• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Anonym (L)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 12:30:29 följande:

Sen kan jag tycka att om man gör abort för att man inte skyddat sig ordentligt som kvinna med så borde man få betala för att göra abort. Och inte kunna använda det som ett preventivmedel. Jag kan bli riktigt irriterand när jag hör kvinnor gjort abort 8 kanske även 10 ggr då får man faktiskt för länge sedan börja betala för det.

Risken finns dessa kvinnor inte gör abort då...

Vem vinner på detta?

Knappast skattebetalarna.

Eller barnet.

I länder där man inte kan göra abort lätt och gratis blir många nyfödda dödade / bortlämnade på barnhem.

Många av dessa barn är alkoholskadade också , eftersom kvinnor som gör 10 aborter istället av att skydda sig tänker ofta inte på vad de äter och dricker som gravida...

Säker och gratis abort är fortfarande bäst lösning för alla , även om jag håller med dig i teorin.
  • Anonym (K)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-05 22:58:03 följande:

Juridisk abort är visst genomförbart. Det betyder att under exakt samma tid som kvinnan kan göra medicinsk abort så har mannen ett val att göra juridisk abort vilket avskaffar han all ekonomisk/laglig ansvar.

Enda anledning varför denna lag kommer förmodligen aldrig gå igenom eftersom folk vill inte att staten ska ta hand om massa ungar genom skattebetalarna.

Dock tycker jag denna lag är en rättighet precis som abort. Ingen människa ska tvingas att bli en föräldrar mot sin vilja, varken man eller kvinna.

Det kallas i så fall att överge.

Varför ska barnen straffas för att pappan inte vill ta ansvar för sina spermier? Hatar du barn?
  • Anonym (M)
    Mimosa86 skrev 2020-12-05 20:33:10 följande:

Nej men man är en skitstövel om man väljer bort SITT barn.

I sådant fall är man lika mycket skitstövel om man väljer att sätta ett barn till världen under sådana förutsättningar.
  • Anonym (Ia)
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-06 12:34:18 följande:

Det håller jag helt med dig om. Skulle sätta gränsen vid tre tillfällen.

Ni tycker alltså att barn ska vara ett straff och inte en önskan?
  • Anonym (Zach)
    Anonym (K) skrev 2020-12-06 14:32:26 följande:
    Det kallas i så fall att överge.

Varför ska barnen straffas för att pappan inte vill ta ansvar för sina spermier? Hatar du barn?

Varför lägger du igen ansvaret på mannen som har hypotetiskt gjort en juridisk abort. Lägg istället ansvaret på MAMMAN som tog in ett barn i världen som hon inte kunde ta hand om.

Det vore en annan sak om både mamman och pappan höll med om att barnet ska födas. Endast då har pappan ett ansvar

• Anonym (Ia)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 12:42:10 följande:

Hela försörjninen ska ske på morsan om pappan gör en juridisk abort. Jag fattar inte hur du kan ta för givet att pappan är automatiskt ekonomiskt ansvarigt bara för att barnet lever. Om man ska klaga på någon så är det MORSAN som ska vara få skuld om barnets föruttsättningar inte är dom bästa. Det är trots allt mamman i denna fall som villa att barnet skulle komma in till världen oavsett vad pappan ville.

Med juridisk abort så kan pappan också säkerställa till mamman att han kommer inte vara delaktig. Många kvinnor verkar tro att efter barnet ha fötts, så kommer pappan älska barnet när han ser dom "lilla små söta händerna." Det där är bara en dröm

Tror du att killar/män kommer ta ansvar för att det inte ska bli barn om de kan göra juridisk abort?

De kommer kunna knulla och sedan slipper de precis ALLT ansvar för om det blir barn eller ej.

Det är STOR skillnad på att behöva göra ett kroppsligt ingrepp och att skriva på ett papper, eller hur? Så risken är jättestor att killar skiter i precis allt ansvar och bara kör på, för sen kan de bara skriva på ett papper... bättre att lära killar/män om hur barn blir till och ta ansvar för sin egen reproduktion för tydligen har de ingen aaaaning om hur biologin fungerar.
  • Anonym (Ia)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 12:30:29 följande:

Sen kan jag tycka att om man gör abort för att man inte skyddat sig ordentligt som kvinna med så borde man få betala för att göra abort. Och inte kunna använda det som ett preventivmedel. Jag kan bli riktigt irriterand när jag hör kvinnor gjort abort 8 kanske även 10 ggr då får man faktiskt för länge sedan börja betala för det.

Hur mycket ska männen betala?

Jag har gjort en abort, vet en kille som har varit med om 4 med olika kvinnor.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Ia) skrev 2020-12-06 15:51:40 följande:
    Tror du att killar/män kommer ta ansvar för att det inte ska bli barn om de kan göra juridisk abort?

De kommer kunna knulla och sedan slipper de precis ALLT ansvar för om det blir barn eller ej.

Det är STOR skillnad på att behöva göra ett kroppsligt ingrepp och att skriva på ett papper, eller hur? Så risken är jättestor att killar skiter i precis allt ansvar och bara kör på, för sen kan de bara skriva på ett papper... bättre att lära killar/män om hur barn blir till och ta ansvar för sin egen reproduktion för tydligen har de ingen aaaaning om hur biologin fungerar.
    Tja, det kan ju vara samma regler för båda. 
    Max tre gånger, sedan får man som kvinna antingen föda barnet eller betala aborten. Och som man får man betala underhåll.

Inte svårare än så.
  • Anonym (K)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 15:50:31 följande:

Varför lägger du igen ansvaret på mannen som har hypotetiskt gjort en juridisk abort. Lägg istället ansvaret på MAMMAN som tog in ett barn i världen som hon inte kunde ta hand om.

Det vore en annan sak om både mamman och pappan höll med om att barnet ska födas. Endast då har pappan ett ansvar

Blev hon gravid på egen hand? Det krävs en man också.

Abort är en lyx, en plan B. Vi börjar bli alldeles för bortskämda och tar abort för givet numera.
  • Anonym (Zach)
    Anonym (Ia) skrev 2020-12-06 15:51:40 följande:

Jag fattar inte din fråga om det är en stor skillnad mellan att skriva papper och göra en kroppslig ingrepp ? Det är principen som gäller här. Tror du med handen på hjärtat att "ingen människa ska tvingas bli en föräldrer mot dens vilja" ? Om du gör det fast enbart för mammam då är du dubbel-moraliskt. Punkt slut.

Och för övrigt det där med att "lära killar ansvar" kan exakt samma sak applicerar tillbaka på kvinnorna. Lär t.ex kvinnor att inte "sära på benen" så slipper dom göra abort ? Tycker du den retoriken låter rimligt ? I didn't think so. Så varför använder du den retoriken på männen ?

Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort