• Wed 15 Jul 2020 23:10
    3720 visningar
    14 svar
    14
    3720

    Planera föräldraledighet vettigt.

    Vi har precis fått vårt första barn och klurar på hur vi bäst ska göra för att maximera föräldraledigheten / FP / Kvalitetstid med familjen.

    Rent ekonomiskt så har vi löner på ca 35 och 25 innan skatt och bör klara oss ganska långt på en lön då våra utgifter inte är så stora. 

    För mig som pappa tänker jag mig att jag inte kommer ta ut någon större föräldraledighet i närtid då jag är permitterad (jobbar 40% hemifrån) och kommer troligtvis göra det ett tag till vilket gör att jag får tid med familjen utan att ta ut ledighet förutom de 10 dagarna + ca 2v semester. Senare tänker jag att jag ska ta ut FP fre-sön eftersom jag tjänar mest av oss. 

    Vi tänkte först att sambon som annars jobbar natt 85% skulle ta ut FP ca 5 dagar i veckan redan från början men efter att ha läst massa här lär man sig massor om hur ni andra har gjort och tänkt. Värdet i dagarna är mycket mer än den ekonomiska biten framförallt lite längre fram. 

    För oss som nya föräldrar har jag inte så jättestor koll på vad dagarna behövs till som vi inte har tänk på tex, inskolningar, planeringsdagar, lov osv...

    Alla tips är välkomna! Tänker jag någorlunda rätt?

  • Svar på tråden Planera föräldraledighet vettigt.
  • Wed 15 Jul 2020 23:28
    #1

    Hur mycket extra får ni av era arbetsgivare vid föräldraledighet? Och vilka förutsättningar har de för det bidraget?

    Utgå från hur mycket ni behöver göra av med till fyraårsdagen och spara resten.

    Och viktigast av allt: både måste vara föräldralediga minst tre månader men helst betydligt mer!

  • MRAKas
    Wed 15 Jul 2020 23:59
    #2

    Jag ser att du naturligt faller in i tänket att du som man ska bränna av dagar även på helgen för att maxa ekonomin o kvinnan är hemma på heltid...

    Det underlättar om kvinnan är hemma på heltid i början pga amningen, men så fort ni kommit igång med ersättning/pumpning så finns inget fog för det längre.

    Jag är stark förespråkare av människors fria vilja att själv välja hur de lever sina liv, så hur ni än gör... Se till att NI gör det pga ERA val.

    Fall inte rakt ner i "mansfällan" o "kvinnofällan" pga föråldrade könsroller. Planera ekonomin så att ni inte behöver fundera på vem som tjänar vad, detta ska inte vara en av parametrarna som avgör hur ni fördelar föräldraledigheten.

    Jag gick själv i samma fälla och har lärt mig den hårda vägen att det är så otroligt mycket bättre för alla om ni delar föräldraledigheten och allt annat för den delen så lika som det bara går.
    Att köra klassikern att den ena jobbar ihjäl sig sig på jobbet för att dra runt ekonomin, medans den andra jobbar ihjäl sig i hemmet med att sköta det o alla barn är bara idiotiskt ur alla perspektiv.

  • Anonym (Hej)
    Thu 16 Jul 2020 06:37
    #3

    Är tanken att hon tar föräldrapenning från start? Om så är fallet. Är det ekonomisk bättre att DU lägger föräldraledigt fre-sön? Ni kanske får ut lika mycket på dina tre dagar som om hon lägger fem?

    Första året kan man verkligen laborera då sgi är skyddad. Efter att barnet fyllt 1 år så måste ni lägga föräldrapenning lika mycket som ni är lediga. Så vill ni spara dagar så är det under första året ni ska göra det.

    Hur länge vill ni vara hemma på heltid? Hur mycket vill ni vara lediga på sommar och lov? Räkna på detta och räkna swdan hur mycket ni behöver lägga ut första året för att bara ha 90 dagar kvar när barnet fyller 4

  • Anonym (Hej)
    Thu 16 Jul 2020 06:38
    #4

    Är tanken att hon tar föräldrapenning från start? Om så är fallet. Är det ekonomisk bättre att DU lägger föräldraledigt fre-sön? Ni kanske får ut lika mycket på dina tre dagar som om hon lägger fem?

    Första året kan man verkligen laborera då sgi är skyddad. Efter att barnet fyllt 1 år så måste ni lägga föräldrapenning lika mycket som ni är lediga. Så vill ni spara dagar så är det under första året ni ska göra det.

    Hur länge vill ni vara hemma på heltid? Hur mycket vill ni vara lediga på sommar och lov? Räkna på detta och räkna swdan hur mycket ni behöver lägga ut första året för att bara ha 90 dagar kvar när barnet fyller 4

  • Thu 16 Jul 2020 08:15
    #5

    Jag föreslår också att ni räknar bakåt.
    Och sen planerar utifrån ekonomin och "behov av inkomst" så att säga.
    Första året behöver ni inte ta ut något alls utifrån att båda två har skyddad SGI. Det är främst från barnets ettårsdag tills det att ni skolar in på förskola (om ni tänker det) som ni tar ut dagar.
    Samt sedan från dess tills barnet fyller fyra. Om ni båda eller en av er väljer att gå ner i tid och fylla ut med FP?
    Eller om ni tänker er längre somrar/jullov/övriga lov?
    Ni kanske vill resa utomlands 6v under hösten och varva f-ledigt och semester?

    Huvudreglerna är:
    Inga dagar behöver tas ut år ett pga SGI skyddad ändå
    From 18 mån ålder bygger rätten på ledighet gentemot arbetsgivaren på att man tar ut fp i samma utsträckning
    Det finns en form av f-ledighet enligt lag som inte kräver uttag av fp och det är att man får "gå ner i tid" med max 25%
    Man har rätt till max 3 perioder per år
    Vid barnets fyraårsdag får det max finnas 96 dagar kvar

    Och sen som någon skrev, har ni föräldralön/föräldrapenningtillägg genom era arbetsgivare? Vi tog ut minimalt med dagar första året pga jag hade 10% från arbetsgivaren i ett halvår. Det i kombination med barnbidraget och min mans lön (han har också ca 35 000kr brutto) räckte gott och väl. Mycket bättre än vad vi hade räknat med. Men det var lätt att skala ner eftersom det fanns ett gott syfte med det.

    Vårt upplägg i korthet:
    År 0-1-  jag hemma heltid, maken inte f-ledig alls på pappret men ändå hemma mycket pga  skiftjobb
    År 1-2 -. jag jobbade 2 dagar per vecka och tog fp 3 dagar per vecka + maken tog f-ledigt på sommaren
    År 2-3 - skolade in på förskola vid ca 2 år 3 mån - jag jobbar deltid och tar ut fp upp till heltid, maken inte alls f-ledig på pappret men ändå hemma mycket pga skiftjobb
    År 3-4 - Här är vi nu. Jag jobbar fortfarande deltid och fyller ut med fp. Maken är f-ledig 5v under sommaren och tar 5 dagar per vecka. Efter sommaren kommer det att finnas 90 dagar vi behöver bli av med för att komma ner till 96 inför fyraårsdagen nästa år.

  • Thu 16 Jul 2020 10:49
    #7

    VÄnta med att ta ut FP-dagar första året, se om det går utan att ta ut några.

    Gå igenom alla utgifter, behöver ni alla prenumerationer? Har ni bästa avtalen? Kan ni pausa amorteringar? Gå gärna igenom gamla trådar här på FL som handlar om att spara pengar...

    Vi såg det som att tid hemma = jobbet är att spara pengar tex genom att lägga ut saker på blocket/trradera, baka bröd/fika, göra långkok, kolla upp billiga/nyttiga recept osv.
    Då kan man klara sig långt... Vi levde på 1/2 lön länge under första året med baby.

    Så länge du är permitterad så är du "föräldraledig" utan att få så mycket lönesänkning eller behöva ta ut FP-dagar = låt detta fortgå utan att ändra något.
    Din partner kan börja med att ta ut sin semester = får lön ett tag till. Sen testar ni att leva på enbart din inkomst + ev. sparpengar.

    När ditt jobb är tillbaka i normalläge så tar du ledigt en dag/vecka som du tänkt, men fundera gärna på om måndag är en bättre dag att vara ledig? Det är inte så mkt folk som är lediga då = lättare att få ärenden gjorda, tider på BVC osv. Dessutom verkar det som att många retar sig på att alla jämt ska vara FL på just fredagar, som om det är en mer magisk dag än måndagar...
    Har ni råd så tar du en dag till ledigt, kanske tisdag så ni får långhelg eller delar du upp veckan tex ledig måndag + går hem efter halva onsdagen och halva fredagen. 
    Då du har högst lön så tar du ut SGI-dagar alla dagar du är ledig dvs lör + sön + mån/fre + ev andra lediga dagar/halvdagar.
    Du tar också ut SGI-dagar om du är arbetsledig 5 dagar i rad tex vid klämdagar mm. OM ni behöver mer pengar!

    Din partner behöver bara ta ut 90 SGI-dagar, så det är smartast att spara dem till efter 1 årsdagen, tex jobba deltid och fylla upp med SGI-dagar så man inte förlorar sin SGI. En ledig dag/vecka gör att 90 SGI-dagar räcker i nästan 2 år.

    Ni får bara spara 96 dagar efter 4årsdagen = räkna baklänges! Använd alla andra dagar före den dagen...

  • Thu 16 Jul 2020 14:04
    #8
    Alexi skrev 2020-07-15 23:28:31 följande:

    Hur mycket extra får ni av era arbetsgivare vid föräldraledighet? Och vilka förutsättningar har de för det bidraget?


    Vi får inget extra från våra arbetsgivare!
    MRAKas skrev 2020-07-15 23:59:06 följande:

    Jag ser att du naturligt faller in i tänket att du som man ska bränna av dagar även på helgen för att maxa ekonomin o kvinnan är hemma på heltid...

    Det underlättar om kvinnan är hemma på heltid i början pga amningen, men så fort ni kommit igång med ersättning/pumpning så finns inget fog för det längre.


    Ja om jag tänker rent ekonomiskt på det så är det väl bra att göra så. Jag har också stora möjligheter att jobba hemifrån vilket gör att jag genom det kan vara hemma och dra mitt strå till stacken. 

    Tolkar jag dig rätt att du menar att sambon ska återgå till arbetet relativt snart om hon kan/vill det? Om det är så du menar tror jag många mår bra av det på många plan men det är upp till var och en. 

    Vi har jobbat hårt för att inte vara skuldsatta med betalt hus/bilar osv. så vi "behöver" inte planera FP för att få det att gå runt men kan man göra det och ändå få det hela rättvist är det ju bra. 
    Anonym (Hej) skrev 2020-07-16 06:37:36 följande:

    Är tanken att hon tar föräldrapenning från start? Om så är fallet. Är det ekonomisk bättre att DU lägger föräldraledigt fre-sön? Ni kanske får ut lika mycket på dina tre dagar som om hon lägger fem?

    Första året kan man verkligen laborera då sgi är skyddad. Efter att barnet fyllt 1 år så måste ni lägga föräldrapenning lika mycket som ni är lediga. Så vill ni spara dagar så är det under första året ni ska göra det.

    Hur länge vill ni vara hemma på heltid? Hur mycket vill ni vara lediga på sommar och lov? Räkna på detta och räkna swdan hur mycket ni behöver lägga ut första året för att bara ha 90 dagar kvar när barnet fyller 4


    Ja det va lite så vi tänkte från början men nu lutar det mer åt att leva på en lön/sparpengar första året om det fungerar för oss. Ja det är lite så jag tänkte också på det ekonomiska planet.

    Vi har nog inte tänkt så mycket på hur/när vi vill vara lediga, det va lite det jag ville ha hjälp med men vi har hur som helst 400 dagar att göra av med innan han fyller 4. 
  • Anonym (Hej)
    Thu 16 Jul 2020 14:52
    #9
    nFOaW skrev 2020-07-16 14:04:28 följande:

    Vi får inget extra från våra arbetsgivare!Ja om jag tänker rent ekonomiskt på det så är det väl bra att göra så. Jag har också stora möjligheter att jobba hemifrån vilket gör att jag genom det kan vara hemma och dra mitt strå till stacken. 

    Tolkar jag dig rätt att du menar att sambon ska återgå till arbetet relativt snart om hon kan/vill det? Om det är så du menar tror jag många mår bra av det på många plan men det är upp till var och en. 

    Vi har jobbat hårt för att inte vara skuldsatta med betalt hus/bilar osv. så vi "behöver" inte planera FP för att få det att gå runt men kan man göra det och ändå få det hela rättvist är det ju bra. Ja det va lite så vi tänkte från början men nu lutar det mer åt att leva på en lön/sparpengar första året om det fungerar för oss. Ja det är lite så jag tänkte också på det ekonomiska planet.

    Vi har nog inte tänkt så mycket på hur/när vi vill vara lediga, det va lite det jag ville ha hjälp med men vi har hur som helst 400 dagar att göra av med innan han fyller 4. 


    Vi har inte tagit en enda föräldradag fram tills barnet är 2. Den som är hemma kommer ha studerat halvtid för att skydda sgi.

    Då kan vi vara hemma heltid tills barnet är typ 3,5 och ändå ha 90 dagar kvar (kommer inte ihåg helt exakt vad vi räknade ut).

    Jag tänker att ni behöver diskutera hur länge ni vill ha barnet hemma på heltid och hur länge ni vill att barnet inte ska behöva gå långa dagar på förskola.

    Jag hjälper gärna till mer om ni har en mer klar bild över vad ni vill. Du har också fått bra generella svar gällande grundtänket av andra.

    Det är ju toppen att du har ett arbete som tillåter dig att vara hemma mycket. Vill din partner vara hemma så är det ju en fantastik möjlighet att utnyttja så att ni är hemma tillsammans.
  • Elin P
    Sat 18 Jul 2020 15:06
    #10

    Tänk på att man bara får spara 96 dagar efter att barnet fyllt 4 år. Vi har tagit ut ganska lite dagar i början eftersom vi varit sparsamma och klarat oss på lite. Men sen blev det faktiskt en stress att hinna ta ut dagarna så de inte frös inne. Av flera orsaker. Både min man och jag tycker om våra jobb och har inte velat ta ut så väldigt långa ledigheter efter att barnet börjat förskolan. Varken jag eller mannen vill tex vara hemma hela sommaren utan tycker det räcker med 5-6 veckor. Vi har också skiftjobb så barnen är inte så mycket på fsk. Att då vara fl mycket gör ju att de typ aldrig är där. Så med facit i hand hade vi kunnat ta ut lite mer alldeles i början istället. Andra kanske vill ha långa ledigheter även när barnen är större så det är ju olika, men värt att fundera på.

    Tips nr ett är ju annars att dela lika på tiden så ni båda är ensamma hemma med barnet en längre period. Kan lova att det är väldigt bra för förhållandet, man får en bättre förståelse för varandra.

  • Mon 20 Jul 2020 12:39
    #11
    Elin P skrev 2020-07-18 15:06:07 följande:
    Tänk på att man bara får spara 96 dagar efter att barnet fyllt 4 år. Vi har tagit ut ganska lite dagar i början eftersom vi varit sparsamma och klarat oss på lite. Men sen blev det faktiskt en stress att hinna ta ut dagarna så de inte frös inne. Av flera orsaker. Både min man och jag tycker om våra jobb och har inte velat ta ut så väldigt långa ledigheter efter att barnet börjat förskolan. Varken jag eller mannen vill tex vara hemma hela sommaren utan tycker det räcker med 5-6 veckor. Vi har också skiftjobb så barnen är inte så mycket på fsk. Att då vara fl mycket gör ju att de typ aldrig är där. Så med facit i hand hade vi kunnat ta ut lite mer alldeles i början istället. Andra kanske vill ha långa ledigheter även när barnen är större så det är ju olika, men värt att fundera på.

    Tips nr ett är ju annars att dela lika på tiden så ni båda är ensamma hemma med barnet en längre period. Kan lova att det är väldigt bra för förhållandet, man får en bättre förståelse för varandra.
    Lågnivådagarna kan man ta ut på lediga dagar även om man jobbar 100%, så är man ledig lördag+söndag så får man ta ut dessa dagar även om man inte tar FL från jobbet.

    SGI-dagar får man ta ut om man är ledig 5 dagar i sträck tex vid jul, påsk och liknande om man är lite ledig med klämdagar osv. Så man kan ta ut 5 st SGI-dagar även om man jobbar 100% och inte tagit FL från jobbet.

    Har man föräldraledigt fre eller mån, så kan man ta ut SGI-dagar i motsvarande utsträckning under helgen med, säkert samma vid skiftarbete/oregelbundna arbetstider, man kan lägga in 1 dag FL och sen ta ut SGI-dagar på de arbetslediga dagarna som ligger ihop med den dagen.

    Man kan skippa att ta ut semester under sommaren och bara ta FL tex 6 veckor = kan få ut 42 SGI-dagar på sommaren utan att vara mer ledig än man tänkt.

    Så det finns ju rätt många sätt att få ut sina FP-dagar utan att vara så värst mycket föräldraledig.

    Antar att ni använde dessa knep, men tänkte tipsa TS om detta, även om det verkar som att TS vill vara hemma mycket med barnen och inte bara få ut FP-dagarna och jobba på för fullt.
  • Mon 20 Jul 2020 13:04
    #12
    nnnnnnnn skrev 2020-07-20 12:39:54 följande:
    Lågnivådagarna kan man ta ut på lediga dagar även om man jobbar 100%, så är man ledig lördag+söndag så får man ta ut dessa dagar även om man inte tar FL från jobbet.

    SGI-dagar får man ta ut om man är ledig 5 dagar i sträck tex vid jul, påsk och liknande om man är lite ledig med klämdagar osv. Så man kan ta ut 5 st SGI-dagar även om man jobbar 100% och inte tagit FL från jobbet.

    Har man föräldraledigt fre eller mån, så kan man ta ut SGI-dagar i motsvarande utsträckning under helgen med, säkert samma vid skiftarbete/oregelbundna arbetstider, man kan lägga in 1 dag FL och sen ta ut SGI-dagar på de arbetslediga dagarna som ligger ihop med den dagen.

    Man kan skippa att ta ut semester under sommaren och bara ta FL tex 6 veckor = kan få ut 42 SGI-dagar på sommaren utan att vara mer ledig än man tänkt.

    Så det finns ju rätt många sätt att få ut sina FP-dagar utan att vara så värst mycket föräldraledig.

    Antar att ni använde dessa knep, men tänkte tipsa TS om detta, även om det verkar som att TS vill vara hemma mycket med barnen och inte bara få ut FP-dagarna och jobba på för fullt.
    Det du skriver stämmer i sak. Men det kan svara olika svårt att få igenom beroende på reglerna i kollektivavtalet. Jag hade för avsikt att vara långledig en sommar, men arbetsgivaren satte sig på tvären då deras skyldighet är att se till att jag tar ut 20 dagar (minst) under sommartid.
    Nu var min arbetsgivare vettig och gick att resonera med. Summan av kardemumman var att jag skulle vara borta 8v och det hade jag fått beviljat. Sen om jag kunde tänka mig att lägga ut hälften semester och hälften f-ledighet hade jag inget emot SÅKLART. Ledigheten i sig gick inte att klandra. Och jag vill inte bli tvingad att lägga ut 20 dagar under hösten.
    Så jag ville bara lägga till att en arbetsgivare kan sätta sig lite tvären när det gäller sommartid beroende på hur man ställer sig till semestern. Detta var på en myndighet där 100% transparens råder och då kanske man var lite mer noga med vissa saker, vad vet jag.
    Man ska också veta att f-ledighet för barn förbi dag 120 inte är semesterlönegrundande så man "förlorar" semesterdagar om man lägger en längre f-ledighet för ett äldre barn.
  • Elin P
    Tue 21 Jul 2020 14:50
    #13
    nnnnnnnn skrev 2020-07-20 12:39:54 följande:

    Lågnivådagarna kan man ta ut på lediga dagar även om man jobbar 100%, så är man ledig lördag+söndag så får man ta ut dessa dagar även om man inte tar FL från jobbet.

    SGI-dagar får man ta ut om man är ledig 5 dagar i sträck tex vid jul, påsk och liknande om man är lite ledig med klämdagar osv. Så man kan ta ut 5 st SGI-dagar även om man jobbar 100% och inte tagit FL från jobbet.

    Har man föräldraledigt fre eller mån, så kan man ta ut SGI-dagar i motsvarande utsträckning under helgen med, säkert samma vid skiftarbete/oregelbundna arbetstider, man kan lägga in 1 dag FL och sen ta ut SGI-dagar på de arbetslediga dagarna som ligger ihop med den dagen.

    Man kan skippa att ta ut semester under sommaren och bara ta FL tex 6 veckor = kan få ut 42 SGI-dagar på sommaren utan att vara mer ledig än man tänkt.

    Så det finns ju rätt många sätt att få ut sina FP-dagar utan att vara så värst mycket föräldraledig.

    Antar att ni använde dessa knep, men tänkte tipsa TS om detta, även om det verkar som att TS vill vara hemma mycket med barnen och inte bara få ut FP-dagarna och jobba på för fullt.


    Enligt min arbetsgivare måste jag ta ut 20 semesterdagar per år, får inte spara mer än 5. Så skulle jag ersätta semestern på sommaren med fp måste jag ta ut dessa 4 veckors semester under övriga året. Vilket jag kanske inte önskar.
  • Anonym (Hej)
    Tue 21 Jul 2020 15:55
    #14
    Elin P skrev 2020-07-21 14:50:25 följande:

    Enligt min arbetsgivare måste jag ta ut 20 semesterdagar per år, får inte spara mer än 5. Så skulle jag ersätta semestern på sommaren med fp måste jag ta ut dessa 4 veckors semester under övriga året. Vilket jag kanske inte önskar.


    Arbetsgivaren är skyldig att se till att du tar ut fyra veckor, precis som du beskriver. Själv har jag dock arbetat på arbetsplatser där de låter semestern falla ut som lön istället. Antagligen strider detta mot arbetsmiljölagen, men på vissa ställen gör man så, varför många här kanske tänker att det inte är ett krav att ta ut semestern
Svar på tråden Planera föräldraledighet vettigt.