• Anonym (Ts)

    Inte bjuden på kalas

    Blev lite paff häromdagen när vi var på kalas hos vår dotters förskolekompis. Alla i gruppen var bjudna och nästan alla var där. Har uppfattningen att de flesta bjuder alla, annars har man bara ett litet kalas med 4-5 st av de kompisar barnet leker mest med. Kan vara svårt var man ska gränsen det förstår jag. När vi var på kalaset förstod vi på samtalen att det varit kalas dagen innan också hos en annan pojke. Vi hade ingen aning, inte fått någon inbjudan. Pojken var också med på detta kalas och jag uppfattade att de flesta visste om det och hade varit där. Kalaset hade varit utomhus på en lekplats. Förra året var vår dotter bjuden och då hade han själv fått välja vilka han ville bjuda och det var nästan alla. Kanske likadant i år. Blev bara så paff att man gör så? Inte så att vi måste gå på alla kalas, verkligen inte men att utesluta bara 4-5 st? Jag är bara tacksam att vår dotter nog inte förstod. Båda vår dotters bästa kompisar hade varit där och föräldrarna tog för givet att vi fått förhinder och blev också förvånade. De barnen leker inte mer med den här pojken än vår dotter. Vi har inget otalt med familjen, de är trevliga, också varit hemma och lekt någon gång. Varför gör man såhär? Utrymmesbrist var det inte och knappast kostnadsskäl heller. Det var under 50 pers så inte pga Corona. Nu ska vi snart själva ha kalas. Inte så sugen på att bjuda honom men skulle ju aldrig utesluta bara någon enstaka.

  • Svar på tråden Inte bjuden på kalas
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-26 14:48:56 följande:

    Man måste inte bjuda alla. Har aldrig sagt. Det är inte det det handlar om. Man utesluter inte ett litet fåtal och bjuder alla andra. Det är väl normalt vett. Men tydligen inte för alla. Det kostar inget att vara på en lekplats dessutom.


    Jag tycker det är helt okej om man inte bjuder alla utom 1-2 personer. Ingen ska tvingas bjuda personer de inte vill ha där och jag tror att du när du tänker efter inte vill vara på ett ställe där du får vara på nåder.
  • Skogssport
    Glinda från Oz skrev 2020-09-26 16:39:35 följande:

    Jag tycker det är helt okej om man inte bjuder alla utom 1-2 personer. Ingen ska tvingas bjuda personer de inte vill ha där och jag tror att du när du tänker efter inte vill vara på ett ställe där du får vara på nåder.


    Exakt! Hur malplacerad blir man inte då? Man vet att man är där för att fåniga pk-föräldrars regler säger att man måste bjuda alla och blir man bjuden så måste man gå.

    Sjukt! Ge er, 80- och 90-talistföräldrarna. Bara ge er!
  • Anonym (Klas)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-26 16:39:35 följande:

    Jag tycker det är helt okej om man inte bjuder alla utom 1-2 personer. Ingen ska tvingas bjuda personer de inte vill ha där och jag tror att du när du tänker efter inte vill vara på ett ställe där du får vara på nåder.


    Skogssport skrev 2020-09-26 16:47:05 följande:

    Exakt! Hur malplacerad blir man inte då? Man vet att man är där för att fåniga pk-föräldrars regler säger att man måste bjuda alla och blir man bjuden så måste man gå.

    Sjukt! Ge er, 80- och 90-talistföräldrarna. Bara ge er!


    Ni var inte utfrysta som barn, va? Tillhörde inte töntgänget? Var inte den som var så blyg att klasskompisarna inte märkte att ni var där?

    Jag har tillhört en av de grupperna. Ingen tyckte illa om mig. Ingen tyckte att jag var elak. Men det var inte coolt att leka med mig.

    Hur glad blev jag inte när någon bjöd hela klassen!? Att få känna mig accepterad och inkluderad. Jag visste att jag aldrig skulle bli en av dem - och ville nog inte det heller, vi var så olika. Men det var en fin känsla att få vara med, trots att jag hade fel kläder och lyssnade på fel musik mm.
  • Anonym (-)
    Anonym (Klas) skrev 2020-09-26 18:17:56 följande:

    Ni var inte utfrysta som barn, va? Tillhörde inte töntgänget? Var inte den som var så blyg att klasskompisarna inte märkte att ni var där?

    Jag har tillhört en av de grupperna. Ingen tyckte illa om mig. Ingen tyckte att jag var elak. Men det var inte coolt att leka med mig.

    Hur glad blev jag inte när någon bjöd hela klassen!? Att få känna mig accepterad och inkluderad. Jag visste att jag aldrig skulle bli en av dem - och ville nog inte det heller, vi var så olika. Men det var en fin känsla att få vara med, trots att jag hade fel kläder och lyssnade på fel musik mm.


    Det där låter jättekonstigt. Varför skulle du vara glad för att vara med fast du egentligen inte är med? Du existerade bara där men du var ju knappast med.
  • Anonym (Klas)
    Anonym (-) skrev 2020-09-26 19:12:50 följande:

    Det där låter jättekonstigt. Varför skulle du vara glad för att vara med fast du egentligen inte är med? Du existerade bara där men du var ju knappast med.


    Jomen jag var med tillräckligt för att känna mig accepterad. Och jag blev glad för att de ville vara snälla - att de kom ihåg mig. Det är en fin egenskap att vilja inkludera de som är lite annorlunda och jag minns de barnen med värme. Det var ju de snälla barnen som gjorde så.

    Men visst, hade något av barnen som till vardags helt ignorerade mig bjudit till kalas, hade jag nog inte velat gå. De som var så illa uppfostrade att de var snorkiga till vardags var det också när det var dags för kalas. Min gissning är att föräldrarna var av samma sort.
  • Anonym (-)
    Anonym (Klas) skrev 2020-09-26 19:50:55 följande:

    Jomen jag var med tillräckligt för att känna mig accepterad. Och jag blev glad för att de ville vara snälla - att de kom ihåg mig. Det är en fin egenskap att vilja inkludera de som är lite annorlunda och jag minns de barnen med värme. Det var ju de snälla barnen som gjorde så.

    Men visst, hade något av barnen som till vardags helt ignorerade mig bjudit till kalas, hade jag nog inte velat gå. De som var så illa uppfostrade att de var snorkiga till vardags var det också när det var dags för kalas. Min gissning är att föräldrarna var av samma sort.


    Var du med dessa snälla barn på rasterna?
  • Anonym (Konstig värld)

    Vilka märkliga kommentarer det var i denna tråden...ibland känns det verkligen som man är ensam vuxen här på fl.

    Folk som jämför barn med vuxna är nog de märkligaste. Skola och arbetsplats = inte samma sak.

    Hur svårt ska det vara att förstå att barn inte förstår eller kan hantera känslor på samma vis som vuxna med utvecklade hjärnor?

    Jag tror många vuxna som tänker att det går bra att utesluta en eller två barn är sådana som själva blev mobbade som barn och nu försöker ta igen genom sina egna barn genom att utesluta andra. Underskatta inte människors behov att ta igen för missad barn/ungdom.

    Det jag dock skulle vilja dessa göra är att gå fram till detta barn och själva säga att barnet inte är bjuden. Om det är så självklart att ett litet barn "bara ska förstå!" så gå fram och säg det till barnet framför ögonen på denne.

    Väldigt lätt att utesluta ett oskyldigt barn genom utfrysning och bjudningar bakom ryggen men inte lika lätt öga mot öga.

    Mina barn är populära och här bjuder vi alla. Det handlar om klass och takt, något vissa verkar sakna idag.

  • Anonym (Klas)
    Anonym (-) skrev 2020-09-26 19:52:25 följande:

    Var du med dessa snälla barn på rasterna?


    Nej, generellt inte. Jag hade ett fåtal andra kompisar som också var töntiga. De här barnen som tex bjöd in till kalas pratade jag med ibland. Vi accepterade varandra på samma sätt som jag nu pratar med alla på jobbet. Fast vi gjorde det på barns vis så klart.

    I tonåren hittade jag kompisar som var som jag, som ofta också varit lIte utanför (eller mobbade) i sina klasser. Även i vuxen ålder märker jag att de jag gillar ofta beskriver ett utanförskap som barn. Vi som inte gillade fotboll, hästar eller pojkband. Värst verkar de som växte upp på landet ha haft det. Efter att ha hört hur de hade det har jag känt att jag aldrig vill utsätta mina barn för att växa upp på landet. Riskera att sitta fast med samma mobbare i nio år. I vissa fall, i riktig glesbygd, ända upp till studenten.

    Ja, en lite. utflykt från ämnet. Men kort och gott - en inbjudan till kalas kan vara väldigt betydelsefullt och att prata med sitt barn om att inkludera alla i gruppen är jätteviktigt. Nu som vuxen ser man ju hur de som inte lärt sig det kan förstöra stämningen på en arbetsplats.
  • Anonym (-)
    Anonym (Klas) skrev 2020-09-26 20:52:20 följande:

    Nej, generellt inte. Jag hade ett fåtal andra kompisar som också var töntiga. De här barnen som tex bjöd in till kalas pratade jag med ibland. Vi accepterade varandra på samma sätt som jag nu pratar med alla på jobbet. Fast vi gjorde det på barns vis så klart.

    I tonåren hittade jag kompisar som var som jag, som ofta också varit lIte utanför (eller mobbade) i sina klasser. Även i vuxen ålder märker jag att de jag gillar ofta beskriver ett utanförskap som barn. Vi som inte gillade fotboll, hästar eller pojkband. Värst verkar de som växte upp på landet ha haft det. Efter att ha hört hur de hade det har jag känt att jag aldrig vill utsätta mina barn för att växa upp på landet. Riskera att sitta fast med samma mobbare i nio år. I vissa fall, i riktig glesbygd, ända upp till studenten.

    Ja, en lite. utflykt från ämnet. Men kort och gott - en inbjudan till kalas kan vara väldigt betydelsefullt och att prata med sitt barn om att inkludera alla i gruppen är jätteviktigt. Nu som vuxen ser man ju hur de som inte lärt sig det kan förstöra stämningen på en arbetsplats.


    Då var du ju bara malplacerad på deras kalas.
  • Anonym (Klas)
    Anonym (-) skrev 2020-09-26 20:59:17 följande:

    Då var du ju bara malplacerad på deras kalas.


    Ja, men bjuden, sedd och inkluderad, vilket är mycket trevligare än ignorerad, exkluderad och utfryst.
Svar på tråden Inte bjuden på kalas