• Anonym (Besviken?)

Oäkta/billig förlovningsring..

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

• Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..
  • Pope Joan II
    Anonym (Jah) skrev 2020-05-31 14:03:43 följande:
    Inte bitter, men jag förstår att det är ett enkelt argument att ta till.

Se nu till att konsumera mera, annars tappar du ditt mänskliga värde. Varför inte köra på den genomidiotiska ideén att lägga X antal månadslöner på en liten ring? Du vill väl inte verka bitter?
    Varför är det genomidiotiskt? Har man pengar så köper man vad man vill för dem. 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Pippi) skrev 2020-05-31 11:18:12 följande:

Du missade att bemöta detta... "Det du skriver att jag skulle påstått stämmer inte. du får nog ta och klicka på "visa endast" under min kommentar.

Släng skiten där den hör hemma."

Så, hur kommer det sig?

Din kommentar är bara konstig. Jag" slänger skiten" absolut där den hör hemma. Har läst dina kommentarer.

Dina elaka citat (bland annat) :

"50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa" (följt av en smiley)

"det lär inte hålla längre än tårtan de ska äta"

... Samt allmän bitter ton och håller med NoName och dess dryga kommentar.

Som sagt, fortsätt du njuta av ditt liv som bitter, istället för att glädjas med andra
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Förstår) skrev 2020-05-31 20:28:43 följande:

Din kommentar är bara konstig. Jag" slänger skiten" absolut där den hör hemma. Har läst dina kommentarer.

Dina elaka citat (bland annat) :

"50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa" (följt av en smiley)

"det lär inte hålla längre än tårtan de ska äta"

... Samt allmän bitter ton och håller med NoName och dess dryga kommentar.

Som sagt, fortsätt du njuta av ditt liv som bitter, istället för att glädjas med andra

Lägg ner nu, du har slängt skit på mig för saker som andra har skrivit.

Jag är inte bitter, jag är realistisk.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Pippi) skrev 2020-05-31 20:33:24 följande:

Lägg ner nu, du har slängt skit på mig för saker som andra har skrivit.

Jag är inte bitter, jag är realistisk.

Jag skrev precis dina citat? Ja, de citaten är bittra.

Du är alltså "realistisk" även fast du vet noll om TS, men ändå skrattar du och påstår att äktenskapet "inte lär hålla längre än tårtan de ska äta"... Mycket information du kan få ut från ett inlägg på familjeliv :)
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-31 13:52:11 följande:

Jag är också över 50, om det har betydelse. När man blir lite äldre, har man ofta upplevt mer och lärt sig att skilja på viktigt och oviktigt. Då inser man hur idiotiskt det skulle ha varit, om man hade riskerat sitt blivande äktenskap den där gången för 25 år sedan, genom att ställa till ett storbråk om kvaliteten och priset på en ring. Förhoppningsvis kommer du också dit en dag! : )

Om förhållandet inte klarar av att man på ett fint och odramatiskt sätt berättar för sin blivande make att man önskar bära något annat på sitt ringfinger för resten av livet, då har man större problem än så. Förhållandet kommer brista av andra saker snarare än ringens kvalité. Dessutom föredrar jag också en man som har omtänke när han väljer ut något man ska bära för resten av livet och är lite uppmärksam för vad man gillar.

Gulligt sätt att försöka köra en "lilla gumman" med att skriva att jag förhoppningsvis också kommer till din "insikt" en dag, men jag nöjer mig tyvärr inte med ett halvdant förhållande som kanske du gör. Jag kräver nämligen samma omtanke och engagemang tillbaka som jag också vet att jag ger, vilket är helt fantastiskt att uppleva! Hoppas du också får känna det någon dag :)
  • Anonym (Pippi)
    Anonym (Förstår) skrev 2020-05-31 23:46:25 följande:
    Jag skrev precis dina citat? Ja, de citaten är bittra.

Du är alltså "realistisk" även fast du vet noll om TS, men ändå skrattar du och påstår att äktenskapet "inte lär hålla längre än tårtan de ska äta"... Mycket information du kan få ut från ett inlägg på familjeliv :)
    Läs ditt eget inlägg #120 och jämför sedan med mina inlägg så kanske, kanske du förstår.
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (NoName) skrev 2020-05-27 04:29:21 följande:
    1. Jag är 50+ och har hört talas om "frieriring" en gång i mitt liv - och det var när jag läste din trådstart. Men jag antar att det är någon amerikansk sed som prompt ska implementeras i Sverige också...
     Att det är löjligt är måhända en subjektiv åsikt, men det samma kan sägas om åsikten att det är vettigt.

2. Exakt; en fin symbol. Som du genast förvandlade till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen.

3. Ja ja, livet ut... Drömmer

4. Det är ju äktenskapet; inte frieriet, ringarna, bröllopet etc, som är det viktiga. Det inser alla människor med lite mer djup än yta.

Men grattis till bröllopet - det där äktenskapet har goda odds!

PS! Att du lägger tråden under "Relationsproblem" bådar inte heller gott för framtiden... Om du tycker det här är ett problem kommer du få vara med om otaliga känslostormar framöver. Just sayin'.
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-05-26 22:56:59 följande:
    1. Du tycker ju inte att det är en jättefin ring eftersom man ser att det inte är äktaaaa diamanter.
    2. Sedan kan vi kika i din trådstart där du endast "av nyfikenhet" tittar på vad det är för material.. mm,ok karen, du hade alltså aldrig kollat annars....framhåller att din pojkvän tjänar mycket pengar och inte har problem med att lägga pengar på "annat" men att det är snålt med en 500kr ring. Och hur personalen blev CHOCKADE över ringen...trots att det då är en frieriring..... Samtidigt kritiserar du pojkvännens köp och får honom att framstå som en idiot. Du låter enormt girig. Jag förstår att din pojkvän inte vill prata om ringar med dig mer.
    Skrattande

1. Nej, precis. Och vem - förutom en gemmolog eller möjligtvis en Real Housewife of something - ser att det är äkta diamanter bara genom att se en ring på ett finger?

2. reagerade också på det där "av nyfikenhet". Min gissning är att det inte var någon nyfikenhet - TS ville kolla så att det var en äkta ring. Antagligen tittar hon igenom mobilen och sökhistoriken på datorn också - givetvis bara "av nyfikenhet". Drömmer

Ja, personalen var säkert "chockade" - men knappast av det skäl TS vill tro.

Jag förstår inte att han vill prata med henne över huvud taget. Jag hade dumpat henne på studs. 

Det här inlägget är bara för sjukt för att ens svara på, men här kommer det i alla fall :)

Ringen var jättefin! Verkligen, precis en sån jag vill ha, till utseendet. Men dessa ringar HÅLLER INTE. Jag har haft många liknande tidigare, även av dyrare sorten av olika märken, stenarna FALLER AV. Jag vill inte att stenarna ska FALLA AV från min förlovningsring. Då har jag mycket hellre en helt slät ring! Snälla. 

Det fanns inga andra bra forum att lägga under, tro mig, vi har inte ett relationsproblem. 

Jag har ALDRIG någonsin tittat igenom hans sökhistorik, meddelanden, någonting. Lägg av! 

Det finns så mycket sjukt folk på Familjeliv, bara för att ni lever i någon misär betyder inte att andra inte kan leva lyckliga liv. Vi har varit tillsammans i sex år och har det fantastiskt tillsammans, och jag gjorde aldrig någonsin min pojkvän till åtlöje under detta. Jag har sagt precis vad jag tycker hela tiden, att ringen han friade med är jättefin, för det tycker jag helt ärligt! Men jag vill gärna att den ska vara fin även om 50 år, då jag har ambitionen att vi fortfarande ska vara tillsammans. Och ja, jag vet att många skiljer sig. Mycket kan hända genom åren, men varför i hela fridens namn ska man ANTA att man skiljer sig?

SKÄRPNING, fru/herr 50+..........

• Anonym (Besviken?)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-31 13:52:11 följande:
    Jag är också över 50, om det har betydelse. När man blir lite äldre, har man ofta upplevt mer och lärt sig att skilja på viktigt och oviktigt. Då inser man hur idiotiskt det skulle ha varit, om man hade riskerat sitt blivande äktenskap den där gången för 25 år sedan, genom att ställa till ett storbråk om kvaliteten och priset på en ring. Förhoppningsvis kommer du också dit en dag! : )
    Vilket storbråk? Det har inte förekommit ett bråk alls? Vad är det här för dumma påhitt? 
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

Jaha, hur blir det nu då ts? Får du en riktig ring eller?

• Anonym (Besviken?)

För allas er info :)

- Det har inte förekommit ett bråk, eller ens en minsta dispyt av detta. Vi är kärare än någonsin tidigare, och det hade jag varit oavsett kvalitet på ringen. Jag blev hur glad som helst för bara frågan!

- Ringen han friade med var jättefin! Och det tycker jag helt ärligt, jag skulle hemskt gärna bära den på mitt finger för resten av mitt liv, men tyvärr kommer den inte vara fin för resten av mitt liv. Därför väljer jag hellre någon som jag kan ha i resten av mitt liv, och som kan symbolisera vår eviga kärlek, som jag vill tro och hoppas på. 

- Jag VET att folk skiljer sig, jag är inte född under en sten. Liven, åsikter, prioriteringar, känslor kan ändras, men vi båda hoppas att de inte gör det! Så vi kommer att hoppas på att vi får leva med varandra resten av våra liv.

- Vi har nu bestämt ringarna som vi kommer att ha, efter att min pojkvän tagit upp frågan igen. Han insisterade dessutom på att jag kan välja en dyrare variant än den jag valt från början. Jag har sagt att jag gärna betalar min/betalar hälften/betalar hans eller vilken lösning som helst, men han vill gärna betala för båda själv. Jag vet dock inte om jag kommer gå med på det, men det får vi se när vi gjort beställningen. 

Slutdiskuterat? Slutet gott, allting gott. Tack för alla som stöttat, och skäms på er som bara kommer med negativa kommentarer, påhitt, personangrepp mm. Nu ska vi leva vårt lyckliga liv, önskar ni kunde göra detsamma, men med er negativitet kan jag tyvärr inte tro annat än att ni lever i någon misär. Tråkigt! 

• Anonym (Rosie)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-06-01 13:32:42 följande:

- Det har inte förekommit ett bråk, eller ens en minsta dispyt av detta. Vi är kärare än någonsin tidigare, och det hade jag varit oavsett kvalitet på ringen. Jag blev hur glad som helst för bara frågan!

- Ringen han friade med var jättefin! Och det tycker jag helt ärligt, jag skulle hemskt gärna bära den på mitt finger för resten av mitt liv, men tyvärr kommer den inte vara fin för resten av mitt liv. Därför väljer jag hellre någon som jag kan ha i resten av mitt liv, och som kan symbolisera vår eviga kärlek, som jag vill tro och hoppas på. 

- Jag VET att folk skiljer sig, jag är inte född under en sten. Liven, åsikter, prioriteringar, känslor kan ändras, men vi båda hoppas att de inte gör det! Så vi kommer att hoppas på att vi får leva med varandra resten av våra liv.

- Vi har nu bestämt ringarna som vi kommer att ha, efter att min pojkvän tagit upp frågan igen. Han insisterade dessutom på att jag kan välja en dyrare variant än den jag valt från början. Jag har sagt att jag gärna betalar min/betalar hälften/betalar hans eller vilken lösning som helst, men han vill gärna betala för båda själv. Jag vet dock inte om jag kommer gå med på det, men det får vi se när vi gjort beställningen. 

Slutdiskuterat? Slutet gott, allting gott. Tack för alla som stöttat, och skäms på er som bara kommer med negativa kommentarer, påhitt, personangrepp mm. Nu ska vi leva vårt lyckliga liv, önskar ni kunde göra detsamma, men med er negativitet kan jag tyvärr inte tro annat än att ni lever i någon misär. Tråkigt! 

Så roligt för er! Helt ärligt, bry dig inte om alla bittra här i tråden. Varenda vettig människa förstår att man vill att ens förlovnings- och vigselring ska hålla och en ring för 500 spänn kommer inte se bra ut om bara ett par år. Ni gör helt rätt som väljer nya ringar. 
  • Anonym (Förstår)

Så kul TS att höra att allt löste sig och att du får en ring du är nöjd med - precis som det ska vara! Må gott och njut av sommaren och livet samt allt kul ni har framför er!
  • Anonym (Juni)

Så kul att det har löst sig för er! 
  • Anonym (NoName)
    Anonym (Direktören) skrev 2020-05-27 21:36:36 följande:
    Jag kan upplysa dig om att silver och vitt guld INTE är snarlikt, speciellt efter en tids användning. Silver blir repigt och fult och kräver dessutom putsas med jämna mellanrum. Vitt guld är mer beständigt, men kräver omrhodinering så och då. CZ är också lätt att identifiera eftersom de ofta är för vita och för klara, jämfört med vanliga diamanter.

Och varför skulle man vilja gå runt med en fejk? Om man resonerar så att man lika gärna kan ha smycken av fejkmetall och fejkstenar så kan man ju lika gärna ha fejkväskor, fejkkläder och fejkmöbler? Och det vill väl de flesta inte?
    Silver är inte "fejkmetall". Däremot är alla väskor, kläder och möbler etc "fejk" - eller har du sett ett väskträd? Skördat en soffa på ett möbelfält?
    smulpaj01 skrev 2020-05-28 14:42:43 följande:
    Haha... Jag är i samma ålder och har inte heller hört talas om det innan.

Håller med om resten du skrev också
    Glad

Skönt att någon håller med, jag upptäcker först nu att mina åsikter tydligen är "förbjudna", eller åtminstone att jag skulle hållit tyst om dem och inrättat mig i ledet här...
    Anonym (Förstår) skrev 2020-05-28 14:57:34 följande:
    Men vilken tråkig, nedvärderande ton! Varje individ har saker som är viktigt för just dem. TS vill, och har möjlighet, till en dyrare ring (som dessutom inte är SÅ dyr att tillägga) så varför skulle hon inte ha det? Man märker verkligen att du är 50+, med denna tråkiga "det ska minsann sparas eller inte vara för skrytit" - ton...

Varför trycka ner henne och tala om att hon "förvandlade situationen till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen"? Om TS kille skulle varit mer uppmärksam och gjort lite mer efterforskningar så kanske han skulle kommit på själv att hon ville ha en lite finare ring? Han har råd med det enligt TS, men nej du målar ut TS till en syndabock och golddigger och har ett allmänt "man ska nöja sig" - sätt.

Du skriver också "ja, ja, livet ut...", "jag hade dumpat henne på studs"... Måste vara tråkigt att vara så butter :)
    Jag kanske är tråkig och nedvärderande, men jag har svårt för ytlighet och girighet.

Jag, precis som alla andra i tråden och på FL ö.h.t., sade vad jag tyckte. Man får ha en avvikande åsikt. Och så länge man inte kränker någon eller är hotfull etc får man även ha vilken ton man vill.

Han har råd med en finare ring, kanske det, men om TS inte tycker att ringen hon fick är tillräckligt dyr eller fin så har ju hon råd att köpa en egen. Jag trodde yngre kvinnor ville ha jämlikhet och jämställdhet, men det gäller kanske bara så länge det inte kostar dem något.

Butter? Du menar kanske bitter? Och det är jag inte alls - eftersom jag har en "man-ska-nöja-sig"-attityd är jag nöjd och glad med mitt liv och det jag har. 
    Anonym (Förstår) skrev 2020-05-28 15:05:06 följande:
    Aa men vad fint, då kan ni sitta och dricka ert billiga kaffe med torra kakor (för halva priseeeet såklart) och förfasas av alla dessa par som inte nöjer sig med en förlovningsring för 500:- de ska ha resten av livet.

Bara ett tips: sist jag kollade kan man faktiskt inte ta med sig pengarna i livet efter detta... Men absolut, snåla på om siffror på kontot gör er lyckliga istället för att uppfylla drömmar och visioner man har :)

Det märks att du är väldigt ung,du  skriver som du talar.... "Aa". Fattas bara några "typ" och "liksom". 

Jag kan upplysa dig om att man får ha andra åsikter än du.
  • Limeblad
    Anonym (NoName) skrev 2020-06-10 08:50:04 följande:

Han har råd med en finare ring, kanske det, men om TS inte tycker att ringen hon fick är tillräckligt dyr eller fin så har ju hon råd att köpa en egen. Jag trodde yngre kvinnor ville ha jämlikhet och jämställdhet, men det gäller kanske bara så länge det inte kostar dem något.

Har du ens läst vad ts skriver? Hon erbjöd ju sig att betala den ring hon ville ha. Och om du läst de senare meddelandena så ser du att det löste sig.
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..