• Anonym (Besviken?)

Oäkta/billig förlovningsring..

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

• Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Förstår) skrev 2020-05-30 21:45:36 följande:
    Ah, vad kul en till som är bitter! Kan kopiera och klistra in samma sak som jag skrev till inlägget även du svarade på nu då:

Men vilken tråkig, nedvärderande ton! Varje individ har saker som är viktigt för just dem. TS vill, och har möjlighet, till en dyrare ring (som dessutom inte är SÅ dyr att tillägga) så varför skulle hon inte ha det? Man märker verkligen att du är 50+, med denna tråkiga "det ska minsann sparas eller inte vara för skrytit" - ton...

Varför trycka ner henne och tala om att hon "förvandlade situationen till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen"? Om TS kille skulle varit mer uppmärksam och gjort lite mer efterforskningar så kanske han skulle kommit på själv att hon ville ha en lite finare ring? Han har råd med det enligt TS, men nej du målar ut TS till en syndabock och golddigger och har ett allmänt "man ska nöja sig" - sätt.

Du skriver också "ja, ja, livet ut...", "jag hade dumpat henne på studs"... Måste vara tråkigt att vara så butter :)
    Nej, du behöver inte kopiera och klistra. Så intressant är inte din åsikt.

Hur märker man att någon är 50+ menar du? Eller tror du att man på något magiskt sätt förändras den dagen man fyller 50?
    Jag spar inte "ihjäl mig" men att som ts sitta och gnälla över en ring som inte passar henne är rent löjligt.

Det du skriver att jag skulle påstått stämmer inte. du får nog ta och klicka på "visa endast" under min kommentar.
    Släng skiten där den hör hemma.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Pippi) skrev 2020-05-30 22:25:39 följande:

Nej, du behöver inte kopiera och klistra. Så intressant är inte din åsikt.

Hur märker man att någon är 50+ menar du? Eller tror du att man på något magiskt sätt förändras den dagen man fyller 50?

Jag spar inte "ihjäl mig" men att som ts sitta och gnälla över en ring som inte passar henne är rent löjligt.

Det du skriver att jag skulle påstått stämmer inte. du får nog ta och klicka på "visa endast" under min kommentar.

Släng skiten där den hör hemma.

Skillnaden på din och min åsikt är att jag inte dömer folk för vad som är viktigt för dem med en nedvärderande ton. Bara för att du inte förstår slänger du till med elaka påhopp - och det är en negativitet du och några fler härinne besitter som man bara kan beklaga.
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Förstår) skrev 2020-05-31 09:52:49 följande:
    Skillnaden på din och min åsikt är att jag inte dömer folk för vad som är viktigt för dem med en nedvärderande ton. Bara för att du inte förstår slänger du till med elaka påhopp - och det är en negativitet du och några fler härinne besitter som man bara kan beklaga.
    Du missade att bemöta detta... "Det du skriver att jag skulle påstått stämmer inte. du får nog ta och klicka på "visa endast" under min kommentar.
    Släng skiten där den hör hemma."

Så, hur kommer det sig?
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Jah) skrev 2020-05-30 19:43:01 följande:
    Diamanter är väldigt överprisade. Finns andra ädelstenar som dessutom är mycket vackrare.

Ja jag skulle tycka 10k är ganska mycket pengar i sjön för att göda gamla bilden av att ens enda värde är hur mycket man kan spendera. Finns ju många bra vettigare saker att slösa pengar på, en resa har åtminstone ett sentimentalt värde snarare än ett skapat av en girig marknad.
    Att andra stenar är vackrare är ju bara en smaksak. Vill man ha en billigare sten som fortfarande ser ut som en diamant finns moissaniter. Har ju börjat bli väldigt populärt nu. Men en stor fördel med diamanter är ju att dom är så slittåliga. Ska du använda en ring varje dag i kanske 50-60 år behöver den kunna tåla ett och annat. Jag skulle t.ex. älska att ha pärlor på min ring, men det är ju inte ett speciellt smart val för en sån typ av smycke. 

Och jag tycker inte att 10k är något att skryta med? Det är ju dessutom inte "pengar i sjön" om det är ett smycke man verkligen tycker om och kommer använda länge. Väljer man bra material kan man ju även göra om ringen till något annat smycke om förhållandet går i kras. Förlovnings- och vigselringar har väl om något även ett sentimentalt värde?
  • Anonym (Jah)
    Anonym (Rosie) skrev 2020-05-31 11:29:18 följande:
    Att andra stenar är vackrare är ju bara en smaksak. Vill man ha en billigare sten som fortfarande ser ut som en diamant finns moissaniter. Har ju börjat bli väldigt populärt nu. Men en stor fördel med diamanter är ju att dom är så slittåliga. Ska du använda en ring varje dag i kanske 50-60 år behöver den kunna tåla ett och annat. Jag skulle t.ex. älska att ha pärlor på min ring, men det är ju inte ett speciellt smart val för en sån typ av smycke. 

Och jag tycker inte att 10k är något att skryta med? Det är ju dessutom inte "pengar i sjön" om det är ett smycke man verkligen tycker om och kommer använda länge. Väljer man bra material kan man ju även göra om ringen till något annat smycke om förhållandet går i kras. Förlovnings- och vigselringar har väl om något även ett sentimentalt värde?
    Nej jag förstår att du har pengar att spendera om du tycker 10k är en skitsumma. Måste vara fint att ha pengar över till annat än vad som är viktigt i livet.

Nej, dyra ringar har inget äkta värde. Bara ett fejkat värde som lättlurade människor gärna betalar, bra för de med makt att folket väljer att vara lydiga konsumenter.
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Jah) skrev 2020-05-31 11:34:18 följande:
    Nej jag förstår att du har pengar att spendera om du tycker 10k är en skitsumma. Måste vara fint att ha pengar över till annat än vad som är viktigt i livet.

Nej, dyra ringar har inget äkta värde. Bara ett fejkat värde som lättlurade människor gärna betalar, bra för de med makt att folket väljer att vara lydiga konsumenter.
    Precis så, klockrent.
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Jah) skrev 2020-05-31 11:34:18 följande:

Och jag tycker synd om dig som är så bitter. Måste vara trist att leva så.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Förstår) skrev 2020-05-30 21:45:36 följande:
    Ah, vad kul en till som är bitter! Kan kopiera och klistra in samma sak som jag skrev till inlägget även du svarade på nu då:

Men vilken tråkig, nedvärderande ton! Varje individ har saker som är viktigt för just dem. TS vill, och har möjlighet, till en dyrare ring (som dessutom inte är SÅ dyr att tillägga) så varför skulle hon inte ha det? Man märker verkligen att du är 50+, med denna tråkiga "det ska minsann sparas eller inte vara för skrytit" - ton...

Varför trycka ner henne och tala om att hon "förvandlade situationen till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen"? Om TS kille skulle varit mer uppmärksam och gjort lite mer efterforskningar så kanske han skulle kommit på själv att hon ville ha en lite finare ring? Han har råd med det enligt TS, men nej du målar ut TS till en syndabock och golddigger och har ett allmänt "man ska nöja sig" - sätt.

Du skriver också "ja, ja, livet ut...", "jag hade dumpat henne på studs"... Måste vara tråkigt att vara så butter :)
    Jag är också över 50, om det har betydelse. När man blir lite äldre, har man ofta upplevt mer och lärt sig att skilja på viktigt och oviktigt. Då inser man hur idiotiskt det skulle ha varit, om man hade riskerat sitt blivande äktenskap den där gången för 25 år sedan, genom att ställa till ett storbråk om kvaliteten och priset på en ring. Förhoppningsvis kommer du också dit en dag! : )
  • Anonym (Jah)
    Anonym (Rosie) skrev 2020-05-31 12:18:17 följande:
    Och jag tycker synd om dig som är så bitter. Måste vara trist att leva så.
    Inte bitter, men jag förstår att det är ett enkelt argument att ta till.

Se nu till att konsumera mera, annars tappar du ditt mänskliga värde. Varför inte köra på den genomidiotiska ideén att lägga X antal månadslöner på en liten ring? Du vill väl inte verka bitter?
  • Pope Joan II
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-31 13:52:11 följande:
    Jag är också över 50, om det har betydelse. När man blir lite äldre, har man ofta upplevt mer och lärt sig att skilja på viktigt och oviktigt. Då inser man hur idiotiskt det skulle ha varit, om man hade riskerat sitt blivande äktenskap den där gången för 25 år sedan, genom att ställa till ett storbråk om kvaliteten och priset på en ring. Förhoppningsvis kommer du också dit en dag! : )
    Nu har inte jag läst hela tråden men ts har alltså ställt till ett storbråk om saken? Så lät det ju verkligen inte i trådstarten.

Det finns som väl är människor som klarar av att både ha integritet, egen vilja, ekonomi och fungerande relationer (utan storbråk, men med den kvalitet och kostnad på smycken man själv anser vara rimlig och önskvärd). 

Jag är 52. 
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..