• Anonym (TS)

Blir uppsagd imorgon

Jahapp. Här ligger jag och väntar på bödeln, känns det som.

Jag jobbar på ett företag med 150 anställda. Allt rullar på och företaget har klarat av pandemin utomordentligt bra. Jag kände mig helt trygg i min anställning. Så från ingenstans kallades till möte förra veckan. Vi alla sitter hemma och jobbar så allt är ju digitalt nu. VDn berättade att en stor omorganisation skulle ske, de har upptäckt att 1/3 av det vi gör generar över 90% av omsättningen. Så givetvis vill de att vi fortsättningsvis bara gör de 33 procenten som är lönsammast.

Så en hel rad tjänster ska bort. Inte bort, bort, utan ändras så långt som möjligt, till något i den lönsamma kategorin tjänster. I en parantes berättades att min chef blivit omplacerad. Ja hejdå då! Henne har jag inte sett röken av sedan dess. Sen var mötet avslutat. Några frågor? Nej, bra, tackhej. Svart skärm.

Ja det tog ju inte mer är 2 timmar så hade min nya chef kallat till möte - jag, han och HR. Detta var i torsdags och jag bad om ett möte innan helgen, vilket inte var möjligt. Jag sa att jag kände mig orolig men inget lugnande kunde sägas. Inget ?nej vi ska bara prata om din nya roll? eller ?gå nu inte och oroa dig hela helgen?. Bara att vi tar det på måndag.

Så nu ligger jag här i sängen med en klump i magen.

Har ni några tips? Något som jag bör ta upp när jag har chansen? Det låter kört va?

• Svar på tråden Blir uppsagd imorgon
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-12-02 14:39:39 följande:

Jaha, lite nytt här nu då.

Har precis pratat men min kollega i grannregionen, 45 minuter från mig. Han har haft samtal med sin chef idag, och chefen har då sagt ?jaha då ska vi börja leta efter en ny kollega till dig då!?.

Kollegan har frågat: jaså, ska vi vara två med min roll här i staden X?

Chefen svarar ja.

Så nu finns det ytterligare en tjänst ledig som jag utan tvekan är kvalificerad för. På pendlingsavstånd dessutom. Denna roll är en kopia på det jag är anställd för, så jag har garanterat rätt meriter.

Alltså. Vad håller de på med?? Kan helt ärligt inte förstå vad jag gjort för att reta upp dem så här jävulskt. Förutom denna aktuella tvisten och min föräldraledighet har jag varit en mönsteranställd! Har till och med ett brev från min chef där han skriver att jag är en sån tillgång för företaget.

Problemet just nu är att ingen annons för just den tjänsten finns uppe. Har bara kollegans ord. Och så dumma är de nog inte att de publicerar en annons för den tjänsten innan vi är färdigförhandlade.

Hur långt hjälper min kollegas vittne om detta? Det är så uppenbart att detta handlar om någon annat än arbetsbrist. Men facket tror att det kan bli svårt att bevisa då företaget har fri bestämmanderätt över var och när de utannonserar tjänster.

Försökte precis ringa den rekryterande chefen till grannstaden. Han klickade mig. De har också strypt min tillgång till jobbdatorn så nu kan jag inte läsa mail eller göra mitt jobb.

Det har blivit väldigt komplicerat. Du bör förlita dig mycket på facket som ofta har hyfsad kunskap om processen, rättsläget och vad som är rimligt samt att få en mer komplett och detaljerad bild av läget.

Drivs saken till domstol kommer facket vara inblandat och svårt att processa utan facket på sin sida.

Då din möjligheter att jobba kvar verkar rätt lågt så får du nog fokusera att få ut så mycket som möjligt via en överenskommelse. Var försiktig att blanda in för mycket känslor i det hela, att få en ursäkt, att få en förklaring. Jobba istället för att du ska få en vettig start på nästa steg i livet, dvs sug ut så mycket pengar så möjligt ur företaget.

• Anonym (T)
    Kjell2 skrev 2020-12-02 14:50:26 följande:

Det har blivit väldigt komplicerat. Du bör förlita dig mycket på facket som ofta har hyfsad kunskap om processen, rättsläget och vad som är rimligt samt att få en mer komplett och detaljerad bild av läget.

Drivs saken till domstol kommer facket vara inblandat och svårt att processa utan facket på sin sida.

Då din möjligheter att jobba kvar verkar rätt lågt så får du nog fokusera att få ut så mycket som möjligt via en överenskommelse. Var försiktig att blanda in för mycket känslor i det hela, att få en ursäkt, att få en förklaring. Jobba istället för att du ska få en vettig start på nästa steg i livet, dvs sug ut så mycket pengar så möjligt ur företaget.

Ja ts behöver fackets stöd som du säger, jag finner det märkligt att se inte verkar vilja driva detta. Ts, det är den centrala organisationen du talat med antar jag? För ni har ingen lokal fackklubb?
  • Anonym (T)

Om ts nu inte blir utköpt utan uppsagd pga arbetsbrist så antar jag att hon har företrädesrätt på tjänsten 45 minuter bort? Ett argument vid förhandling om utköp? För även om den tjänsten bara annonseras internt så skall ju ag isf erbjuda henne denna tjänst?
  • Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-12-02 14:57:17 följande:
    Ja ts behöver fackets stöd som du säger, jag finner det märkligt att se inte verkar vilja driva detta. Ts, det är den centrala organisationen du talat med antar jag? För ni har ingen lokal fackklubb?
    Om vi tar avslutet av TS tjänst verkar det som facket är aktiv i den processen. Att gå till domstol är sällan ett mål utan det brukar mest handla om att få till ett så bra paket som det bara går. Enligt TS verkar det pågå en förhandling kring någon form av avgångsvederlag där facket är inblandat

Jag har för dålig koll på praxis och de faktiska omständigheterna för att göra någon vettig analys av rättsläget

En domstolsförhandling har en förmåga att dra ut på tiden och ta mycket tid och energi. Alltså oftast bättre att få ett avslut nu och kunna gå vidare.

• Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-12-02 15:00:35 följande:
    Om ts nu inte blir utköpt utan uppsagd pga arbetsbrist så antar jag att hon har företrädesrätt på tjänsten 45 minuter bort? Ett argument vid förhandling om utköp? För även om den tjänsten bara annonseras internt så skall ju ag isf erbjuda henne denna tjänst?
    Ja, företrädesrätten finns kvar. Men det finns saker som kan krångla till, olika juridiska bolag, smalt skriven annons, konstigt tjänsteupplägg. Gäller det lite mer kvalificerade tjänster brukar det gå att skriva så att TS inte kan vara aktuell.

• Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-12-02 15:00:35 följande:
    Just företrädesrätten är något man kan förhandla bort vid ett utköp. Om arbetsgivaren glömt bort det så slänger man in det på slutet
    "En månadslön till och jag avsäger mig företrädesrätten. Annars kommer jag kräva att få något av de jobb som utlyses inom 9(?)månader."

• Anonym (T)
    Kjell2 skrev 2020-12-02 15:09:17 följande:

Ja, företrädesrätten finns kvar. Men det finns saker som kan krångla till, olika juridiska bolag, smalt skriven annons, konstigt tjänsteupplägg. Gäller det lite mer kvalificerade tjänster brukar det gå att skriva så att TS inte kan vara aktuell.

Angående ditt svar ovan. Jag var orolig att facket släpper det helt oc ts går ur detta utan utköp och uppsagd pga arbetsbrist.

Gällande att forma om tjänster på det sättet så är det absolut inte lagligt, men säkert något man kan komma undan med ändå.

Det jag menar är främst att faktumet att ts bör ha företrädesrätt till den tjänsten ökar möjligheterna i förhandling gällande utköp.

Mål inom arbetsrätt går sällan till domstol, då man ofta som du nämner gör överenskommelser istället
  • Sylvestra
    Anonym (TS) skrev 2020-12-02 14:39:39 följande:

Försökte precis ringa den rekryterande chefen till grannstaden. Han klickade mig. De har också strypt min tillgång till jobbdatorn så nu kan jag inte läsa mail eller göra mitt jobb.

Men va?! Nu blev jag verkligen förvånad! Du är väl fortfarande anställd? Jag trodde inte att de skulle ta ifrån dig dina arbetsredskap på stubinen. 
  • Anonym (T)

Jag vill också uppmärksamma dig om föreningsrätten. Arbetsgivaren får inte missgynna dig pga att du använder den. Alltså din rätt till att vara fackligt ansluten osv. Har du inspelningar där de på något sätt hotar med åtgärder om du involverar facket eller bevis på att de straffar dig för att du involverar facket så är även detta brottsligt

• Anonym (TS)

Tack, ja det känns komplicerat. Facket tycker det är uppenbart att arbetsgivaren försöker kringgå LAS. Men än är det tveksamt om det finns tillräckligt starka argument för att driva det vidare. Än har vi inte heller kommit så långt. De har ju inte ens dragit igång en omplaceringsutredning.

Nytt möte imorgon mellan ag och fack, facket kommer då kräva en grundlig omplaceringsutredning innan de ens vill ta i frågan kring uppsägning. De kommer också informera om skyldigheten i LAS att försöka bereda plats och faktiskt anstränga sig för att behålla sin personal.

Jag hoppas vi kan dra ut på det här till efter jul. De är nog väldigt angelägna om att bli klara helst igår, så kanske går de med på en generösare lösning för att slippa det.

Usch tycker detta är så jobbigt.
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2020-12-07 22:28:45 följande:

Hur går det?

Tack för att du frågar. Jo, vi närmar oss en lösning nu tror jag.

De hade skickat ett Mail till min ombudsman igår, när han var på semester. I mailet fanns ett något bättre erbjudande än tidigare med villkoret att det bara gäller den dagen. Mailet sågs först idag när ombudsmannen var tillbaka. Han har nu tackat ja å mina vägnar men det är ju lite sent. Men samtidigt orimligt att kräva svar inom 5 timmar när man skickar ett Mail vid lunch som de gjorde igår.

De hade också skickat med ett skämt till en omplaceringsutredning med slutsatsen att jag inte är kvalificerad till de lediga tjänsterna jag gjort anspråk på. Hur de lyckats fastslå det utan att ens prata med mig är mycket märkligt. I den bifogade kravspecen på tjänsten har de också höjt kraven mot annonsen från ?behöver erfarenhet från *mitt område*? till ?behöver minst 5 års dokumenterat framgångsrikt resultat från arbete inom ?mitt område? plus ?ett annat område?. Och givetvis placerat rollen i Malmö. Lyckas de hitta en sån person blir jag förvånad.

Nu vill jag bara att detta ska vara över så jag kan få lite lugn och ro. Om allt går bra har jag 5 månaders arbetsbefriad uppsägningstid, avräkningsfri. Jag har två jobbintervjuer bokade nästa vecka och jag planerar att ringa min chef samma sekund detta är klart och sluta fred för att säkra min goda referens som fram tills nyligen var självklar. Min chef har hållit sig undan hela denna fula förhandling så förhoppningsvis har inga broar bränts där.

Tack för all hjälp!
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-12-08 12:40:20 följande:

Tack för att du frågar. Jo, vi närmar oss en lösning nu tror jag.

De hade skickat ett Mail till min ombudsman igår, när han var på semester. I mailet fanns ett något bättre erbjudande än tidigare med villkoret att det bara gäller den dagen. Mailet sågs först idag när ombudsmannen var tillbaka. Han har nu tackat ja å mina vägnar men det är ju lite sent. Men samtidigt orimligt att kräva svar inom 5 timmar när man skickar ett Mail vid lunch som de gjorde igår.

De hade också skickat med ett skämt till en omplaceringsutredning med slutsatsen att jag inte är kvalificerad till de lediga tjänsterna jag gjort anspråk på. Hur de lyckats fastslå det utan att ens prata med mig är mycket märkligt. I den bifogade kravspecen på tjänsten har de också höjt kraven mot annonsen från ?behöver erfarenhet från *mitt område*? till ?behöver minst 5 års dokumenterat framgångsrikt resultat från arbete inom ?mitt område? plus ?ett annat område?. Och givetvis placerat rollen i Malmö. Lyckas de hitta en sån person blir jag förvånad.

Nu vill jag bara att detta ska vara över så jag kan få lite lugn och ro. Om allt går bra har jag 5 månaders arbetsbefriad uppsägningstid, avräkningsfri. Jag har två jobbintervjuer bokade nästa vecka och jag planerar att ringa min chef samma sekund detta är klart och sluta fred för att säkra min goda referens som fram tills nyligen var självklar. Min chef har hållit sig undan hela denna fula förhandling så förhoppningsvis har inga broar bränts där.

Tack för all hjälp!

Trist när det blir så här. Skönt att du lyckades få till en bättre deal som du tycker är ok.

Arbetsgivaren körde en fuling, när du inte accepterade utan satte hårt mot hårt insåg de att bättre ok deal än riskera domstol.

Lycka till med jobbsök.
Svar på tråden Blir uppsagd imorgon