• Anonym (Smutsfia)

Hur ofta tvättar ni era pyjamasar?

En fråga som slog mig igår kväll. Jag fick mina pyjamasbyxor i julas och tvättade dem för första gången i morse. Tog nyss ur dem och vilken skillnad! De var ljusgula från början, och innan jag tvättade dem var de mörkt smutsgula. Hade helt enkelt inte tänkt innan på hur smutsiga de egentligen var. Sover i en vanlig t-skjorta och den använder jag max en vecka innan jag byter.

Jag förstår ju att man bör tvätta oftare än en gång i halvåret, men hur ofta tvättar ni era pyjamasar/nattkläder?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era pyjamasar?
  • springintheforest

Men blä

Sover i linne som jag har max två nätter i rad. Trosor byter jag morgon och kväll. Lakan byter jag minst en gång per vecka, sommartid brukar det bli två gånger.

Självklart känner man din egen odör om man inte helt har tappat bort sig. Om jag går hemma och skrotar och är ledig känner jag mig sjukt ofräsch om det går två dygn mellan duscharna. Då känner jag garanterat att jag luktar skunk.

• Anonym
    springintheforest skrev 2020-06-11 16:18:00 följande:

Men blä

Sover i linne som jag har max två nätter i rad. Trosor byter jag morgon och kväll. Lakan byter jag minst en gång per vecka, sommartid brukar det bli två gånger.

Självklart känner man din egen odör om man inte helt har tappat bort sig. Om jag går hemma och skrotar och är ledig känner jag mig sjukt ofräsch om det går två dygn mellan duscharna. Då känner jag garanterat att jag luktar skunk.

Om du sprider odör så snabbt så är det nog något kroppsligt fel på dig.
    Sök läkare är mitt råd.
  • springintheforest
    Anonym skrev 2020-06-11 16:24:35 följande:

Om du sprider odör så snabbt så är det nog något kroppsligt fel på dig.

Sök läkare är mitt råd.

Hej doktorn. Jag luktar ofräscht under armarna och mellan benen när jag har gått hemma och skrotat. Då gör jag saker som klipper gräs, springer en runda, städar, cyklar till affären och dylikt.

Inte många som luktar nyponros efter sånt så jag besvärar inte sjukvården i onödan.
  • Limeblad
    hawthorne skrev 2020-06-11 15:09:19 följande:

Nej det gör man inte.

Gör ett enkelt test.

Droppa lite parfym på en tuss och stoppa upp den i näsan.

Hur länge känner du doften?

Varför tror du att det är så vanligt med överparfymerade damer och herrar?

Svar: För att man inte känner sin egen lukt.

Men det är väl ändå för att luktsinnet försämras avsevärt med åldern?

Jag känner då i vart fall när jag luktar svett.
  • chrissepisse

Byter efter två eller tre nätter. Om jag svettas på natten läggs pyjamasen i tvätten även om det bara gått en natt. Byter sängkläder varannan vecka som grundschema, men oftare om till exempel hunden smiter upp med smutsiga tassar.

• Anonym (Jisses)

Herregud, samma pyjamas i ett halvår?! Om det till och med har gått så långt att de ändrat färg förstår jag inte varför tanken på att tvätta inte har slagit dig tidigare. Hur som helst, jag sover i nattlinne och detta byter jag oftast varje dag. Har runt 10 nattlinnen att byta mellan, så jag slipper tvätta varje dag.

• Anonym
    springintheforest skrev 2020-06-11 16:54:02 följande:
    Hej doktorn. Jag luktar ofräscht under armarna och mellan benen när jag har gått hemma och skrotat. Då gör jag saker som klipper gräs, springer en runda, städar, cyklar till affären och dylikt.

Inte många som luktar nyponros efter sånt så jag besvärar inte sjukvården i onödan.
    Nej, inte på två dygn.
    Då har du någon obalans.
    Eller kanske är du inkontinent?
  • Miss Skywalker
    hawthorne skrev 2020-06-11 15:09:19 följande:
    Nej det gör man inte.

Gör ett enkelt test.
    Droppa lite parfym på en tuss och stoppa upp den i näsan.
    Hur länge känner du doften?

Varför tror du att det är så vanligt med överparfymerade damer och herrar?
    Svar: För att man inte känner sin egen lukt.

Att näsan blir bedövad av stark parfym efter ett tag är väl inget konstigt.

Varför tror du att det är vanligt att folk luktar i armhålan eller borrar in näsan i tröjan?

Svar: För att man känner sin egen lukt.

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era pyjamasar?