• Anonym (TS)

Blir uppsagd imorgon

Jahapp. Här ligger jag och väntar på bödeln, känns det som.

Jag jobbar på ett företag med 150 anställda. Allt rullar på och företaget har klarat av pandemin utomordentligt bra. Jag kände mig helt trygg i min anställning. Så från ingenstans kallades till möte förra veckan. Vi alla sitter hemma och jobbar så allt är ju digitalt nu. VDn berättade att en stor omorganisation skulle ske, de har upptäckt att 1/3 av det vi gör generar över 90% av omsättningen. Så givetvis vill de att vi fortsättningsvis bara gör de 33 procenten som är lönsammast.

Så en hel rad tjänster ska bort. Inte bort, bort, utan ändras så långt som möjligt, till något i den lönsamma kategorin tjänster. I en parantes berättades att min chef blivit omplacerad. Ja hejdå då! Henne har jag inte sett röken av sedan dess. Sen var mötet avslutat. Några frågor? Nej, bra, tackhej. Svart skärm.

Ja det tog ju inte mer är 2 timmar så hade min nya chef kallat till möte - jag, han och HR. Detta var i torsdags och jag bad om ett möte innan helgen, vilket inte var möjligt. Jag sa att jag kände mig orolig men inget lugnande kunde sägas. Inget ?nej vi ska bara prata om din nya roll? eller ?gå nu inte och oroa dig hela helgen?. Bara att vi tar det på måndag.

Så nu ligger jag här i sängen med en klump i magen.

Har ni några tips? Något som jag bör ta upp när jag har chansen? Det låter kört va?

• Svar på tråden Blir uppsagd imorgon
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-23 13:32:34 följande:
    Jag vet inte hur många vi är i mitt län när allt är klart. Hittills 2. Men gissningsvis stiger siffran allteftersom fler har sina möten. Bara idag skulle de ha 15 möten, där några leder till ny tjänst och några till samma paket jag fått.
    Jag tycker ni som fått erbjudande borde snacka ihop er lite. Jämföra erbjudande, komma med gemensamt motbud, inte tacka ja förrän om ett tag och ett vettigt bud.

Så länge företaget kan spela ut er mot varandra och förhandla i smyg har företaget överhand. Kan ni göra något gemensamt är det ni som sitter med den starka handen.

• Anonym (T)
    Kjell2 skrev 2020-11-23 14:18:03 följande:

Klart det är en fuling att istället för att varsla, MBL, turordning LAS osv ge individuella erbjudande till utvalda medarbetar i smyg. Vägrar ni skriva på måste de gå omvägen via varsel, arbetsbrist, MBL, LAS mm. Tid och mycket pengar.

Vad de säger till er är egentligen:

"Gå med på att sluta frivilligt nu och ni får lite plåster på såren." Väldigt smidig och billig lösning för företaget. Speciellt om det gäller flera och erbjudanden inte är överdrivet bra. Snackar ni ihop er har ni företaget i en rävsax. De har då två val, köra omvägen via MBL, LAS mm eller ge er ett bättre erbjudande.

Vill de smidigt köpa ut er får det ge ett vettigt erbjudande. Kan inte reglerna i detalj vad gäller varsel och geografi, kolla med ditt fack.

Vid uppaähnnng pga arbetsbrist behöver inte facket varslas. Det är arbetsförmedlingen som ska varslas. Däremot behöver ag u detta fall förhandla med alla de fackförbund som de berörda är anslutna till
  • Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-11-23 14:25:17 följande:
    Vid uppaähnnng pga arbetsbrist behöver inte facket varslas. Det är arbetsförmedlingen som ska varslas. Däremot behöver ag u detta fall förhandla med alla de fackförbund som de berörda är anslutna till
    Ja, men varselprocessen tar tid om den behövs, över två månader. Det kostar pengar. . Att sen gå in i en MBL/LAS-process kan göra att "fel" personer försvinner.

Ett varsel skapa också oro och folk börjar titta efter nya jobb. Plötsligt försvinner anställda man vill ha kvar.

För att komma runt detta kan företaget ge riktade erbjudande till utvalda anställda. Med lite fulspel kan de mer eller mindre få folk att känna sig tvingade att accepter. Det går t ex att ta ett snack med facket först och säga något i stil med "Vi måste skära ner pga arbetsbrist. Vi tänker ge max 10 personer ett erbjudande. Behöver vi gå via LAS blir det nog över 15 personer istället. Vad säger ni 10 eller 15 som får sluta?"
  • Anonym (T)
    Kjell2 skrev 2020-11-23 14:37:58 följande:

Ja, men varselprocessen tar tid om den behövs, över två månader. Det kostar pengar. . Att sen gå in i en MBL/LAS-process kan göra att "fel" personer försvinner.

Ett varsel skapa också oro och folk börjar titta efter nya jobb. Plötsligt försvinner anställda man vill ha kvar.

För att komma runt detta kan företaget ge riktade erbjudande till utvalda anställda. Med lite fulspel kan de mer eller mindre få folk att känna sig tvingade att accepter. Det går t ex att ta ett snack med facket först och säga något i stil med "Vi måste skära ner pga arbetsbrist. Vi tänker ge max 10 personer ett erbjudande. Behöver vi gå via LAS blir det nog över 15 personer istället. Vad säger ni 10 eller 15 som får sluta?"

LAS kommer man inte runt. Då bör facket driva det rättsligt. Det enda jag försöker förmedla är att facket inte behöver varslas. Sedan är ag ändå skyldiga att förhandla
  • Kjell2
    Anonym (T) skrev 2020-11-23 15:13:55 följande:
    LAS kommer man inte runt. Då bör facket driva det rättsligt. Det enda jag försöker förmedla är att facket inte behöver varslas. Sedan är ag ändå skyldiga att förhandla
    Genom att få folk att sluta frivilligt behöver man inte åberopa arbetsbrist och gå via LAS. Och det är just det TS arbetsgivare verkar göra just nu. Ge ett erbjudande till vissa anställda och hoppas att de slutar frivilligt.

• Anonym (TS)

Okej hörrni, kan ni hjälpa mig att tänka rätt?

Jag har alltså fått ett erbjudande om att gå utan förhandling. Arbetsbefriad 3 månader och sedan en månadslön i avgångsvederlag. Jag chansade och skickade ett motbud på 6 månadslöner men det blev blankt nej. Facket ser inte att företaget hittills gjort något fel, så det är lite av en chansning att tacka nej. Jag riskerar ju avgångsvederlaget och de kan plikta in mig på något påhittat jobb under uppsägningstiden.

Så jag var alldeles på vippen att tacka ja till erbjudandet igår. HR har ringt flera gånger och hetsat denna vecka. Och på fredagen ringde han och la till några småsaker som skulle erbjuda några tusenlappar extra för mig. Jag sa ändå att jag ville fundera till måndag, och det gick bra.

Och idag upptäcker jag vad jag tror är en dundertabbe av dem. Nu fattar jag varför de har stressat mig. På fredagkvällen kl 20.00 kommer 3 platsannonser ut. Tjänster jag helt klart kvalificerar till och som enligt annonsen kan utföras varifrån som helst i Sverige. En tjänst jag alltså utan frågetecken bör bli omplacerad till. En annan HR-representant än den jag förhandlar med är ansvarig för rekryteringen.

Det jag tror har hänt är att den andra HR-person fått order om att avvakta med platsannonserna denna vecka, för att vänta in mitt ja på deras utköpsdeal. Hon har varit duktig och väntat till arbetsveckans slut och publicerar den på kvällen, utan att förstå att kusten inte är klar.

Så nu fick situationen ett nytt ljus. Som jag ser det har de tabbat sig. Jag kan inte se någon annan förklaring till allt detta. Kan ni?

Jag är överlag rätt sårad över detta. Jag har gjort ett bra jobb, i alla fall vad jag hört. Har ett handskrivet brev från min chef där hon skriver hur mycket hon uppskattar mig. Jag förstår inte varför de inte vill ha kvar mig. De säger att det inte är något personligt men nu känns det ju onekligen så.

Har ni några råd att ge? Ska jag låta det gå till förhandling eller ska jag konfrontera dem själv om annonserna på måndag?

• Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 18:25:50 följande:

Okej hörrni, kan ni hjälpa mig att tänka rätt?

Jag har alltså fått ett erbjudande om att gå utan förhandling. Arbetsbefriad 3 månader och sedan en månadslön i avgångsvederlag. Jag chansade och skickade ett motbud på 6 månadslöner men det blev blankt nej. Facket ser inte att företaget hittills gjort något fel, så det är lite av en chansning att tacka nej. Jag riskerar ju avgångsvederlaget och de kan plikta in mig på något påhittat jobb under uppsägningstiden.

Så jag var alldeles på vippen att tacka ja till erbjudandet igår. HR har ringt flera gånger och hetsat denna vecka. Och på fredagen ringde han och la till några småsaker som skulle erbjuda några tusenlappar extra för mig. Jag sa ändå att jag ville fundera till måndag, och det gick bra.

Och idag upptäcker jag vad jag tror är en dundertabbe av dem. Nu fattar jag varför de har stressat mig. På fredagkvällen kl 20.00 kommer 3 platsannonser ut. Tjänster jag helt klart kvalificerar till och som enligt annonsen kan utföras varifrån som helst i Sverige. En tjänst jag alltså utan frågetecken bör bli omplacerad till. En annan HR-representant än den jag förhandlar med är ansvarig för rekryteringen.

Det jag tror har hänt är att den andra HR-person fått order om att avvakta med platsannonserna denna vecka, för att vänta in mitt ja på deras utköpsdeal. Hon har varit duktig och väntat till arbetsveckans slut och publicerar den på kvällen, utan att förstå att kusten inte är klar.

Så nu fick situationen ett nytt ljus. Som jag ser det har de tabbat sig. Jag kan inte se någon annan förklaring till allt detta. Kan ni?

Jag är överlag rätt sårad över detta. Jag har gjort ett bra jobb, i alla fall vad jag hört. Har ett handskrivet brev från min chef där hon skriver hur mycket hon uppskattar mig. Jag förstår inte varför de inte vill ha kvar mig. De säger att det inte är något personligt men nu känns det ju onekligen så.

Har ni några råd att ge? Ska jag låta det gå till förhandling eller ska jag konfrontera dem själv om annonserna på måndag?

Skärmdumpa annonserna. Ring facket på måndag morgon. Fundera på om du vill vara kvar på detta företag. Kanske värt det om det är

Svårt att få nytt arbete?

Finns andra som kan bli omplacerade till de platser som lagts ut?alltså finns risken att du får gå ändå?
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2020-11-28 18:41:52 följande:

Skärmdumpa annonserna. Ring facket på måndag morgon. Fundera på om du vill vara kvar på detta företag. Kanske värt det om det är

Svårt att få nytt arbete?

Finns andra som kan bli omplacerade till de platser som lagts ut?alltså finns risken att du får gå ändå?

Jag vet faktiskt inte. Jag ville ju inte vara där jag är oönskad. Men samtidigt är jag gravid...

De vet inte om det. Men misstänker säkert att det är på gång då jag nyss gifte mig. Är det kanske därför de håller på...?

Jag vet inte hur många som kan tänkas göra anspråk på tjänsten/tjänsterna. Vi verkar vara 3 som är drabbade och det verkar finnas 3 jobb. Vet inte hur de andra tänker. Tror också att jag har längst anställningstid av oss 3 om det spelet någon roll vid omplacering.
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 18:52:51 följande:

Jag vet faktiskt inte. Jag ville ju inte vara där jag är oönskad. Men samtidigt är jag gravid...

De vet inte om det. Men misstänker säkert att det är på gång då jag nyss gifte mig. Är det kanske därför de håller på...?

Jag vet inte hur många som kan tänkas göra anspråk på tjänsten/tjänsterna. Vi verkar vara 3 som är drabbade och det verkar finnas 3 jobb. Vet inte hur de andra tänker. Tror också att jag har längst anställningstid av oss 3 om det spelet någon roll vid omplacering.

Anställningstid spelar absolut till vid omplacering. Då har du företräde förutsatt att du har kompetens nog för arbetet.

Du kanske bör fundera över om faktumet att du står utan arbete kommer stressa dig under graviditeten? Hur länge ska du sedan vara hemma? Kommer läget på arbetsplatsen hinna förändras under tiden? Kanske kommer det kännas som att börja på nytt när du kommer tillbaka från ledigheten? Kanske har hela ledningen då bytts ut?

Kan du tänka dig att arbeta med något annat? Alltså hur flexibel kommer du kunna vara i ditt arbetssökande?

Spela för tusan in alla samtal och möten du har! Framförallt om de i framtiden får reda på din graviditet. Med tanke på hur de betett sig nu misstänker jag att de kan diskriminera dig utifrån det i framtiden.

Sedan tänker jag. Det är alltså arbete som kan göras hemifrån? På flexibla tider? Detta kan vara perfekt med ett barn om du vill kunna kombinera arbete med tid med barnet. Slippa resväg och kanske även kunna förlägga arbetstid och arbeta när barnet sover under den period barnets andre förälder är föräldraledig, så får ni mycket tid tillsammans
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-28 18:52:51 följande:

Och naturligtvis. Stort grattis till graviditeten!
Svar på tråden Blir uppsagd imorgon