• Anonym (Kan inte sluta älta!)

    Mitt ältande förstör mitt äktenskap!!!

    Jag har erkänt att jag har snokat på min makes messenger och där såg jag att han hade skrivit till en kollega på jobbet. Inget allvarligt men typ värst vad du är borta mycket och typ vart är du någon stans. Helt ofarligt jag vet.

    Till saken hör att min man var känslomässigt otrogen för 7 år sedan och att se honom skriva till sin kollega rev upp gamla sår och visst jag har släppt det och litar på honom men har blivit hemskt rädd för att bli lämnad och ältar sedan tre veckor cirka det varje dag. Frågar min man obekväma frågor varje dag och vill ha bekräftelse. Är så himla jobbigt men kommer inte ur tankarna. Är så rädd att förstöra detta.

    Vi har gått i familjerådgivning och det kändes bra. Är så himla frustrerande att jag blivit såhär av något som inte ens är på grund av att sår slets upp. När min man var känslomässigt otrogen sa han även i stundens hetta att han ville göra slut och det är det som har satt sig i min hjärna.

    Innan den 25/8 när jag frågade om tjejen på hans jobb var allt fantastiskt. Helt otroligt bra. Kan inte förstå hur det kunnat bli såhär. Är det normalt att gamla sår ställer till detta så mycket?

    Vi har varit tillsammans 14 år och har två barn. Kan ärligt säga att den emotionella otroheten förde oss närmre varandra och så blir det såhär nu tack vare mina "hjärnspöken"

    Mycket har hänt denna tid oxå. Makens syster gick bort och vi håller på att bygga hus igen....

    Någon som varit med om liknande eller har några inputs?

  • Svar på tråden Mitt ältande förstör mitt äktenskap!!!
  • Anonym (Kan inte sluta älta!)

    Vi ska till familjerådgivning igen och jag har bokat mig hos en psykolog online det är det jag kan göra nu. Skulle jag ha någon jag kan prata med på regelbundna basisar skulle jag oxå ha gjort det.

    Min mamma var psykiskt sjuk och är så rädd att hamna där.

  • jrockyracoon

    Jag tycker du har varit tydlig i din beskrivning. Du har blivit väldigt chockad och rädd när du uppfattade att din man svek dig för 7 år sedan. Nu har dessa känslor kommit tillbaka även om du förstår logiskt att incidenten med sms:en var oskyldiga och inte alls tecken på någon otrohet.

    Det verkar som om du har låst dig i dina tankar, och du tänker mycket och inte särskilt klart.

    Jättebra att du ska gå i terapi om det här, det tror jag kommer kunna hjälpa dig mycket. Jag tror att det handlar endast om dig och är helt frikopplat från din man och hans handlingar. Du behöver hitta orsaker till det här inom dig, kanske titta på din barndom och de mönster, strategier och din tillvaro då, för att hitta den röda linjen fram till ditt beteende idag.

    Det jag tycker mig kunna utläsa från det du skriver är att du verkar vara orolig för att din man ska lämna dig, och därför inte frågar honom rakt ut om saker. Du skriver t.ex. att du inte vill älta för att då lämnar han dig, och då blir själva ältandet i sig ett problem och så kanske du behöver älta det problemet och så blir det en dålig spiral. Mitt tips är att när du hamnar i en situation där du formulerar hypoteser som t.ex. "Han lämnar mig om jag ältar", att du ifrågasätter detta. T.ex. skulle du kunna se bakåt i relationen och fundera kring hur han har reagerat tidigare när du ältat. Har han lämnat dig då? Nej. Hur mycket kan du då lita på att han faktiskt kommer lämna dig om han ältar? Utmana dina rädslor och ifrågasätt dina automatiska tankar.

    Många relationer spricker eftersom man inte har tillit till varandra. Oftast finns det en orsak till att tilliten har försvunnit. Men i ditt fall har du inte logiskt sett någon giltig orsak, även om du rent känslomässigt känner att tilliten är borta. Därför behöver du åtminstone försöka att lita på hans ord. T.ex. om han säger att han inte kommer lämna dig om han ältar, lita på det. Eller om han säger att han inte är ledsen, lita på det. Det är rimligt att lita på någons ord så länge man inte har någon annan fakta som talar emot det. Hitta inte på "sagor" i ditt eget huvud som inte stämmer med verkligheten.

    Det här att han har ljugit ett antal gånger, varför gör han det? Är det för att skydda dig? Eller gör han det för att han vet att du är extra känslig och det blir jobbigt för dig om han säger sanningen. Eller är det av egoistiska skäl? Jag tänker att om du vill att han ska säga sanningen, behöver du också kunna hantera sanningen. Det här kanske ni kan diskutera och göra upp om hur ni vill ha det.

    Jag tycker också att du ska kommunicera tydligt om dina känslor. T.ex. när han föreslår att minska sexet till varannan dag - berätta att det gör dig ledsen när han säger så. Var inte rädd för att utrycka dina känslor - för då ger du honom en chans att förklara bättre vad han menar, t.ex. att han enbart tänkte att det skulle göra sexet bättre, men han kan ändra sig om du vill eller vad det nu är han menar. 

    När det gäller din rädsla för att han ska lämna dig, så verkar det handla om en typ av separationsångest. Det vore intressant att veta om du har haft en nära bekant som du tyckt mycket om, mamma/pappa/mor eller farförälder som försvunnit iväg från dig i din historia. Eller varifrån härstammar den här rädslan att bli övergiven och lämnad, tror du? Alla är rädda för att bli lämnade, men hos dig verkar obehaget vara så stort att det orsakar problem för dig och det finns säkert en orsak till det.

  • Anonym (Va?)
    Anonym (jury) skrev 2020-10-18 11:15:11 följande:

    Tycker egentligen inte att sådan kommunikation som på ytan handlar om ingenting med en kollega på sociala medier är helt oskyldig. Speciellt när han har en historik av känslomässig otrohet. 

    Messenger hör privatlivet till och bör inte användas till chatt med kollegor. Det är alltid bra att ha klara gränser mellan arbetsliv och privatliv. Om man ändå insisterar på att kommunikera med kollegor genom sociala medier, bör innehållet av denna kommunikation vara fokuserat på annat än personen själv. Det han skriver kan ju lätt tolkas som ett budskap typ "jag saknar dig".

    Många par borde nog prata lite omkring vett & etikett på sociala medier, speciellt när det gäller kontakt med kollegor. 


    Varför skulle man inte kunna kommunicera med kollegor på Messenger? Det är inte direkt något märkligt obskyrt chattprogram. Här snackar vi överkänsligt :)
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Kan inte sluta älta!) skrev 2020-10-18 14:50:40 följande:

    Saken är den att jag inte är svartsjuk utan det som jag söker är bekräftelse på att han inte kommer att lämna mig vilket kan vara jobbigt nog.....


    Du låter som en otroligt osäker och kvävande person. Hade inte stått ut med en partner som ständigt krävde bekräftelse. Du behöver gå i terapi, snarast. Du skulle också behöva ett umgänge, har fin partner egna vänner?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Kan inte sluta älta!) skrev 2020-10-19 13:54:02 följande:

    Vi har haft sex nu nästan varje dag och det han menade på var att vi kanske ska låta det gå någon dag mellan för att man ska hinna få ner lust och tagga varandra.

    Mår ju dåligt och det vet han och har sagt att sex får mig att komma nära honom. Vet inte varför han inte vill ha sex varje dag faktiskt.


    Han känner sig troligtvis totalt kvävd av dig. Först ältar du totala skitsaker om och om igen och sedan vill du vara nära honom och ligga varje dag dessutom. Det måste kännas helt desperat
  • Pope Joan II
    Anonym (Kan inte sluta älta!) skrev 2020-10-19 14:07:49 följande:

    Jag har ju även antytt att sexet är det som är bra just nu när det andra inte är det typ. Kan ju vara därför han vill ta det lugnt med sexet oxå för att bevisa att han inte bara är ute efter det typ. Har skämtat någon gång om att vi borde bli kk. Dumt jag vet!

    Min man säger att allt är bra men jag ser ju på honom att han är ledsen. Han vet inte vad hjärnspöken är och tror att det är mina egna känslor så som jag verkligen känner. Är så svårt att förklara.

    Igår sa jag oxå att det skulle vara bra om vi var ifrån varandra så att jag inte lyckas förstöra för oss men då trodde han att jag vill det att jag saknar känslor.

    Är så svårt bara!!


    Det verkar för mig som om du även använder ert sexliv för att mätta ditt bekräftelsebehov, och det kan förstås kännas både tröttande och krävande ur din mans synvinkel. 
  • Anonym (Kan inte sluta älta!)

    För att förtydliga så har vi haft ett bra sexliv en längre tid nu även innan detta men visst det har blivit intensivare nu när jag haft min svacka så är det.

    Men om två människor älskar varandra och har bra sex så är inget fel. Har inte sex med min man för att få bekräftelse det får jag så gott om ändå.

    Jag har varit för känslig det vet jag. Vet att det ligger hos mig och inte hos honom vilket jag har förklarat.

    Så jag har bokat tid för mig att gå hos psykolog för vill inte bete mig så här. Är bara nu jag har varit som jag har varit annars anser jag att jag har låtit honom ha egentid och har inte alls varit svartsjuk eller något sånt.

    Vi har och har haft det väldigt bra.

    Nu måste jag bara ta uti med med min hälsa det inser jag.

  • Anonym (Kan inte sluta älta!)

    Har kommit fram till att jag är nog deprimerad och att det förmodligen är därför jag agerar som jag gör : (

  • Anonym (Glenn Medeiros)
    Anonym (Kan inte sluta älta!) skrev 2020-11-02 11:49:20 följande:

    Har kommit fram till att jag är nog deprimerad och att det förmodligen är därför jag agerar som jag gör : (


    Nu är jag inget proffs, men om man är deprimerad så är man trött och initiativlös. Inte helt vanligt att man är hispig, kontrollerande och vill ha sex varje dag vid en depression.


    Den där händelsen för sju år sedan tog hårt på dig, och den kommer upp till utan varje gång något är jobbigt. Jag tror du har en ångestsjukdom, och förmodligen en genetisk disposition för att råka ut för det.

  • Anonym (Kan inte sluta älta!)

    Ångesten är borta nu.

    Är nedstämd

    Låg självkänsla

    Sover dåligt

    Spänd i kroppen

    Har mycket skuld

  • Anonym (Whaa?)
    Anonym (Kan inte sluta älta!) skrev 2020-11-02 15:30:58 följande:

    Ångesten är borta nu.

    Är nedstämd

    Låg självkänsla

    Sover dåligt

    Spänd i kroppen

    Har mycket skuld


    Är du säker på att ångesten är borta? Allt det du listar här är ju tecken på ångest.

    Jag hoppas att du får den hjälp du behöver.
  • Anonym (Kan inte sluta älta!)

    Ska till läkaren i veckan. Ska försöka få till antidepressiva för tror jag behöver dom just nu. För att komma igång och få bättre självkänsla och inte behöva tänka på så mycket : (

  • Anonym (Kan inte sluta älta!)

    Är trött och tar inga initiativ oxå kom jag på. Ingenting är roligt längre om man säger så.

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Kan inte sluta älta!) skrev 2020-11-02 16:21:21 följande:
    Ska till läkaren i veckan. Ska försöka få till antidepressiva för tror jag behöver dom just nu. För att komma igång och få bättre självkänsla och inte behöva tänka på så mycket : (
    Bra att du har fått tid.
  • Anonym (Kan inte sluta älta!)

    Jag har en medelsvår depression och har nu fått sertralin utskrivet. Har inte tänkt på att jag kan vara deprimerad förrän för typ en vecka sedan och det förklarar ju en hel del med min låga självkänsla och andra symtom. Min mamma var psykiskt sjuk hela sitt liv och min syster äter oxå antidepressiva. Känns skönt att fått en diagnos för nu vet jag att jag inte är galen i alla fall.

Svar på tråden Mitt ältande förstör mitt äktenskap!!!