• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Anonym (Mia)

Det har alltid funnits män som inte vill vara pappor och har inget intresse för sitt barn.Min väns pappa ville att hennes Mamma skulle göra abort när hon väntade henne.Hon har förlåtit sin pappa idag.

• Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 07:27:57 följande:

Tack för alla svar,

En av de saker som gör mest ont är att han anser att han själv hanterat situationen oklanderligt, att det är mitt fel att jag ställts inför detta ultimatum då jag utövat känslomässig utpressning mot honom.

Tid för abort är inbokad nästa vecka.

Hoppas du lämnar honom.

Båda för din egen och för dina barns skull.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 14:28:44 följande:

Hur kan kvinnan "tvingas" till det om hon har valet att göra en abort ? Jag har varit tydlig hela tiden med att jag är för reproduktiva rättigheter för båda könen.

Under samma tid som kvinnan kan göra an medicinsk abort (ungefär upp till vecka 18) så ska mannen kunna göra juridisk abort. Om mannen inte gör juridisk abort vid den tillfället då är han bunden till ansvar. Men om gör juridisk abort under den tiden så avskriver han sig allt ansvar. Svårare än så behöver det inte bli.

Om du vill ha liter mer inspiration så kolla in videon nedan. Spolar till 5:00 där har börjar prata om juridisk abort. Det finns andra videor som förklara mer i detalj om vad det innebär praktiskt. Denna video är bara för inspiration

En konsekvens är något som man måste hantera, för kvinnan är det en abort eller att föda barnet. Dvs kvinnan är tvingad att göra något av det, hon kan inte bara skriva ett papper och sedan är problemet borta. Hon måste hantera problemet med en oönskad graviditet.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-08 08:55:24 följande:
    En konsekvens är något som man måste hantera, för kvinnan är det en abort eller att föda barnet. Dvs kvinnan är tvingad att göra något av det, hon kan inte bara skriva ett papper och sedan är problemet borta. Hon måste hantera problemet med en oönskad graviditet.
    För att naturen skapat oss så ja. Det behöver inte innebära att mannen ska såt utan någon som helst rätt.
  • Anonym (räddabarnet)

Flytta då och rädda ditt barn. Lämna denna patetiska ursäkt till pojkvasker. Du tror väl inte att det någonsin kan bli det samma mellan er efter att HAN utövat utpressning att döda ditt barn. Jag utgår ifrån att han vet hur barn blir till och att du inte våldtagit honom liksom. 

• Ess
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 14:28:44 följande:

Hur kan kvinnan "tvingas" till det om hon har valet att göra en abort ? Jag har varit tydlig hela tiden med att jag är för reproduktiva rättigheter för båda könen.

Under samma tid som kvinnan kan göra an medicinsk abort (ungefär upp till vecka 18) så ska mannen kunna göra juridisk abort. Om mannen inte gör juridisk abort vid den tillfället då är han bunden till ansvar. Men om gör juridisk abort under den tiden så avskriver han sig allt ansvar. Svårare än så behöver det inte bli.

Om du vill ha liter mer inspiration så kolla in videon nedan. Spolar till 5:00 där har börjar prata om juridisk abort. Det finns andra videor som förklara mer i detalj om vad det innebär praktiskt. Denna video är bara för inspiration

Nackdelen är ju om kvinnan vill ha barn och inte berättar förrän efter v 18.
  • Ess
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-08 08:55:24 följande:

Är det inte något man vill hantera vid behov så får man avstå sex, eller ta sitt eget ansvar för skydd.

Skyddar sig båda så ska det en del till för att det ska gå fel.

Man kan dessutom ställa krav på mannen att använder inte han också skydd så blir det ingen sex.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-08 11:43:16 följande:

För att naturen skapat oss så ja. Det behöver inte innebära att mannen ska såt utan någon som helst rätt.

Vill inte en man ta sitt föräldrar ansvar,så är det så.Man kan inte tvinga någon.Alla mammor är inte så engagerade i sina barn.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-08 11:43:16 följande:
    Han har all rätt i världen att tacka nej till sex om han inte vill bli pappa, eller ligga med icke fertila kvinnor, eller icke penetrerande samlag, eller sterilisera sig. 

Sex med random kvinna utan att ta ansvar för om det blir en graviditet, är ingen rättighet. 
  • Anonym (Anna)
    Ess skrev 2020-12-08 14:54:39 följande:
    Nackdelen är ju om kvinnan vill ha barn och inte berättar förrän efter v 18.
    Exakt. Eller att killen är snabb med att skriva på för juridisk abort och sedan ångrar sig.

Fakta är ju, att om juridisk abort införs, så kommer ju ändå barnen finnas där, de försvinner inte. Barnen kan ju söka upp pappan när de blir tillräckligt gamla. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 09:08:14 följande:

Nej, detska jag inte.

Hur har det gått?
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-09 09:00:19 följande:
    Exakt. Eller att killen är snabb med att skriva på för juridisk abort och sedan ångrar sig.

Fakta är ju, att om juridisk abort införs, så kommer ju ändå barnen finnas där, de försvinner inte. Barnen kan ju söka upp pappan när de blir tillräckligt gamla. 
    Om mamman är så ofantligt dum så hon berättar vem han är ja...
  • Anonym (Lämna)

Gör abort och flytta ut så fort du kan. Jag kan förstå om han inte vill ha fler barn. Sitter själv i sitsen och är oplanerat gravid, ska göra abort. Jag skulle inte kunna tänka mig att börja om med bebis. Män har också rätt att bestämma och känna. Men på det sättet han säger detta och att han verkar vara en stor egotripp tycker jag inte det är något att satsa på. Dessutom hur ska du orka vara ihop med någon du vet tvingat dig under typ hot att göra abort? Ni är nog inte menade för varandra.

Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort