• Anonym (orolig)

rattfylla

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

• Svar på tråden rattfylla
  • Kjell2

För att förstå bör du läsa riktiga rättsfall, där ser du förutsättningar och vad straffet blev och kan själv jämföra med din sambos situation.

Olika utlåtanden som "Jag fick fotboja ochböter" ger inte mycket då det troligtvis skiljer sig en del från sambons situation

Tänk på att tiden också är en faktor. Praxis och lagar ändras. En dom för länge sedan kan vara annorlunda mot vad det skulle bli idag.

• Anonym (Någon)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 10:12:23 följande:

allt dumt man gör i trafiken är ett val...

Men att riskera andras liv är ett viktigt val. Kan man inte förstå det så är man inte menad att sitta bakom ratten
  • Anonym (orolig)
    Kjell2 skrev 2020-12-06 10:12:56 följande:

För att förstå bör du läsa riktiga rättsfall, där ser du förutsättningar och vad straffet blev och kan själv jämföra med din sambos situation.

Olika utlåtanden som "Jag fick fotboja ochböter" ger inte mycket då det troligtvis skiljer sig en del från sambons situation

Tänk på att tiden också är en faktor. Praxis och lagar ändras. En dom för länge sedan kan vara annorlunda mot vad det skulle bli idag.

ok tack.
  • Anonym (T)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 10:12:23 följande:

allt dumt man gör i trafiken är ett val...

Nej, faktiskt inte. En hel del dumt är olyckshändelser. Att sätta sig full bakom ratten är ett val man gör innan man ens kommer ut i trafiken. Hur kan du vara så patetisk att du försöker försvara det, och dessutom skylla på ?men alla andra...?????
  • Rebecca1987

En bekant till mig fick indraget alla sina körkort i 24 månader. Och förlorade där med jobbet.

• Anonym (orolig)
    Anonym (T) skrev 2020-12-06 10:16:15 följande:
    Nej, faktiskt inte. En hel del dumt är olyckshändelser. Att sätta sig full bakom ratten är ett val man gör innan man ens kommer ut i trafiken. Hur kan du vara så patetisk att du försöker försvara det, och dessutom skylla på ?men alla andra...?????
    jag tror du fattar vad jag menar fast du vill bara vara duktig..
  • Anonym (orolig)
    Shameless skrev 2020-12-06 10:12:47 följande:

Moralpoliserna kommer med en gång i typisk FL-anda.

Ja verkar så tyvärr...Obestämd
  • Anonym (T)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 10:22:39 följande:

Fattar du verkligen inte eller spelar du dum? Det finns inget duktigt i att avstå bilkörning när man druckit, man får ingen guldstjärna för det. Däremot är man rätt vidrig som väljer att köra bil alkoholpåverkad. Det är inget misstag. Det är ett medvetet val din sambo gjort och han kunde ha kört ihjäl någon eller orsakat stora skador. Han har bara haft tur, men bör straffas hårt likväl.
  • Anonym (Någon)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 10:22:39 följande:

Hur hade du tänkt om han kört på någon som dött eller haft något av era barn i bilen när han körde?
  • Lolakola

På tal om orolig är det väldigt märkligt att det är straffet du är så orolig för, inte det faktum att du har en sambo som tycker det är helt ok att köra rattfull, och att du försöker vifta bort det som ett litet lustigt misstag.

Svar på tråden rattfylla