• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Anonym (Zach)
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-07 13:15:42 följande:
    Som sagt, varför ska du inte behöva ta ansvar för ditt sexliv?

Jag tycker inte att det är "mäns ansvar" eftersom jag tror på reproduktiva rättigheter för män. Så enkelt är det. Precis som du säkert tror på reproduktiva rättigheter för kvinnor med medicinsk abort. Det är en dubbelstandard att man vill neka det ena könet reproduktiva rättigehter. Så enkelt är det.

Jag tycker att lagen idag är principellt felt och Jag hoppas den ändras inom snar framtid. Alla manshatande idioter som vill påtvinga män ett "ansvar" kan dra åt helvete.

• Drottningen1970

Om vi leker lite med tanken på juridisk abort..

Hur sent i graviditeten ska den kunna göras? Förslag jag sett tidigare är att det ska ske innan gränsen för abort...

om kvinnan upptäcker graviditeten sent, eller döljer graviditeten tills det är försent, hur gör man då? Hur ska bevisbördan se ut?

I de fall där ett par varit övetens om att skaffa barn eller behålla en oplanerad graviditet, och pappan får kalla fötter i 8:e månaden, hur gör man då? Och återigen, hur ser bevisbördan ut?

Om en pappa rent juridiskt ska kunna abortera sig själv för att slippa ansvaret, borde inte mamman på samma sätt juridiskt kunna abortera bort pappan? Om hon upptäcker att han på någotvis är olämplig eller bara kommer på att hon hellre är ensam förälder...

Så många frågor...

• Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-05 22:58:03 följande:

Juridisk abort är visst genomförbart. Det betyder att under exakt samma tid som kvinnan kan göra medicinsk abort så har mannen ett val att göra juridisk abort vilket avskaffar han all ekonomisk/laglig ansvar.

Enda anledning varför denna lag kommer förmodligen aldrig gå igenom eftersom folk vill inte att staten ska ta hand om massa ungar genom skattebetalarna.

Dock tycker jag denna lag är en rättighet precis som abort. Ingen människa ska tvingas att bli en föräldrar mot sin vilja, varken man eller kvinna.

Ingen tvingar dig att bli förälder, du behöver inte ligga med fertila kvinnor. 

Och du, man blir inte en förälder bara för att man betalar underhåll. Så om du blir ofrivillig pappa, så lovar jag dig, att du slipper bli förälder om du inte vill. Däremot får du betala underhåll, så tänk efter innan hur mkt du är beredd att betala i kronor för att ligga runt...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 13:24:29 följande:

Jag tycker inte att det är "mäns ansvar" eftersom jag tror på reproduktiva rättigheter för män. Så enkelt är det. Precis som du säkert tror på reproduktiva rättigheter för kvinnor med medicinsk abort. Det är en dubbelstandard att man vill neka det ena könet reproduktiva rättigehter. Så enkelt är det.

Jag tycker att lagen idag är principellt felt och Jag hoppas den ändras inom snar framtid. Alla manshatande idioter som vill påtvinga män ett "ansvar" kan dra åt helvete.

Du tycker inte att du behöver ta ansvar för ditt sexliv. Där ser man.

Tyvärr, lagen kommer inte att ändras. Glöm det. Den dagen mannen blir gravid, kan du göra hur många aborter du vill. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 15:50:31 följande:

Varför lägger du igen ansvaret på mannen som har hypotetiskt gjort en juridisk abort. Lägg istället ansvaret på MAMMAN som tog in ett barn i världen som hon inte kunde ta hand om.

Det vore en annan sak om både mamman och pappan höll med om att barnet ska födas. Endast då har pappan ett ansvar

Vad är det du inte förstår? Kvinnan har ett val efter samlaget, mannen gör sitt val innan samlaget. Vill du inte bli pappa, ligg inte med fertila kvinnor eller sterilisera dig. 

Båda två är överens om sex, men bara den ena ska ta konsekvensen om det blir ett barn. Nej du, så fungerar det inte. 
  • nymedlem
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 12:39:57 följande:

Vill du att kvinnor bör också sterilisera instället för rättigheter till abort ? Asså sånna äckliga hycklare i denna tråd. Jag orkar inte.

Nej varför då? Kvinnor tar ju ALLTID ansvar! Bara såna som du som vill kunna smita undan. Jag blev själv lurad av mannen att bli gravid. Jag visste ingenting och han erkände inte förrän barnet var född. Graviditeten upptäcktes i 5e månaden så abort var uteslutet.

Mannen drog men jag hade INTE den möjligheten utan tog mitt ansvar!
  • Anonym (Zach)
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-07 13:45:29 följande:
    Korkad idiot för att man inte håller med dig?

Som sagt, du tycker att män ska ligga men slippa ansvar om skyddet inte fungerar. Livet fungerar inte så. Dina handlingar får konsekvenser. Lev med det. 

Aha så kvinnor bör inte få heller ha reproduktiva rättigheter som abort. Eftersom kvinnors handlingar får konsekvenser ? Är det du sitter och säger ? Och om du inte fattar varför du är hycklare vid den här laget så ger Jag upp.

• Anonym (Mia)

Hoppas TS har sin lägenhet kvar och att hon kan flytta från den kalla männen.Viktigt att ha eget boende,så man slipper att undra vart man tar vägen sen när den dagen kommer.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 13:52:18 följande:

Aha så kvinnor bör inte få heller ha reproduktiva rättigheter som abort. Eftersom kvinnors handlingar får konsekvenser ? Är det du sitter och säger ? Och om du inte fattar varför du är hycklare vid den här laget så ger Jag upp.

Varför ska mannen slippa konsekvensen av en graviditet när kvinnan inte gör det?

Du pratar mycket om rättigheter, men du tycker ju inte att kvinnor och män ska ha samma skyldigheter vid en graviditet. Den ena ska kunna dra, och slippa allt (både barnet och underhållet) den andra ska antingen göra en abort eller behålla barnet och ta alla kostnader själv.

Som sagt, nästa gång du ligger, fråga dig själv om du tycker priset är värt det?

Och sedan, även om du skulle göra en juridisk abort, så har du ju ändå ett barn. Det slipper du aldrig. Det finns ett barn (eller flera) som är ditt. 
  • Anonym (Zach)
    LFF skrev 2020-12-07 13:53:29 följande:
    Med juridisk abort går vi tillbaks en bra bit i utvecklingen till tiden ungefär när barn var tvungna att födas inom äktenskapet för att ha rätten till sitt ursprung om inte mannen "var snäll" och erkände barnet som var fött utanför äktenskapet.

Min farfar var ett sådant barn, där det står "fader okänd" på. Född på en tid där det dessutom var förenat med livsfara att göra abort och att man sågs ner på som kvinna om man födde ett barn utanför äktenskapet. En tid då vi hade barnhem som man lämnade in oönskade barn till.

Det finns en anledning till att detta har ändrats. Det finns en anledning till att även män numera behöver ta ansvar för sin hyperfertilitet. Men av någon konstig anledning så finns det fortfarande inga p-piller för män eftersom män "inte klarar av biverkningarna" som hormonpreparat skulle ge. Men kvinnor ska offra sig själva åter igen för att män ska slippa undan någon som helst form av ansvar som de inte önskar sig.

Den dagen det finns preventivmedel för män (annat än "hemska" kondomer som gör att det känns som att "äta kola med papper på" eller någon av alla andra sjukt dåliga ursäkter de flesta män kommer med när det gäller att ta ansvar för sin egen fertilitet), den dagen män riskerar liv och hälsa med en graviditet och en eventuell förlossning, den dagen män faktiskt tar 50% av ansvaret för sin avkomma, den dagen män inte bara säger "gör abort, annars drar jag" trots att man faktiskt diskuterat vad som skulle ske vid en eventuell graviditet vid fel tidpunkt, den dagen (=när grisar flyger), kan vi börja prata om juridisk abort. 

Män har så mycket kvar att göra vad gäller ansvar för att förhindra en eventuell graviditet så det är skrämmande att höra dig och andra komma på ytterligare sätt för män att kunna smita undan egenansvaret att förhindra en graviditet. 

I TS fall visste mannen att han var klar, han hade tonårsbarn, han ville inte ha fler barn. Detta var något han visste om. Ändå tog han noll ansvar för sin egen hyperfertilitet genom att tex sterilisera sig (vilket man borde göra om man är klar med barn). 

Vistt kan juridisk leda till andra konsekvenser. Men dom konsekvenserna tycker jag är inte värre än att tvingas bli föräldrar mot sin vilja. Dom konsekvenserna du nämner är så mycket mildare än tvingas bli föräldar mot sin vilja. Mäns rättigheter reproduktiva rättigheter i denna fall väger mer tycker jag.

Och för att vara principiell så tycker jag att alla kön ska ha nån slags reproduktiva rättigheter.

Killar vägrar använda kondom är dumma i huvudet. Vad spelar det för roll om det känns som "äta kola med papper." Mycket mer viktigt är att skydda sig. Men att skydda sig uteslutar inte juridisk abort. Precis som att kvinnor kan också skydda sig, men det uteslutar inte att vi bör  inte ha reproduktive rättigheter som abort för kvinnor.

Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort