• Anonym (orolig)

rattfylla

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

• Svar på tråden rattfylla
  • Anonym (Galet)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:56:17 följande:

då borde inte många köra bil... många som kör för fort... man kan lära av sina misstag... lägg ner om du inte kan svara på frågan. 

Vissa misstag är oförlåtliga. Att köra onykter är så vansinnigt oansvarigt så jag hoppas på ett rejält kännbart straff.

Du har ju fått svar i tråden men fortsätter fråga samma sak ändå, så jag ser ingen anledning till att sluta skriva i tråden
  • Anonym (Någon)

då borde inte många köra bil... många som kör för fort... man kan lära av sina misstag... lägg ner om du inte kan svara på frågan. 

Att köra full är inte ett misstag det är ett val.
  • Anonym (inte en droppe)
    Anonym (Galet) skrev 2020-12-06 09:48:41 följande:
    Straffet bör vara oväsentligt, han borde själv inse att han bör aldrig mer köra bil. Kan han inte hålla sig ifrån att köra onykter är det bättre att inte köra alls, någonsin.

Jag skulle säga att han först och främst aldrig mer ska dricka alkohol. För gör han det kommer han kanske tappa omdömet igen och sätta sig bakom ratten lik förbaskat, med eller utan körkort.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 10:01:56 följande:

De få fall jag hört har fått helt andra domar än det som står på google, därför vill jag veta mer från verkliga fall. Jag tänker att om de jag hört har orsakat skador och haft högre promille fått lägre straff än det som står när man googlar, så undrar jag vad någon med min sambos situation har fått. 

Då din sambos situation inte är helt känd går det inte att ge andra svar än generella. Men är han tidigare ostraffad och inte gjorde något riktigt dumt lär påföljden bli i det lägre spannet.

Snabbkollade, strafföreläggande är inget alternativ, för grovt brott. Det blir rättegång.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (F) skrev 2020-12-06 09:55:05 följande:
    Finns det några får de väl svara. Men straffet är inte lika för varje fall.

Google är din vän, sök grov rattfylla rättsfall.

Nätet är också din vän hur grov rattfylla bedöms och vilka kriterier som ska uppfyllas för olika påföljder.

Ni är oroliga för straffpåföljden och det finns massor att läsa. Böter är t ex i relation till inkomsten.

Varför vill ni inte ha rättegång? Vem ska då bestämma straffe

Min polisvän förklarade att det inte alls behöver gå till rättegång utan med testresultat och dokumenterad uppföljningsintervju så kan rätten ta beslut utan en rättegång. Men polisen har inte ens kontaktat oss angående provresultaten eller en uppföljnings intervju. Vi fick kontakta traffikverket själva för att få veta. Samtidigt kom det en rättegångs tid. 
  • Anonym (Dea)

Frågan är ju vad han anser misstaget vara. Var det att sätta sig full i bilen, eller var det att han åkte fast?

Att sitta och ursäkta med att ?andra gör också fel? visar ju att man inte lärt sig ett enda dugg.
  • Limeblad

Förlåt men tycker du att det är jämförbart att köra med 1,18 promille och köra säg 10-15 km i timmen för fort? Upplever att det är runt där de flesta ligger.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Någon) skrev 2020-12-06 10:05:26 följande:
    Att köra full är inte ett misstag det är ett val.
    allt dumt man gör i trafiken är ett val...
  • Anonym (F)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 10:01:56 följande:

De få fall jag hört har fått helt andra domar än det som står på google, därför vill jag veta mer från verkliga fall. Jag tänker att om de jag hört har orsakat skador och haft högre promille fått lägre straff än det som står när man googlar, så undrar jag vad någon med min sambos situation har fått. 

Fall på google? Vad pratar du om? Du får söka fram (googla) riktiga rättsfall. Det är ett spann med påföljder beroende på olika kriterier. Leta efter de fall där rattfyllan inte skadat någon.
Svar på tråden rattfylla