• Anonym (orolig)

rattfylla

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

• Svar på tråden rattfylla
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:41:52 följande:

[quote=80809557][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:30:30 följande:[/quote-nick]Genom att argumentera att straffet för grov rattonykterhet är strängt, framförallt jämfört med andra brott, kommer eventuell sympati för dig minska och viljan att försöka hjälpa och förklara gå ner.[/

Det är absolut inte det jag är ute efter, jag förklarade bara för någon som sa att fortkörning inte skulle orsaka samma skador som rattfylleri, (att det inte går att gämföra de brotten).....för det gör det flera gånger om... har aldrig sagt att rattfylleri skulle vara något någon ska acceptera för det gör inte jag heller.

Det finns ett gammalt klokt ordspråk
    "Sitter man i skiten håller man klaffen"

Men det låter bra att du tycker straffskalan för grov rattonykterhet är ok.
  • Anonym (Dea)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:22:22 följande:

[quote=80809517][quote-nick]Anonym (Dea) skrev 2020-12-06 22:10:12 följande:[/quote-nick]Fast då måste du ju också jämföra hur många som kör för fort med hur många som kör rattfulla.

Om 1 miljon kör för fort och 220 dör och 100 st kör rattfulla och 70 dör, så dödar rattfylla många fler statistiskt sett. Nu var det påhittade siffror men det är bara för att visa.[/

Haha så dumt... så för att fler gör det så skulle det vara en bättre ursäkt eller på något sätt ett mer accepterat brott?

Konsekvensen av brottet är det samma, dock borde större åtgärder sättas in på fortkörning eftersom det är så stor andel som gör det.

Men förstår du inte statistik?

En stor andel kör för fort och dödar en liten andel.

En liten andel kör rattfulla och dödar en stor andel.

Därför är rattfylleri givetvis värre! Konsekvensen är inte alls samma, sannolikheten att döda någon om du kör för fort är mycket mindre än att döda någon om du kör rattfull!

Sedan tycker jag inte att man ska köra för fort heller, men du kan inte jämföra de två.
  • Anonym (orolig)

[quote=80809578][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:41:28 följande:[/quote-nick]Får han vilkorligt/fotboja kommer han han kunna fortsätta jobba. Kommer det funka med jobb om han inte har körkort?

Du upptäcker just nu något han borde ha tänkt på tidigare. Begår man ett brott och blir dömd drabbar det även nära och kära. Man har inte frikort från fängelse eller förlorat körkort bara för man har familj.

[/

Ja och det mår han psykiskt dåligt av just nu att han satt oss andra i denna situationen, jag letar inte sympati för varken honom eller mig, vill bara vara förbered på vad som komma skall...

Det kommer bli näst intill omöjligt att arbeta med det han gör utan körkort.

• Anonym (Någon)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:48:31 följande:

[quote=80809578][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:41:28 följande:[/quote-nick]Får han vilkorligt/fotboja kommer han han kunna fortsätta jobba. Kommer det funka med jobb om han inte har körkort?

Du upptäcker just nu något han borde ha tänkt på tidigare. Begår man ett brott och blir dömd drabbar det även nära och kära. Man har inte frikort från fängelse eller förlorat körkort bara för man har familj.

[/

Ja och det mår han psykiskt dåligt av just nu att han satt oss andra i denna situationen, jag letar inte sympati för varken honom eller mig, vill bara vara förbered på vad som komma skall...

Så han sitter och ångrar sig nu för att han utsätter sin familj men gjorde inte ett bättre val innan han körde. Han borde inte må dåligt alls han borde ringa ett behandlingshem och be om hjälp det kan vara till fördel för honom att han visar att han vill sluta dricka
  • Anonym (orolig)

[quote=80809590][quote-nick]Anonym (Dea) skrev 2020-12-06 22:45:48 följande:[/quote-nick]Men förstår du inte statistik?

Därför är rattfylleri givetvis värre! Konsekvensen är inte alls samma, sannolikheten att döda någon om du kör för fort är mycket mindre än att döda någon om du kör rattfull!

Sedan tycker jag inte att man ska köra för fort heller, men du kan inte jämföra de två.[/

Fortfarande lika dumt argument... så fler kör förfort så det ska vara ?bättre? då? Fler dör fortfarande....och nej fortfarande har ingen påstått att rattfylleri ska accepteras...

• Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:48:31 följande:

[/

Ja, begår man ett brott och åker fast, blir det konsekvenser.  Kör man med 1,18 promille är man väl medveten vad man gör. 
  • Anonym (orolig)

[quote=80809608][quote-nick]Anonym (Någon) skrev 2020-12-06 22:54:23 följande:[/quote-nick]Så han sitter och ångrar sig nu för att han utsätter sin familj men gjorde inte ett bättre val innan han körde. Han borde inte må dåligt alls han borde ringa ett behandlingshem och be om hjälp det kan vara till fördel för honom att han visar att han vill sluta dricka[/

Mmmm han dricker inte mer, kommer erbjuda att ge blod test varje vecka eller mer om de vill det. Ja gå på behandlingar om de vill absolut, inte för att han skulle dricka mindre än inget... men det är inga problem. Sitta bakom en skärm och vara tuff är lätt eller hur?

• Anonym (orolig)

[quote=80809621][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:59:24 följande:[/quote-nick]Ja, begår man ett brott och åker fast, blir det konsekvenser.  Kör man med 1,18 promille är man väl medveten vad man gör. [/

Absolut och det är inget snack om den saken... frågan var om någon vet av erfarenhet vad påföljden blir... inget annat.. att upprepa vad han gjort och hur dåligt det är är ju inget svar på det... det vet vi redan ändå...

• Anonym (Någon)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 23:00:48 följande:

[quote=80809608][quote-nick]Anonym (Någon) skrev 2020-12-06 22:54:23 följande:[/quote-nick]Så han sitter och ångrar sig nu för att han utsätter sin familj men gjorde inte ett bättre val innan han körde. Han borde inte må dåligt alls han borde ringa ett behandlingshem och be om hjälp det kan vara till fördel för honom att han visar att han vill sluta dricka[/

Mmmm han dricker inte mer, kommer erbjuda att ge blod test varje vecka eller mer om de vill det. Ja gå på behandlingar om de vill absolut, inte för att han skulle dricka mindre än inget... men det är inga problem. Sitta bakom en skärm och vara tuff är lätt eller hur?

Fast dricker gör han ju så han måste ju visa åklagaren att han vill ha hjälp så han aldrig mer dricker. Vara tuff Nej men jag är inte ihop med någon som utsätter hela sin familj för idioti
  • Anonym (Dea)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:54:30 följande:

[quote=80809590][quote-nick]Anonym (Dea) skrev 2020-12-06 22:45:48 följande:[/quote-nick]Men förstår du inte statistik?

Sedan tycker jag inte att man ska köra för fort heller, men du kan inte jämföra de två.[/

Fortfarande lika dumt argument... så fler kör förfort så det ska vara ?bättre? då? Fler dör fortfarande....och nej fortfarande har ingen påstått att rattfylleri ska accepteras...

Fortkörning var ju DITT argument som du tog upp.

Du förstår fortfarande inte.

De flesta människor har nog kört för fort någon gång.

Lek nu med tanken om de flesta kört grovt rattfulla någon gång. Hur tror du det skulle se ut i trafiken?

Om lika många körde rattfulla som kör för fort, så skulle lååååångt fler än bara 220 dö. Förstår du nu eller är det lika bra att jag ger upp? Någon annan kanske kan förklara statistik bättre än jag.
Svar på tråden rattfylla