LFF skrev 2020-12-07 13:53:29 följande:
Med juridisk abort går vi tillbaks en bra bit i utvecklingen till tiden ungefär när barn var tvungna att födas inom äktenskapet för att ha rätten till sitt ursprung om inte mannen "var snäll" och erkände barnet som var fött utanför äktenskapet.
Min farfar var ett sådant barn, där det står "fader okänd" på. Född på en tid där det dessutom var förenat med livsfara att göra abort och att man sågs ner på som kvinna om man födde ett barn utanför äktenskapet. En tid då vi hade barnhem som man lämnade in oönskade barn till.
Det finns en anledning till att detta har ändrats. Det finns en anledning till att även män numera behöver ta ansvar för sin hyperfertilitet. Men av någon konstig anledning så finns det fortfarande inga p-piller för män eftersom män "inte klarar av biverkningarna" som hormonpreparat skulle ge. Men kvinnor ska offra sig själva åter igen för att män ska slippa undan någon som helst form av ansvar som de inte önskar sig.
Den dagen det finns preventivmedel för män (annat än "hemska" kondomer som gör att det känns som att "äta kola med papper på" eller någon av alla andra sjukt dåliga ursäkter de flesta män kommer med när det gäller att ta ansvar för sin egen fertilitet), den dagen män riskerar liv och hälsa med en graviditet och en eventuell förlossning, den dagen män faktiskt tar 50% av ansvaret för sin avkomma, den dagen män inte bara säger "gör abort, annars drar jag" trots att man faktiskt diskuterat vad som skulle ske vid en eventuell graviditet vid fel tidpunkt, den dagen (=när grisar flyger), kan vi börja prata om juridisk abort.
Män har så mycket kvar att göra vad gäller ansvar för att förhindra en eventuell graviditet så det är skrämmande att höra dig och andra komma på ytterligare sätt för män att kunna smita undan egenansvaret att förhindra en graviditet.
I TS fall visste mannen att han var klar, han hade tonårsbarn, han ville inte ha fler barn. Detta var något han visste om. Ändå tog han noll ansvar för sin egen hyperfertilitet genom att tex sterilisera sig (vilket man borde göra om man är klar med barn).
Vistt kan juridisk leda till andra konsekvenser. Men dom konsekvenserna tycker jag är inte värre än att tvingas bli föräldrar mot sin vilja. Dom konsekvenserna du nämner är så mycket mildare än tvingas bli föräldar mot sin vilja. Mäns rättigheter reproduktiva rättigheter i denna fall väger mer tycker jag.
Och för att vara principiell så tycker jag att alla kön ska ha nån slags reproduktiva rättigheter.
Killar vägrar använda kondom är dumma i huvudet. Vad spelar det för roll om det känns som "äta kola med papper." Mycket mer viktigt är att skydda sig. Men att skydda sig uteslutar inte juridisk abort. Precis som att kvinnor kan också skydda sig, men det uteslutar inte att vi bör inte ha reproduktive rättigheter som abort för kvinnor.