• Anonym (TS)

Blir uppsagd imorgon

Jahapp. Här ligger jag och väntar på bödeln, känns det som.

Jag jobbar på ett företag med 150 anställda. Allt rullar på och företaget har klarat av pandemin utomordentligt bra. Jag kände mig helt trygg i min anställning. Så från ingenstans kallades till möte förra veckan. Vi alla sitter hemma och jobbar så allt är ju digitalt nu. VDn berättade att en stor omorganisation skulle ske, de har upptäckt att 1/3 av det vi gör generar över 90% av omsättningen. Så givetvis vill de att vi fortsättningsvis bara gör de 33 procenten som är lönsammast.

Så en hel rad tjänster ska bort. Inte bort, bort, utan ändras så långt som möjligt, till något i den lönsamma kategorin tjänster. I en parantes berättades att min chef blivit omplacerad. Ja hejdå då! Henne har jag inte sett röken av sedan dess. Sen var mötet avslutat. Några frågor? Nej, bra, tackhej. Svart skärm.

Ja det tog ju inte mer är 2 timmar så hade min nya chef kallat till möte - jag, han och HR. Detta var i torsdags och jag bad om ett möte innan helgen, vilket inte var möjligt. Jag sa att jag kände mig orolig men inget lugnande kunde sägas. Inget ?nej vi ska bara prata om din nya roll? eller ?gå nu inte och oroa dig hela helgen?. Bara att vi tar det på måndag.

Så nu ligger jag här i sängen med en klump i magen.

Har ni några tips? Något som jag bör ta upp när jag har chansen? Det låter kört va?

• Svar på tråden Blir uppsagd imorgon
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 18:25:50 följande:

Okej hörrni, kan ni hjälpa mig att tänka rätt?

Jag har alltså fått ett erbjudande om att gå utan förhandling. Arbetsbefriad 3 månader och sedan en månadslön i avgångsvederlag. Jag chansade och skickade ett motbud på 6 månadslöner men det blev blankt nej. Facket ser inte att företaget hittills gjort något fel, så det är lite av en chansning att tacka nej. Jag riskerar ju avgångsvederlaget och de kan plikta in mig på något påhittat jobb under uppsägningstiden.

Så jag var alldeles på vippen att tacka ja till erbjudandet igår. HR har ringt flera gånger och hetsat denna vecka. Och på fredagen ringde han och la till några småsaker som skulle erbjuda några tusenlappar extra för mig. Jag sa ändå att jag ville fundera till måndag, och det gick bra.

Och idag upptäcker jag vad jag tror är en dundertabbe av dem. Nu fattar jag varför de har stressat mig. På fredagkvällen kl 20.00 kommer 3 platsannonser ut. Tjänster jag helt klart kvalificerar till och som enligt annonsen kan utföras varifrån som helst i Sverige. En tjänst jag alltså utan frågetecken bör bli omplacerad till. En annan HR-representant än den jag förhandlar med är ansvarig för rekryteringen.

Det jag tror har hänt är att den andra HR-person fått order om att avvakta med platsannonserna denna vecka, för att vänta in mitt ja på deras utköpsdeal. Hon har varit duktig och väntat till arbetsveckans slut och publicerar den på kvällen, utan att förstå att kusten inte är klar.

Så nu fick situationen ett nytt ljus. Som jag ser det har de tabbat sig. Jag kan inte se någon annan förklaring till allt detta. Kan ni?

Jag är överlag rätt sårad över detta. Jag har gjort ett bra jobb, i alla fall vad jag hört. Har ett handskrivet brev från min chef där hon skriver hur mycket hon uppskattar mig. Jag förstår inte varför de inte vill ha kvar mig. De säger att det inte är något personligt men nu känns det ju onekligen så.

Har ni några råd att ge? Ska jag låta det gå till förhandling eller ska jag konfrontera dem själv om annonserna på måndag?

Gör ingenting. De har inte sagt upp dig. Du har inte sagt upp dig. Ingenting har hänt.

Det blir nu extremt svårt för företaget att hävda arbetsbrist och varsla/säga upp.
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 18:25:50 följande:

Okej hörrni, kan ni hjälpa mig att tänka rätt?

Jag har alltså fått ett erbjudande om att gå utan förhandling. Arbetsbefriad 3 månader och sedan en månadslön i avgångsvederlag. Jag chansade och skickade ett motbud på 6 månadslöner men det blev blankt nej. Facket ser inte att företaget hittills gjort något fel, så det är lite av en chansning att tacka nej. Jag riskerar ju avgångsvederlaget och de kan plikta in mig på något påhittat jobb under uppsägningstiden.

Så jag var alldeles på vippen att tacka ja till erbjudandet igår. HR har ringt flera gånger och hetsat denna vecka. Och på fredagen ringde han och la till några småsaker som skulle erbjuda några tusenlappar extra för mig. Jag sa ändå att jag ville fundera till måndag, och det gick bra.

Och idag upptäcker jag vad jag tror är en dundertabbe av dem. Nu fattar jag varför de har stressat mig. På fredagkvällen kl 20.00 kommer 3 platsannonser ut. Tjänster jag helt klart kvalificerar till och som enligt annonsen kan utföras varifrån som helst i Sverige. En tjänst jag alltså utan frågetecken bör bli omplacerad till. En annan HR-representant än den jag förhandlar med är ansvarig för rekryteringen.

Det jag tror har hänt är att den andra HR-person fått order om att avvakta med platsannonserna denna vecka, för att vänta in mitt ja på deras utköpsdeal. Hon har varit duktig och väntat till arbetsveckans slut och publicerar den på kvällen, utan att förstå att kusten inte är klar.

Så nu fick situationen ett nytt ljus. Som jag ser det har de tabbat sig. Jag kan inte se någon annan förklaring till allt detta. Kan ni?

Jag är överlag rätt sårad över detta. Jag har gjort ett bra jobb, i alla fall vad jag hört. Har ett handskrivet brev från min chef där hon skriver hur mycket hon uppskattar mig. Jag förstår inte varför de inte vill ha kvar mig. De säger att det inte är något personligt men nu känns det ju onekligen så.

Har ni några råd att ge? Ska jag låta det gå till förhandling eller ska jag konfrontera dem själv om annonserna på måndag?

Gör ingenting. De har inte sagt upp dig. Du har inte sagt upp dig.

Det blir nu extremt svårt för företaget att hävda arbetsbrist och varsla/säga upp.
  • Anonym (TS)

Tack för att ni är med mig!!

Jag tror jag hade haft rätt så lätt att få nytt jobb. Det lockar ju lite med dubbel lön några månader. Men samtidigt vill jag gärna inte gå in i en provanställning som gravid, med otryggheten och missnöjet det kanske innebär. Bättre då att ?bränna av? det här innan jag söker mig vidare (vilket jag definitivt vill göra efter föräldraledigheten om de är kvar då som gör detta mot mig nu).

Funderar bara på om de kan göra livet svårt för mig om jag krigar mig in på en roll där egentligen inte vill ha mig. Det står i annonsen att man kan sitta var som helst. Men kan de liksom kräva in mig på huvudkontoret 3 dagar i veckan för att vara jobbiga? Jag har lång resväg dit. Kan de sänka min lön trots att de andra med samma tjänst har högre? Är lite rädd att de ska liksom tvinga bort mig genom att vara elaka. Återigen - jag vet inte varför de skulle göra så. Jag är bara rädd för det.

Om man skulle göra en ny överenskommelse, för att liksom gå vidare och lämna detta företag bakom mig där jag känner mig så sviken och numera rädd, vad är ett rimligt utköpserbjudande nu när detta uppdagats?

Att kringgå omplaceringsplikten måste vara dyrare än en liten månadslön i avgångsvederlag?

De behöver ju inte få veta att jag tvekar på tjänsten på grund av rädsla. I normala fall hade jag gladeligen tagit jobbet. Så för att jag ska tacka nej till det, trots att jag har rätt till det, vad borde jag sätta för pris på det?

• Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 21:57:17 följande:

Tack för att ni är med mig!!

Jag tror jag hade haft rätt så lätt att få nytt jobb. Det lockar ju lite med dubbel lön några månader. Men samtidigt vill jag gärna inte gå in i en provanställning som gravid, med otryggheten och missnöjet det kanske innebär. Bättre då att ?bränna av? det här innan jag söker mig vidare (vilket jag definitivt vill göra efter föräldraledigheten om de är kvar då som gör detta mot mig nu).

Funderar bara på om de kan göra livet svårt för mig om jag krigar mig in på en roll där egentligen inte vill ha mig. Det står i annonsen att man kan sitta var som helst. Men kan de liksom kräva in mig på huvudkontoret 3 dagar i veckan för att vara jobbiga? Jag har lång resväg dit. Kan de sänka min lön trots att de andra med samma tjänst har högre? Är lite rädd att de ska liksom tvinga bort mig genom att vara elaka. Återigen - jag vet inte varför de skulle göra så. Jag är bara rädd för det.

Om man skulle göra en ny överenskommelse, för att liksom gå vidare och lämna detta företag bakom mig där jag känner mig så sviken och numera rädd, vad är ett rimligt utköpserbjudande nu när detta uppdagats?

Att kringgå omplaceringsplikten måste vara dyrare än en liten månadslön i avgångsvederlag?

De behöver ju inte få veta att jag tvekar på tjänsten på grund av rädsla. I normala fall hade jag gladeligen tagit jobbet. Så för att jag ska tacka nej till det, trots att jag har rätt till det, vad borde jag sätta för pris på det?

Jag skulle säga minst ett halvår.

Du bör veta att om de erbjuder dig en omplacering som du tackar nej till så har de rätt att säga upp dig pga arbetsbrist, så att du inte tabbar dig där.

Jag skulle tala med facket om jag var du.

Att ge dig lägre lön än de andra kan de troligtvis ha svårt att göra.

Men hur stor är arbetsplatsen? Låter konstigt att de inte är anslutna till kollektivavtal?
  • Anonym (T)

Men du. I vilken gravidvecka är du? Jag tänker angående oro om provanställning när du är gravid? Säg att du är i vecka 12 och skulle ta dessa tre månader (vilket jag inte tycker att du ska). Då är det tre månader kvar till bf och kanske inte jordens undergång att vara arbetslös de tre månaderna och påbörja ny anställning efter ledigheten? Här får du naturligtvis väga faktumet att vara stressad av att stå utan jobb efter edigheten och stressen över att behöva gå tillbaka till ett arbete du inte trivs med mot varandra. Vad kommer kännas minst jobbigt? (naturligtvis hindrar inget att du får nytt arbete innan ledigheten, och rent arbetsrättsligt kan ingen avbryta provanställnig pga din graviditet, dock svårt att bevisa)

• Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2020-11-28 22:10:06 följande:

Jag skulle säga minst ett halvår.

Du bör veta att om de erbjuder dig en omplacering som du tackar nej till så har de rätt att säga upp dig pga arbetsbrist, så att du inte tabbar dig där.

Jag skulle tala med facket om jag var du.

Att ge dig lägre lön än de andra kan de troligtvis ha svårt att göra.

Men hur stor är arbetsplatsen? Låter konstigt att de inte är anslutna till kollektivavtal?

Ja precis. Det är ju det jobbet eller utköpt jag tänker. Det är ett bra jobb, så hade det varit normala omständigheter hade jag gärna tagit det.

Ska prata med facket på måndag. Antar att jag inte ska säga till arbetsgivaren att jag lagt märke till annonserna och fråga varför jag inte blivit erbjuden ett av jobben?

Ja en stor arbetsgivare är det. Har av någon anledning valt bort kollektivavtal. Det lokalkontor jag sitter vid är dock mycket litet. Men eftersom de tre utannonserade tjänsterna enligt annonsen kan utföras varifrån som helst så är det ett toppenalternativ när mitt vanliga jobb nu försvinner.

Inser också nu när jag läst på att de i praktiken redan genomfört omorganiseringen (annars hade de utannonserade tjänsterna inte funnits) men de har inte förhandlat med unionen över huvud taget, trots att 30-50 personer blivit omplacerade. Så de har ju redan brutit mot MBL om en enda av de personerna var anslutna till unionen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2020-11-28 22:17:47 följande:

Men du. I vilken gravidvecka är du? Jag tänker angående oro om provanställning när du är gravid? Säg att du är i vecka 12 och skulle ta dessa tre månader (vilket jag inte tycker att du ska). Då är det tre månader kvar till bf och kanske inte jordens undergång att vara arbetslös de tre månaderna och påbörja ny anställning efter ledigheten? Här får du naturligtvis väga faktumet att vara stressad av att stå utan jobb efter edigheten och stressen över att behöva gå tillbaka till ett arbete du inte trivs med mot varandra. Vad kommer kännas minst jobbigt? (naturligtvis hindrar inget att du får nytt arbete innan ledigheten, och rent arbetsrättsligt kan ingen avbryta provanställnig pga din graviditet, dock svårt att bevisa)

Jag är tidigt i graviditeten. Runt vecka 7 bara, så jag har en bit kvar.

Nej det är verkligen ingen katastrof att ta erbjudandet. 4 månadslöner, höjd a-kassa och ingen karenstid pga Corona. Jag skulle klara mig fint, få gott om tid hemma med mitt andra barn innan syskonet kommer. Det lockar ju såklart!

Så svårt val. Egentligen hoppas jag nog på att denna upptäckt gör att de öppnar plånboken mer och köper ut mig för ett bättre erbjudande, men det är ju en chansning.
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 22:28:58 följande:
    Jag är tidigt i graviditeten. Runt vecka 7 bara, så jag har en bit kvar.

Nej det är verkligen ingen katastrof att ta erbjudandet. 4 månadslöner, höjd a-kassa och ingen karenstid pga Corona. Jag skulle klara mig fint, få gott om tid hemma med mitt andra barn innan syskonet kommer. Det lockar ju såklart!

Så svårt val. Egentligen hoppas jag nog på att denna upptäckt gör att de öppnar plånboken mer och köper ut mig för ett bättre erbjudande, men det är ju en chansning.
    Du har koll på skillnaden mellan avgångsvederlagsmånaden och övriga tre månader? Och att handläggningstiden för a-kassa är sinnessjukt lång just nu.
    Du har absolut rätt i att omplaceringarna strider mot MBL. Bra att du har förmågan att själv läsa på!
    Prata med facket innan du talar med arbetsgivren på måndag. SÅ kan de råda dig i hur du ska göra
  • Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 18:52:51 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Jag ville ju inte vara där jag är oönskad. Men samtidigt är jag gravid...
    De vet inte om det. Men misstänker säkert att det är på gång då jag nyss gifte mig. Är det kanske därför de håller på...?

Jag vet inte hur många som kan tänkas göra anspråk på tjänsten/tjänsterna. Vi verkar vara 3 som är drabbade och det verkar finnas 3 jobb. Vet inte hur de andra tänker. Tror också att jag har längst anställningstid av oss 3 om det spelet någon roll vid omplacering.
    Grattis till graviditeten.
  • Sylvestra

Jag tänker så här. Eftersom det uppenbarligen finns jobb och de vill köpa ut dig har du nu hamnat i ett läge där du borde kunna få betydligt mer än de där fyra månaderna om du vill sluta. Något slags fulspel är det uppenbarligen på gång här och det borde du kunna utnyttja om det är så att du vill sluta och ha avgångsvederlaget. Förhandla ordentligt i så fall!

• Anonym (Boom)

Dom vill säkert köpa ut dig pga graviditeten, inte alls ovanligt fall.

Svar på tråden Blir uppsagd imorgon