• Anonym (orolig)

rattfylla

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

• Svar på tråden rattfylla
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Galet) skrev 2020-12-06 09:41:53 följande:

Förhoppningsvis blir körkortet indraget för all framtid. Kör man med så mycket promille i kroppen är man helt klart inte lämplig att ha körkort.

Men, det blir väl ajabaja och smäll på fingrarna

Den kommentaren hade absolut inget innehåll..... ja vi vet att det var fel och ja vi vet att det kommer bli ett straff det är inget han försöker undvika... vill bara veta vad det är man kan förvänta sig. vet du inte så skriv helst inte.
  • Fjäril kär

Mitt ex fick 50 timmars samhällstjänst ,blev av med körkortet i 12 månader, 2 års villkorlig dom, samt betala in en summa till brottsofferfonden. Han fick rättegång men det var ju avklarat snabbt.

• Anonym (Galet)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:45:37 följande:

Den kommentaren hade absolut inget innehåll..... ja vi vet att det var fel och ja vi vet att det kommer bli ett straff det är inget han försöker undvika... vill bara veta vad det är man kan förvänta sig. vet du inte så skriv helst inte.

Straffet bör vara oväsentligt, han borde själv inse att han bör aldrig mer köra bil. Kan han inte hålla sig ifrån att köra onykter är det bättre att inte köra alls, någonsin.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:40:55 följande:

ok min vän som är polis säger tvärt emot att det är inte ofta det blir fängelse i liknade situationer som min sambos. Hur länge brukar de dra in körkortet? Har hört många olika varianter där 1-6 mån (men enligt nätet står det 24 mån rakt av vid grov rafylla), finns det inga bestämda angivningar de går efter vid straffsättning? Blir det alltid rättegång vid rattfylla? Kan det inte lösas utan en rättegång tänker jag? Vad hamnar böterna på?

Tänk på att villkorligt och fotboja juridiskt räknas som fängelse. Hur länge beror på allvar, tidigare domar, vilja att ta emot vård vid behov.

Indrag av körkortet är inte en fråga för tingsrätten utan ett beslut av trafikverket efter fällande dom.

Böter har jag inte koll på, leta lite gamla domar.

Tror inte sambon kan erkänna direkt och ta ett strafföreläggande men prata med åklagaren.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:42:23 följande:

Varför skulle det inte finnas det här? och vart läser man om befintliga rättsfall?

Kolla böcker om straffrätt och trafik.
  • Anonym (T)

Vilken idiot! Hoppas han snart är din ex-sambo. Hur kan man sätta sig bakom ratten när man druckit?

Min kollegas dotter blev påkörd och dog på grund av en sån som din sambo.

• Anonym (F)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:42:23 följande:

Varför skulle det inte finnas det här? och vart läser man om befintliga rättsfall?

Finns det några får de väl svara. Men straffet är inte lika för varje fall.

Google är din vän, sök grov rattfylla rättsfall.

Nätet är också din vän hur grov rattfylla bedöms och vilka kriterier som ska uppfyllas för olika påföljder.

Ni är oroliga för straffpåföljden och det finns massor att läsa. Böter är t ex i relation till inkomsten.

Varför vill ni inte ha rättegång? Vem ska då bestämma straffet?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Galet) skrev 2020-12-06 09:48:41 följande:
    Straffet bör vara oväsentligt, han borde själv inse att han bör aldrig mer köra bil. Kan han inte hålla sig ifrån att köra onykter är det bättre att inte köra alls, någonsin.
    då borde inte många köra bil... många som kör för fort... man kan lära av sina misstag... lägg ner om du inte kan svara på frågan. 
  • Lolakola
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:56:17 följande:

då borde inte många köra bil... många som kör för fort... man kan lära av sina misstag... lägg ner om du inte kan svara på frågan. 

Man lär sig av sina misstag? Är man så dum att man inte redan innan vet att man inte ska köra bil när man druckit så ska man inte ha körkort.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (F) skrev 2020-12-06 09:55:05 följande:
    Finns det några får de väl svara. Men straffet är inte lika för varje fall.

Google är din vän, sök grov rattfylla rättsfall.

Nätet är också din vän hur grov rattfylla bedöms och vilka kriterier som ska uppfyllas för olika påföljder.

Ni är oroliga för straffpåföljden och det finns massor att läsa. Böter är t ex i relation till inkomsten.

Varför vill ni inte ha rättegång? Vem ska då bestämma straffet?
    De få fall jag hört har fått helt andra domar än det som står på google, därför vill jag veta mer från verkliga fall. Jag tänker att om de jag hört har orsakat skador och haft högre promille fått lägre straff än det som står när man googlar, så undrar jag vad någon med min sambos situation har fått. 
Svar på tråden rattfylla