• Nico91

BIM Augusti 2020

Hej!

Så kom den oönskade mensen i juli igen.

Denna cykel blir försök nummer två med bisolvonmetoden.

Har någon av er testat bisolvon? Fungerade det? Hur lång tid tog det innan det tog sig isåfall?

Håller tummar och tår för att denna månad blir en månad med PLUS! :)

• Svar på tråden BIM Augusti 2020
  • Anonym (Ångest :()

Är på bim-3 och jag har SÅN ÅNGEST inför att testa till skillnad mot många här inne märker jag. Jag känner att jag verkligen inte orkar bli besviken samtidigt som jag då fortfarande lever lite på hoppet så länge jag inte testar hur sjukt det än låter :/

Har typ knappt några symptom eller känningar what so ever.

Snälla, säg att det är någon mer som känner såhär? :/ :/

• Msofie
    saraama skrev 2020-08-07 10:53:17 följande:

Du kanske har lågt östrogen? Har du läst hos Vulverine? Står mycket bra tänkvärt där. Jag funderar tex på om min löpträning motarbetar mig. Om mitt kortisol är högt pga högintensiv träning och annat som ökar mina stressnivåer

www.vulverine.se/blogg/ostrogen/

Intressant! Finns det något sätt att ta reda på om man har lågt östrogen? Tycker ändå att vissa saker stämmer in på mig. Jag är vegetarian sedan 5 år tillbaka, skulle dock aldrig gå tillbaka till att äta kött. Tränar styrketräning 4 dagar i veckan. Träningen är sjukt viktigt för mig för min psykiska hälsa. Låter som att det hade kunnat påverka fertiliteten, men hur vet man de säkert? Träningen är inte något jag kommer ge upp utan att veta om det faktiskt finns ett problem.
  • Mamma91a
    Chloe13 skrev 2020-08-07 08:21:52 följande:

BIM idag, inte tagen med morgonurin. Är det positivt?

Absolut positivt, stort grattis
  • Amidina
    Msofie skrev 2020-08-07 11:46:20 följande:

Intressant! Finns det något sätt att ta reda på om man har lågt östrogen? Tycker ändå att vissa saker stämmer in på mig. Jag är vegetarian sedan 5 år tillbaka, skulle dock aldrig gå tillbaka till att äta kött. Tränar styrketräning 4 dagar i veckan. Träningen är sjukt viktigt för mig för min psykiska hälsa. Låter som att det hade kunnat påverka fertiliteten, men hur vet man de säkert? Träningen är inte något jag kommer ge upp utan att veta om det faktiskt finns ett problem.

Man kan mäta det med blodprov, men kan vara svårt att få vården att gå med på det, finns även privat via tex werlabs. Viktigt att man mäter på rätt cykeldag! Annars går man mycket efter symtom, med bland annat tempen som viktigt instrument.

Skulle du kunna tänka dig att äta ägg eller mjölkprodukter, från glada och frigående djur såklart? Kolesterolet är en jätteviktig del i fertiliteten, så alla små bitar hjälper.

Styrketräning är superbra och rekommenderas som optimal träning för kvinnor (har jag för mig iaf) i kombination med promenader. :) Sen är det väl som med allt annat, allt med måtta.

Det är ffa träning som sätter igång stressreaktioner i kroppen (tänk springa från farliga djur - löpning) som är dåliga i längden, det ger signaler till systemet att här är det farligt och då nedprioriteras fertiliteten tills man hittat ett tryggare ställe att få barn på.
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • saraama
    Amidina skrev 2020-08-07 11:58:45 följande:

Man kan mäta det med blodprov, men kan vara svårt att få vården att gå med på det, finns även privat via tex werlabs. Viktigt att man mäter på rätt cykeldag! Annars går man mycket efter symtom, med bland annat tempen som viktigt instrument.

Skulle du kunna tänka dig att äta ägg eller mjölkprodukter, från glada och frigående djur såklart? Kolesterolet är en jätteviktig del i fertiliteten, så alla små bitar hjälper.

Styrketräning är superbra och rekommenderas som optimal träning för kvinnor (har jag för mig iaf) i kombination med promenader. :) Sen är det väl som med allt annat, allt med måtta.

Det är ffa träning som sätter igång stressreaktioner i kroppen (tänk springa från farliga djur - löpning) som är dåliga i längden, det ger signaler till systemet att här är det farligt och då nedprioriteras fertiliteten tills man hittat ett tryggare ställe att få barn på.

Msofie skrev 2020-08-07 11:46:20 följande:

Precis som amidina skriver behöver du ju inte göra en kovändning utan bara ändra små saker? Styrketräning är ju bra för det ger endorfiner istället för adrenalin =) Spännande att du är vegetarian. Det skriver hon ju mycket om. Att många får problem att ägglossa då.

Jag har gjort blodprov via Werlabs en gång och det visade lågt D-vitamin och lågt magnesium. Kan vara värt att göra ett sådant då vården inte brukar vara intresserade av några prover. De vill bara proppa i kvinnor hormoner oberoende av vad problemet är. (Är inte så vänligt inställd till vården då de svikit både mig och mina närstående många gånger genom att aldrig bry sig om orsaken till hur man mår utan bara symtomlindring).

Jag kör mest löpning och olika former av HIIT när jag tränar. Funderar på att lägga om och köra mer styrketräning och powerwalks en tid. Det tar emot att styrketräna då all min styrka försvann i graviditeten. Hatar att känna mig svag =/ Men det kanske kan stressa ner mig. Är en person som säkerligen har högt kortisol då jag lätt oroar mig och brusar upp när jag inte känner att jag har kontroll. Bebisverkstad=noll kontroll
  • Amidina

Jomen tjena, BIM imorgon och här står jag nu med molvärk och illamående och trötthet, och en tapp som bara flyttar sig längre och längre ner. :(

Alla symtom jag har kan förklaras med endon (brukar få liknande nästan varje cykel), men nu när tappen rör sig neråt så känns allt så mycket värre. Hade det inte varit för den så hade jag nog varit lite försiktigt positiv ändå.. Attans!

35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-08-07 11:07:00 följande:

Alltså vi ska ju vara lite mer dämpade efter ägglossningen, kroppen behöver lite mer vila för att optimera en graviditet då, men är det så att du är riktigt nere och inte har någon energi alls så är det såklart inte bra. Funderar på vad man skulle kunna göra, det jag kommer på är att det kanske är lite obalans i hormonerna (frågan är vilka..), någon näringsbrist, sömnbrist (större behov av sömn i lutealfasen), eller kanske för stor belastning på kroppen generellt. Med det sista tänker jag att du sover lite dåligt, ammar, är i lutealfasen, och saknar kanske lite avlastning (både du och maken då)?

För övrigt är jag också väldigt märkbart annorlunda i lutealfasen, och i mitt fall får det bara vara så. Jag gör vad jag orkar och vi har pratat jättemycket om hormonerna och att det kan vara så, så vi försöker mest att hitta glädjande myssaker då som inte kräver nån vidare energi.

Har inte sett dem, jag är lite dålig på det där med våra vanliga tv-kanaler. :) Vi har ingen antenn eller så, så det är wifi och appar som gäller och då blir det oftast netflix bara. Men kollade mycket på Unga bönder, Bonderöven, och Uppfinnaren ett tag, finns ju på svtplay, och de var så himla härliga att se!

Se där! :) Håller med, det är oftast mer burdust i hur man pratar, och inte lika finkänsligt hela tiden. Med tjejerna så var det konstant missuppfattningar vilket var jättetråkigt. Både jag och maken är rätt så rakt på sak, även om jag kan vara lite känsligare i tonen mot folk utanför familjen ibland. Jag är också väldigt mycket för att prata, kommunikation är enda sättet man kan förstå varann tycker jag, och det är så himla viktigt! Gubben min håller på att lära sig det där med att prata om känslor och hur han tänker vs hur jag tänker så att vi ska undvika tjafs och bråk för att vi tror vi vet vad den andre menar när det är tvärtom. :P Jag kan också hålla låda när jag är bekväm i sällskapet, men annars är jag rätt tystlåten.

Haha ja, verkligen! Vår hade försvunnit men mamma köpte en ny med sig igår som är i hårdplast (hatar egentligen plast men vad gör man) som är perfekt för lekande tassar med klor. :P 

Tycker allt det låter som att du varit produktiv med motion och allt! Det får jag sällan till numera, har ingen ork och absolut inte i sån här värme. :P

Blev det nån yoga?

Nä vet du, inte ett enda symtom har jag nu. Fick lite kort molvärk igår fm och det var då jag skrev här, men det försvann ju snabbt och sen dess har jag inte känt av nåt. Är också väldigt negativ den här gången, även om jag börjat få upp hoppet lite väl mycket sen igår, men vill nästan inte hoppas för då blir det ännu jobbigare när mensen garanterat kommer ikväll eller imorgon. ÄL+12 idag, så det är på sluttampen nu.

Kan få molvärk dagarna innan mens, men då är det endon som spökar och den värken är speciell. Igår var det mens-känsla dock, det brukar inte komma förrän det är dags så lite udda men som sagt bara kortvarigt. Har tyckt att mina flytningar varit lite mer vattniga de senaste dagarna, men idag har det nästan torkat upp helt, tappen har börjat röra sig liiite neråt.. Äh, jag kommer väl iaf få testa mina nya tygbindor, alltid nåt.

När har du BIM nu?

KRAM!

Faktiskt igårkväll så bröt jag ihop till en film(brukar vara en bra grej för mig att släppa ut ånga) såg "miracles from heaven" på netflix, omg har knappt gråtit så mkt till en film. Har de senaste 10 åren haft liksom svårt att släppa ut mina känslor ibland och spec sen jag träffade min man för jag gillar inte/har svårt för att må dåligt/visa starka(ilska och sorg) känslor inför folk.. Efter det kände jag mig liksom pånyttfödd.. Haha, så kanske bara var det med en normal mix av lutealfas-känslor.. Men tack så mycket för din input! Skönt att kunna ha er att ventilera och diskutera med<3

Det bör finnas på svtplay, vi har inre heller vanlig tv :) så kanske du kan hitta det någonstans på intranätet om du vill :)

Håller helt med kommunikationsstilarna.. Är nog rätt likadan när jag väl är bekväm kan man dra igång :)

Well, jag måste vara aktiv för att må bra mentalt och jag märker också när jag tränar lite mindre att jag sover sämre... Det började liksom lite som en strategi för min mentala hälsa och sen har jag fortsatt så det är liksom en del av min vardag.. Sen gör jag efter vad kroppen känner för och orkar.. Ibland blir det yoga och ofta gymmar jag(har byggt ett gym på balkongen). Men jadå, blev både yoga igår och idag :D mysigt! Kan tipsa om boho beautiful på Youtube ifall du vill göra guidad yoga :) vad har du gillat att träna förut eller om du orkar liksom?

Åh typiskt, men oftast får man ju inte tydliga symptom förrän efter bim.. Jag hade inga direkta symptom förrän precis vid bim med dottern.. Så hoppet är ju inte över förrän mensen kommer :)

Jag får vänta till imorgon hur min temp vill bete sig.. Blev så förvirrad i morse antingen kan det vara en implantationsdipp eller så är den fortsatt hög, eller ja, så är den bara låg.. Hört att tempen är som lägst mellan 3-4 så man inte ska mäta då.. Och sen så har ju inte tempen verkat vara känslig för mina uppvak innan så osäker vad jag ska räkna.. Men men - oavsett vad så kan jag ju bara vara gravid eller inte oavsett temp.. Men hade varit fräckt med en implantationsdipp ju! Hihi.. Men men :) nu är du nära bim iaf och får snart veta.. Hoppas såååå mycket för din skull att du får ett plus nu!!! Önskar så mycket för dig och Jenzia <3 tror min bim egentligen är den 13/8 hade en lutealfas på 13 dagar förra månaden iaf.. Men det återstår att se :) skrev 14 i bim listan, bättre att ha lite marginal.. :p

Hoppas du får en fin dag goding<3

Vad har ni för planer(eller gjort idag, om du inte läser från ikväll :)

Hörs ikväll! Kram <3
  • Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-08-07 12:53:48 följande:

Jomen tjena, BIM imorgon och här står jag nu med molvärk och illamående och trötthet, och en tapp som bara flyttar sig längre och längre ner. :(

Alla symtom jag har kan förklaras med endon (brukar få liknande nästan varje cykel), men nu när tappen rör sig neråt så känns allt så mycket värre. Hade det inte varit för den så hade jag nog varit lite försiktigt positiv ändå.. Attans!

Åh, tappen kan leva sitt eget liv och variera under dagen har jag märkt så gå inte blankt på det goding <3 brukar du ha de andra symptom inpå bim menar du?
  • CvKs
    EllieB skrev 2020-08-06 14:48:39 följande:

Tycker de va tydligt plus.

Hoppas de är starkare imorrn. Ser med spänning fram emot att se de

Tog detta nu precis,alltså inte med morgonurin.

Hållt mig i ca 2,5h.

Ser jag i syne?

Törs inte ta ett digalt än. Fast att jag vill haha.

Så rädd för att bli besviken.

• Entusiastisk

Asså nu känner jag mig lite dum.. Men lutealfasen är ju efter ägglossningen.. Men efter ägglossningen så lever ju ägget i max 24h därefter bildas ju gulkroppen som bildar progesteron =tempen går upp.. Min app räknar från dagen tempen gick upp och höll sig hög(men detta är ju då ett dygn egentligen efter själv ägglossningen..) När räknas då egentligen lutealfasen? Är det från äl eller när tempen gått upp/ägget dör? Förstår någon? xD

Svar på tråden BIM Augusti 2020