• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 21:14:48 följande:

Varför ska abort vara det som gäller. Vill man absolut inte ha barn från båda håll så får man se till att få det fungera så det inte händer. Annars är det den som inte vill ha barn som i huvudsak ska skydda sig

Jag har inte sett att ts skrivit att hon vill ha fler barn, utan att detta var en olyckshändelse.

Pappan vill inte ha fler barn, så vill inte ts bli ensam med tre barn så är abort det enda alternativet.
  • Anonym (Kvinna)
    Ess skrev 2020-12-06 21:54:37 följande:

Jag har inte sett att ts skrivit att hon vill ha fler barn, utan att detta var en olyckshändelse.

Pappan vill inte ha fler barn, så vill inte ts bli ensam med tre barn så är abort det enda alternativet.

Men att hota någon att man hamnar på gatan pga att hon är gravid är inte okej. Då är man bara så omogen och verkligen inte tar sin del av ansvaret
  • Johan70
    Anonym (Q) skrev 2020-12-05 15:28:22 följande:
    Skönt att du vet bättre om sånt än advokater :) Inneboende har definitivt uppsägningstid, bara så du vet, och man blir inte inneboende bara för att man gjort slut. Även om relationen kraschar så har alltså den tidigare sambon rätt till uppsägningstid. Om du hade läst citatet lite noggrannare så kanske du hade förstått att de är att räkna som "hyresvärd" och "hyresgäst".
    Jag läste förstås noga, och advokaten har fel, precis som jag skrev. Visst är det konsigt?

De är, precis som jag skrev, inte att räkna som hyresvärd och hyresgäst, utan om man bor i någon annans bostad tillsammans med den andra, så är man inneboende. Det är vad jag skrev. Det är vad som gäller. För att vara hyresgäst i lagens ögon, skall man disponera hela bostaden själv.
  • Johan70
    Anonym (Sanna) skrev 2020-12-05 16:08:01 följande:
    Jag har läst om personer som är samboi en hyresrätt som enbart den ene står på kontraktet för men där båda har varit ,ed om att betala hyran. Drt framgår då att lägenheten inte ingår i det gemensamma och att den som inte står på kontraktet därför kan tvingas flyttas ut. I det sammanhanget räknas den före detta sambon som motsvarande inneboende och har 3 månaders uppsägningstid (om inget annat kommits överens om)

Jag tycker att det låter likt ts situation..
    Vilket lagstöd har du till påståendet att inneboende skulle ha uppsägningstid?
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 22:57:28 följande:
    Men att hota någon att man hamnar på gatan pga att hon är gravid är inte okej. Då är man bara så omogen och verkligen inte tar sin del av ansvaret
    Omogen? För att man vägra tvingas att leva med ett spädbarn?
    För att man inte vill starta om när ens egna barn ändå är i tonåren och småbarnstiden är över?

Nej, jag har full förståelse för mannens reaktion.
    Att han inte kan hindra henna från att föda ungen är en sak, att hon däremot ska tvinga honom att leva under samma tak? Nej, det är hans rättighet.

Här har vi ett ypperligt fall som skulle kunna ha nytta av....tadaaaaaaaaaaa.... juridisk abort!
  • sextiotalist
    Johan70 skrev 2020-12-07 02:09:35 följande:

Vilket lagstöd har du till påståendet att inneboende skulle ha uppsägningstid?

Tror det är hyreslagen.

Det har tagits upp i detta forum flera gånger och länkats till bla lawline.
  • Tooja

Förstår att det måste vara en fruktansvärd situation du befinner dig i. Oavsett vad du bestämmer dig för så tycker jag så snart du har möjlighet att du skall ta ditt pick och pack och flytta. Din sambo är verkligen ingenting att ha, som agerar på det här sättet. Självisk, omogen och uppenbart oförmögen att ta något som helst ansvar. Du och dina barn förtjänar bättre och det vet jag att du kommer att förstå en dag (om du inte redan förstår nu). Ni skall ju vara ett team, men nu lever du hos honom på en nåder, ?om du inte agerar som jag vill åker du ut?.

Bra att veta är också att enligt sambolagen tror jag hyresrätter tillfaller den som har ?störst behov? av den, inte nödvändigtvis den som står på pappret, vilket mycket väl kan vara du som ha småbarn. Kan vara att kolla upp. ALL lycka önskar jag dig.

• nymedlem
    Tooja skrev 2020-12-07 06:45:56 följande:

Förstår att det måste vara en fruktansvärd situation du befinner dig i. Oavsett vad du bestämmer dig för så tycker jag så snart du har möjlighet att du skall ta ditt pick och pack och flytta. Din sambo är verkligen ingenting att ha, som agerar på det här sättet. Självisk, omogen och uppenbart oförmögen att ta något som helst ansvar. Du och dina barn förtjänar bättre och det vet jag att du kommer att förstå en dag (om du inte redan förstår nu). Ni skall ju vara ett team, men nu lever du hos honom på en nåder, ?om du inte agerar som jag vill åker du ut?.

Bra att veta är också att enligt sambolagen tror jag hyresrätter tillfaller den som har ?störst behov? av den, inte nödvändigtvis den som står på pappret, vilket mycket väl kan vara du som ha småbarn. Kan vara att kolla upp. ALL lycka önskar jag dig.

Det gäller enligt vad jag lärt mig enbart om de har gemensamma barn vilket inte är i detta fall. TS och HENNES barn måste lämna HANS lägenhet!
  • Drottningen1970
    nymedlem skrev 2020-12-07 08:01:33 följande:

Det gäller enligt vad jag lärt mig enbart om de har gemensamma barn vilket inte är i detta fall. TS och HENNES barn måste lämna HANS lägenhet!

Nej det stämmer inte. Den som har största behovet får behålla. Oavsett gemensamma barn.
  • Anonym (K)
    Ess skrev 2020-12-06 20:14:37 följande:

Lever man ihop så är det rätt ofta att man är överens om att den ena använder skydd. Skulle kvinnan råka bli gravid så är det abort som gäller i så fall, oavsett vems skydd som inte funkat. 

Nej. Det är stor skillnad på att undvika graviditet och avbryta en graviditet. Jag har avbrutit en graviditet och kan säga att det var bra mycket jobbigare än att ha en lite spiral i magen i några år, som inte stör alls. Jag ville helt klart göra aborten och fick göra kirurgisk som jag önskade, och jag ångrar absolut ingenting. Allt gick bra, det var rena dröm-aborten. Men jag har full förståelse för att andra känner annorlunda, och jag kan inte lova att jag gjort samma sak om det händer igen.
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort