• Anonym (TS)

Blir uppsagd imorgon

Jahapp. Här ligger jag och väntar på bödeln, känns det som.

Jag jobbar på ett företag med 150 anställda. Allt rullar på och företaget har klarat av pandemin utomordentligt bra. Jag kände mig helt trygg i min anställning. Så från ingenstans kallades till möte förra veckan. Vi alla sitter hemma och jobbar så allt är ju digitalt nu. VDn berättade att en stor omorganisation skulle ske, de har upptäckt att 1/3 av det vi gör generar över 90% av omsättningen. Så givetvis vill de att vi fortsättningsvis bara gör de 33 procenten som är lönsammast.

Så en hel rad tjänster ska bort. Inte bort, bort, utan ändras så långt som möjligt, till något i den lönsamma kategorin tjänster. I en parantes berättades att min chef blivit omplacerad. Ja hejdå då! Henne har jag inte sett röken av sedan dess. Sen var mötet avslutat. Några frågor? Nej, bra, tackhej. Svart skärm.

Ja det tog ju inte mer är 2 timmar så hade min nya chef kallat till möte - jag, han och HR. Detta var i torsdags och jag bad om ett möte innan helgen, vilket inte var möjligt. Jag sa att jag kände mig orolig men inget lugnande kunde sägas. Inget ?nej vi ska bara prata om din nya roll? eller ?gå nu inte och oroa dig hela helgen?. Bara att vi tar det på måndag.

Så nu ligger jag här i sängen med en klump i magen.

Har ni några tips? Något som jag bör ta upp när jag har chansen? Det låter kört va?

• Svar på tråden Blir uppsagd imorgon
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 12:40:07 följande:

Tack för era svar!

Ja, under uppsägningstiden får jag lov att ta andra anställningar utan att det avräknas.

Jag har jobbar här i drygt 2 år. Tillsvidareanställning. En kollega till mig har varit anställd längre och fick erbjudande om en annan tjänst, som accepterades. De som varit anställda kortare än mig har fått samma erbjudande som jag.

Jag är med i A-kassa och har inkomstförsäkringar via banken, så jag känner mig inte orolig egentligen. Men alltid jobbigt att stå utan jobb, särskilt mitt i en pandemi.

De har inte förhandlat med facket än. Inget kollektivavtal finns så ingen klubb eller liknande. Jag gissar att detta erbjudande gäller under förutsättning att vi inte blandar in fack.

Jag ser inte riktigt hur detta kan sluta på annat sätt än uppsägning på grund av arbetsbrist. Det är tydligt att en hel rad tjänster stryks, och att min tjänst helt enkelt är övertalig. Närmsta kontor som möjligtvis kan ha eller få öppningar ligger 15 mil bort, och är inte av intresse för mig på grund av avståndet.

Jag ringde fackets centrala nummer och de sa mer eller mindre att det var att gambla att tacka nej till erbjudandet och hoppas på bättre vid förhandling. Allt handlar om ifall uppsägningen är legitim eller inte, och jag har ingen anledning att misstro. De sa också att en sådan förhandling brukar ta några dagar, så någon särskild tid har jag inte att vinna på det heller.

Företaget kör en fuling. De ger erbjudanden till de anställda de vill bli av med. Lagligt ok men lite riskfyllt.

Du måste ta en funderar på vad som är viktigast för dig
    Sätt åt företaget
    Behålla jobbet
    Få ut så mycket pengar som möjligt
    Snabbt försvinna därifrån.

En variant är att ni som fått erbjudande snackar ihop er och vägrar skriva på. Då tvingas företaget varsla, förhandla och sen gå enl LAS-listor. Många av er kommer få sluta till sist men det kommer ta längre tid. Några kanske bli kvar medans helt andra får gå. Dyrt och besvärligt för företaget, mer tid för er.

Om det t ex är mer än fem personen krävs en varsel tid på minst två månader innan ni kan bli formellt uppsagda.

Ett annat är att du försöker förhandla en bättre deal utifrån vad som är viktigt för dig. Ta i ordentligt och ge ett motbud. 

• Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2020-11-23 12:52:55 följande:

De är skyldiga enligt LAS. LAS hänvisar till MBL. DE är skyldiga att förhandla med det fack du är sluten till, trots att det inte är kollektivavtalsanslutna. Turordningen kommer de heller inte undan, oavsett kollektivavtal.

13 §  Om en fråga särskilt angår arbets- eller anställningsförhållandena för arbetstagare som tillhör en arbetstagarorganisation i förhållande till vilken arbetsgivaren inte är bunden av kollektivavtal, är arbetsgivaren skyldig att förhandla enligt 11 och 12 §§ med den organisationen.

11 §  Innan arbetsgivare beslutar om viktigare förändring av sin verksamhet, skall han på eget initiativ förhandla med arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal. Detsamma skall iakttagas innan arbetsgivare beslutar om viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena för arbetstagare som tillhör organisationen.

Jag skulle nog ta erbjudandet om jag var du. Men kolla upp möjligheten för facket att sedan driva frågan om att arbetsgivaren inte följt sin förhandlingsskyldighet.

Tack!!

De är hela tiden oerhört noggranna med att berätta att inget är fastställt än. Det är inget uppsägningsavtal vi hade idag, sa de, utan de vill bara förvarna om att saker KAN ske. Och just nu erbjuder de denna lösning som en väg ut redan nu, innan uppsägningsprocess och förhandlingar drar igång.

Även under det stora mötet förra veckan, där VDn talade, sa de flera gånger att inget är beslutat, men hitåt barkar det.
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 13:05:00 följande:
    Tack!!

De är hela tiden oerhört noggranna med att berätta att inget är fastställt än. Det är inget uppsägningsavtal vi hade idag, sa de, utan de vill bara förvarna om att saker KAN ske. Och just nu erbjuder de denna lösning som en väg ut redan nu, innan uppsägningsprocess och förhandlingar drar igång.

Även under det stora mötet förra veckan, där VDn talade, sa de flera gånger att inget är beslutat, men hitåt barkar det.

Om du är säker på att du ändå är en av dem som får gå så kan det ju vara värt det. Men! Det är viktigt att de är de som säger upp dig! Om det avtalas så att du säger upp dig själv mot detta så får fu ju tre månaders karens mot akassan. När du nu beskrivit detta så är det uppenbart att de försöker köra en fuling.

Jag hoppas kjell kan komma med bra råd åt dig. Han verkar ha mycket bättre koll än jag

• Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2020-11-23 12:59:10 följande:

Företaget kör en fuling. De ger erbjudanden till de anställda de vill bli av med. Lagligt ok men lite riskfyllt.

Du måste ta en funderar på vad som är viktigast för dig

Sätt åt företaget

Behålla jobbet

Få ut så mycket pengar som möjligt

Snabbt försvinna därifrån.

En variant är att ni som fått erbjudande snackar ihop er och vägrar skriva på. Då tvingas företaget varsla, förhandla och sen gå enl LAS-listor. Många av er kommer få sluta till sist men det kommer ta längre tid. Några kanske bli kvar medans helt andra får gå. Dyrt och besvärligt för företaget, mer tid för er.

Om det t ex är mer än fem personen krävs en varsel tid på minst två månader innan ni kan bli formellt uppsagda.

Ett annat är att du försöker förhandla en bättre deal utifrån vad som är viktigt för dig. Ta i ordentligt och ge ett motbud. 

Är det en fuling då? De som varit anställda längst på respektive geografiskt område får erbjudande om annan tjänst, vi andra med kortare anställningstid får erbjudande om ett ?uppsägnings-paket? som de kallar det. Ingen som står efter mig i turordningen har mig veterligen fått erbjudande om annan tjänst.

Hur fungerar det med varsel om företaget är indelade i olika driftenheter (lokalkontor) är det 5 eller fler på en driftenhet för att det ska vara fråga om varsel, eller räcker det att 5 på bolaget i stort riskerar uppsägning?
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 13:08:59 följande:
    Är det en fuling då? De som varit anställda längst på respektive geografiskt område får erbjudande om annan tjänst, vi andra med kortare anställningstid får erbjudande om ett ?uppsägnings-paket? som de kallar det. Ingen som står efter mig i turordningen har mig veterligen fått erbjudande om annan tjänst.

Hur fungerar det med varsel om företaget är indelade i olika driftenheter (lokalkontor) är det 5 eller fler på en driftenhet för att det ska vara fråga om varsel, eller räcker det att 5 på bolaget i stort riskerar uppsägning?
    Om det finns flera drfitsenheter inom samma närområde skall turorningen om jag inte minns fel göras för alla driftsenheter gemensamt. Och turordningslistan skall också göras för alla enheter gemensamt.
    Oasvett om de följer turordningen så är det fortfarande en fuling. De har förhandlingsskyldighet
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2020-11-23 13:16:05 följande:

Om det finns flera drfitsenheter inom samma närområde skall turorningen om jag inte minns fel göras för alla driftsenheter gemensamt. Och turordningslistan skall också göras för alla enheter gemensamt.

Oasvett om de följer turordningen så är det fortfarande en fuling. De har förhandlingsskyldighet

Okej, tack!

Ja, men har de förhandlingsskyldighet och varsel om 2 månader även om vi är färre än 5 som riskerar bli av med jobbet?

Hur är det om det är 3 i Stockholm och 3 i Malmö som riskerar bli av med jobbet? Behöver de fortfarande 2 månaders varsel?
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 13:25:00 följande:
    Okej, tack!

Ja, men har de förhandlingsskyldighet och varsel om 2 månader även om vi är färre än 5 som riskerar bli av med jobbet?

Hur är det om det är 3 i Stockholm och 3 i Malmö som riskerar bli av med jobbet? Behöver de fortfarande 2 månaders varsel?

Snabb googling säger inom samma län. Förhoppningsvis svarar kjell bättre.

Men ni är väl ändå fler än 5 som ska gå?

• Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2020-11-23 13:29:13 följande:

Snabb googling säger inom samma län. Förhoppningsvis svarar kjell bättre.

Men ni är väl ändå fler än 5 som ska gå?

Jag vet inte hur många vi är i mitt län när allt är klart. Hittills 2. Men gissningsvis stiger siffran allteftersom fler har sina möten. Bara idag skulle de ha 15 möten, där några leder till ny tjänst och några till samma paket jag fått.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 13:08:59 följande:

Klart det är en fuling att istället för att varsla, MBL, turordning LAS osv ge individuella erbjudande till utvalda medarbetar i smyg. Vägrar ni skriva på måste de gå omvägen via varsel, arbetsbrist, MBL, LAS mm. Tid och mycket pengar.

Vad de säger till er är egentligen:
    "Gå med på att sluta frivilligt nu och ni får lite plåster på såren." Väldigt smidig och billig lösning för företaget. Speciellt om det gäller flera och erbjudanden inte är överdrivet bra. Snackar ni ihop er har ni företaget i en rävsax. De har då två val, köra omvägen via MBL, LAS mm eller ge er ett bättre erbjudande.

Vill de smidigt köpa ut er får det ge ett vettigt erbjudande. 

Kan inte reglerna i detalj vad gäller varsel och geografi, kolla med ditt fack.
Svar på tråden Blir uppsagd imorgon