Drottningen1970 skrev 2020-12-06 20:42:20 följande:
Din jämförelse haltar. Inte heller kvinnan som föder barnet kan, när barnet faktiskt existerar som individ avsäga sig försörjningsansvar eller ta ifrån barnet arvsrätten. Du resonerar enkom ur ett vuxenperspektiv, som om att försörja ett existerande barn på något vis är en tjänst som pappan tvingas ge till modern. Detta handlar som sagt om barnets rättigheter. Den som varit med och tillverkat ett barn som föds får ett ansvar. Punkt. Det som du kallar juridisk abort kan inte jämföras med en abort då en abort inte producerar en ny individ med egna rättigheter. Du kan skriva/skrika med fetade bokstäver hur mycket du vill, det du föreslår är fortfarande att beröva ett helt oskyldigt barns dess rättigheter och kommer aldrig att införas i ett civiliserar samhälle.
Ta ansvar för var dina spermier hamnar istället så löser det sig nog. Ingen förnekar dig dina reproduktiva rättigheter. Du har en absolut rättighet att inte lämna din säd i någon som du inte vill ha barn med. Men väljer du att ändå göra det så har du skyldigheter. Deal with it...
Du missar totalt poängen, IGEN. "barnets rättigheter" har ingenting med mannens ansvar att göra. Om man tror på juridisk abort (förhoppningsvis kommer lagen om 10 år) så bokstavligen tror man att man kan säga av sig den skyldigheten. Om du tycker så synd om barnet så bör du återigen skylla på mammam som gjorde valet att föda barnet trots omständigheterna.
Det ända du kan göra för att jag ska hålla med dig med vissa poäng är att du säger att även vanlig abort är fel. Men det vill du inte göra. Istället vill du spela hyckleri spelet och använda samma argument som moståndare till abortion t.ex "Sära inte på dina ben om du inte vill ha barn". Vet du vad. Se ta ansvar för dina befruktade ägg. Om mannen vill inte ha barn, var beredd att ta den ekonomiska ansvaren. trådstartarens sambo har 100% rätt att utpressa henne med utflyttning eftersom lagen är omoralisk mot män. Så enkelt är det
Jag vet att du inte kommer hålla med mig och du kommer åter igen ta upp att "det är ändp männens ansvar blah blah blah." Jag har hört alla dessa argument och blir lika trött på dom åter igen. Så jag avslutar diskussionen här och önskar dig en trevlig kväll.