta tillsammans. 

Man ska inte ser ner på oäkta ringar heller, till dem som vill ha et eller till dem som inte har råd. Man får ta det som finns och göra det så fint som möjligt. 

Men förstår hur du tänker pengar finns, ni har råd. 

Det är ett smycke som man ska ha livet ut. 

• Anonym (Besviken?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-05-25 15:57:25 följande:
    Den ringen var bra, men kolla ihop så att det inte bara blir en liten glitterhög på fingret, man vill ju att ringarna och dess design ska synas på ett fint sätt.

Vill man lägga några tusen extra på en ring är det inget fel, bara det inte blir samma sak på klänning, mat, dryck, lokal osv När jag räknade på ett förslag till bröllop till min sambo sa jag 20 k på bröllopet inkl 10 k på en ring till mig och 80 k på en resan. Men vi kom överens om att det var bättre att göra två resor tillsammans för 50 k styck.  
    Klänning bryr jag mig inte ett dugg om, där kan jag nog hitta någon fin på nån onlinebutik - den ska bara användas en dag så där vill jag inte lägga pengarna. Men lägger gärna pengarna på en trevlig fest, god mat och dryck för våra gäster - ett minne för livet! Blommor har jag gärna fina... men det är så dyrt tyvärr. Riktig kapitalförstöring ;) Och så resan förstås, men vi har varit duktiga på att resa hittills så tror inte det kommer att ändras :) 
  • Anonym (Förstår)

TS, jag förstår dig och tycker inte alls att det är konstigt att du förväntade dig mer!

Blir så löjligt när alla dessa svarar i tråden om hur lite deras ring kostade och hur onödiga pengar de tycker att det är att lägga på en ring... Är det viktigt för dig att ha en finare ring ska du helt klart ha det! Precis som du säger är det något du ska bära varje dag i resten av ditt liv - klart det ska vara okej att spendera lite mer pengar på den! Speciellt om din partner har så pass bra lön.

Jag och min sambo har också haft argument angående hur billig eller dyr ringen ska vara. Min drömring kostar ca 18k (vi har också bra löner). Han tyckte tidigare att det var onödigt att lägga så mycket pengar på "en ring"... Men det är inte "en ring", det är "THE ring" så att säga. Jag har drömt om förlovning och giftemål sen jag varit barn och var väldigt tydlig med detta till min sambo rätt snabbt efter att vi träffades. Han har förstått nu att det är viktigt för mig att ha något extra fint smycke med en diamant att titta ner på resten av våra dagar ihop, speciellt med tanke på att jag har väldigt få dyra smycken och alls är den som har varken diamanter eller guldsmycken (har typ två guldkedjor och två par guldärhängen). Så ja, som sagt har har förstått nu.

Blev långt inlägg där, men jag tycker att om man anser det är viktigt med ett finare smycke vid förlovning ska man ha det. Vissa händelser är verkligen once in a lifetime, och har man möjlighet att få det tycker jag absolut man ska ge sig själv det, snarare än att spara och snåla in på en sak du kommer bära dagligen.

• Anonym (Rosie)

Tycker också det är fjantigt med alla som tjatar om hur billiga deras ringar var... Om ni vill ha en silverring för en tusenlapp är det upp till er och helt okej, men en diamantring för 10k är inte direkt sjukligt dyrt... Om något ligger det ju i de lite lägre prisklasserna för en sån förlovningsring. 

Läste nyligen på ett forum om en man som köpt sin blivande en ring där enbart diamanten gick på ca 700k (4ct, princesslipad, ca 9x9mm). Där kan man ju tycka att han tagit i lite väl mycket, men ynka 10 000 på något som man vill bära resten av livet? Det är ju ingenting. 

TS, jag skulle också bli lite besviken på situationen, men den är ju enkelt fixad. Köp bara en ny ring och sen tänker du inte mer på det. 

• Anonym (Vi två)

Det finns många otroligt vulgärt stora diamantringar som flashar på kändisfingrar. Fult som attan. Inget att stå efter. Enstensring på max 0.60 carat är snyggast tillsammans med en slät vigselring eller möjligen en smal alliansring med små diamanter.
    Själv fick jag en antik förlovningsring i gult guld stämplad år 1900 med en carréslipad (fyrkantig) rubin omgiven av två små diamanter. Ingen släktklenod eller så och den var inte jättedyrbar på den tiden, utan min man tyckte att det var en ring som passade mig och min stil.Han hade så rätt. Till den har jag en smal slät vigselring i gult guld. Snyggt, tycker jag.
    Antika ädelstensringar är fortfarande underskattade som förlovningsringar, men jag har förstått att det är en trend i vardande.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Vi två) skrev 2020-05-25 17:36:25 följande:
    Det finns många otroligt vulgärt stora diamantringar som flashar på kändisfingrar. Fult som attan. Inget att stå efter. Enstensring på max 0.60 carat är snyggast tillsammans med en slät vigselring eller möjligen en smal alliansring med små diamanter.
    Själv fick jag en antik förlovningsring i gult guld stämplad år 1900 med en carréslipad (fyrkantig) rubin omgiven av två små diamanter. Ingen släktklenod eller så och den var inte jättedyrbar på den tiden, utan min man tyckte att det var en ring som passade mig och min stil.Han hade så rätt. Till den har jag en smal slät vigselring i gult guld. Snyggt, tycker jag.
    Antika ädelstensringar är fortfarande underskattade som förlovningsringar, men jag har förstått att det är en trend i vardande.
    Nej, det är inte fult. 
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..