• Vildbi

    Hur många semesterveckor har du varje år?

    Hur många semesterveckor har du per år och hur brukar du fördela dem?

    Räkna med såväl betald- som obetald semester. Jag är enbart intresserad av hur många veckor du tillåts att vara ledig, alt. tillåter dig själv (egenföretagare) att vara ledig, varje år.

    Skriv gärna en kommentar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många semesterveckor har du varje år?
  • Räkan77

    Jag jobbar kommunalt och är över 40 år så jag har 6 veckor, med semesterväxling (avstår semesterlön) blir det sju veckor. Jag har haft en del dagar sparade då jag fram till för två år sen tog ett par veckor föräldraledig på sommaren. Brukar ta ut 5 veckor på sommaren, 2 dagar på höstlovet, 2-5 dagar på jullovet beroende på hur heldagarna ligger, 2 dagar på sportlovet och en vecka på påsken.

  • Anonym (föräldrapenning is the shit)

    5v semester men sen har vi även föräldrapenning kvar för 6åringen så totalt blir det i år runt 10-11v. 

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Också lärare) skrev 2020-08-05 19:40:17 följande:

    Halva sommarlovet är ferie och inte semester. Men sju (i år åtta) veckor på sommaren, två runt jul, påsklov + sportlov är jag ledig. Så 11-12 veckor per år, styrt när.


    Vad menar du med ferie? 
    Intressant att se svaren ...
    Jag har nästan 7 veckor per år plus att jag har en sparpott på runt 3 veckor. Jag behöver inte ta ut ett visst antal dagar per år utan kan spara och i år tar jag ju inte ut mycket eftersom jag brukar använda semesterdagar till att resa och det blir det ju inte så mycket av i år förstås.
    Är bunden av skollovet, och brukar ta 1v (eller en halv) i februari, 2v (eller 1.5v) på våren, 2 eller 3v på sommaren, 1v (eller en halv) i oktober och runt 1v till jul. Blir dessutom någon halv dag ledig då och då för en helgresa. 
    Ett år för en tid sedan tog jag 3 månaders obetald semester på sommaren, och skulle eventuellt kunna ta några veckors obetald semester Igen snart, men är nog inte läge för det.
    Brukar lägga mest krut på de 1.5 till 2v jag tar på våren, då känns det som om jag och sonen bäst behöver en paus och vi brukar åka långt bort, göra spännande saker och bränna en hel del pengar. På jul och runt 1v på sommaren åker vi till Sverige oftast, och annars reser vi till andra ställen, brukar nästan aldrig ha ledigt och vara hemma. 
  • Skogssport
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-05 23:51:54 följande:

    Vad menar du med ferie? 

    Intressant att se svaren ...

    Jag har nästan 7 veckor per år plus att jag har en sparpott på runt 3 veckor. Jag behöver inte ta ut ett visst antal dagar per år utan kan spara och i år tar jag ju inte ut mycket eftersom jag brukar använda semesterdagar till att resa och det blir det ju inte så mycket av i år förstås.

    Är bunden av skollovet, och brukar ta 1v (eller en halv) i februari, 2v (eller 1.5v) på våren, 2 eller 3v på sommaren, 1v (eller en halv) i oktober och runt 1v till jul. Blir dessutom någon halv dag ledig då och då för en helgresa. 

    Ett år för en tid sedan tog jag 3 månaders obetald semester på sommaren, och skulle eventuellt kunna ta några veckors obetald semester Igen snart, men är nog inte läge för det.

    Brukar lägga mest krut på de 1.5 till 2v jag tar på våren, då känns det som om jag och sonen bäst behöver en paus och vi brukar åka långt bort, göra spännande saker och bränna en hel del pengar. På jul och runt 1v på sommaren åker vi till Sverige oftast, och annars reser vi till andra ställen, brukar nästan aldrig ha ledigt och vara hemma. 


    Så olika vi är.

    Jag tar helst långledigt på sommaren, gärna en vecka på hösten (mellan sommar- och vintersemester) men om våren behöver jag ingen semester alls tack vare ljusare dagar, många röda dagar och vårblomningen.

    Men på sommaren är det najs med långledigt i det fina vädret, på hösten behöver man lite ledigt när allt är så grått och trist och på vintern vill man ju gärna vara ledig och bara mysa.

    Jag har 5 veckor betalt men i år tar jag 4 på sommaren, 1 på hösten, 2 på vintern. Behöver det. Haft corona och är inte helt återställd än (trots att det var flera månader sen).
  • Anonym (Också lärare)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-05 23:51:54 följande:

    Vad menar du med ferie? 

    Intressant att se svaren ...

    Jag har nästan 7 veckor per år plus att jag har en sparpott på runt 3 veckor. Jag behöver inte ta ut ett visst antal dagar per år utan kan spara och i år tar jag ju inte ut mycket eftersom jag brukar använda semesterdagar till att resa och det blir det ju inte så mycket av i år förstås.

    Är bunden av skollovet, och brukar ta 1v (eller en halv) i februari, 2v (eller 1.5v) på våren, 2 eller 3v på sommaren, 1v (eller en halv) i oktober och runt 1v till jul. Blir dessutom någon halv dag ledig då och då för en helgresa. 

    Ett år för en tid sedan tog jag 3 månaders obetald semester på sommaren, och skulle eventuellt kunna ta några veckors obetald semester Igen snart, men är nog inte läge för det.

    Brukar lägga mest krut på de 1.5 till 2v jag tar på våren, då känns det som om jag och sonen bäst behöver en paus och vi brukar åka långt bort, göra spännande saker och bränna en hel del pengar. På jul och runt 1v på sommaren åker vi till Sverige oftast, och annars reser vi till andra ställen, brukar nästan aldrig ha ledigt och vara hemma. 


    Ferie är lärare med ferietjänst inarbetade tid. Reagerade på att lärare beskrev det som semester vilket inte stämmer, även om den upplevda skillnaden är liten.
  • Anonym (Lärare)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-08-05 23:51:54 följande:
    Vad menar du med ferie? 
    Intressant att se svaren ...
    Jag har nästan 7 veckor per år plus att jag har en sparpott på runt 3 veckor. Jag behöver inte ta ut ett visst antal dagar per år utan kan spara och i år tar jag ju inte ut mycket eftersom jag brukar använda semesterdagar till att resa och det blir det ju inte så mycket av i år förstås.
    Är bunden av skollovet, och brukar ta 1v (eller en halv) i februari, 2v (eller 1.5v) på våren, 2 eller 3v på sommaren, 1v (eller en halv) i oktober och runt 1v till jul. Blir dessutom någon halv dag ledig då och då för en helgresa. 
    Ett år för en tid sedan tog jag 3 månaders obetald semester på sommaren, och skulle eventuellt kunna ta några veckors obetald semester Igen snart, men är nog inte läge för det.
    Brukar lägga mest krut på de 1.5 till 2v jag tar på våren, då känns det som om jag och sonen bäst behöver en paus och vi brukar åka långt bort, göra spännande saker och bränna en hel del pengar. På jul och runt 1v på sommaren åker vi till Sverige oftast, och annars reser vi till andra ställen, brukar nästan aldrig ha ledigt och vara hemma. 
    De flesta lärare i Sverige har ferieanställning. Då jobbar man 45 h/v, och är ledig på jullov, sportlov, påsklov samt 7-8 v på sommaren. Man får inte välja när man tar ut sin ledighet, så om man vill vara ledig någon annan gång får man begära tjänstledigt utan lön. 
  • Jamesdio

    Har 7 veckors betald semester plus några klämdagar/halvdagar. Tar oftast ut 1-2 veckor i juni, 1-3 veckor i juli, 1-3 veckor i augusti och så att jag får långledigt runt jul och nyår. Brukar bli max 5 veckor under jun-aug. Tar aldrig mer än 3 veckor i rad, tycker inte att det ger något och brukar anpassa efter vad som måste göras på jobbet. Om det behövs kan jag ta någon enstaka dag här och där eller jobba några dagar mitt i semestern.Om det blir dagar kvar kan jag spara dem. Har just nu ca 10 dagar sparade från tidigare år.

  • Anonym (M)

    Jag anpassar mitt arbete till när barnen är i skolan. När loven är så blir det bara någon timme i början på veckan och vid akut kris.
    Annars är jag helt ledig med barnen.

  • Anonym (Egenföretagare)

    0 veckor.
    Har i upphandling lovat att alltid vara tillgänglig alla svarta dagar utom julafton/Nyårsafton och midsommarafton.
    Detta innebär att jag måste ha telefonen på hela tiden. Dock behöver jag inte vara på plats så lite kortare resor ett par dagar funkar. 
    Skulle inte fungera att ha semester utan avtal heller. Som egenföretagare så är det dom som är bäst och mest tillgängliga som får jobben.

  • Michael 310

    8 veckor per år. Brukar fördelas på 4-5 på sommaren 2 på julen och lite dagar här och där.

    Men saknar tiden då jag inte hade semester alls utan jobbade på rigg. 2 v på 4v ledig. Det var mycket bättre :)

  • Anonym (pappa)
    Anonym (Också lärare) skrev 2020-08-06 09:11:24 följande:
    Ferie är lärare med ferietjänst inarbetade tid. Reagerade på att lärare beskrev det som semester vilket inte stämmer, även om den upplevda skillnaden är liten.
    Med tanke på frågan du just fick och svaret du just gav, vilket är smidigast? Att behöva föklara hela tiden vad ferie betyder eller helt enkelt kalla det semester, som folk förstår direkt vad det betyder?
  • FuckGoggleAskMe
    Skogssport skrev 2020-08-06 00:09:49 följande:
    Så olika vi är.

    Jag tar helst långledigt på sommaren, gärna en vecka på hösten (mellan sommar- och vintersemester) men om våren behöver jag ingen semester alls tack vare ljusare dagar, många röda dagar och vårblomningen.

    Men på sommaren är det najs med långledigt i det fina vädret, på hösten behöver man lite ledigt när allt är så grått och trist och på vintern vill man ju gärna vara ledig och bara mysa.

    Jag har 5 veckor betalt men i år tar jag 4 på sommaren, 1 på hösten, 2 på vintern. Behöver det. Haft corona och är inte helt återställd än (trots att det var flera månader sen).
    Ja, intressant tråd på många sätt, att se hur andra resonerar. På sommaren behöver jag mindre ledigt, det känns som om kvällarna är längre efter jobbet då, jämfört med vintern, och man hinner mer. På sommaren är det också lugnare på jobbet, vilket gör att det känns bättre, mindre övertid och jag kan komma ifatt med diverse saker. Bara morgonkaffet ute i solen innan jobbet, gör ju att dagen känns lättare! 
    På våren är både jag och sonen slutkörda av hårt jobb och skola, och lång tid av kallt och dåligt väder. I april-maj är vi redo att ömsa skinn, byta miljö, åka på äventyr  och ladda energi för att klara av sluttampen, dvs sista veckorna av skolan (min son slutar en bit in i juli) och sista veckorna av jobbet, dvs veckorna innan många kollegor tar ledigt i juli eller augusti, då det blir lite lättare.
    Ja en halv vecka på hösten är inte fel, för att bryta rutinen.
    Ledig på vintern och bara mysa? Nja, en lagom dos av det är skönt, men har inget stort behov av det då.
    Så trist att läsa om din coronaepisod, hoppas verkligen att det blir bättre så snart som möjligt. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Också lärare) skrev 2020-08-06 09:11:24 följande:
    Ferie är lärare med ferietjänst inarbetade tid. Reagerade på att lärare beskrev det som semester vilket inte stämmer, även om den upplevda skillnaden är liten.
    Anonym (Lärare) skrev 2020-08-06 15:03:30 följande:
    De flesta lärare i Sverige har ferieanställning. Då jobbar man 45 h/v, och är ledig på jullov, sportlov, påsklov samt 7-8 v på sommaren. Man får inte välja när man tar ut sin ledighet, så om man vill vara ledig någon annan gång får man begära tjänstledigt utan lön. 
    Ok, tack för svar, börjar förstå.
    Någon slags kompledighet eller så verkar det som.
    Hade en gång ett jobb där vi slutade 17.15 måndag till torsdag, och 16.00 på fredag, lite samma system antar jag.
    För typ 100 år sedan bodde jag i Sverige, och jag och halva släkten jobbade som lärare, men då funkade det ju annorlunda, och hette annorlunda. Har fortfarande släktingar och vänner som jobbar som lärare i Sverige, men har aldrig hört detta uttryck tidigare.
    På den tiden hade man officiellt runt 28 timmar i veckan, eller vad som nu själva undervisningstiden var. Dessutom spenderade man ju x antal timmar på kvällarna för att rätta prov, förbereda, fixa material, skolresor, klasshower, föräldrakontakter etc etc. Kanske bättre att de nu ändrat benämningen så att kanske färre klagar på att lärarna har det så lätt, så få timmar i veckan och långa ledigheter  
    Ferieanställning låter underligt (anställd på semestern?), men bara folk fattar att lärare lägger ner en massa tid utanför undervisningstimmarna, är det ok vad dom nu än kallar det.
    Har ett par lärare i familjen som lagt ner hur mycket tid som helst på att hjälpa eleverna att samla in pengar till skolresor och sedan åkt på dessa skolresor på sommaren, med 24t ansvar för eleverna och en massa jobb. Fast dom har verkligen älskat att göra detta!
    Ursäkta TS för OT!
  • Bunny on speed
    Anonym (pappa) skrev 2020-08-07 17:34:03 följande:

    Med tanke på frågan du just fick och svaret du just gav, vilket är smidigast? Att behöva föklara hela tiden vad ferie betyder eller helt enkelt kalla det semester, som folk förstår direkt vad det betyder?


    Då heter det att "lärare har det ju så lyxigt med så mycket extra semester!"
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Cilla)

    Får 5 veckor betald semester per år. Jag brukar ta 3-4 veckor på sommaren och spara resten, antingen så att jag kan vara ledig lite extra vid jul (beroende på hur dom röda dagarna ligger, kan jag få ut mycket ledighet genom att bara ta ledigt 1-2 dagar kan jag skita i att ta betald semester och istället ta obetald semester för att istället spara de betalda dagarna). Ibland är jag extra trött och slut lagom till jul och då kan jag lyxa till det med att ta lite extra julledigt och vila upp mig. Något år låg de röda dagarna så fördelaktigt kopplat till mitt schema att jag kunde vara ledig i tre sammanhängande veckor utan att behöva söka ledigt för så många dagar.

    Tycker inte det är så jobbigt att arbeta på sommaren, har mer energi och dagarna är längre så det är lättare att hitta på saker efter jobbet, så jag försöker bara ta ut 3 veckors semester men ibland vill chefen att man tar ut minst 4 (vi byter chef ganska ofta så det beror lite på). 

    Har större behov av ledighet andra tider på året, t.ex. där i november när det är riktigt mörkt och jävligt. 

  • Anonym (Också lärare)
    Anonym (pappa) skrev 2020-08-07 17:34:03 följande:

    Med tanke på frågan du just fick och svaret du just gav, vilket är smidigast? Att behöva föklara hela tiden vad ferie betyder eller helt enkelt kalla det semester, som folk förstår direkt vad det betyder?


    Visst. Beror på situation. Men kallar man det för semester hojtas det istället om att det är SÅÅ orättvist att lärarna har SÅÅ mycket semester. Vilket inte stämmer, bara en annorlunda fördelad arbetstid.

    Det är också rätt tröttsamt att hela tiden få höra att yrket är slappt, överbetalt och för mycket ledigt. De fd lärare jag känner som bytt jobb tycker utan undantag att det nya jobbet är lugnare och lättare. Däremot är läraryrket fortfarande väldigt kul, så blir man frestad av våra sommarlediga veckor är det bara att sadla om till lärare, vi behöver bli fler
Svar på tråden Hur många semesterveckor har du varje år?