• Anonym (Smutsfia)

Hur ofta tvättar ni era pyjamasar?

En fråga som slog mig igår kväll. Jag fick mina pyjamasbyxor i julas och tvättade dem för första gången i morse. Tog nyss ur dem och vilken skillnad! De var ljusgula från början, och innan jag tvättade dem var de mörkt smutsgula. Hade helt enkelt inte tänkt innan på hur smutsiga de egentligen var. Sover i en vanlig t-skjorta och den använder jag max en vecka innan jag byter.

Jag förstår ju att man bör tvätta oftare än en gång i halvåret, men hur ofta tvättar ni era pyjamasar/nattkläder?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era pyjamasar?
  • Anonym (Sanna)

Om jag har pyamasbyxorr (shorts) så byter jag två gånger per vecka, linne varannan dag ungefär. Är jag på semester en vecka har jag med två uppsättningar oftast (ibland ett extra linne) Det är väl som med andra kläder som man har nära kroppen, ser ingen anledning att tvätta just pyamas väldigt mycket mer sällan än annat.

• Anonym (Smutsfia)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-06-11 06:57:28 följande:

Om jag har pyamasbyxorr (shorts) så byter jag två gånger per vecka, linne varannan dag ungefär. Är jag på semester en vecka har jag med två uppsättningar oftast (ibland ett extra linne) Det är väl som med andra kläder som man har nära kroppen, ser ingen anledning att tvätta just pyamas väldigt mycket mer sällan än annat.

Nej, jag ser inte heller någon anledning att tvätta mer sällan, nu när du säger det. Känner mig väldigt ofräsch. Har liksom använt dem VARJE natt i nästan ett halvår..
  • Anonym (Anna)

Jag kan ha samma pyamas 2 nätter, sen vill jag gärna tvätta upp den.

Nattlinne kan jag ha upp till 5 dagar ca.

Men oftast sover jag naken och tvättar sängkläder varje fredag.

• Anonym (uhä)

Jisses, vad äckligt!!

Jag tvättar nattkläder minst var 3:e dag eller mer om jag har svettats mycket!

• smulpaj01

Byter minst varannan dag, ibland varje dag. Låter riktigt äckligt att inte ha tvättat sen i vintras, varför?

• Fjäril kär

Pyjamasbyxor som används som trosor tvättas därmed lika ofta som just trosor. Ca varannan dag byts de ut.

Nattlinne kan jag ha drygt en vecka eftersom jag inte använder det varje dag så det får hänga på kroken nån dag här och där.

En lyxigare pyjamas i typ satin jag har trosor under ca 3-4 dagar

• Anonym (Anonym)

Ok, sjukt ofräscht ts, och jag är ändå rätt avslappnad på sånt. Jag kan ha pyjamas upp till en vecka, dagkläder ungefär en halv, men du har alltså haft samma äckliga kläder ett halvår...? Kände du inte att det började lukta??

• Anonym (Ål en dbsö)

Man har nattkläderna direkt mot kroppen och dessutom svettas man ofta rejält under en natt. Byte varje natt skulle jag vilja påstå. Själv har jag på mig samma nattkläder max 2 nätter.

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era pyjamasar?