• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-04-14 11:00:38 följande:

Hejsan! Hoppas det går bra för dig denna gången, snart dags för äggplock? =)

Jag såg att du fått prednison, jag ska starta med mina sprutor i morgon och när jag blev gravid förra gången tog jag också Prednison. Vad fick du för dos?

Jag fick 10mg om dagen då men har inte kvar protokollet (och vill inte direkt fråna min klinik då jag inte berättat att jag kör i Schweiz denna gången..), och jag är i valet o kvalet om jag ska köra det denna gången med, och känner att jag kanske borde gå ALL IN när jag ändå håller på. Jag har tabletter kvar från förra gången...

min läkare denna gången sa att han kunde skriva ut men han har själv inte gett Prednison till någon patient tidigare och tror väl inte direkt på det. vad står det i ditt protokoll, att du ska starta vid sprutstart med 10mg direkt?

Hej

Jag har sedan 1a dagen med gonal f gått på 5mg. Nu idag äggplock så är den ökad till 10mg och så fram till gravtest. Sedan skall jag trappa ned 1v 5mg, 2v 2,5mg, 3v 2,5mg varannan dag. Beror på binjurarna de kan ta stryk om.man ej trappar ned gradvis.

Har gjort mitt tredje uttag idag. 1a gången gjorde ont. 2a gången kändes knappt 3e gången idag ont. Olika läkare varje gång, vet inte vad det beror på kanske hur tjock väggen är så att säga.. Fick be om mer morfin.
  • GlitterLina
    Always choklad skrev 2021-04-14 19:09:01 följande:

Hej

Jag har sedan 1a dagen med gonal f gått på 5mg. Nu idag äggplock så är den ökad till 10mg och så fram till gravtest. Sedan skall jag trappa ned 1v 5mg, 2v 2,5mg, 3v 2,5mg varannan dag. Beror på binjurarna de kan ta stryk om.man ej trappar ned gradvis.

Har gjort mitt tredje uttag idag. 1a gången gjorde ont. 2a gången kändes knappt 3e gången idag ont. Olika läkare varje gång, vet inte vad det beror på kanske hur tjock väggen är så att säga.. Fick be om mer morfin.

Åh hade du äggplocket idag, jobbigt att det gjorde ont :(

Har mitt i morgonbitti kl 08.00

Hur många fick ni ut?
  • Cissi2801

Jag måste bara fråga er tjejer ifall ni fått några symtom efter ägginsättning på ruvardag 3?

Jag vet att det kanske är tidigt, kan tröttheten bero på lutinus eller beror det på att något kommer hända snart?

Tacksam för svar

• Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-04-13 15:34:09 följande:

Jag tror inte de, de därför ryggen blev bättre och molvärken nästan obefintlig... Jag har alltid fått ett andra ultraljud för att man ska vara helt säker eller de så dem säger. Fick tom ett till UL när jag va i v10 och den hade stannat i v8. Aa de första barnet isf, som vi kämpat för så länge nu :( är det ert första?

Åh vad jag hoppas på bra besked från dig imorgon. Håller tummarna! Kram
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-04-14 19:09:01 följande:

Hej

Hej, tack snälla för svar. Jag kanske helt enkelt tar en lägre dos också på 5mg.

Min läkare idag tyckte nämligen att 10mg var i högsta laget. Jag kan det där med nedtrappningen och vet att det ska göras försiktigt, bra att du skriver det =)

Usch så jobbigt med ont vid äggplock :( hur känns det nu efteråt?

jag blir ju sövd här i Schweiz vid den proceduren (i typ en kvart) men har inga problem alls med det förfarandet hittills.

Hur blev resultatet? Kram!
  • GlitterLina
    Dhalia skrev 2021-04-13 14:49:27 följande:

Ja de känns som en evighet, man vill ju bara se hjärtat slå :( idag kändes brösten knappt ömma nu så tror inte de här kommer sluta bra så blev det sist :(Fast idag kändes brösten knappt ömma alls. Så jag tror inte det kommer sluta bra så blev det sist några dagar innan så började allt avta. :/

Stort lycka till på ultraljudet

Kram
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-04-13 20:16:27 följande:

snart är torsdag här, jag kommer sitta på nålar tills du skriver i tråden! ang brösten så hade jag aldrig ont i dem under min graviditet, tror att jag fick lite ont efter Ovitrelle-sprutan eventuellt men det försvann ju sen. så det skulle jag inte ta som något tecken på att det inte står rätt till. stor kram, hoppas torsdag kommer snabbt denna veckan!

Ja har läst massa nu på familjeliv att de kan variera från dag till dag, där det alltså gått bra för folk ändå så hoppas hoppas...

Jag har ju alltid fått svullna och ömma bröst. De va nästan så jag visste sist att de måste va positivt på testdagen för brösten höll sig fortfarande ömma (hade ju testat tidigare negativt då). Första IVF då de blev negativt så försvann de ömma innan testdagen så anade då att de inte tog sig. Meeen denna gången kände varken svullna eller ömma bröst förrän i v4+6, fattade ingenting då. Kände inte ens att dem blev ömma av Ovitrelle vilket har varit så förut. Men jag hade istället jätteont i ryggen vid svanskotan ländryggen redan i v3+ något precis när jag plussa tidigt men nu är de helt borta då. Nu när brösten börjar svaja så blir jag orolig men ikväll var dem ömma igen. Och sist blev de litr så veckan innan att de ömma och de svullna försvann och kom tillbaks. Men ja känner ja har ökat i midjefånget lite men vet inte heller om de för man är så förstoppad och uppblåst av all lutinus eller om den faktiskt har växt. :/
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-04-14 21:10:59 följande:

Hej, tack snälla för svar. Jag kanske helt enkelt tar en lägre dos också på 5mg.

Min läkare idag tyckte nämligen att 10mg var i högsta laget. Jag kan det där med nedtrappningen och vet att det ska göras försiktigt, bra att du skriver det =)

Usch så jobbigt med ont vid äggplock :( hur känns det nu efteråt?

jag blir ju sövd här i Schweiz vid den proceduren (i typ en kvart) men har inga problem alls med det förfarandet hittills.

Hur blev resultatet? Kram!

Hej

Ja kolla om min dos på först 5mg för att sen trappa upp till 10mg för att sen trappa ned. Har mått bra på det i alla fall hittills. Bara ett tips! Ta dem inte när du ska sova man blir pigg på det har jag upplevt.

Sövd det lät skönt!

Nja ont men varit med om värre. Haft urinvägsinfektion och det slår detta lätt. Känns som mensvärk typ. Har förätit mig på godis och chips typ för å tänka på nått annat + se film, sen så ska jag ta värktablett just före jag ska sova. Är nog bättre imorgon.

Blev 8 ägg, väntar imorron på vad de säger om resultat insättning m.m.

Håller tummar och tår.
  • Dhalia
    Ivf2020 skrev 2021-04-13 21:20:01 följande:

Jag tror molvärken är sådan att den gör upp och ner.. Jag tycks vara inne i ett negativt vt skede i livet, så frö mig skulle det inte förvåna mig om det blev ett ma till, trots att jag verkligen önskar allt annat. Känner tmig så ledsen.. Det är första barnet för oss med. Men det borde vara vår tur va? :=

Ja läste de också att de kan va så, plöjt gamla trådar på familjeliv hela dagen där gravidsymptomen kommer och går haha. De så jag känner mig också, de minsta att de lutar åt ett så känns de som om de kört men när man läser om alla andra som också haft så och slutat bra så känns de mer hoppfullt. Aa känner nu har man fått gå igenom en del så de räcker :(
  • Ivf2020
    Dhalia skrev 2021-04-14 22:29:21 följande:

Ja läste de också att de kan va så, plöjt gamla trådar på familjeliv hela dagen där gravidsymptomen kommer och går haha. De så jag känner mig också, de minsta att de lutar åt ett så känns de som om de kört men när man läser om alla andra som också haft så och slutat bra så känns de mer hoppfullt. Aa känner nu har man fått gå igenom en del så de räcker :(

Jag håller helt med dig. Jag har sökt på ömma bröst på familjeliv så sökhistoriken är ingen fin syn.. Haha :) idag har jag faktiskt dock ömma bröstvårtor, medans brösten känns som vanligt.. Och drömmer, jag drömmer hela nätterna. :( var hos mvc igår, så hoppas verkligen jag får komma dit i juni som planerat. Frågade också om ett tidigare vul men sahlgrenska hann helt enkelt inte, dom hade fullt upp där ändå. Så jag får väl snällt vänta.. Håller sååå mycket tummarna för dig idag, så du anar inte!!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020