• Anonym (Hencu­cken)
    Tue 8 Sep 2020 15:09
    3736 visningar
    86 svar
    -4 +5
    86
    3736

    Är det på tiden att godhetsnarkomani börjar klassas som en psykisk sjukdom?

    Jag tycker att godhetsknarkandet har gått för långt. Är det dags att beteendet börjar klassas som en psykisk sjukdom?  

    Jag har märkt att en del människor i min omgivning och även en del man läst om på via medier verkar må dåligt. I jakten på att känna sig goda och duktiga, i jakten på beröm och uppmärksamhet, är de benägna att göra vad som helst.
    Är det inte att de ska ge bort sina barns sparpengar så är det att de ska fylla sina familjehem innefattande småbarn med livsstilskriminella, papperslösa flyktingar,   narkotikamissbrukare eller eu migranter. Och är det inte något av de så ska de ut på Black Lives matters demonstrationer och som representanter för svenska folket hålla tal för svarta svenskar, vilket slutar med kaos och att de blir utskällda av samma personer de ska hålla tal för:
    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80453822-svenskt-godhetsapostel-forsoker-spela-hjalte-under-blm-protest-blir-kaos-och-brak

    Jag tror som sagt att detta är ett patologiskt beteende. Jag tror att de här individerna mår mycket dåligt inombords och skulle behöva hjälp. Jag tror att deras konstiga och farliga beteende som ofta utmynnar i pinsamheter, ekonomiska förluster, förstörda familjer är något de borde få hjälp för. Jag tror att beteendet har blivit mycket vanligare i västvärlden de senaste åren. På samma sätt som grunden till lungcancer oftast är rökning, så är grunden till Godhetssyndromet de skamkänslor och den propagandajournalistik som befolkningen i väst dagligen matas med. Detta i kombination med en känsla av otillräcklighet skapar en sjukdom.

    Jag vill slutligen lägga till att detta inte är en tråd som handlar om invandring generellt, svartas rättigheter eller rasism. Tråden handlar om den psykologiska aspekten gällande Godhetssyndromet. Inget annat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-08 15:13
    Eller fenomenet med att sluta föda barn och leva barnfri, eftersom det är skadligt för miljön.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-08 15:13
    Eller fenomenet med att sluta föda barn och leva barnfri, eftersom det är skadligt för miljön.
  • Svar på tråden Är det på tiden att godhetsnarkomani börjar klassas som en psykisk sjukdom?
  • Anonym (Hencu­cken) Trådstartaren
    Wed 9 Sep 2020 18:24
    #63
    +1
    Anonym (hm) skrev 2020-09-09 15:48:45 följande:

    Många som försöker göra gott gör det för att de faktiskt bryr sig. Inte för att de söker bekräftelse och godhetspoäng. Alla är inte själviska rövhål utan många vill bara göra samhället lite bättre. Om det är svårt för dig att förstå så säger det mer om dig än om dem. 


    Du verkar inte ha följt med i tråden så bra. Jag har ju flera gånger förklarat att det inte är ett problem att folk hjälper andra i vardagen osv. Men när det går till överdrift så är det att betraktas som patologiskt. Och det är där diagnosen kommer in. Det kallas Godhetssyndromet.  

    När man har en småbarnsfamilj och man låter okända grovt kriminellt belastade 16-20 åringar bo hemma hos sig, så utsätter man andra för stor fara. Det finns flera fall som jag kan länka till där sådana individer, eller överåriga asylsökanden från exempelvis Afghanistan förgripit sig på familjens barn.

    Eller kollektivt när man som svenska staten ska agera föredöme i världen, i strävan efter att framstå som så bra och goda som möjligt, och man skapar enorma inhemska problem med en överdriven massinvandring. Som bevisligen resulterat i enorma problem både för Sverige som land, och alla de invandrare som dumpats i förortsghetton. Med resultatet att folk lever i utanförskap, ungdomar hamnar i gäng och mördar varandra osv.    
  • Anonym (Hencu­cken) Trådstartaren
    Wed 9 Sep 2020 18:29
    #64
    Anonym (Rabarber) skrev 2020-09-09 18:23:30 följande:
    HAHA! Nädu, det behövs inte.

    Du kanske skulle hitta något viktigare att engagera dig i än hur andra väljer att leva sina liv? Det brukar nämligen indikera att man inte har mycket till eget dito.
    Jag bryr mig inte om hur folk lever sina liv, så länge de inte skada andra. Nu var ju frågan om svenskar som vägrar skaffa barn för miljöns skull en rad av hela min trådstart, som blivit överdrivet diskuterad i tråden. Men egentligen kan man ju säga så om allt då, att man inte ska lägga sig någonting. Om folk knarkar ihjäl sig, ska man inte lägga sig i det heller bara för att de skadar sig själva?

    Men när det gäller det övriga godhetsknarkandet, vilket är min poäng med tråden, så är ju problemet att många faller illa på grund av det. Både individerna själva och deras omgivning i form av barn och annat. Främst deras omgivning. Och det är då de behöver hjälp. Ni ska diagnostiseras i syfte att få hjälp. I syfte att andra inte ska komma till skada.
  • Anonym (Hencu­cken) Trådstartaren
    Wed 9 Sep 2020 18:45
    #65
    Lönnsirap skrev 2020-09-09 13:34:20 följande:
    Hur har du tänkt rent konkret kring vården för de stackare du vill diagnostisera?

    Ska de vara en del av psykiatrin att skydda människor från att vilja göra gott?

    Hur ska dessa människor få hjälp?

    Personligen ser jag inte problemet med situationerna hos de du kallar "godhetsknarkare", snarare är väl problemet att människor som är kapabla till grovt kriminella saker vandrar mitt ibland oss....

    Samt att vi faktiskt har miljöförstöring på planeten och att vi behöver ta ansvar för detta på olika sätt.

    Människor som vill frälsa världen på ett eller annat sätt kan vara irriterande, men det är faktiskt inte samma sak som att de är sjuka!

    Att göra goda saker ger energi och naturligtvis kan det finnas folk som försöker fixa sin ångest på detta sätt... Men personligen tror jag att en del bara vill sjukdomsförklara sådant de inte gillar, eller förstår.
    Men det är som med alla andra psykiska sjukdomar. Ingen kan tvinga dig att söka vård så längde du inte skadar andra. Men när andra kommer till skada så ska du utredas och möjligen läggas in med tvång.

    Vad gäller sedan för behandling? Samtalsterapi är bra. Finns olika former. Att personen lär sig koppla bort media, sociala medier osv är också bra. Att personen lär sig att bryta kontakten med andra som får personen att agera som den gör och som uppmuntrar till det. Eventuellt kan bakomliggande problematik medicineras, exempelvis ångest om sådan råkar finnas.

    Ta familjer som bedrivit utslussningsverksamhet för grovt kriminella män/ungdomar. Som har barn som har blivit utsatta för övergrepp av en sån där ungdom. En sådan förälder borde ju exempelvis läggas in med tvång. Har man småbarn hemma, speciellt flickor med även pojkar, så ska man inte bedriva sådan verksamhet och godhetsknarka med sina barn som insats!
  • Anonym (Hencu­cken) Trådstartaren
    Wed 9 Sep 2020 18:53
    #66
    +1
    FDFMGA skrev 2020-09-09 14:17:30 följande:

    Jag hörde om ett mycket svårartat fall av godhetsnarkomani i förra veckan, så besvärligt att endast de skickligaste SD-läkare skulle kunna hantera fallet.

    Det handlade om en kvinna som ringde till Ring P1 och berättade att hon brukar stanna vid övergångsställen och vinka förbi bilar och bussar, trots att de egentligen ska ge henne företräde. Hon berättade att hon ofta möts av ett leende eller en tacksam gest - och så sa hon att hon blir glad när hon ser andra bli gladaSolig


    Det är ett lite märkligt beteende eftersom övergångsstället har en funktion i samhället. Med sitt konstiga beteende riskerar kärringen göra så att bilisterna slutar stanna vid övergångsställe. Om alla människor skulle agera som henne så hade vi sannolikt fått betydligt fler olyckor där kanske barn dog.

    Men är hon sjuk? Nej. Däremot är det ett tidigt tecken och en indikation på att saker inte står helt rätt till. Hennes omgivning bör vara vaksamma på eventuella förändringar.
  • Wed 9 Sep 2020 19:54
    #67
    Anonym (Hencucken) skrev 2020-09-09 18:53:25 följande:
    Det är ett lite märkligt beteende eftersom övergångsstället har en funktion i samhället. Med sitt konstiga beteende riskerar kärringen göra så att bilisterna slutar stanna vid övergångsställe. Om alla människor skulle agera som henne så hade vi sannolikt fått betydligt fler olyckor där kanske barn dog.

    Men är hon sjuk? Nej. Däremot är det ett tidigt tecken och en indikation på att saker inte står helt rätt till. Hennes omgivning bör vara vaksamma på eventuella förändringar.
    Nja, så kan ju en ondskeknarkare eller empatifobiker uppfatta fenomenet att någon vinkar farm en buss i stället för att hävda sin rätt att vara den som har företräde.

    Företeelsen är inte särskilt vanlig kan jag som rätt frekvent bilist i Stockholm konstatera. I huvudsak skulle jag vilka klassa fotgängare på övergångsställen utan trafikljus  i tre kategorier: De som tittar på bilisten och går lite fortare över för att liksom markera en god vilja, de som inte tittar och fortsätter i samma takt och så de som tittar, saktar in och släpar benen efter sig.

    I den sistnämnda kategorin finns det npg många potentiella SD-läkare med behov att ställa psykiatriska diagnoser.

    Har du grunnat något på den behandling SD-läkarna skulle kunna ge till personer med godhetssyndrom för att hjälpa dem till samma småaktiga gnällighet som kännetecknar ondskeknarkare?
  • Anonym (Mhm)
    Wed 9 Sep 2020 22:31
    #68

    Om du rannsakar din umgängeskrets, hur många är det på riktigt som har gett bort sina barns sparpengar och som låter barnen bo tillsammans med kriminella och missbrukare? 
    Är det så pass många att det går att anse det vara ett välkänt fenomen, en trend om du vill, eller är det något enstaka undantag?
    För inte kan det väl vara så att hela trådstarten är en... hypotetisk halmdocka? Förvånad 

  • Wed 9 Sep 2020 23:27
    #69

    Varje rörelse börjar i en mänsklig handling, brukar jag försöka tänka ibland för att inte skämmas ihjäl å de värsta godhetsknarkarnas vägnar. Men trots att jag vet att det är så blir det lite pinsamt ibland, ja.

    Jag syftar då mest på tex symbolhandlingar man gör i sociala media utan att alls veta bakgrund eller ens hur det skulle kunna göra någon skillnad. Jag syftar INTE på att praktiskt hjälpa en annan människa, även om det är pinsamt att allt ska behöva delas och visas upp. Men vem vet, det kan säkert inspirera också.

    Om det är en sjukdom? Nä, snarare ett symptom.

  • Anonym (44 singel­)
    Wed 9 Sep 2020 23:37
    #70
    Anonym (Rabarber) skrev 2020-09-09 14:59:21 följande:

    Behövs inga artiklar. Jag har valt att ha ett barn för jag tycker det är dags att reducera människans belastning på planeten. Vi förbrukar alldeles för mycket resurser per capita i västvärlden redan och om alla i världen vill ha det som vi så klarar vi oss inte i framtiden.

    De som skaffar fler än två barn nu är tanklösa egoister som kommer att bidra till att det blir svält och krig i världen senast under våra barnbarns livstid. När våra ekosystem börjar rasa pga för snabba skift i vädersystemen och pollineringen inte fungerar längre så blir det svält. Och svält= resurskrig, så har det alltid varit.


    Säg det till muslimerna.. Snacka om att överbefolka jorden
  • Anonym (XP)
    Wed 9 Sep 2020 23:42
    #71
    Anonym (Hencucken) skrev 2020-09-09 11:52:22 följande:
    Om du exempelvis vägrar skaffa barn ...
    Vilken är din ursäkt att inte skaffa barn? För du har väl inga?
  • farman
    Thu 10 Sep 2020 07:04
    #72
    Anonym (Hencucken) skrev 2020-09-08 15:09:21 följande:
    Jag tycker att godhetsknarkandet har gått för långt. Är det dags att beteendet börjar klassas som en psykisk sjukdom?  

    Jag har märkt att en del människor i min omgivning och även en del man läst om på via medier verkar må dåligt. I jakten på att känna sig goda och duktiga, i jakten på beröm och uppmärksamhet, är de benägna att göra vad som helst.
    Är det inte att de ska ge bort sina barns sparpengar så är det att de ska fylla sina familjehem innefattande småbarn med livsstilskriminella, papperslösa flyktingar,   narkotikamissbrukare eller eu migranter. Och är det inte något av de så ska de ut på Black Lives matters demonstrationer och som representanter för svenska folket hålla tal för svarta svenskar, vilket slutar med kaos och att de blir utskällda av samma personer de ska hålla tal för:
    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80453822-svenskt-godhetsapostel-forsoker-spela-hjalte-under-blm-protest-blir-kaos-och-brak

    Jag tror som sagt att detta är ett patologiskt beteende. Jag tror att de här individerna mår mycket dåligt inombords och skulle behöva hjälp. Jag tror att deras konstiga och farliga beteende som ofta utmynnar i pinsamheter, ekonomiska förluster, förstörda familjer är något de borde få hjälp för. Jag tror att beteendet har blivit mycket vanligare i västvärlden de senaste åren. På samma sätt som grunden till lungcancer oftast är rökning, så är grunden till Godhetssyndromet de skamkänslor och den propagandajournalistik som befolkningen i väst dagligen matas med. Detta i kombination med en känsla av otillräcklighet skapar en sjukdom.

    Jag vill slutligen lägga till att detta inte är en tråd som handlar om invandring generellt, svartas rättigheter eller rasism. Tråden handlar om den psykologiska aspekten gällande Godhetssyndromet. Inget annat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-08 15:13
    Eller fenomenet med att sluta föda barn och leva barnfri, eftersom det är skadligt för miljön.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-08 15:13
    Eller fenomenet med att sluta föda barn och leva barnfri, eftersom det är skadligt för miljön.
    Såg ett program där tyska kvinnor godhetsknarkade på Hitler och följde honom genom att hjälpa skadade soldater samt samla in kläder och anan hjälp. så det finns i alla samhällen. 
Svar på tråden Är det på tiden att godhetsnarkomani börjar klassas som en psykisk sjukdom?