• Anonym (Besviken?)

Oäkta/billig förlovningsring..

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

• Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..
  • Anonym (XXX)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-26 16:31:36 följande:
    Jo, jag visste visst att Meghan Markle har varit gift tidigare. 
    Och jag visste det med prinsessan Sofia.

Nej, nej, nej, alla är värda ett riktigt frieri. 

Och det med prinsessan Diana, äktenskapet höll inte ens. 
    Nej, men det var Charles och Camillas fel. Frieriet var himlans romantiskt i alla fall! :) 
  • Pope Joan II

Jag förstår inte ens problemet. Vill du har en annan ring så är det bara att köpa en annan ring. 

• Anonym (Lyykke)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-25 13:15:24 följande:

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

Tror att detta var ett test för att se vilken person du är. En girig sådan tydligen.
    Ert förhållande kommer hålla lika länge som en ring för 500kr.
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-05-26 18:34:45 följande:
    Tror att detta var ett test för att se vilken person du är. En girig sådan tydligen.
    Så hon är girig för att hon själv erbjuder sig att betala för en ny ring? Hur fick du ihop det..?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 13:38:16 följande:
    För att frieri, där mannen faller på knä och överräcker en ring, hör ihop med den traditionen. Mannen och kvinnan sällskapar, men är aldrig ensamma någonstans där de skulle kunna ha sex. En dag knackar han på och frågar om de två ska ta en promenad, och föräldrarna och syskonen anar att det är "den betydelsefulla frågan" som ska ställas. Sedan kommer hon hem med en ring på fingret, och alla gratulerar. 

Har paret redan delat säng, så blir ju det här bara fånigt. Och ÄNNU värre om dessutom brudens far ska tillfrågas, och därefter leda bruden fram till altaret...
    2000-talet, hört talas om det? Du vet, vi lever på 2000-talet, inte på 1800-talet. 
  • Anonym (anonym)
    För att frieri, där mannen faller på knä och överräcker en ring, hör ihop med den traditionen. Mannen och kvinnan sällskapar, men är aldrig ensamma någonstans där de skulle kunna ha sex. En dag knackar han på och frågar om de två ska ta en promenad, och föräldrarna och syskonen anar att det är "den betydelsefulla frågan" som ska ställas. Sedan kommer hon hem med en ring på fingret, och alla gratulerar. 

Har paret redan delat säng, så blir ju det här bara fånigt. Och ÄNNU värre om dessutom brudens far ska tillfrågas, och därefter leda bruden fram till altaret...
    Nej, inte längre. Traditioner kommer och går, och den tradtionen med att fria lever kvar än(förmodligen inte i lika hög grad som i andra länder, men den finns fortfarande kvar), dock så har den traditionen att man inte får ha sex bara för att man ska få ett ordentligt frieri dött ut, bortsett från vissa religiösa eller hederskulturer. 
  • sextiotalist

Nja mannen frågade faktiskt kvinnans far om lov. Det där med att falla på knä är rätt nytt och en överklasssed som under 1900-talet börjades att tas över i resten av samhället. Men även långt in under 1800-talet så var äktenskap ett sätt att säkra sina ägor. Och att fadern leder bruden till altaret är inte en svensk tradition. Den svenska traditionen är att brudparet går tillsammans. Har varit så i ungefär 300 år
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (H) skrev 2020-05-25 22:50:19 följande:

Jag förstår till 100% att du känner som du gör. Jag tror du behöver inse att ni ser på det hela helt olika när det kommer till pris. Tänk dig in i hans sits- dvs han har köpt en fin ring till dig och friar, kanske tagit tid på sig att få mod, och så säger du så om ringen. Jag hade i din sits berättat tydligt att det inte handlar om att du tycker den billiga ringen var ful, utan att du vill att den ska hålla. Fråga hur han känner kring allt, kommunicera! Och köp den hållbara ringar ni båda älskar.

Jag tycker ringen han friade med var jättefin och jag har inte sagt någonting annat varken här eller till honom. Jag har sagt precis så, den är jättefin men att det behöver vara något som håller hela livet. Jag tror inte han ser så annorlunda på priset nu. Han har föreslagit ringar för upp till 20k i samma stil som var på ringen han friade med och som jag vill ha :)
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 03:02:08 följande:

Spridda tankar, såhär på natten. 

1. Det finns inget som heter "frieriringar", och tanken har aldrig varit att en förlovningsring ska bytas ut. Var har du fått det ifrån?

2. Jag tycker att hela situationen där en man ska köpa en ring, falla på knä och fria är rätt fånig i dagens samhälle. Och särskilt som ceremonin inte motsvarar den ursprungliga situationen, d.v.s. att kvinnan som det friades till var oskuld. Om man bor ihop redan, så är väl äktenskap kontra samboskap något man sätter sig ner och pratar om tillsammans - vilka följdverkningar de båda alternativen får ekonomiskt, juridiskt, om man skaffar barn o.s.v.. Vilka papper man vill skriva - äktenskapsförord, testamente... Och bestämmer man sig för att gifta sig, så kan man sedan gå ut och välja ringar tillsammans. 

3. Jag tycker att förlovnings- och vigselringen bör matcha så pass mycket, att de båda är i samma metall och nyans. T.ex. båda i platinum, eller båda i rött guld. Men de måste inte köpas in som ett färdigmatchat set. Traditionellt i Sverige så var förlovningsringen en slät guldring. Vigselringen kunde också vara det, men man kunde även ha t.ex. ett smalt band av någon annan metall (vitguld ovanpå rödguld), och/eller några små stenar. Men i förlovningsringen har det traditionellt aldrig i Sverige förekommi stenar, varken flera små eller en stor solitär (det sista har kommit från amerikanska filmer på senare år, som så mycket annat dumt). 

4. Till sist: detta med bröllop och förlovning och alla attribut som hör till - betyder inte lika mycket för män som för kvinnor! Du måste förstå att det här inte är en lika stor grej för din pojkvän som det är för dig - som kanske har drömt om att bli friad till och få en fin förlovningsring sedan du såg Askungen-filmen när du var fyra år (har jag rätt? :D ). Förstör inte relationen med en fin kille, med att bråka om detta!

1. Det finns visst något som heter frieriring. En ring som är symbolisk, men tanken är att man sen ska välja ut ringar tillsammans. Sen att du tycker det är fel eller löjligt är ju en subjektiv åsikt.

2. Nej han föll inte ner på knä heller, utan vi satt bredvid varandra på en vacker plats i naturen (vi båda älskar natur). Helt perfekt enligt mig. Och ja, vi diskuterade då mer praktiska saker också, men det var för mig en fin symbol att han också hade en ring som jag kunde bära sedan.

3. Det tycker jag också, varför det var det jag sa i butiken. Vill inte bara ha vilken förlovningsring som helst utan vill att det ska vara uttänkt så att den passar med vigselring, livet ut.

4. Jag vet att äktenskapet betyder mycket för honom, men nej bröllopet och ringarna betyder inte lika mycket för honom som för mig :)
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-05-26 18:34:45 följande:

Haha vad är logiken i det här? Jag är inte girig. Jag kan betala för min ring själv, men jag vill gärna ha en förlovningsring med min blivande man som ska hålla resten av våra liv som jag planerar att vara tillsammans med honom. Jag har sagt till honom att han valt en jättefin ring och att jag är jätteglad över att han vill dela resten av sitt liv med mig. Tro inte att jag blev någon surpuppa på grund av det där.
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..