• Sun 30 Aug 2020 20:25
    2920 visningar
    23 svar
    23
    2920

    Jobba heltid och ha hund?

    Jag undra hur alla som jobbar heltid men ändå har hund, hur löser ni det med att gå ut med hunden med några timmars mellanrum? Är man borta 8 - 9 timmar om dagen behöver väl hunden ut minst två gånger.

    Jag vill så gärna ha hund, men vi jobbar och är borta ca 9 timmar om dagen. Det är ju helt kört ????

  • Svar på tråden Jobba heltid och ha hund?
  • Sun 30 Aug 2020 20:32
    #1
    +1

    Man har hunddagis eller anlitar någon att gå ut med hunden såklart. Om man inte har möjlighet själv på lunchen.

  • Sun 30 Aug 2020 20:38
    #2
    Drottningen1970 skrev 2020-08-30 20:32:43 följande:

    Man har hunddagis eller anlitar någon att gå ut med hunden såklart. Om man inte har möjlighet själv på lunchen.


    Bor i en liiiiiten by..här finns inget hunddagis. Funderat på att fråga nån om nån skulle vilja gå ut med en hund. Men tänk om den personen blir sjuk tex nån dag...eller åker på semester eller nåt...
  • Sun 30 Aug 2020 21:04
    #3
    +1

    Jag har gjort olika genom åren.

    1. Hunddagis/dagmatte.

    2. Hundgård

    3. Bo nära jobb/skola och hinna hem på raster.

    4. Haft med hund på jobbet.

    5. Jobbat omlott med sambon

    Men det är bra att ha back ups, för precis som du säger kan grejer hända.

    Idag bor jag knappt 5 minuter från jobbet och jag och sambon jobbar lite om varandra. Vuxna hundar som har sällskap av varandra och utan problem kan vara hemma ca 09-16 med en rastning mitt på dagen. Kör grejer ihop sig kan jag oftast låna en dagisbox av någon kollega och be någon ta med sig mina på en liten kissrunda när de rastar sin (Vi har hunddagis på jobbet) eller skicka hem sambon alternativt be grannen rasta. När jag haft bara en hund hemma så har jag valt "sociala" lösningar framför andra.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sun 30 Aug 2020 21:29
    #4
    riboflavin skrev 2020-08-30 21:04:59 följande:

    Jag har gjort olika genom åren.

    1. Hunddagis/dagmatte.

    2. Hundgård

    3. Bo nära jobb/skola och hinna hem på raster.

    4. Haft med hund på jobbet.

    5. Jobbat omlott med sambon

    Men det är bra att ha back ups, för precis som du säger kan grejer hända.

    Idag bor jag knappt 5 minuter från jobbet och jag och sambon jobbar lite om varandra. Vuxna hundar som har sällskap av varandra och utan problem kan vara hemma ca 09-16 med en rastning mitt på dagen. Kör grejer ihop sig kan jag oftast låna en dagisbox av någon kollega och be någon ta med sig mina på en liten kissrunda när de rastar sin (Vi har hunddagis på jobbet) eller skicka hem sambon alternativt be grannen rasta. När jag haft bara en hund hemma så har jag valt "sociala" lösningar framför andra.


    Tack för svar.

    Hunddagis finns inte, hundgård tror jag inte passar alla hundar. Vill ha nån mops eller fransk bulldog..känns inte som dom skulle trivas i hundgård. Vi jobbar ca 3 mil från hemmet..och vi får absolut inte ha med hunden till våra jobb. Så jag får nog bara fortsätta drömma om hund ..
  • Sun 30 Aug 2020 23:54
    #5
    scrapparlotta skrev 2020-08-30 21:29:05 följande:
    Tack för svar.

    Hunddagis finns inte, hundgård tror jag inte passar alla hundar. Vill ha nån mops eller fransk bulldog..känns inte som dom skulle trivas i hundgård. Vi jobbar ca 3 mil från hemmet..och vi får absolut inte ha med hunden till våra jobb. Så jag får nog bara fortsätta drömma om hund ..
    Varför skulle en mops eller fralla inte trivas i en hundgård? Har du ens läst på om det, vilka krav som finns och hur andra har inrett sina?

    I övrigt kan jag bara hålla med.
    Dagis.
    Hyra in granne eller liknande. (även i en liiiiiten by måste det finnas någon pigg pensionär eller student eller sjukskriven eller föräldraledig individ som inte har möjlighet till egen hund men har möjlighet till en promenad mitt på dagen).
    Ta sig hem på lunchen.
  • Mon 31 Aug 2020 05:52
    #6

    Jag har haft mina hundar med på jobbet jämt dvs valt jobb där hund varit ok. 
    Även om man ha hunddagis eller dagmatte måste man ju ha en plan B ifall hunden inte trivs alt dagmatten inte kan fortsätta passa hunden. Man ska även ha möjlighet att vara hemma väldigt länge så valpen hinner bli trygg hemma, hinner skola in sig hos dagmatte/dagis och dom flesta dagis tar inte emot valpar under 6 månader.

    Kan ni inte vara hundvakt på kvällar och helger då ni är lediga och faktiskt hinner umgås med hundar?

  • Mon 31 Aug 2020 06:19
    #7
    GöstaPetter skrev 2020-08-30 23:54:59 följande:

    Varför skulle en mops eller fralla inte trivas i en hundgård? Har du ens läst på om det, vilka krav som finns och hur andra har inrett sina?

    I övrigt kan jag bara hålla med.

    Dagis.

    Hyra in granne eller liknande. (även i en liiiiiten by måste det finnas någon pigg pensionär eller student eller sjukskriven eller föräldraledig individ som inte har möjlighet till egen hund men har möjlighet till en promenad mitt på dagen).

    Ta sig hem på lunchen.


    Hundgård förhindra att hunden måste bajsa inne, men löser inte problemet med att hunden faktiskt måste ha tillsyn under dagen.
  • Mon 31 Aug 2020 08:32
    #8

    Ni kan ju också kolla möjligheterna till hunddagis eller hundvakt där du/ni jobbar? Går ju liksom att ta med hunden och lämna den där eller på vägen om det finns möjlighet! Så tänker att det inte måste vara hundvakt just i byn ni bor i! 

  • Mon 31 Aug 2020 10:30
    #9
    +1
    Drottningen1970 skrev 2020-08-31 06:19:36 följande:

    Hundgård förhindra att hunden måste bajsa inne, men löser inte problemet med att hunden faktiskt måste ha tillsyn under dagen.


    Vuxna hundar vana vid att lämnas i sin hundgård kräver i regel inte tillsyn under ett arbetspass förutsatt att de bereds rastningsmöjligheter (som ju en korrekt hundgård ska ge). Enligt lag så ska hundar ges tillsyn 2 gånger dagligen, men det står inget om tidpunkter. Tillsynen sker ju lite per automatik om man utöver arbetstid håller hunden i bostaden och i övrigt gör som man ska. Vill man ändå hålla ett öga på hunden/hundarna så kan man installera kamera i hundgården (med reservation för att de nya reglerna kring kameraövervakning inte ställer till det, jag har inte haft behovet sen de infördes).
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mon 31 Aug 2020 15:35
    #10
    Drottningen1970 skrev 2020-08-31 06:19:36 följande:
    Hundgård förhindra att hunden måste bajsa inne, men löser inte problemet med att hunden faktiskt måste ha tillsyn under dagen.
    kundo.se/org/jordbruksverket/d/hundgardrastgard/

    Läs på lite innan du skriver en massa lögner.
  • Mon 31 Aug 2020 18:38
    #11
    GöstaPetter skrev 2020-08-31 15:35:10 följande:

    kundo.se/org/jordbruksverket/d/hundgardrastgard/

    Läs på lite innan du skriver en massa lögner.


    Ta inte i så du skiter på dig

    Lagens intentioner var knappast att vovvarna kunde bo i rastgård och tittas till per webbkamera 2 ggr per dygn. Hundar är sociala varelser, som självklart inte mår bra av att vara ensamma utan mänsklig kontakt 9-10 timmar per dygn. Sen ska ägaren sova 8 timmar av dygnets 24 timmar också.
  • Tue 1 Sep 2020 04:28
    #12
    Drottningen1970 skrev 2020-08-31 18:38:31 följande:
    Ta inte i så du skiter på dig

    Lagens intentioner var knappast att vovvarna kunde bo i rastgård och tittas till per webbkamera 2 ggr per dygn. Hundar är sociala varelser, som självklart inte mår bra av att vara ensamma utan mänsklig kontakt 9-10 timmar per dygn. Sen ska ägaren sova 8 timmar av dygnets 24 timmar också.
    Var har TS skrivit att hen ska titta till sin ev hund 2ggr/dag via webcam, eller för den delen ha den i hundgården under natten. Att du personligen inte gillar att reglerna i Sverige tillåter hundar i hundgårdar gör det inte OK att du skriver ihop lite lögner som passar din åsikt. Bara acceptera att ditt uttalande var felaktigt, och sluta ljuga ihop en massa nya scenario för att stötta dina ursprungliga lögner. För en enda gångs skull. Jag lovar, du kommer inte dö av att erkänna att du hade fel.
  • Kusine­n
    Tue 1 Sep 2020 06:02
    #13

    De jag känner som har hund och är borta så länge som du beskriver har någon annan där hunden kan vara under dagarna.

    Sen finns de som kan ha med sig hunden på jobbet och de som har hunden hemma men promenadhjälp på lumchen men där skolbarn kommer hem tidig eftermiddag så dagarna blir inte så långa som du beskriver. Flera jag känner har också fler än en hund. Har också haft nån bekant som använt sig av hunddagis.

  • Tue 1 Sep 2020 06:20
    #14
    GöstaPetter skrev 2020-09-01 04:28:03 följande:

    Var har TS skrivit att hen ska titta till sin ev hund 2ggr/dag via webcam, eller för den delen ha den i hundgården under natten. Att du personligen inte gillar att reglerna i Sverige tillåter hundar i hundgårdar gör det inte OK att du skriver ihop lite lögner som passar din åsikt. Bara acceptera att ditt uttalande var felaktigt, och sluta ljuga ihop en massa nya scenario för att stötta dina ursprungliga lögner. För en enda gångs skull. Jag lovar, du kommer inte dö av att erkänna att du hade fel.


    En hund behöver ha tillsyn och mänsklig kontakt, det är inget felaktigt alls med mitt uttalande. Om hunden ska behöva vara ensam och utan social samvaro och komunikation och stimulans största delen av den vakna tillvaron ska man låta bli att skaffa hund. Punkt.
  • Tue 1 Sep 2020 07:01
    #15
    GöstaPetter skrev 2020-09-01 04:28:03 följande:
    Var har TS skrivit att hen ska titta till sin ev hund 2ggr/dag via webcam, eller för den delen ha den i hundgården under natten. Att du personligen inte gillar att reglerna i Sverige tillåter hundar i hundgårdar gör det inte OK att du skriver ihop lite lögner som passar din åsikt. Bara acceptera att ditt uttalande var felaktigt, och sluta ljuga ihop en massa nya scenario för att stötta dina ursprungliga lögner. För en enda gångs skull. Jag lovar, du kommer inte dö av att erkänna att du hade fel.
    Bara för att det är lagligt att ha hund i hundgård med 2 rastningar per dag betyder ju inte att det är ett optimalt liv för en hund. Optimalt är ju naturligtvis motion, aktivering, sällskap och vila utspritt under dygnet. Jag har förståelse för att man ibland inte har något annat alternativ än hundgård och det är ju oftast bättre än att låta hunden ligga inne 8-10 timmar men optimalt är det ju inte. 
  • Tue 1 Sep 2020 09:49
    #16

    Snälla skaffa inte en hund under de förutsättningarna. De hundraser du nämnt är sällskapshundar som behöver mänsklig kontakt under dagarna, inte sitta hemma själva med bara en timmas promenad mitt under en lång ensam dag. Det är inte rättvist och absolut inte i hundens bästa intresse. 

    Jag har själv en mops och han skulle aldrig i livet vilja sitta ute i en hundgård 9 timmar om dagen. Han vill sitta bredvid mig (eller på mig) hela dagarna när jag jobbar. Han vill ha det varmt och torrt och framförallt vill han ha sällskap.

    Han klarar av att vara ensam hemma 4-5 timmar om dagen men absolut inte varje dag, utan någon gång då och då. De är oerhört sociala varelser och kommer att få problem psykiskt om de inte blir omhändertagna ordentligt. 

  • Tue 1 Sep 2020 10:59
    #17
    Dexter dot com skrev 2020-09-01 07:01:07 följande:
    Bara för att det är lagligt att ha hund i hundgård med 2 rastningar per dag betyder ju inte att det är ett optimalt liv för en hund. Optimalt är ju naturligtvis motion, aktivering, sällskap och vila utspritt under dygnet. Jag har förståelse för att man ibland inte har något annat alternativ än hundgård och det är ju oftast bättre än att låta hunden ligga inne 8-10 timmar men optimalt är det ju inte. 
    Åter igen, VAR HAR TS SKRIVIT att hen tänkte ha hunden i rastgård 24/7 med 2 rastningar?!?!?!?
  • Tue 1 Sep 2020 11:18
    #18
    EnglandsSvenskan skrev 2020-09-01 09:49:06 följande:

    Snälla skaffa inte en hund under de förutsättningarna. De hundraser du nämnt är sällskapshundar som behöver mänsklig kontakt under dagarna, inte sitta hemma själva med bara en timmas promenad mitt under en lång ensam dag. Det är inte rättvist och absolut inte i hundens bästa intresse. 

    Jag har själv en mops och han skulle aldrig i livet vilja sitta ute i en hundgård 9 timmar om dagen. Han vill sitta bredvid mig (eller på mig) hela dagarna när jag jobbar. Han vill ha det varmt och torrt och framförallt vill han ha sällskap.

    Han klarar av att vara ensam hemma 4-5 timmar om dagen men absolut inte varje dag, utan någon gång då och då. De är oerhört sociala varelser och kommer att få problem psykiskt om de inte blir omhändertagna ordentligt. 


    Kan bara hålla med.
    Kan man inte lösa så att hunden har sällskap under dagen (inte alltid hela dagen, men minst ett par timmar) så tycker jag inte att man har rätt förutsättningar för att skaffa hund.

    Vi fick pussla rejält i början för att få det att funka, och nu har vi en blandning som gör att det går runt:
    - 2 dagar i veckan är de på hunddagis (heldag)
    - 2 dagar i veckan kommer mina föräldrar förbi och tar dom på en långpromenad (1-2 timmar) på förmiddagen. Vi kommer sen hem på lunchen och aktiverar hundarna med träning. Eftermiddagarna är de sedan ensamma.
    - 1 dag i veckan jobbar någon av oss hemifrån. Förmiddag, eftermiddag eller heldag om möjligt.

    Varje dag (utom när de är på dagis) aktiverar jag hundarna rejält innan vi åker till jobbet. Tränar nosework, lydnadsmoment eller uppletande på gräsmattan. Nu har jag visserligen 2 väldigt aktiva raser (Kelpie & Border Collie) men alla hundar behöver mental stimulans, inte bara sällskap och motion.

    Så ser vår vanliga vardag ut. Nu, tack vare Corona, har vi dock jobbat hemma sedan i mars och våra vovvar är överlyckliga :) Sällskap hela dagarna, mycket motion och träningspauser då och då under dagen. 

  • Tue 1 Sep 2020 11:35
    #19

    Jag har min hos dagmatte. Man måste ju dock vara medveten om att det sällan är en livslång lösning utan de avlöser varandra vartefter folk får jobb, flyttar osv eller bara ledsnar.

    En ensam hund i hundgård tycker jag inte är optimalt. Min hade inte trivts alls heller dessutom.

    Ligger jobbet i en lika liten by? Eller finns bättre möjlighet för hundpassning där?

  • Tue 6 Oct 2020 22:18
    #20

    Min vuxna schäfer är i en stor hundgård medans vi arbetar heltid! Inga problem men bygger på att man går långa rundor innan och efter samt aktivera den tex. på helgerna leker, agility med mera.

    Hundar sover 12-16 h varje dag...

    Stora hundar som gillar att vara ute är bättre att ha ute än inne på kontor...Däremot en mops mår bättre inomhus (ingen päls som skydd) och därmed behöver rastas mer.

Svar på tråden Jobba heltid och ha hund?