• Anonym (styvungen)

    Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

    Min styvmorsa bråkade med farsan om att jag måste flytta innan hon blir vansinnig. Jag är visst alltid i vägen och tar upp massa plats. Läckert. Men visst, jag kan flytta. Jag vet inte vart.

    Vart ska jag flytta? Jag har 300 000 kronor på sparkontot och pluggar på plats på Stockholms Universitet med bidragsdelen och jobbar på sidan av på helgen, fast pga coronan är studierna på distans förstås. 

    Har ni några tips om vart jag kan flytta? Jag kan tänka mig at bo nästan var som helst, så länge jag kan fortsätta studera. 

  • Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?
  • Anonym (Stella)
    Ess skrev 2020-10-12 08:11:03 följande:

    Börja hjälpa till hemma, för nu är du bara ett irritationsmoment. Ska du bo hemma som vuxen ska du bidra med lika mycket som övriga vuxna i hushållet.


    Lika mycket är väl inte rimligt med tanke på att TS inte har barn, styvmorsan har barn och bör därmed göra mer än TS. Barn stökar ner och innebär stor ökning i allt hushållsarbete, det är inte rimligt att TS ska behöva dela på det merarbetet som styvsyskonen innebär.

    Men håller med om att TS bör städa mer än på sin våning.
  • sextiotalist
    Anonym (Stella) skrev 2020-10-12 08:24:09 följande:

    Lika mycket är väl inte rimligt med tanke på att TS inte har barn, styvmorsan har barn och bör därmed göra mer än TS. Barn stökar ner och innebär stor ökning i allt hushållsarbete, det är inte rimligt att TS ska behöva dela på det merarbetet som styvsyskonen innebär.

    Men håller med om att TS bör städa mer än på sin våning.


    Om ts inte är på de andra planen så nej. Hon ska bidra till de merkostnader och se till att hon inte ger merarbete.

    Dvs hon borde betala en summa för att hon disponerar en del av huset för sig själv.

    Jag hade nog blivit rätt trött på om min vuxna son hade disponerat ett helt våningsplan gratis.

    Det är inte ett rum ts disponerar
  • Anonym (Förälder boende nära Stockholm)

    Alltså jag undrar verkligen varför så många kallar TS för bortskämd och curlad.
    Hon är 19 år då har man ju nyligen gått ut gymnasiet, hur många har hunnit hitta en bostad då om man inte bor på en liten ort där det finns lediga bostäder.
    TS är ju inte lat, hon pluggar på Stockholms universitet, jobbar på helger, städar på den våningen hon är på, tvättar sina egna kläder och köper och lagar sin egen mat. Det är väl inte att vara bortskämd och curlad?

    Vi bor också utanför Stockholm och det är ju helt omöjligt om man inte har kontakter att ordna en bostad när man bara är 19 år.
    Det tar ett par år innan man kan få en studentbostad i Stockholm annars är ju det bra, svårt numer med andrahandslägenheter om man inte känner någon som vill hyra ut, annars dom få som finns är svindyra.
    Köpa går ju bort om man inte har rika föräldrar som kan hjälpa till och även stå med lån.
    300 000 är knappt handpenning på en lägenhet och man ska ju även sen klara av att betala lån, månadsavgift mm på en liten lägenhet som kostar minst ett par miljoner trots långt utanför stan.

    Vi har barn som går på gymnasiet och även kvar i grundskolan, alla vi känner, vänner, släkt, barnens kompisar som har äldre syskon låter självklart sina barn bo hemma tills dom har hittat en bostad, ingen slänger ut ungdomarna när dom går ut gymnasiet och är 19 år.

    Om ungdomen till på köpet pluggar på universitet, högskola eller liknande låter som gott som alla ungdomarna bo hemma så att man inte behöver ta för stora lån. 
    Om man jobbar kanske man kan ha råd att flytta om man hittar en andrahandslägenhet eller liknande men man låter ungdomen få tid på sig.
    Det är ju skillnad om man fortfarande bor hemma vid 25 årsålder och inte letat efter något men är man 19 år är det ju inte konstigt att man fortfarande bor hemma.

    Men självklart om man jobbar ska man betala för sig hemma.
    Alla både om man pluggar, jobbar, söker jobb mm ska man hjälpa till hemma.

    Om man bor väldigt trångt och inte andra barn har eget rum kan man ju också förstå att man önskar att det barnet som gått ut gymnasiet flyttar men har man plats är det ju inte konstigt att en 19 åring som nyligen gått ut gymnasiet bor hemma.

    Alla våra vänner och släktingar försöker hjälpa sina barn så mycket det går.

    Att ts har eget plan är ju tom bättre då hon inte då stör familjen och sköter sig själv, det är ju som inte knappt bor hemma då.

    Hon är väl inte mer bortskämd bara för att hon har större utrymme?
    Hade det varit bättre för familjen om det bara hade varit ett litet rum?

    Det är hennes barndomshem där hon bott, varför är hon mer bortskämd för att pappan har ett stort hus än om han hade haft en lägenhet där hon hade ett rum?
    Storleken på bostaden är det ju hennes pappa och kanske mamma tidigare som bestämt. Det är ju inget ts styr över.
    Borde ju vara bättre då att hon håller sig på sitt plan.

    Jag vet ingen som ber en 19 åring som studerar och jobbar att flytta innan den har fått en studentbostad, lyckats hitta en andrahandslägenhet eller annat.
    Däremot kan man ju om man bor trångt eller annat se till att ungdomen letar bostad.

    Men det är väldigt svårt att hitta en bostad för en 19 åring i Stockholm.
    Det är ju också svårt att flytta alltför långt bort ifrån skolan man måste ju kunna pendla, bara byta skola till annan stad går ju ofta heller inte på en gång.

    Nu vet man inte varför styvmamman vill att ts ska flytta, ts sköter ju städ, tvätt och matlagning och håller sig oftast för sig själv.

    Ts borde ändå prata med sin pappa och ta reda på varför styvmamman vill att hon ska flytta trots att hon sköter sig själv och pluggar och jobbar så det är ju inte för att ts bara går och drar och inte sköter städ, tvätt och mat.
    Trots att hon bara är 19 år och inte haft lång tid på sig att leta och hitta en egen bostad.

    Som sagt ingen jag känner har sparkat ut sitt barn när dom nyligen gått ut gymnasiet och aldrig att vi skulle sparka ut något av våra barn innan dom hittat något.
    Pluggar dom får dom bo hemma tills dom får en student bostad eller annan bostad. Men förstår dom som bor trångt att det kanske inte går.
    Alla vi känner försöker hjälpa sina barn att inte behöva ha för stor lån och kan man då bo hemma till man hittar något bra gör alla det för sina barn.

    Men ingen skulle förstås bara låta sin ungdom bara gå hemma och dra, det gäller att plugga, jobba eller söka jobb och jobbar man betalar man självklart för sig.
    Och alla hjälper till hemma.

  • LFF
    Ess skrev 2020-10-11 21:47:43 följande:
    Du låter rätt bortskämd och curlad. Trist för dig att din pappa inte ville leva ensam.
    På vilket sätt är TS bortskämd och curlad för att hon tycker att det är tråkigt att hon inte kan umgås med sina styvsyskon pga deras mamma? På vilket sätt är hon bortskämd och curlad för att hon städar övervåningen (det enda stället hon "får" vara", lagar sin egen mat och tvättar sina egna kläder? På vilket sätt är TS bortskämd när hon jobbar extra och sparar pengar så att hon kan flytta hemifrån när studierna är klara? På vilket sätt är hon bortskämd över att inte vara välkommen i sitt eget hus av sin styvmor?
  • Anonym (styvungen)
    Ess skrev 2020-10-12 08:08:58 följande:
    Detta är ett typiskt exempel på curlad och verklighetsfrånvänd. Hört talas om jobb?

    Då måste man lägga sig i tid för att orka stiga upp.
    Hört talas om att läsa trådar innan man svarar?
  • Anonym (styvungen)
    sextiotalist skrev 2020-10-12 08:32:01 följande:
    Om ts inte är på de andra planen så nej. Hon ska bidra till de merkostnader och se till att hon inte ger merarbete.

    Dvs hon borde betala en summa för att hon disponerar en del av huset för sig själv.

    Jag hade nog blivit rätt trött på om min vuxna son hade disponerat ett helt våningsplan gratis.

    Det är inte ett rum ts disponerar
    Nä, det är ett rum och en hall och ett badrum, och köket när jag behöver det. Och en trappa. Och tamburen. Och jag städar i alla de rummen.

    Och jag betalar en summa pengar som jag och farsan kom överens om när jag fick mitt första helgjobb.
  • Anonym (bo kvar)
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-11 22:28:04 följande:
    Tack.

    Jag försöker förstå vad Ess menar med att jag skulle vara borkskämd och curlad. Kan du förstå/förklara hur hon (?) tänker för hon svarade inte när jag frågade.
    Ess har själv styvbarn som hon starkt ogillar. I alla trådar som handlar om styvbarn brukar hon tycka att styvbarnen är curlade, bortskämda, lata och så vidare. 

    Alltså är mitt förslag att du bara ignorerar alla hennes inlägg. Du kan inte göra rätt i hennes ögon. Du är ju ett styvbarn. Och alla styvbarn gör fel, enligt Ess. Oavsett hur de uppför sig eller vad de har för personlighet.
  • sextiotalist
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-12 13:04:30 följande:

    Nä, det är ett rum och en hall och ett badrum, och köket när jag behöver det. Och en trappa. Och tamburen. Och jag städar i alla de rummen.

    Och jag betalar en summa pengar som jag och farsan kom överens om när jag fick mitt första helgjobb.


    Men då är det som det ska vara.

    Det är min filosofi. Om man bor hemma som vuxen (även om man studerar) så bör man bidra till de merkostnader man tillför och inte lägga något arbete på de övriga vuxna.

    Du verkar uppfylla detta.

    Men kolla via Facebook, ställ dig i kö till studentboende, du sitter ju inte i sjön, så du kan ju avvakta tills något bra kommer upp.

    Det kan ändå vara skönt att flytta hemifrån i din ålder.

    Sonen lade upp på Facebook att han sökte boende. På en vecka hade han fått massor av erbjudande, de flesta tänkbara (och självklart idiotiska förslag också).
  • Mrs Moneybags

    Jag håller med Kjell. Om inte din pappa har sagt något till dig rakt ut, så skulle jag inte flytta i nuläget. 300 000 räcker inte så långt som vissa verkar tro i den här tråden. Det är mycket bättre att ta det lugnt och planera något på längre sikt som du kan delge din pappa och styvmor så att de kan känna sig trygga i att du inte har tänkt att stanna hos dem för evigt. 

    Fortsätt som du gör, fortsätt spara och fortsätt plugga. Du är på rätt väg. 

  • Törstiga tuppen

    300k räcker ev. Till en insats men TS kommer inte få lån till en lägenhet ändå. Bankerna räknar med att du ska klara 7% ränta och dessutom amortera 2-3%. 
    Hjälper du till och dessutom betalar lite kan du bara ignorera tanten. 

Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?