• Anonym (Smutsfia)

Hur ofta tvättar ni era pyjamasar?

En fråga som slog mig igår kväll. Jag fick mina pyjamasbyxor i julas och tvättade dem för första gången i morse. Tog nyss ur dem och vilken skillnad! De var ljusgula från början, och innan jag tvättade dem var de mörkt smutsgula. Hade helt enkelt inte tänkt innan på hur smutsiga de egentligen var. Sover i en vanlig t-skjorta och den använder jag max en vecka innan jag byter.

Jag förstår ju att man bör tvätta oftare än en gång i halvåret, men hur ofta tvättar ni era pyjamasar/nattkläder?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era pyjamasar?
  • sextiotalist

Tvättar minst en gång i veckan och utöver detta efter behov.

Älskar mina pyjamaser och nattlinnen. Kan inte sova om jag är naken. Minst trosor och t-shirt.

Om det är varmt ute tar jag ut täcket, är det kallt så kan jag ha strumpor på också.

Men aldrig utan min pyjamas

• Anonym (Minna)

Byter t-shirt när den börjar lukta, blir varannan/var tredje natt. Ibland bara en natt.

Pyjamasbyxor har jag längre, kanske en vecka/ tio dagar.

• Limeblad
    hawthorne skrev 2020-06-13 07:06:09 följande:

Nej det beror inte på det utan för att man vänjer sig snabbt vid lukter, inom några minuter.

Du kan känna att du luktar svett om du känner efter, luktar i din egen armhåla etc för att du då får en ny lukt så att säga. Den lilla stunden du sniffar i din egen armhåla är alldeles för kort tid för att luktsinnet ska bli avtrubbat.

Går du däremot runt med näsan i armhålan hela tiden kommer du inte att känna din egen svettlukt.

Gör parfymtestet jag tipsade om innan så kommer du kanske märka att det verkligen är som jag säger.

Du känner inte din egen lukt.

Jag behöver ju inte ha näsan i armhålan för att känna lukten. Den känns ju ändå med näsan riktad framåt som vanligt.
  • Ess

Pyjamasen tvättas efter varje natt, jag har två jag alternerar mellan.

• Miss Skywalker
    Anonym (Annie) skrev 2020-06-12 23:33:08 följande:
    Men alltså. :D

Folk är olika. Hur kan man ha en åsikt om vad andra borde ha på sig när de sover?
    sextiotalist skrev 2020-06-13 07:25:20 följande:
    Varför inte inse att folk är olika. Har prövat flera gånger och tycker inte det är skönt alls.

Gillar inte stora varma täcken heller

Nu handlade ju iofs inte mina inlägg om att jag inte ?inser att folk är olika? eller att jag har ?åsikt om vad andra borde? utan bara om hälsotips.
  • Anonym (Ofta)

Ni som sover nakna, hur ofta byter ni lakan då? Ni svettas ju direkt på lakanen medan de som använder pyjamas emellan svettas i pyjamasen som är lätt att slänga i tvättmaskin med ett par dagars mellanrum. Så hur ofta byter nakensovare lakan?

• Miss Skywalker
    hawthorne skrev 2020-06-13 07:08:21 följande:
    det är så med alla lukter och inte bara parfym.

Varför tror du att det gäller bara parfym och inga andra lukter? Vad är det logiska resonemanget i det?

Du kan tjafsa i det oändliga om detta. Det visar:
    1. Att du vägrar ha fel
    2. Att du inte vågar gooogla och inse att du har fel
    3. Att du inte är intresserad av lära dig nya saker
    4. Att du bara strider om rätten att få ha rätt.

Bra så.

Listan du skrev var en bra beskrivning av dig själv. Jag har aldrig påstått att inte luktsinnet blir bedövat för bara parfym efter ett tag. Men den korta stunden man kan känna lukten av sin egen svett, som du själv skrev, räcker för att man ska känna sin egen lukt..

Eftersom jag har känt min egen lukt behöver jag inte googla om det går..

• Miss Skywalker
    Anonym (Ofta) skrev 2020-06-13 13:36:21 följande:

Ni som sover nakna, hur ofta byter ni lakan då? Ni svettas ju direkt på lakanen medan de som använder pyjamas emellan svettas i pyjamasen som är lätt att slänga i tvättmaskin med ett par dagars mellanrum. Så hur ofta byter nakensovare lakan?

Minst en gång i veckan.
  • sextiotalist
    Miss Skywalker skrev 2020-06-13 13:30:06 följande:

Nu handlade ju iofs inte mina inlägg om att jag inte ?inser att folk är olika? eller att jag har ?åsikt om vad andra borde? utan bara om hälsotips.

Bästa hälsotipset är att hitta det bästa sättet att få sin nattsömn.

Jag är rätt säker på att vi flesta pyjamassovare har testat att sova nakna och kommit fram till att det inte är vår grej
  • fluu

Dotterns pyjamas(hon är den enda i familjen som använder ett sådant plagg) tvättas efter 2-4 dagars användning.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Sov)
    Miss Skywalker skrev 2020-06-12 15:41:41 följande:

Synd att inte känna sig avslappnad i sin egen säng. Med varma stora täcken fryser man inte. Men det är en vanesak. Prova!

Varför skulle man inte känna sig avslappnad för att man sover i det man tycker är bekvämt?

Jag har också hört att det skulle vara hälsosamt att sova naken och har försökt flera gånger men då sover jag såååå dåligt. Oavsett när jag bodde ensam eller när jag bor med min man. Och det har givetvis inget med att jag inte vill att min man ska se mig naken att göra (om det nu var det du menade?). Han vet förstås hur jag ser ut.

Jag älskar att ta på mjukt skönt nattlinne och pyjamasbyxor. Bomull eller flanell. Gillar inte silkigt material heller, eller att ha linne.

Nattlinne brukar jag lägga i tvättkorgen kanske var tredje dag. Det blir svettigt/sunkigt före pyamasbyxorna (har trosor under). De byter jag ungefär efter en vecka. Kan gå lite längre än så också.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Sov) skrev 2020-06-14 08:28:36 följande:
    Varför skulle man inte känna sig avslappnad för att man sover i det man tycker är bekvämt?

Jag har också hört att det skulle vara hälsosamt att sova naken och har försökt flera gånger men då sover jag såååå dåligt. Oavsett när jag bodde ensam eller när jag bor med min man. Och det har givetvis inget med att jag inte vill att min man ska se mig naken att göra (om det nu var det du menade?). Han vet förstås hur jag ser ut.

Jag älskar att ta på mjukt skönt nattlinne och pyjamasbyxor. Bomull eller flanell. Gillar inte silkigt material heller, eller att ha linne.

Nattlinne brukar jag lägga i tvättkorgen kanske var tredje dag. Det blir svettigt/sunkigt före pyamasbyxorna (har trosor under). De byter jag ungefär efter en vecka. Kan gå lite längre än så också.
    Mitt inlägg du citerade var ett svar på ett annat inlägg jag citerade där den jag citerade skrev att hon inte skulle känna sig avslappnad naken i sin säng. Varför tror du att jag riktade mig till dig och tror att jag inte tror att du vill att din man ska se dig naken?!! Riktigt konstig slutsats..

Jag tyckte också att det kändes ovant och konstigt från början men fortsatte ändå pga hälsoeffekterna. Nu när jag vant mig känns det bara äckligt att sova med kläder och mina sömnproblem, som var rätt svåra, är som bortblåsta.
  • Anonym (Sov)
    Miss Skywalker skrev 2020-06-14 14:20:18 följande:

Mitt inlägg du citerade var ett svar på ett annat inlägg jag citerade där den jag citerade skrev att hon inte skulle känna sig avslappnad naken i sin säng. Varför tror du att jag riktade mig till dig och tror att jag inte tror att du vill att din man ska se dig naken?!! Riktigt konstig slutsats..

Jag tyckte också att det kändes ovant och konstigt från början men fortsatte ändå pga hälsoeffekterna. Nu när jag vant mig känns det bara äckligt att sova med kläder och mina sömnproblem, som var rätt svåra, är som bortblåsta.

Ett nej. Jag trodde inte du riktade dig till mig utan till alla som inte är avslappnade med att sova nakna. Antog att du trodde någon prydhet eller liknande låg bakom för SÅ viktigt kan det väl inte vara att till varje pris sova utan kläder?

Jag har också försökt fler gånger men tycker det är otroligt obehagligt att känna låren eller andra kroppsdelar komma åt varandra, så jag ligger hela tiden och försöker krångla täcket emellan = sover riktigt dåligt. Annars sover jag väldigt bra (förutom när jag väcks av mina barn) så de eventuella hälsoeffekterna överväger nog inte den dåliga sömnen. Dessutom förstår jag inte vitsen med att göra något som inte känns bra.
Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era pyjamasar?