• Wed 21 Oct 2020 09:14
    869 visningar
    19 svar
    19
    869

    Hur nyttig är min frukost?

    Jag gör en havregrynsgröt med egen tvist. 

    1 dl fiberberikad havre. 
    1 matsked granola hallon&kakao
    1 nypa hela linfrön
    1 par droppar cironsaft eller limesaft
    1 liten näve blandade bär, vinbär björnbär rönnbär blåbär 2-3 st av varje blir det. 
    1 skvätt kanel ovanpå
    1 skvätt mandeldryck, eller som idag hasselnötsdryck! 

    Till detta ca 3 koppar svart kaffe. 

    Jag tycker inte jag står mig så länge på detta. Ändå så väntar jag 3 timmar efter uppstigning kl 06 innan jag äter.  

  • Svar på tråden Hur nyttig är min frukost?
  • Wed 21 Oct 2020 09:21
    #1
    +1

    En väldigt nyttig frukost! Om du inte står dig på gröt, kanske prova att lägga till något proteinrikt? Ett kokt ägg t ex?

  • Wed 21 Oct 2020 09:21
    #2

    Men gör en större portion alt lägg till några kokta ägg om du inte står dig.

  • Wed 21 Oct 2020 09:25
    #3
    +1

    Du får i stort sett inte i dig något fett. Prova att ha i en rejäl klick kokosolja eller någon mstsked neutral rapsolja så tror jag du kommer att hålla dig mätt längre. Om du dessutom väntar tre timmar innan du äter så är ju kroppen rejält hungrig och behöver mer energi än om du äter tidigare.

  • Wed 21 Oct 2020 09:30
    #4
    Dexter dot com skrev 2020-10-21 09:21:30 följande:

    Men gör en större portion alt lägg till några kokta ägg om du inte står dig.


    Jag ska ta och göra det...bra tips tack! 
  • Wed 21 Oct 2020 14:54
    #5

    Var är fettet? Och 3 koppar kaffe är väl inte det nyttigaste att bälga i sig till frukost, kanske. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Wed 21 Oct 2020 17:21
    #7
    Räkan77 skrev 2020-10-21 09:25:46 följande:

    Du får i stort sett inte i dig något fett. Prova att ha i en rejäl klick kokosolja eller någon mstsked neutral rapsolja så tror jag du kommer att hålla dig mätt längre. Om du dessutom väntar tre timmar innan du äter så är ju kroppen rejält hungrig och behöver mer energi än om du äter tidigare.


    Nä jag har börjat förlora kampen mot kulmagen ... och vill förbränna det fett jag har redan.  tänker jag fel förresten ?? =)  
  • Wed 21 Oct 2020 17:29
    #8
    Aniiee skrev 2020-10-21 14:54:58 följande:

    Var är fettet? Och 3 koppar kaffe är väl inte det nyttigaste att bälga i sig till frukost, kanske. 


    Vadå kaffe är ju proppat med antioxidanter osv...och jag pratar normala 1,5 dl muggar som inte är fyllda till bredden...

    vad är dåligt med kaffe? jag vet att vissa får stresspåslag i form av kortisol och blir nerviga osv men det gäller inte mig 
  • Wed 21 Oct 2020 17:33
    #9

    Vad som är nyttigt är sällan folk överens om. I mina ögon behövs ett glas Proviva eller möjligen juice och så en äggsmörgås som komplettering. Och varför vänta 3 timmar med frukost? Det verkar meningslöst. Gå runt och vara hungrig hela morgonen ....

  • Mascar­aklump­ar
    Wed 21 Oct 2020 17:45
    #10

    Det är absolut inga fel på frukosten i sig, däremot är det bra att variera vad man äter, både för att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen och för att undvika att det blir för mycket av någonting. Kanel och linfrön är exempel på sådant man bör äta med måttlighet även om någon tesked per dag anses vara ok.

  • Wed 21 Oct 2020 17:53
    #11
    Mascaraklumpar skrev 2020-10-21 17:45:08 följande:

    Det är absolut inga fel på frukosten i sig, däremot är det bra att variera vad man äter, både för att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen och för att undvika att det blir för mycket av någonting. Kanel och linfrön är exempel på sådant man bör äta med måttlighet även om någon tesked per dag anses vara ok.


    ok det gör jag ..... jag orkar inte äta samma varje dag .... ca var tredje dag blir det en frukost med mackor istället tex ... 
  • Wed 21 Oct 2020 17:55
    #12
    lövet2 skrev 2020-10-21 17:33:08 följande:

    Vad som är nyttigt är sällan folk överens om. I mina ögon behövs ett glas Proviva eller möjligen juice och så en äggsmörgås som komplettering. Och varför vänta 3 timmar med frukost? Det verkar meningslöst. Gå runt och vara hungrig hela morgonen ....


    Jag är inte särskilt matsugen direkt när jag går upp, tvärtom faktiskt...... och jag går upp tidigt för att vara jag..haft noll rutiner över sommaren men nu har jag skött uppstigning kl 06:00 varje dag i en månad snart och det gör mig mer balanserad i vardagen haha
  • Thu 22 Oct 2020 09:47
    #12

    Gör mer gröt, släng på lite blandade nötter, finns att köpa färdigblandat. Gillar själv den med tranbär,valnötter,mandel och cashewnötter. Ät ett kokt ägg eller två som ger mättnad.

  • Thu 22 Oct 2020 10:46
    #13

    Jag har också svårt att hålla mig mätt på gröt, och du fick nog bra tips här. Men jag valde att istället äta protein+fett till frukost, som rökt lax, keso och kokta ägg med en sallad. Jag håller mig mätt längre och går ner i vikt av det också (så länge jag inte fyller på för mycket :) )

  • Fri 23 Oct 2020 07:33
    #17

    Förstår exakt ditt dilemma. Själv kunde jag innan äta dubbel så mycket havregrynsgröt för liksom blev inte mät länge. Gick också upp i vikt av det tillslut.
    Ditt problem är att havregrynen innehåller massa kolhydrater jmf m. lite fett och protein. Kolhydraterna får blodsockret att skjuta i höjden men någon timme senare sjunker det och då upplever du hungerskänslor.
    Min tips: fett och protein till frukost. Äggröra på 2-3 ägg med grädde står jag mig på i flera timmar.
    Vill du inte dumpa din gröt: häll i ett ägg. Blir typ samma sak (google) men får bättre fördelning av totala kolhydrat & fett & protein :D

  • Fri 23 Oct 2020 08:03
    #18

    Som många säger du behöver fettet för att stå dig längre. Man kan blanda i lite osötad jordnötsmör i havregrynsgröten.

  • Fri 23 Oct 2020 10:56
    #19

    Lägg till ägg så blir du mätt längre.

Svar på tråden Hur nyttig är min frukost?