Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (TS)

Blir uppsagd imorgon

Jahapp. Här ligger jag och väntar på bödeln, känns det som.

Jag jobbar på ett företag med 150 anställda. Allt rullar på och företaget har klarat av pandemin utomordentligt bra. Jag kände mig helt trygg i min anställning. Så från ingenstans kallades till möte förra veckan. Vi alla sitter hemma och jobbar så allt är ju digitalt nu. VDn berättade att en stor omorganisation skulle ske, de har upptäckt att 1/3 av det vi gör generar över 90% av omsättningen. Så givetvis vill de att vi fortsättningsvis bara gör de 33 procenten som är lönsammast.

Så en hel rad tjänster ska bort. Inte bort, bort, utan ändras så långt som möjligt, till något i den lönsamma kategorin tjänster. I en parantes berättades att min chef blivit omplacerad. Ja hejdå då! Henne har jag inte sett röken av sedan dess. Sen var mötet avslutat. Några frågor? Nej, bra, tackhej. Svart skärm.

Ja det tog ju inte mer är 2 timmar så hade min nya chef kallat till möte - jag, han och HR. Detta var i torsdags och jag bad om ett möte innan helgen, vilket inte var möjligt. Jag sa att jag kände mig orolig men inget lugnande kunde sägas. Inget ?nej vi ska bara prata om din nya roll? eller ?gå nu inte och oroa dig hela helgen?. Bara att vi tar det på måndag.

Så nu ligger jag här i sängen med en klump i magen.

Har ni några tips? Något som jag bör ta upp när jag har chansen? Det låter kört va?

• Svar på tråden Blir uppsagd imorgon
  • Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-12-01 15:01:34 följande:
    Ja jag antar att arbetsgivaren bör betala skadestånd i forma av att de inte följt MBL oavsett om man anser beslutet om att inte erbjuda ts tjänsterna riktigt?

Ts. Gällande sgi och föräldrapenning. Jag förutsätter att du arbetat 280 dagar sammanhängande senaste tiden? (Då räknas sjukskrivning och semester in). Om så är fallet så är din sgi skyddad de 6 sista månaderna av graviditeten. Du kan alltså gå hemma och göra ingenting. Om du anmäler dig som arbetssökande hos af är också din sgi skyddad. Du har dessutom ett tre månaders efterskydd som gör att din sgi är skyddad 3 månader från sista anställningsdag.

Observera att allt detta förutsätter att du arbetet sammanhängande de 6 senaste månaderna.

Jag vet inte vad Kjell menar med att gå tidigare och få mindre lön? Syftar du kjell på en lägre månadslön så kan ts sgi förändras ja. Så fort lönen på en tillsvidareanställning ändras så ändras också sgi.

Men. Om vi nu bara utgår från att du skulle bli arbetslös nu ts så kommer din sgi inte att påverkas så länge du inte får ett nytt jobb, antingen tillsvidare eller tidsbegränsat som förväntas pågå minst 6 månader. Får du en ny anställning i form av något av dessa alternativ kommer din sgi bli utifrån den nya lönen.

Nu minns jag inte åldern på dina barn ts? Men om du har mindre än 1 år och 9 månader mellan nya graviditeten och förra barnets födelse så kommer din föräldrapenning bli densamma som vid din förra ledighet även om din sgi skulle sänkas innan dess
    Skadestånd för brott mot MBL ska betalas till facket. Inget som kommer TS direkt till nytta.

När det gäller att byta län mot pengar syftar jag t ex på att om arbetsgivaren ger ett erbjudande  i stil med
    "Du är anställd med lön nio månader till. Sista tre månaderna arbetsbefriad, alltså jobb i sex månader"

Om då tid är viktigare för TS kan ett motbjudande vara
    "Om ni ger mig 6 månaders lön till och 5 månaders arbetsbefrielse, dvs jag jobbar en månad, till så accepterar jag. Plus det ska min semesterskuld strykas och jag får behålla dator och telefon."

Alltså mindre pengar mer ledig tid.

• Anonym (T)
    Kjell2 skrev 2020-12-01 15:14:36 följande:

Skadestånd för brott mot MBL ska betalas till facket. Inget som kommer TS direkt till nytta.

När det gäller att byta län mot pengar syftar jag t ex på att om arbetsgivaren ger ett erbjudande  i stil med

"Du är anställd med lön nio månader till. Sista tre månaderna arbetsbefriad, alltså jobb i sex månader"

Om då tid är viktigare för TS kan ett motbjudande vara

"Om ni ger mig 6 månaders lön till och 5 månaders arbetsbefrielse, dvs jag jobbar en månad, till så accepterar jag. Plus det ska min semesterskuld strykas och jag får behålla dator och telefon."

Alltså mindre pengar mer ledig tid.

Jo jag har koll på att facket får pengarna. Men det är ganska solklart att arbetsgivaren kommer dömas för det, alltså en garanterad kostnad för dem, så man kan tycka att de skall vilja undvika en rättslig process.

Då är jag med på hur du menar. Detta upplägg skall inte påverka ts sgi. Däremot räknas en utköpssumma inte som sgi. Så det bör man vara medveten om och se till att skydda sgi på andra sätt ä.
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2020-12-01 14:25:56 följande:

De bryter mot lagen om de sätter krav för tjänster som de normalt sett inte gör. Det är alltså inte lagligt att forma tjänsten på det sättet för att du inte ska kunna ta den. Så ja troligtvis har facket ett case här. Antingen går företaget då med på en förlikning, eller så kommer detta drivas rättsligt. Om du sägs upp på grund av arbetsbrist och det blir en rättslig process så kommer du inte få tillbaka din tjänst (alltså få den nya tjänsten) när processen är klar. Utan kommer då ersättas i form av skadestånd

Tack för svar!

Vilken lag bryter de mot om de formar tjänsterna för att de inte ska passa mig?
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-01 16:49:05 följande:

Tack för svar!

Vilken lag bryter de mot om de formar tjänsterna för att de inte ska passa mig?

LAS. Jag är osäker på om det faktiskt är uttryckt i lagen eller om detta är rättspraxis.
  • unindentified
    Anonym (TS) skrev 2020-12-01 13:59:17 följande:
    Förhandlingen gick väl inte helt som jag hoppades. De sa mer eller mindre att det stod fel i annonsen, att tjänsterna är i någon av de tre större städerna och inte kan göras härifrån där jag är. De ansåg mig också okvalificerad, men det köpte inte facket.

De ska återkomma på torsdag med en arbetsbeskrivning och facket trodde att de kommer peka på att placeringen är i Stockholm eller Malmö, för att göra det svårt för mig. De menar att man måste börja och sluta dagen på den orten.

Helt befängt, anser jag. Ingen annan i organisationen jobbar så. Ska de införa det kravet hux flux på denna enda tjänsten?

Så nu vet jag inte riktigt. Facket tror fortfarande vi har ett case, men jag vet inte om jag vill jobba kvar där ärligt talat. Och risken finns ju att det erbjuder mig jobbet i Malmö. Vad gör jag då?
    Om jag skall tala för mig själv - jag hade inte velat jobba kvar hos en arbetsgivare som fullständigt skiter i sina anställda och som försöker krångla till det så mycket som möjligt för dem. Usch, vilken tråkig situation du befinner dig i. Jag vet inte vilken bransch du arbetar inom, men hur ser möjligheterna ut för dig att arbeta inom samma bransch men för en annan arbetsgivare? Du vill inte förhandla till dig ännu bättre avgångsvederlag så att du kan söka efter en tjänst hos en annan arbetsgivare i lugn och ro utan att behöva ha panik över den ekonomiska biten? Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig på bästa vis!
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2020-12-01 15:01:34 följande:

Ja jag antar att arbetsgivaren bör betala skadestånd i forma av att de inte följt MBL oavsett om man anser beslutet om att inte erbjuda ts tjänsterna riktigt?

Ts. Gällande sgi och föräldrapenning. Jag förutsätter att du arbetat 280 dagar sammanhängande senaste tiden? (Då räknas sjukskrivning och semester in). Om så är fallet så är din sgi skyddad de 6 sista månaderna av graviditeten. Du kan alltså gå hemma och göra ingenting. Om du anmäler dig som arbetssökande hos af är också din sgi skyddad. Du har dessutom ett tre månaders efterskydd som gör att din sgi är skyddad 3 månader från sista anställningsdag.

Observera att allt detta förutsätter att du arbetet sammanhängande de 6 senaste månaderna.

Jag vet inte vad Kjell menar med att gå tidigare och få mindre lön? Syftar du kjell på en lägre månadslön så kan ts sgi förändras ja. Så fort lönen på en tillsvidareanställning ändras så ändras också sgi.

Men. Om vi nu bara utgår från att du skulle bli arbetslös nu ts så kommer din sgi inte att påverkas så länge du inte får ett nytt jobb, antingen tillsvidare eller tidsbegränsat som förväntas pågå minst 6 månader. Får du en ny anställning i form av något av dessa alternativ kommer din sgi bli utifrån den nya lönen.

Nu minns jag inte åldern på dina barn ts? Men om du har mindre än 1 år och 9 månader mellan nya graviditeten och förra barnets födelse så kommer din föräldrapenning bli densamma som vid din förra ledighet även om din sgi skulle sänkas innan dess

Tack för dina svar idag. Har haft fullt upp så inte riktigt kunnat svara tidigare.

Jag spelar in alla samtal, absolut.

Vad gäller skyddad sgi så är det såpass nyss jag fick mitt andra barn att jag fortfarande har rätt till samma sgi av den anledningen, så det är jag inte så bekymrad över.

Jag hittade ikväll en dom från AD där man bedömt ag skyldighet att bereda plats. I det fallet slogs fast att ag även kan vara skyldig att göra vissa organisatoriska förändringar för att undvika uppsägning, förutsatt att det inte får för stora konsekvenser för verksamheten. Det är till min fördel!

Vidare verkar facket inte särskilt bekymrad över att företaget brutit mot MBL. Oklart varför.

Tack för tipset att söka jobben för att få ut handlingar. Gäller det alltså även i privat sektor? Kan unionen krävs ut detta eller är det bara sökande?
  • Anonym (TS)
    unindentified skrev 2020-12-01 16:55:23 följande:

Om jag skall tala för mig själv - jag hade inte velat jobba kvar hos en arbetsgivare som fullständigt skiter i sina anställda och som försöker krångla till det så mycket som möjligt för dem. Usch, vilken tråkig situation du befinner dig i. Jag vet inte vilken bransch du arbetar inom, men hur ser möjligheterna ut för dig att arbeta inom samma bransch men för en annan arbetsgivare? Du vill inte förhandla till dig ännu bättre avgångsvederlag så att du kan söka efter en tjänst hos en annan arbetsgivare i lugn och ro utan att behöva ha panik över den ekonomiska biten? Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig på bästa vis!

Tack för lyckönskningarna!

Nej, jag är nog faktiskt inte intresserad av att få jobben nu när allt det här dragits igång. Jag skickade till och med en långt mail till den ansvariga förra veckan där jag skriv hur tråkigt jag tycker det här är, hur bra jag trivts hos dem och att jag hoppats vi kan lösa det här på ett bra sätt. Inte ett svar har jag fått. Så tråkigt!

Det jag däremot vill fastslå är ATT jag har rätt till jobbet, även om det inte slutar med att jag tar det. För har jag rätt till jobbet, och kan utföra det från min ort, så är det ett tydligt brott mot LAS att inte ge mig det, och då blir min förhandlingsposition oerhört bra. Det är lite det jag kämpar för nu.

Annars har jag väl egentligen inga större svårigheter att få jobb, om det inte vore för min graviditet då. Snart kommer det synas och då är jag rädd att det är kört tyvärr. Då hade jag väldigt gärna vetat att jag hade 6 eller mer månaders uppsägningstid att bygga lite ekonomi på. Så himla bra ställt har man det ju inte med småbarn och föräldrapenning.
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-01 23:09:46 följande:

Tack för dina svar idag. Har haft fullt upp så inte riktigt kunnat svara tidigare.

Jag spelar in alla samtal, absolut.

Vad gäller skyddad sgi så är det såpass nyss jag fick mitt andra barn att jag fortfarande har rätt till samma sgi av den anledningen, så det är jag inte så bekymrad över.

Jag hittade ikväll en dom från AD där man bedömt ag skyldighet att bereda plats. I det fallet slogs fast att ag även kan vara skyldig att göra vissa organisatoriska förändringar för att undvika uppsägning, förutsatt att det inte får för stora konsekvenser för verksamheten. Det är till min fördel!

Vidare verkar facket inte särskilt bekymrad över att företaget brutit mot MBL. Oklart varför.

Tack för tipset att söka jobben för att få ut handlingar. Gäller det alltså även i privat sektor? Kan unionen krävs ut detta eller är det bara sökande?

Ja alltså arbetsgivaren har ganska höga krav på sig. De är skyldiga att bereda plats även om det skulle innebära upplärning, säg på runt en månad.

Det är du som sökande som kan begära ut detta, och bara om du själv ansökt om arbetet. Detta är också lagstadgat och ligger under diskrimineringslagen, 2 kap 4 paragrafen. Däremot kan arbetsgivaren inte straffas om de inte lämnar ut uppgifterna. De kan alltså vägra. Men. Det du isf får göra är att lämna över detta till diskrimineringsombudsmannen, som i sin tur kräver ut detta.

Jag vet inte om facket på annat sätt kan begära ut uppgifterna. Hade nu gått under kollektivavtal så hade arbetsgivaren varit skyldig att lämna ut uppgifterna. Är inte helt säker på hur det är annars. Vill du läsa om detta så kolla i MBL.
  • Anonym (T)

Gällande Sgi. Jag vill uppmärksamma dig på att du har rätt till samma föräldrapenning som förut. Men skulle din lön förändras eller du låta bli att skydda din sgi så ändras sgi. Du kommmer då få annan ersättning vid sjukpenning, men föräldrapenning är fortfarande densamma pga att det är tätt mellan barnen.

Skydda ALLTID din sgi. Du vet aldrig om du råkar ut för en olycka och blir sjuk för resten av livet. Inte så koll att ha nollad sgi då

• Anonym (TS)

Jaha, lite nytt här nu då.

Har precis pratat men min kollega i grannregionen, 45 minuter från mig. Han har haft samtal med sin chef idag, och chefen har då sagt ?jaha då ska vi börja leta efter en ny kollega till dig då!?.

Kollegan har frågat: jaså, ska vi vara två med min roll här i staden X?

Chefen svarar ja.

Så nu finns det ytterligare en tjänst ledig som jag utan tvekan är kvalificerad för. På pendlingsavstånd dessutom. Denna roll är en kopia på det jag är anställd för, så jag har garanterat rätt meriter.

Alltså. Vad håller de på med?? Kan helt ärligt inte förstå vad jag gjort för att reta upp dem så här jävulskt. Förutom denna aktuella tvisten och min föräldraledighet har jag varit en mönsteranställd! Har till och med ett brev från min chef där han skriver att jag är en sån tillgång för företaget.

Problemet just nu är att ingen annons för just den tjänsten finns uppe. Har bara kollegans ord. Och så dumma är de nog inte att de publicerar en annons för den tjänsten innan vi är färdigförhandlade.

Hur långt hjälper min kollegas vittne om detta? Det är så uppenbart att detta handlar om någon annat än arbetsbrist. Men facket tror att det kan bli svårt att bevisa då företaget har fri bestämmanderätt över var och när de utannonserar tjänster.

Försökte precis ringa den rekryterande chefen till grannstaden. Han klickade mig. De har också strypt min tillgång till jobbdatorn så nu kan jag inte läsa mail eller göra mitt jobb.

Svar på tråden Blir uppsagd imorgon