• Anonym (orolig)

rattfylla

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

• Svar på tråden rattfylla
  • Anonym (orolig)

[quote=80809648][quote-nick]Anonym (Dea) skrev 2020-12-06 23:11:17 följande:[/quote-nick]Fortkörning var ju DITT argument som du tog upp.

Du förstår fortfarande inte.

De flesta människor har nog kört för fort någon gång.

Lek nu med tanken om de flesta kört grovt rattfulla någon gång. Hur tror du det skulle se ut i trafiken?

Om lika många körde rattfulla som kör för fort, så skulle lååååångt fler än bara 220 dö. Förstår du nu eller är det lika bra att jag ger upp? Någon annan kanske kan förklara statistik bättre än jag.[/

Va? Jag förstår precis, att det fortfarande är fler som begår brott genom fortkörning... och att det fortfarande dör fler av det...vart vill du komma? Att en statistisk uträkning skulle förminska de döda av fortkörning? Att de flesta gör det så då är det ok? Jag tog upp det endast för att det kom en kommentar om att jag inte borde ha körkort för att jag tydligen inte förstod att rattfylleri kan orsaka skada hos andra.... vilket jag vet var korkat att ens besvara...

• Anonym (anhörig)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 09:11:27 följande:

Hej
    Någon som vet hur det går till när man blir anklagad för rattfylla? Vill veta från er som vet och inte bara googlat fram info. Min sambo blev stoppad vid rutin koll, han har inte orsakat någon skada. Blodprov visade 1.18 promille, vilket då faller under grov rattfylla. Vad har ni (ev. andra ni känner) fått för påföljd i liknande situationer? Ingen diskussion om hur farligt och dåligt det är tack, vi vet och mår otroligt dåligt av det. 

Talar ur egen erfarenhet (närstående)

Domstolen kommer resonera så här:

"Om du kör bil trots att du har druckit en stor mängd alkohol så har du problem med alkoholen. Du är sannolikt alkoholist"

Det bästa är att förekomma och hantera denna problematik själv, exempelvis gå i behandlingshem, terapi och så vidare. Visa att du har tagit detta på allvar och arbetar för att det inte skall upprepas.

Detta kan göra påföljden mildare, samhällstjänst och villkorligt istället för fängelse.
    Körkortet är rökt oavsett vad...

• Gameofthrones

Det är väldigt dåligt och ta det beslutet att köra, be ngn ovh hämta eller ta taxi, åka kommunalt. 

Vet att man ska dricka lämna bilen, fixa samkörning, det finns lösningar. 

Vet ni hur många olyckor det finns sammanhang med rattfylla. 

Jag vet att man tar dåliga beslut, men onykter/full så kan man inte tänka 100% klart. och ta det beslutet för köra bil. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 22:48:31 följande:

[quote=80809578][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:41:28 följande:[/quote-nick]Får han vilkorligt/fotboja kommer han han kunna fortsätta jobba. Kommer det funka med jobb om han inte har körkort?

Du upptäcker just nu något han borde ha tänkt på tidigare. Begår man ett brott och blir dömd drabbar det även nära och kära. Man har inte frikort från fängelse eller förlorat körkort bara för man har familj.

[/

Ja och det mår han psykiskt dåligt av just nu att han satt oss andra i denna situationen, jag letar inte sympati för varken honom eller mig, vill bara vara förbered på vad som komma skall...

Det kommer bli näst intill omöjligt att arbeta med det han gör utan körkort.

Och ändå är han inte mer rädd om sitt körkort än att han kör onykter. 
  • Räkan77

Det verkar som att det bästa han kan göra nu är att söka vård för sitt alkoholmissbruk så fort som möjligt. Han behöver hjälp att se sin problematik, för nu verkar han fortfarande vara i förnekelse och det är vanligt.

Att bara lova i tingsrätten att han har slutat dricka kommer han nog inte så långt med. Det är alltför många som lovat det utan möjlighet att hålla löftet när det blir jobbigt.

• Anonym (jurist)

Om han inte är tidigare straffad så blir straffet troligtvis villkorlig dom och indraget körkort i ca 12 månader.

Det blir alltid rättegång vid rattonykterhet. En kallelse till rätten kommer att komma i posten. Det är inte alltid den tilltalade behöver delta i rättegången utan vissa mål kan klaras i hans frånvaro. Det står i kallelsen om han måste delta.

Jag skulle dock rekommendera att han dyker upp eftersom straffet oftast blir lindrigare om den tilltalade visar sig ångerfull. Rena och städade kläder ger ett seriöst intryck och kan sänka straffet.

Om han kan visa att han behöver bilen i arbetet kan han yrka på att få körkortet tillbaka snabbare.

• Anonym (Rättvisa?)
    Anonym (jurist) skrev 2020-12-07 11:00:45 följande:

Rena och städade kläder ger ett seriöst intryck och kan sänka straffet.

Visserligen lite off topic nu, men är straffet verkligen beroende av vad man har för kläder på sig under rättegången?
  • Anonym (nyfiken)

TS, jag är väldigt nyfiken på vad som hände. Hur kom det sig att han beslutade sig för att köra bil trots att han måste ha druckit en hel del? Jag har aldrig förstått hur man tänker i den situationen, så jag är uppriktigt nyfiken på att höra det. 

• EnAnonumius
    Anonym (orolig) skrev 2020-12-06 21:54:04 följande:
    Det är ingen som påstått att rattfylla är ok någonstans, ville bara förklara för de som påstod att det är värre och skadligare att köra rattfull än fortkörning... nu tycker jag själv att inga brott ska begås... men fortkörning är betydligt vanligare och tydligen som det verkar här något som är accepterat och inte lika fulstämplat.... fortkörning dödar 220 per år, rattfylleri 70 per år...konstiga är att straffen är så mycket lägre för fortkörning.
    Om du anser att inga brott skall begås,  så vad är du orolig över när det gäller din mans rattfylla?
    Ärligt talat, vad är det du vill med denna tråden egentligen?

Du vill ha svar utifrån "er situation" och blir arg på folk som inte kan svara utifrån er situation. Hur hade du tänkt att folk skall kunna svara utifrån ER situation när du skiter fullständigt i att ge info om just  er situation? Att skriva bara "Han satte sig i bilen och körde när han var full", den enda infon folk har om ER situation. Det isig är ju knappast "unikt för din sambo" det är så det brukar vara när folk kör rattfull.

Nu hade din man tur att ha inte dödade någon när han var dum att öra full. Dock så anser jag att du har inget  att oroa dig över och inte din man heller, när det kommer till dom och straff.  Din man skall ta det straffet han får tilldelat vid rättegång. Och som det ser ut i dag så är det mer eller mindre praxis att körkortet blir indraget och böter minimum.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden rattfylla