• Anonym (Elena)

    Varför väljer män en medioker kvinna framför oss färgsprakande??

    Så hände det IGEN.

    Ett långvarigt dejtande med en man tar slut. Han ser oss mer som vänner. Anledningen är min färgstarka personlighet. Jag är för mycket.

    Detta är inte första gången utan nu fjärde på raken.

    Jag är en person som tar plats, hörs, skrattar mycket och tar för mig av livet. Man ser mig. Man hör mig och jag är en väldigt uppskattad gäst på fest och andra sammanhang. Har mååååånha vänner såväl kvinnor som män. Jag skämtar mycket och är ibland lite grov i munnen. Jag gömmer mig inte. Jag vågar. Älskar sex, passion och allt som har med att leva att göra. Men jag är också väldigt skötsam, bra jobb och strukturerad.

    Men jag får inga långa relationer! Samma problem har en annan väninna som har likande personlighet. Men våra blyga, småsöta och halvtråkiga tjejkompisar de är minsann gifta och har aldrig haft problem med att hålla kvar en man.

    Sen kommer det oundvikliga. Efter några år hör de av sig. Männen som lämnade mig för en mellanmjölktjej. De undrar hur jag har det och klagar på att deras liv är så tråkigt med villa, barn och Volvo. Frugan vill knappt ligga och allt är beiget.

    ja men vad fan valde du inte mig då?????????

    Är det fler färgstarka kvinnor därute som blir dissade pga av sin personlighet? Jag kan ju inte ändra på mig men vart hittar man en man som klarar en högljudd passionerad kvinna för ett livslångt förhållande??

    Så trött på detta mönster nu... Vill hitta kärleken. Vill ha familj. Varför är jag sådant vännmaterial men inte flickvänsmatetial?

  • Svar på tråden Varför väljer män en medioker kvinna framför oss färgsprakande??
  • CitronTulo

    För mig är en person som du, TS, fantastisk i små mängder! 
    MEN i för stor omfattning tar en sån personlighet musten ur mig! Och är inget jag orkar med att ha omkring mig i längden! 

    När jag ska välja en person som jag ska orka med i vardagen så blir det någon som är mer lik mig själv! 

  • Xenia
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-25 16:07:18 följande:
    För att de sagt det. Att jag är helt fantastiskt men att jag har för mycket personlighet :( hade gärna hört något annat som går att justera. Men man kan ju inte ändra sin person
    Man kan inte ändra sin personlighet, däremot sitt beteende. T ex att lyssna (på andra) istf att lysa.

    Sen tycker jag du låter väldigt nedvärderande genom att kalla kvinnor som inte är
    som du för "mediokra". 

    De män som först väljer andra kvinnor och sedan vill roa sig med dig, de är verkligen mediokra och har en usel moral. Vill du verkligen ha sådana män?
  • Anonym (Akilles)
    Xenia skrev 2020-10-26 13:38:06 följande:
    Är det inte tvärtom? Om man är ofrivilligt singel, så har man både mera tid för och behov av att umgås med vänner. När man inte är singel så hinner man inte med att träffa vännerna så ofta. Får man barn blir ännu mindre tid att träffa vänner.

    Hur det är i TS fall vet jag inte.
    Så kan det säkert vara i en del fall.

    Men tror det jag tog upp är det vanligare.

    För de flesta är vänskap nåt man ägnar sig åt mellan varven. För att roa sig o.s.v. Ngt underordnat kärleksförhållanden.

    Men för de riktigt sociala tycks vänskap och kompisrelationer vara ngt mycket viktigt. Kanske lika viktigt som kärleksrelationer, om inte viktigare.

    Jag tror det är där det krockar.


  • Tukt
    Ascendere skrev 2020-10-26 10:58:10 följande:

    Insiktsfullt.
    Många gånger handlar det om att skydda sitt ego genom att projicera allt på omgivningen. Det är inte jag som är "för mycket", det är alla andra som är "för lite". TS trådstart tyder på att hon försöker skydda sin inre osäkerhet. 

    Min erfarenhet är att folk som verkligen är starka ytterst sällan beskriver sig själva på det sättet, oftast är de tvärtom väldigt ödmjuka.

    Och folk som beskriver sig själv som "utan ego" är ofta de med enorma egon. Osv. 


    Svårt att uttala sig om hur TS själv är. Och det finns säkert såklart kvinnor som är "färgsprakande" eller "starka" och där män först attraheras men sedan fegar ut.
    Men det finns lika säkert andra grupper, andra förklaringar. Det är ju heller inte ovanligt att man lägger skulden för sina misslyckande på andra.
    Problemet för mig är när man gör det till en genusfråga, eftersom den typen av stereotypa föreställningar snarare stärker fördomar mellan könen. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-25 14:18:03 följande:

    Så hände det IGEN.

    Ett långvarigt dejtande med en man tar slut. Han ser oss mer som vänner. Anledningen är min färgstarka personlighet. Jag är för mycket.

    Detta är inte första gången utan nu fjärde på raken.


    När många människor inte vill ha en för nära så är det sällan andra som är problemet utan en själv.
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-25 14:18:03 följande:

    Jag är en person som tar plats, hörs, skrattar mycket och tar för mig av livet. Man ser mig. Man hör mig och jag är en väldigt uppskattad gäst på fest och andra sammanhang. Har mååååånha vänner såväl kvinnor som män. Jag skämtar mycket och är ibland lite grov i munnen. Jag gömmer mig inte. Jag vågar. Älskar sex, passion och allt som har med att leva att göra. Men jag är också väldigt skötsam, bra jobb och strukturerad.


    Alla dessa egenskaper som du beskriver som positiva har en annan sida som inte alltid är positiv.

    Hörs, tar plats skrattar och tar för mig av livet... kan oxå tolkas som....  tar plats men lämnar ingen plats åt andra, hörs men lyssnar inte, tar för mig av livet oavsett vilka konsekvenser det får för andra.

    Jag är en uppskattad gäst... det är lätt att ha tolerans och överseende över folks "egenskaper" när man inte behöver leva med dem.

    Jag gömmer mig inte... fast andra vill kanske inte att du ska synas HELA tiden, de kanske vill synas de med ibland... jag vågar... även saker som irriterande, provocerande eller allmänt felaktiga?
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-25 14:18:03 följande:

    Men jag får inga långa relationer! Samma problem har en annan väninna som har likande personlighet. Men våra blyga, småsöta och halvtråkiga tjejkompisar de är minsann gifta och har aldrig haft problem med att hålla kvar en man.


    Om småsöta halvtråkiga tjejkompisar lyckas bättre än ni gör så är det förmodligen ni två som gör hel fel. Bevisligen verkar ingen man gilla era personligheter tillräckligt mycket för att stanna, men de andra tjejernas personligheter verkar män gilla tillräckligt för att stanna. 
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-25 14:18:03 följande:

    Sen kommer det oundvikliga. Efter några år hör de av sig. Männen som lämnade mig för en mellanmjölktjej. De undrar hur jag har det och klagar på att deras liv är så tråkigt med villa, barn och Volvo. Frugan vill knappt ligga och allt är beiget.


    Vad är det som är oundvikligt med att ett svin man sonderar möjligheterna till att använda dig knulldocka för att frun inte vill ligga? Är det din strålande personlighet han vill ha eller är det bara det du har mellan benen han är intresserad av?
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-25 14:18:03 följande:

    ja men vad fan valde du inte mig då?????????



    För att han inte gillade din personlighet, men han gillar din kropp eller åtminstone vissa delar av som han kanske kan ta del av utan att behöva leva med din personlighet.
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-25 14:18:03 följande:

    Är det fler färgstarka kvinnor därute som blir dissade pga av sin personlighet? Jag kan ju inte ändra på mig men vart hittar man en man som klarar en högljudd passionerad kvinna för ett livslångt förhållande??


    Finns det säkert, tex väninnan du nämner, men det verkar ju gå lika dåligt för henne som för dig så mao är det nog personligheten som är problemet, inte männen och problem löser man genom att lösa källan till problemen inte genom att försöka få andra att acceptera problemet.
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-25 14:18:03 följande:

    Så trött på detta mönster nu... Vill hitta kärleken. Vill ha familj. Varför är jag sådant vännmaterial men inte flickvänsmatetial?



    Du ser ett mönster men drar tyvärr helt fel slutsatser av det.
    Du är vänmaterial för att folk bara orkar med dig i små doser, en flickvän måste man orka leva med 24/7.
  • Anonym (tvillingmamma)
    GGN skrev 2020-10-26 09:37:08 följande:
    Många här som hackar ner på kvinnor med energi. Att de skulle vara energitjuvar (jag anser snarare att de sprider energi), att de är jobbiga, att man inte orkar med dem. Hur mår ni egentligen? Vad har ni för trista liv, vad är det som gör att ni ser ner på människor såhär? Är ni konstant trötta, har bråkiga barn, är ensamstående och fullt upp jämt, är bittra på hur livet blev? Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara dåligt att vara energisk, glad, få folk att skratta, hitta på roligheter. Jag älskar sådana människor. Det är så skönt när man känner sig grå och matt i pälsen. En person som drar igång alla. Helt fantastiskt!

    Du har inte tänkt på att det kan bli för mycket av det goda? De flesta här skriver ju att de gillar färgstarka energiska människor som syns och hörs, MEN i måttliga doser. Vilket inte alls är så konstigt, det betyder inte att man sitter hemma och är grå och tråkig resten av tiden. Det finns ju många mellanting mellan att vara filbunke och att vara som ts. Jag gissar att hennes problem är att på en skala 1 - 10, där 1 är tillbakadragen/tyst/tråkig och 10 är högljudd, ständigt på g, många järn i elden osv, så är ts 9 eller 10, vilket blir för mycket för många. Det betyder inte att de vill ha 1 eller 2. Utan tvärtom kanske någon som är utåtriktad och levnadsglad, men inte tar all plats. Både jag och min man är ganska utåtriktade och färgstarka, vilket gjorde att vi föll för varandra. Men man kan inte köra på i 180 hela tiden, särskilt inte när man får barn. Nu lever vi väl det trista mellanmjölksliv ts inte vill leva, men vi trivs med det. Och nej, vi har inte slutat ha sex, vi har fortfarande kul ihop, men vi tar det lugnare nu, är hemma mer, lever familjeliv osv.
  • Anonym (Flamingo bland duvor)
    Anonym (Mellanmjölk till teet) skrev 2020-10-26 11:04:57 följande:
    Men gnäll då inte
    Det är ju inte jag som gnäller utan TS? Jag konstaterar bara fakta.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-25 16:33:35 följande:
    Jag ser inte ner på tjejer som är lugna och tysta. Vill en man ha en lugn och tyst tjej så ska han ju vara med henne, inte dejta en tjej som jag! Och därför blir jag så arg när samma person återkommer och beklagar sig att livet är så tråkigt, han och frun når inte varandra på ett djupare plan, hon vill inte ligga, Hon vill inte experimentera och hon vill bara titta på tv på kvällen blaha blaha. Jaha?? Men du valde ju detta! Varför beklaga sig över ett val man gjort? Varför dejta någon som inte är ens typ? Jag förstår inte.

    Hör dina ex av sig till dig som vän, eller vill de mer? Vill de bara ta en öl eller en fika med en färgstark gammal vän / flamma, samt gnälla lite (alla äktenskap går upp och ner), eller vill de ha dig vid sidan om? Vill de ligga med dig? I så fall är ju du Äventyret och frun Tryggheten, men det visar väl också att dessa karlar inte är mycket att ha? Om de så att säga försöker utnyttja er båda. Att återuppta kontakten och bara prata av sig är inte samma sak. Och många sexliv går på sparlåga under småbarnsåren. Att både män och kvinnor ibland längtar efter mer spänning under en sådan livsfas, är inte detsamma som att de ångrar sig eller vill ge upp det de har. Eller aldrig mer kommer ligga med sin partner, om de nu ens har slutat med det.
  • Anonym (Pelle)

    Mååångs vänner och sådär intensiv som du låter är bara ett stort minus hos mig. Skulle hellre välja en blyg tjej med få vänner.

    Därför att hon är mer lik mig. Som introvert pallar man inte med såna intensiva människor mer än en kort stund på jobbets fikarast.

  • Anonym (H)
    GGN skrev 2020-10-26 09:37:08 följande:

    Många här som hackar ner på kvinnor med energi. Att de skulle vara energitjuvar (jag anser snarare att de sprider energi), att de är jobbiga, att man inte orkar med dem.

    Hur mår ni egentligen? Vad har ni för trista liv, vad är det som gör att ni ser ner på människor såhär? Är ni konstant trötta, har bråkiga barn, är ensamstående och fullt upp jämt, är bittra på hur livet blev?

    Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara dåligt att vara energisk, glad, få folk att skratta, hitta på roligheter. Jag älskar sådana människor. Det är så skönt när man känner sig grå och matt i pälsen. En person som drar igång alla. Helt fantastiskt!


    Det är ju just den här oviljan att ens reflektera över sitt eget beteende ur andras perspektiv och i stället bara utgå ifrån att alla andra har fel, som verkar vara TS problem, inte hennes färgsprakande personlighet.

    Om fyra olika män på raken gör slut med TS för att de anser att hon är för mycket så är ju den gemensamma nämnaren TS. Vill hon ha en relation så måste hon kunna ta in sådan feedback och inte bara avfärda det med att exen har svårt för starka kvinnor.

    Jag känner flera ?färgsprakande? personer som är underbara att umgås med. En väninna till mig är en sådan som lyser upp hela rummet men hon får samtidigt alla att känna sig sedda och välkomna. Hon är en perfekt värdinna bland annat av det skälet. Jag har aldrig tänkt att hon är för mycket och hon är gift sedan många år.

    Jag är mer introvert och lågmäld i sociala sammanhang, men vi gillar verkligen varandra för de personer vi är. Inget beteende är rätt eller fel, vi är alla individer, utan det handlar om förhållningssättet till andra personer och en lyhördhet inför andras behov.

    När jag får kritik tänker jag inte att personen inte förstår hur fantastisk jag är utan jag lyssnar och tar till mig för vi kan alltid lära oss något av andra och om man är öppen för det så utvecklas man hela livet.
Svar på tråden Varför väljer män en medioker kvinna framför oss färgsprakande??