• Anonym (orolig)

rattfylla

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

• Svar på tråden rattfylla
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Någon) skrev 2020-12-06 10:29:23 följande:
    Hur hade du tänkt om han kört på någon som dött eller haft något av era barn i bilen när han körde?
    ok och du har inte läst.... ja vi fattar att det kunde bli farligt och ja vi vet att han inte ska göra det igen.... det jag svarade på var något annat.. har du inget svar på frågan så sluta skriv.
  • Anonym (orolig)
    Lolakola skrev 2020-12-06 10:36:13 följande:

På tal om orolig är det väldigt märkligt att det är straffet du är så orolig för, inte det faktum att du har en sambo som tycker det är helt ok att köra rattfull, och att du försöker vifta bort det som ett litet lustigt misstag.

du får gärna sitta här bakom en skärm och verka duktig... och tolka det på ditt banala sätt... för det är ju sanningen eller hur.. 
  • Lolakola
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 10:51:24 följande:

du får gärna sitta här bakom en skärm och verka duktig... och tolka det på ditt banala sätt... för det är ju sanningen eller hur.. 

Också skrämmande att du tycker att alla som inte kör rattfulla är duktiga, som att köra rattfull är rätt normalt men så finns det de där som vill vara lite extra duktiga som avstår.

Och jag kan ju bara tolka det du skriver, och du skriver på ett sådant sätt att det framstår som att du inte tycker att det är så farligt, men du är SÅ bekymrad för dyrt och jobbigt straff. Vad din sanning är får stå för dig.
  • Lolakola

Också skrämmande att du tycker att alla som inte kör rattfulla är duktiga, som att köra rattfull är rätt normalt men så finns det de där som vill vara lite extra duktiga som avstår.

Och jag kan ju bara tolka det du skriver, och du skriver på ett sådant sätt att det framstår som att du inte tycker att det är så farligt, men du är SÅ bekymrad för dyrt och jobbigt straff. Vad din sanning är får stå för dig.
  • Anonym (Någon)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 10:38:24 följande:

ok och du har inte läst.... ja vi fattar att det kunde bli farligt och ja vi vet att han inte ska göra det igen.... det jag svarade på var något annat.. har du inget svar på frågan så sluta skriv.

Nej ni har inte fattat det för ni viftar bort det som ett misstag.
  • Anonym (Dea)

Tänk på att det värsta som kunde hända var INTE att han åkte fast.

Det värsta som kunde ha hänt var att han kört ihjäl någon, eller sig själv. Jag hoppas du är fly förbannad på honom, och jag fattar att både du och han är oroliga över straffet.

Men var GLAD att det bara är straffet ni måste vara oroliga för. För det hade som sagt kunnat vara myckey, mycket värre. Han hade kunnat ha förlorade liv på sitt samvete, och du hade kunnat stå ensam idag och behöva planera för begravning.

Sätter du det i perspektiv är straffet bara en piss i havet, eller hur?
  • Anonym (X)

Ett ex åkte dit för rattfylla två gånger. Indraget körkort så klart, han var tvungen att äta antabus och lämna blodprov, säkert nån slags böter, villkorlig dom nåt år efteråt, och samhällstjänst. Efter andra gången blev det också några månader på behandlingshem.

• Anonym (Yup)

Vilken icke-banal tolkning till att köra rattfull finns?

Du är ju anonym, så finns ju ingen anledning att inte berätta om du faktiskt sitter på en sån sanning -eller hur?
  • Anonym (Grisapa)

Straffsatserna för grov rattfylla är fängelse i högst 2 år och indraget körkort i högst 2 år.

Så nånting däremellan kan ni nog räkna med, och böter...

1,18 promille, shit att bara komma på tanken att köra bil!

Tur han blev tagen innan han dödade någon.

• Vanessa89

Det sjuka är inte att din man gjort sig skyldig till grovt rattfylleri utan det sjuka är att du försvarar idioten.

Svar på tråden rattfylla